Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:19

Maar zou karakter dan niet juist het belangrijkste moeten zijn wanneer je zegt dat veel mensen wat meer karakterpaarden niet goed op kunnen leiden? Gezien zij de grootste afnemers zijn.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:25

_San87_ schreef:
Maar zou karakter dan niet juist het belangrijkste moeten zijn wanneer je zegt dat veel mensen wat meer karakterpaarden niet goed op kunnen leiden? Gezien zij de grootste afnemers zijn.

Karakter is echter maar één van de elementen. Zoals eerder gezegd is milieu zeker zo belangrijk, vaak nog belangrijker. Daarbij is dus het karakter van de moeder nog meer bepalend voor het veulen en verder dus de opfokomstandigheden, ook of een veulen in de hand komt of niet, hoe de beleringsfase verloopt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:26

Bucephalus schreef:
_San87_ schreef:

Karakter is echter maar één van de elementen. Zoals eerder gezegd is milieu zeker zo belangrijk, vaker nog belangrijker. Daarbij is dus het karakter van de moeder nog meer bepalend voor het veulen en veder dus de opfokomstandigheden, ook of een veulen in de hand komt of niet.

Ja, snap ik dat het één element is, maar wel een belangrijk element. Een van nature makkelijk karakter is fijner te bewerken dan een van nature koppige ezel, me dunkt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:27

En het opvoeden van een groot deel van die afnemers zou ook al niet slecht zijn...
Als je een lammetje wilt, koop dan een koudbloed, niet?

Een rotzak wilt niemand, maar wat pit mag toch...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:30

_San87_ schreef:

Die van mij is echt heel braaf, nuchter en je kan er iedereen opzetten. Maar dat is ook wel dankzij de opleiding. Als er langere tijd iemand op zit die minder handig is krijgt ze ook wat truukjes. Is dat dan meteen een karakterpaard? Als een dier al niet eens een keer er vandoor mag gaan of mag schrikken, of last heeft met alleen zijn de 1e dagen van het weide seizoen.

Zij is braver dan de basis paarden die iedereen vroeger kocht, maar toen was het op de stallen waar ik stond normaal dat je begeleiding had met een jong paard, of een oude rot kocht en alsnog die begeleiding. Niet af en toe, maar intensief. Nu kopen minder handige ruiters een net zadelmak dier en gaan zonder begeleiding aan de slag en vervolgens is het een karakterpaard?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:34

MyWishMax schreef:
_San87_ schreef:

Die van mij is echt heel braaf, nuchter en je kan er iedereen opzetten. Maar dat is ook wel dankzij de opleiding. Als er langere tijd iemand op zit die minder handig is krijgt ze ook wat truukjes. Is dat dan meteen een karakterpaard? Als een dier al niet eens een keer er vandoor mag gaan of mag schrikken, of last heeft met alleen zijn de 1e dagen van het weide seizoen.

Dit zeg ik echt helemaal nergens.

Citaat:
Zij is braver dan de basis paarden die iedereen vroeger kocht, maar toen was het op de stallen waar ik stond normaal dat je begeleiding had met een jong paard, of een oude rot kocht en alsnog die begeleiding. Niet af en toe, maar intensief. Nu kopen minder handige ruiters een net zadelmak dier en gaan zonder begeleiding aan de slag en vervolgens is het een karakterpaard?

Tuurlijk is de ruiter de grootste invloed op hoe een paard zich gedraagt. Maar je kunt niet ontkennen dat een in de basis braaf meewerkend paard fijner is dan eentje die van jongs af aan al karakter toont, vooral omdat je weet dat veel mensen daar niet mee om kunnen gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:35

s0173957 schreef:
En het opvoeden van een groot deel van die afnemers zou ook al niet slecht zijn...

Een rotzak wilt niemand, maar wat pit mag toch...

Dat eerste is sowieso een goed plan :D.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:39

Maar net daar schort het echt enorm aan, zoals ook al MyWishMax zegt...
Begeleiding!!!

