Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 12:44

Ania schreef:
Hier ook weinig nieuws, behalve dat ik een lichte gedragsverandering merk bij mijn merrie, ze lijkt wat beschermender te zijn dan ze was. Normaal was ze de laagste in rang maar nu staat ze veel meer in haar kracht. Mooi om te zien.
volgende week de gustscan en dan zitten we ook rond de 100 dagen dracht.

Wat grappig. Ik merk juist dat mijn pittige merrie rustiger is geworden. Opeens volwassener, tot het om eten gaat :')

Lonniejj kan ik me voorstellen. Op naar een mooi gezond (groot) veulen.

Kendra

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 18:27

Beide merries drachtig
Vandaag laatste scan ivm gust verklaring.
Toch altijd weer mooi als t er nog in zit …

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 18:53

Heel fijn :)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 20:42

Hier is het ook rustig, weinig te melden. De dames genieten van de laatste grasjes in de wei voordat we weer overgaan op voordroog. Ben wel heeel benieuwd hoe de oudste merrie er eind vd dracht uitziet want ze lijkt nu al drachtig van een heel elftal aan veulens _O- We hebben haar gekocht toen ze erg dik was. Is wel wat afgevallen maar t zit er nu weer allemaal aan helaas. Hopelijk geeft ze haar veulen volgend jaar flink slagroom. En anders maar wat langer erbij laten lopen whahaha.

De 18 jarige dame in kwestie :')
Afbeelding

Onze nieuwste merrie is kort geleden meegeweest naar een show. Een impulsief idee en we hebben dr zelfs nog thuis in de tuin gewassen ivm gebrek aan stromend water op de wei :D Ze was de oudste van de rubriek (17 jaar) en liep als een iets te brave manege pony maar mocht alsnog als derde opstellen. Heel blij met deze merrie en ik ben heeel benieuwd naar haar veulen! In het verleden heeft ze een ggk hengst gefokt ben ik laatst achter gekomen. Die doet t nu heel leuk als ruin in de sport.

Afbeelding
Afbeelding

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 18:26

Hier ook rustig, merries zitten nu op 125 en 123 dagen. Laat ze eind oktober nog een keer scannen om zeker te zijn dat er nog iets in zit!

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 18:56

Die van mij op 60 en 105 dagen, dinsdag nog een scan om te kijken of de veulentjes er nog in zitten.
Moet zeggen dat de tijd redelijk snel gaat

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:53

mirjamalvaro schreef:
Fijn dat Rosa groeit dit keer :))
Y'ur was toch ook heel laat geboren?

Klopt, na een schandalige 392 dagen -O- :o #)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:15

:= ik hoop toch echt dat ze dat mij nooit flikken :')

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:45

Afbeelding

Hier zitten we op 173 dagen vandaag. Still going strong in de training!
Moet nu wel wat bij gaan voeren. Ze wordt iets bloot op de bovenlijn...

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 07:12

392 dagen omg hahaha, die heeft de tijd genomen :+

Ze glanst wel ontzettend retlaw, mooie merrie! <3

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:10

Retlaw schreef:
[ Afbeelding ]

Hier zitten we op 173 dagen vandaag. Still going strong in de training!
Moet nu wel wat bij gaan voeren. Ze wordt iets bloot op de bovenlijn...

Over de helft al wat gaat het hard!
Ze ziet er mooi uit.

Hier nu op 160 dagen en over een week nog een keer scannen voor de gist regeling, ik vind het wel spannend...

Over bijvoeren gesproken. Welke merriebrok gaan jullie geven?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 11:45

Hier geen merriebrok maar brok met extra eiwitten erbij. Mocht dat nog niet genoeg zijn dan gaan we is kijken naar echt speciaal merriebrok.

Hier as zondag de laatste scan en ga ik ook is even de precieze insemenatiedata vragen om het is preciezer bij te gaan houden want dat heb ik niet gedaan, woepsie.

Gaat bij de rest al heel vlot zo! Jaloers, maar voor je het weet is het zover denk ik ook.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 11:56

Pavo podo lac hier

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:12

Ik voer havens merriebrok

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:34

Action quality breeding en join
Merriebrok

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:38

Hier as woensdag op 100dgn en hebben 13 Okt nog een scan gepland staan.

Mijne krijgt geen brok (enkel muesli) maar gaat vanaf een maand of 8 over op Cavalor Probreed muesli, heb ik bij mn vorige drachten ook gebruikt en zeer tevreden over geweest dus....

Afbeelding
Afbeelding

Ze wordt wit :')
(Inzoomen)
Afbeelding
Ze is rabicano dus krijgt steeds meer witte haren (en gaat sneller dan dr moeder, die had dit ongeveer toen ze 11 was, Frosty is pas 6)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 14:47

Wij voeren t zelfde als corina. Geven we overigens ook aan de jonkies en ze doen het er super op!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:26

Ik voer voermeesters merriebrok. Alleen als ik denk dat ze het nodig hebben. Soms krijgen ze niks bij behalve basisbrok

Paintlover ze ziet er fantastisch uit! Heel mooi. En al een buikje! Scan is niet meer nodig :P

Aatrox waarom scan je op zondag? Is dat niet heel duur? Heb je nu een datum?

Retlaw is ze zo lang of lijkt dat zo door de foto? Ze ziet er echt prachtig uit!! Dat blote zie ik zo niet

Loniejj jeetje dat is wel een heel erg lange dracht. En dan komt er alsnog een piepklein veulentje uit. Ze ziet er mooi uit en je ziet inderdaad al een buikje. Ik ga stuk om Makani _O- Lijkt wel 7 maanden drachtig haha

Rowindie die is al lekker bol ja haha. Ach de beter dan te dun. Wat een knappe dame op de keuring! Wat voor premie had ze?