En dat past ook weer in dat verhaal van een pagina geleden, ook dat kost geld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:41

s0173957 schreef:
Maar net daar schort het echt enorm aan, zoals ook al MyWishMax zegt...
Begeleiding!!!

En dat past ook weer in dat verhaal van een pagina geleden, ook dat kost geld.

Sowieso staat of valt alles met begeleiding. Ik ken mensen die al jaaaaaren geen les meer hebben genomen. Ik snap dat niet.

Overigens ga ik er van uit dat iedere fokker een paard met een fijn, meewerkend karakter wil fokken. Ik denk eerlijk gezegd dat het ook wel meevalt met de echt gestoorde paarden.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:47

<3 w
_San87_ schreef:
Overigens ga ik er van uit dat iedere fokker een paard met een fijn, meewerkend karakter wil fokken. Ik denk eerlijk gezegd dat het ook wel meevalt met de echt gestoorde paarden.

En toch denk ik dat dat nog weleens" vergeten" wordt ,omwille van het fokken van een goed( lees-voor veel geld te verkopen is)paard.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 25-02-20 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:48

Karakter is op zich is natuurlijk ook heel complex. Welk paard heeft veel go zonder heet of loperig te zijn, is sensibel zonder ril te zijn op de ruiter, is scherp zonder zich iets aan te trekken van de omgeving, etc. Ze zullen vast bestaan, maar zijn dan als prettige uitzondering. Een hufter op stal/in de omgang kan een heerlijk rijpaard zijn. Een makkelijk basispaard kan enorm afhaken als hij harder moet werken. Een flegmatiek paard kan bij veel uitdagend werk heel scherp worden. Je braafste veulen kan helemaal geen fijn rijpaard zijn. Daarom vind ik het ook wel moeilijk om iets van het karakter van nakomelingen te zeggen als deze nog jong zijn.
Natuurlijk moet de ruiter het gedrag zien te vormen, maar als je de basis wil leggen vanuit de genen, dan is dat nog best ingewikkeld. En daarnaast ook nog smaakgevoelig. Ik vind van veel paarden bepaalde karaktertrekken ideaal en andere karaktertrekken minder wenselijk. Kon ik mijn drie rijpaarden mixen en naar wens samenstellen, dan kon ik een (voor mij) ideaal paard maken in beweging, karakter, potentie, gebruiksmogelijkheden, etc. waar veel mensen mee uit de voeten kunnen. Blijft er wel een kneuzig restant over... Omdat ze zo verschillend zijn, is het wel interessanter.

Ik heb zelf een paard gefokt dat als veulen extreem makkelijk was, nadat hij atactisch was geworden, was dat weg. Ik weet niet waar karakter stopt en zijn beperking begint. Hij is 100% anders dan zijn moeder, terwijl ik dacht dat haar genen overheersend zouden zijn in karakterbepaling.

Als fokker heb ik weinig ervaring, maar ik heb wel aardig wat paarden zadelmak gemaakt, gecorrigeerd en/of gereden voor de verkoop. Daardoor krijg je toch wel een idee van karakters bij bepaalde bloedlijnen. Ik had dan de meeste moeite met de paarden die van beide kanten net het verkeerde hadden meegekregen. Bijv. een zeer brave, iets luie hengst op een erg sensibele, scherpe moeder. Een enkele keer werd dat een flegmatieke nakomeling die op bepaalde momenten overdreven kon reageren. Juist dat onberekenbare is lastig. Dan kan je beter mijn Johnson hebben. Doet altijd zijn best. Je hoeft hem nooit aan te slingeren. Schrikt wel altijd van die ene diepere hoefafdruk en het letterbordje F. Zonder uitzondering. Prachtig constant. Ik weet precies wat ik er aan heb, ook al is het soms vermoeiend.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:51

_San87_ schreef:
MyWishMax schreef:

Dit zeg ik echt helemaal nergens.

Citaat:

Tuurlijk is de ruiter de grootste invloed op hoe een paard zich gedraagt. Maar je kunt niet ontkennen dat een in de basis braaf meewerkend paard fijner is dan eentje die van jongs af aan al karakter toont, vooral omdat je weet dat veel mensen daar niet mee om kunnen gaan.

Ik zeg ook niet dat jij dat zegt, sorry. :o ik was even mijn spinsels aan het uitschrijven. Ik hoor dat vaak als mensen in mijn omgeving het hebben over het gebrek aan brave paarden. Mogen niet steigeren, niet bokken, er niet vandoor gaan. Wanneer is iets een karakterpaard? Ik zocht een braaf dier en heb er maar 1 in de zoektocht gehad waar ik niet op ging omdat ik het niet vertrouwde. En ik ben geen held, haha. Ja er waren er een paar die feller aan de hulpen waren en gevoeliger voor balans van de ruiter, dat zocht ik niet voor mijn moeder ook al reed het toen makkelijk weg. Maar er waren er zat die zich wat minder aantrokken van lompheid, zoals huidige. Alleen had moeders wel veel begeleiding nodig in het begin.

Eigenlijk is de grote vraag, wanneer is een paard een karakter dier? En zoals Lorette zegt, het is ook wel afhankelijk van de voorkeur van de ruiter.

Aan de andere kant, ik zou dan weer niet fokken met een merrie die voor mij geen prettig karakter heeft. Niet geschikt om te rijden door karakter bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-02-20 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:51

_Lorette_ schreef:
Karakter is op zich is natuurlijk ook heel complex. Welk paard heeft veel go zonder heet of loperig te zijn, is sensibel zonder ril te zijn in de ruiter, is scherp zonder zich iets aan te trekken van de omgeving, etc. Ze zullen vast bestaan, maar zijn dan als prettige uitzondering.

Onze Feel Good merrie.
Echt een heerlijk paard om mee te werken. :j
Scherp ,maar vol vertrouwen in de ruiter.
Het eerste jaar was ze vaak wat loperig en bleef ze pas na 45 min meer onder je lopen,maar nu begint dat steeds beter om te zetten in een prettige go.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 25-02-20 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:04

_Lorette_ schreef:
Karakter is op zich is natuurlijk ook heel complex. Welk paard heeft veel go zonder heet of loperig te zijn, is sensibel zonder ril te zijn op de ruiter, is scherp zonder zich iets aan te trekken van de omgeving, etc. Ze zullen vast bestaan, maar zijn dan als prettige uitzondering. Een hufter op stal/in de omgang kan een heerlijk rijpaard zijn. Een makkelijk basispaard kan enorm afhaken als hij harder moet werken. Een flegmatiek paard kan bij veel uitdagend werk heel scherp worden. Je braafste veulen kan helemaal geen fijn rijpaard zijn. Daarom vind ik het ook wel moeilijk om iets van het karakter van nakomelingen te zeggen als deze nog jong zijn.
Natuurlijk moet de ruiter het gedrag zien te vormen, maar als je de basis wil leggen vanuit de genen, dan is dat nog best ingewikkeld. En daarnaast ook nog smaakgevoelig. Ik vind van veel paarden bepaalde karaktertrekken ideaal en andere karaktertrekken minder wenselijk. Kon ik mijn drie rijpaarden mixen en naar wens samenstellen, dan kon ik een (voor mij) ideaal paard maken in beweging, karakter, potentie, gebruiksmogelijkheden, etc. waar veel mensen mee uit de voeten kunnen. Blijft er wel een kneuzig restant over... Omdat ze zo verschillend zijn, is het wel interessanter.

Ik heb zelf een paard gefokt dat als veulen extreem makkelijk was, nadat hij atactisch was geworden, was dat weg. Ik weet niet waar karakter stopt en zijn beperking begint. Hij is 100% anders dan zijn moeder, terwijl ik dacht dat haar genen overheersend zouden zijn in karakterbepaling.