Kendra fijn! Altijd goed dat het er nog zit :j

Mirjamalvaro die van jou zijn allemaal erg rond, voor het aantal dagen. Maar volgens mij zijn dat ook doorgewinterde fokmerries haha. Bij Minthe zie ik nog bijna niks. Ze staan er prachtig bij, en ze glimmen ook zo mooi! Behalve blossom en roos dan, die zijn gecamoufleerd :+

Friesfanaat hopelijk zit alles nog mooi op de plek :j Ik snap je zorgen wel met koliek. Is ze nu weer opgeknapt?

Lyona ik zag al iets op Facebook, ik schrok er van. Hoe kon dat gebeuren? Of was ze al ziek? Sterkte nogmaals Y;( de andere dames staan er mooi voor. Ben zo benieuwd naar je Perry baby’s!

Zilver is ook veranderd in gedrag. Wat vervelender en niet luisteren. In galop naar buiten willen en in draf de stal in. Wel wat vervelend :+ Minthe is nog altijd hetzelfde. Ze groeien ook al mooi en Minthe is zelfs de helft van de dracht weer voorbij. Nog 157 dagen tot veilig dus we zijn al aan het aftellen
Volgens mij voelde ik vanochtend het veulen schoppen dus besloten inderdaad niet te scannen meer. Ik geloof het wel
Afbeelding
En een foto van net
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 16:44

He jij hebt geen modder. Hoe dan :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:12

Kabayo ja echte fokmerries, alleen Roos voor de 1e keer drachtig. Ze mag zaterdag naar de keuring dus dan moet haar camouflage toch echt af :')

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 17:42

Ach Lyona, sterkte, wat ontzettend verdrietig!

Paintlover ze ziet er prachtig uit zo!

Carika jullie zijn ook al ver!
Hier voeren we Action quality breeding en joints Merriebrok bij in de laatste maanden of eerder als het nodig is.
Daarnaast krijgt ze vitamine E capsules.

Kabayo, die twee van jou lijken duidelijk drachtig ja.
Ze is wel lang, maar foto vertekent ook wel wat hoor.
Al met al wel een grote robuuste merrie trouwens. Ze is 1.68 met een stevige bilpartij.
Blote bovenlijn zie je zo niet inderdaad, tot je je hand eroverheen haalt, dan voel je het lichtjes wel. Ik train haar ook nog wel redelijk door, dus mag nu wel wat extra hebben.

Verder veel mooie en duidelijke drachtige merries gezien al.

Vanaf 320 dagen veilig?

Hier trainen we dus nog wel redelijk fanatiek door. Ze geniet ervan en loopt met de oortjes erop. Heb ons nog een klein doel gesteld :+
Twijfel dus of ik haar nog een deken op doe, het is wel fijner voor haar als ze niet zo gaat zweten in een binnenhal straks. Misschien toch maar wel doen...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 18:09

Cioccolato schreef:
He jij hebt geen modder. Hoe dan :')

Haha! Begin van de week wel! Toen waaide het ook zo hard. Even zien, dit was dinsdag volgens mij
Afbeelding
Maar gelukkig is het daarna vlot opgedroogd

Retlaw jawel toch? Daarom heb ik ook zoiets van, scannen hoeft niet dit keer. Mocht ik echt nog twijfelen kan het altijd nog. En in november is de dierenarts hier sowieso voor entingen en gebitten. Jaa dacht wel dat de foto wat vertekend. Vind haar wel heel knap! Had haar wel wat kleiner geschat :P Lekker doortrainen hoor! Goed voor ze. Mijne had in december nog het sport predikaat behaald en de IBOP terwijl ze in april was uitgerekend. Daarna wel rust want ze werd wel dik haha
Ja vanaf dag 320 zijn grote pony’s en paarden veilig. Ik tel altijd af tot de veilige datum. Mijn Fries bevalt altijd rond de 320 (317 en als langste 330) dus dan zit ik wel safe. Met de pinto weet ik het nog niet (maiden) hoop dat ze ook een snelle oven heeft

Mirjamalvaro oeh spannend! Wel laat in het jaar, of is dat normaal voor het stamboek? Bij de Friezen komt het buitenland altijd aan het einde van de zomer/herfst omdat de jury vanuit Nederland moet komen en er heel veel Friezen gekeurd worden in de lente en zomer. Succes met wassen alvast :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 18:32

Het is de laatste van het jaar :j
Ja dat wassen...ze heeft hekel aan water :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 18:58

Ik zal maar geen foto van mijn wei plaatsen momenteel :+
Hoop dat t nog even iets opdroogt komende week eigenlijk

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 07:32

Hier houd de weide paddock zich redelijk gelukkig, de dames beginnen ook, vind ik stiekem al een buikje te krijgen.

Ik denk dat het 15 juni en 15 juli was maar zou is terug moeten kijken. Ik scan bij de hengsten houder om de hoek, super lief dat ik daar mag aansluiten, en hij heeft in het dekseizoen bijna elke dag een veearts over de vloer dus kan je zonder voorrijkosten aansluiten, en dan einde van het seizoen heeft hij nu de laatste 2 zondagen van de maand een veearts over de vloer voor de Gust scans voor mensen, dus kost mij niks extra ondanks dat het op een zondag is. :-)

Veel verschillende brokken, muesli, of niks extra dus. Hoop vooral op een relatief droge winter, anders staan ze zoveel op box.. :-(