Als fokker heb ik weinig ervaring, maar ik heb wel aardig wat paarden zadelmak gemaakt, gecorrigeerd en/of gereden voor de verkoop. Daardoor krijg je toch wel een idee van karakters bij bepaalde bloedlijnen. Ik had dan de meeste moeite met de paarden die van beide kanten net het verkeerde hadden meegekregen. Bijv. een zeer brave, iets luie hengst op een erg sensibele, scherpe moeder. Een enkele keer werd dat een flegmatieke nakomeling die op bepaalde momenten overdreven kon reageren. Juist dat onberekenbare is lastig. Dan kan je beter mijn Johnson hebben. Doet altijd zijn best. Je hoeft hem nooit aan te slingeren. Schrikt wel altijd van die ene diepere hoefafdruk en het letterbordje F. Zonder uitzondering. Prachtig constant. Ik weet precies wat ik er aan heb, ook al is het soms vermoeiend.

Ik ben het eens met jou, daarnaast zelf ook ervaring met het werken met verschillende bloedlijnen en van sommige zie je toch wel bepaalde (niet altijd wenselijke) karakter eigenschappen die doorgefokt worden.
Nog leuker om op een handelstal te werken waar je gewoon veel nakomelingen van dezelfde hengst krijgt omdat die ze niet makkelijk geeft. :+ Zouden die dan allemaal niet goed opgeleid zijn?
Persoonlijk denk ik dat dat soort paarden het bij profs heel goed kunnen doen, mits ze vanaf het begin ook goed door een prof opgeleid worden maar bij de amateur gaat het mis.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:18

De dressuurpaarden die ik heb gefokt vond/vind ik persoonlijk fijn te rijden. Ik heb al mijn fokproducten gewoon ook zelf gereden voor ze door betere ruiters verder zijn getraind, dus ik kan het ook goed beoordelen denk ik. Echter was het soms toch wel wat zoeken naar de juiste match bij verkoop. Zelfs de half Gelderse werd minder braaf ervaren dan ik hem zelf ervaren had.
Het paard moet bij de ruiter passen. Maar als je alleen scherpte en sensibele karakters fokt, dan zijn er al best veel ruiters bij wie dat gewoon minder goed past. Moeten die dan allemaal maar een koudbloed?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:25

Welke bloedlijn of hengsten dan Elisa?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:28

Vulina schreef:
Welke bloedlijn of hengsten dan Elisa?
Dat vroeg ik me ook af,al heb ik wel een vermoeden...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:06

Ik vond zelf altijd nakomelingen van Sandro Hit opvallen op de stallen waar ik gewerkt heb. Bloedmooie paarden, heel goed kunnen lopen, maar allemaal zonder uitzondering zeer sensibel, en dan druk ik me redelijk zacht uit.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:08

s0173957 schreef:

Ehm, ooit een koudbloed gezien die geen grenzen kreeg?

Daar zit 'm het punt, élk paard moet opgevoed worden. En dat gewoon netjes consequent opvoeden (of het nu paarden, honden of kinderen zijn) kunnen we in vrijheid-blijheid Nederland steeds minder. Er zijn er een paar op Bokt waarbij iedereen zegt "oh wat een fantastisch familiepaard". Maar als je ziet hoeveel tijd en energie de eigenaresses steken in opvoeding, schriktraining en nieuwe activiteiten dan besef je dat een familiepaard zelden zo wordt geboren maar wel zo wordt gemaakt.

Het ene paard laat zich makkelijker opvoeden dan het andere paard, dat is absoluut waar. Helaas is de praktijk weerbarstig. Het zou de eerste keer niet zijn dat een merrie voor de fok wordt verkocht omdat ze gevaarlijk is ohz. Verkoop als fokmerrie levert meer op dan als frikandel dus ....

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:40

_San87_ schreef:
Ik vond zelf altijd nakomelingen van Sandro Hit opvallen op de stallen waar ik gewerkt heb. Bloedmooie paarden, heel goed kunnen lopen, maar allemaal zonder uitzondering zeer sensibel, en dan druk ik me redelijk zacht uit.

Hmm, ik heb daar eerder de ervaring 'niet graag werken' bij, maar sensibel niet.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:43

Rex_Rolfo schreef:
Ehm, ooit een koudbloed gezien die geen grenzen kreeg?

Daar zit 'm het punt, élk paard moet opgevoed worden. En dat gewoon netjes consequent opvoeden (of het nu paarden, honden of kinderen zijn) kunnen we in vrijheid-blijheid Nederland steeds minder. Er zijn er een paar op Bokt waarbij iedereen zegt "oh wat een fantastisch familiepaard". Maar als je ziet hoeveel tijd en energie de eigenaresses steken in opvoeding, schriktraining en nieuwe activiteiten dan besef je dat een familiepaard zelden zo wordt geboren maar wel zo wordt gemaakt.

Het ene paard laat zich makkelijker opvoeden dan het andere paard, dat is absoluut waar. Helaas is de praktijk weerbarstig. Het zou de eerste keer niet zijn dat een merrie voor de fok wordt verkocht omdat ze gevaarlijk is ohz. Verkoop als fokmerrie levert meer op dan als frikandel dus ....

Eens, menig haflinger, tinker of fjord gaan sneller met je aan de haal dan de goedzakken van een KWPN.
Ik denk dat mensen te laat grijpen naar de juiste begeleiding en/of niet erkennen dat bepaalde type paarden een maatje te veel zijn voor ze.

Ik zeg expliciet juiste begeleiding, omdat er veel te vaak gegrepen wordt naar halfzachte curlingpenny trainers als je het mij vraagt in plaats van iemand die jou en jouw paard tegelijk opvoed.

Op dit moment rijd ik een jong vol broertje van Florencio, heerlijk nuchter, slim paard. Tikkeltje arrogant, die net zoals ieder ander paard gebaat is bij een goede balans van no nonsense, positieve bekrachtiging en spelenderwijs leren, met daartegenover wel lik op stuk als het nodig is.
Laatst bijgewerkt door stitchlover op 25-02-20 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:45

s0173957 schreef:
_San87_ schreef:

Hmm, ik heb daar eerder de ervaring 'niet graag werken' bij, maar sensibel niet.

Oh, werken wilden de paarden waar ik mee gewerkt heb wel, waren ook slim. Maar reageerden heel extreem bij schrikmomentjes, waren lastig over te halen langs enge objecten te lopen en waren zonder uitzondering enorm kijkerig.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:19

Een groot, zwart paard van een populaire hengst met een spectaculair voorbeen, staat natuurlijk beeldig bij een cap met glitters en dito jasje, lederen laklaarzen, een frêle popje erop dat eerder op een erg goede en dure, goed opgeleide pony ZZ heeft gereden en paps koopt hem wel voor haar.. Doe even een rondje handelsstallen en vraag dan ook even waar dat vaak op uitdraait..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:26

Wat vinden jullie van deze:
https://www.youtube.com/watch?v=oCjlu1bu0D4

Z'n bloedopbouw vind ik om van te watertanden, in elk geval.
Heb hem vorig jaar op de keuring gezien en staat mooi recht op de benen met goeie voeten dus da's ook een pluspunt.
Voor de rest... meningen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:31

s0173957 schreef:
Wat vinden jullie van deze:
https://www.youtube.com/watch?v=oCjlu1bu0D4

Z'n bloedopbouw vind ik om van te watertanden, in elk geval.
Heb hem vorig jaar op de keuring gezien en staat mooi recht op de benen met goeie voeten dus da's ook een pluspunt.
Voor de rest... meningen?

Oeh ja, al mijn favo hengsten in een paard <3.

Ik vind m zo op de film heel fijn en de kleur is een pluspunt :o .