Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 17:21

rond de 6 maanden de eerste en daarna moet er dacht ik 4-6 weken tussen zitten voor de 2e en daarna na een half jaar de 3e enting.
Hier hebben ze de 3e enting in april gehad. Maar die van mij is van 22 maart.

Die van mij heet officieel Undercover at Texel en zijn roepnaam is Cover maar soms zeg ik wel eens koffie of ventje. Hij is ook vernoemd naar Undercover die Edward Gal reed. Die heeft bij ons op stal gestaan en was zo’n leuk en relaxed paard. Jammer dat ze die toen verkocht hebben en uiteindelijk is die toen bij Edward terecht gekomen.
Als die vervelend is noem ik Cover: een draak :-)

Muronia

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 17:26

Leuk al die afkortingen en koosnaampjes. Mijn meisje heet Sylfonia van Stal Muronia. Roepnaam is Syl, Silly of Syllebil. Zo hebben we trouwens ook een hond. Haar naam is Lexi maar als ze vervelend doet,noemen we haar Heksie _O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 17:33

Basisenting kan zelfs op latere leeftijd als ze hem al veulen niet juist hebben gehad. Dus met 8 maanden beginnen zou ook moeten kunnen.
Ik probeer alle veulens gelijktijdig, dus de een is dan 6 maanden en de ander 8. Bijvoorbeeld.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 17:35

Ik ent niet eerder dan dat ze van het erf af moet dus pas met 3 jaar hier, dan gaat ze weer naar de keuring

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 17:43

Basisienting is bij mij ook niet op orde. De 1ste heeft die gehad, maar de overige zijn niet gedaan, iets met dierenarts die het niet direct inplant in agenda en ik met veel aan mijn hoofd.
Maar Baron heeft ook nooit 3 entingen gehad. Wel 1 en na x tijd weer 1 en dan jaarlijks om in orde te zijn voor op wedstrijd.

Mijn heeft officieel
Cielo Stellato vd Zilverberk Z
(Zangersheide wil nu geen lange namen meer, ze vonden deze al te lang eigenlijk)

Roepnaam Cielo
Koosnaampjes: liefje, knappe, grote vriend

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 17:46

Gsm op selfiestand en stemcommando, leverde deze foto's op.

Afbeelding
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:07

Het enting schema verschilt per DA en land. Het verplichte kan eender wanneer gebeuren en dat is dus 1 x enten en dan enkele weken later nog is en dan elk jaar of half jaar. De influenza en tetanus. Sommige wedstrijdorganisaties vragen wel dat je nog droes of dergelijke bijdoet.

Ik heb gewoon alles gedaan buiten die voor hiv (die aangeraden is voor drachtige merries enz)

Hier is het Milky of Stinky. Of gewoon fluiten, dan komt ze ook af haha. Haar naam op papier geef ik liever niet online door. Maar die is afkorting fokker + naam + naam mama + naam papa. Een hele mond dus.

Leuke fotos art !!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:40

Zo leuk al die bijnamen! :))

Y’ur is meestal purrie (van jurriepurrie) of klootzak :o :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 18:44

Ik ent wel ergens tussen de 6 maanden en 1 jaar. Influenza vind ik niet zo spannend met die jonkies die nergens heen gaan, maar tetanus wil ik wel snel voor elkaar hebben. Hier volgende week de 3e en dan kan hij gewoon mee met de jaarlijkse.

Hier is het meestal gewoon Swift of Swiftie. Soms guppy of puppy :') of meneer koe.

Verder gaat het gewoon z'n gangetje hier, hij loopt lekker in duo met mijn 4 jarige merrie en dat gaat goed qua eetbehoeften en klik. Hij groeit wel als een malle, al heb ik het idee dat hij nu een beetje stabiliseert. Is ook niet erg, want hij is de 1.40 al aangetikt en ergens tussen de 1.45 en 1.55 als eindmaat is echt groot zat :')
Afbeelding
Afbeelding

Voor het idee, naast mijn merrie van 1.48 :Y)
Afbeelding
En z'n bff van 1.32
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:36

Die heeft een knap hoofd moonie

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:33

Haar manen en staart nog eens gewassen, later is ze in de mest gaan liggen net met haar manen. De andere kant is nog schoon. :') alsof ze het express doet. Afbeelding

Haar manen waren echt goor van het zand van de afgelopen weken, lekker gewassen zodat ze niet weer gaat schuren. Staart terug gewassen want die was ook weer wat vies.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:48

Staat die in een opfok of snachts op stal?

Die van mij staan 24/7 buiten en kiezen dus echt een plaats verder weg van hun mestplekken om te slapen. Denk dat ik hier prima op die manier een bonte schoon kan houden. (wil in de toekomst een bonte :+ )

Wil niet zeggen natuurlijk want er zijn ook paarden die lekker in de modder gaan rollen :+

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:16

Art_Ificious schreef:
Staat die in een opfok of snachts op stal?

Die van mij staan 24/7 buiten en kiezen dus echt een plaats verder weg van hun mestplekken om te slapen. Denk dat ik hier prima op die manier een bonte schoon kan houden. (wil in de toekomst een bonte :+ )

Wil niet zeggen natuurlijk want er zijn ook paarden die lekker in de modder gaan rollen :+

Nooit nog opfok, ze staat snachts op stal (want er zit enkele dorpen verder een leuke wolf :+ ) en overdag buiten op een weitje, in het weekend op de grote wei.

Ik panneer haar regelmatig als het zo warm is. Lekker natuurlijke zonnebrand. Maar al die mest trekt dan weer de vliegen aan. :') dus dan is dat weer schoonmaken. Het lichaam was ik pas eind de zomer. Om alle zand er uit te halen voordat ze de winter ingaat.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:34

Art_Ificious: Deden ze moeilijk ivm de naam? En over bont. ik denk dat je moet geluk hebben met hoe de paarden zelf zijn. Ik heb 2 bonte en die zijn over het algemeen wel proper. natuurlijk als ze nat zijn en rollen is dat weer wat anders. Maar zelden heb ik toch een vuil paard.

Hier worden de inentingen wel netjes bijgehouden want aan de weide zijn er toch wel heel wat paarden in de straat. En sinds kort staan er nieuwe paarden naast hun weide ook.

mooney: Die is echt zo knap!

Sentir: Lang leve lichte paarden :+

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:54

De enige smeerkees in onze kudde is de bonte :D :D :o die gebruikt haar kak als kussentje -O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:29

Ja ze vonden de naam te lang. Maarja lange stalnaam eigenlijk ook en wordt al ietsje afgekort door VD te gebruiken ipv voluit "van de" :')

Maar de naam moest met een C en wij vonden niets leukers dan ook de naam van de moeder erin te verwerken en zo riep ik ineens Cielo Stellato (sterrenhemel) en dat vond de fokker geweldig.
De namen van 2 veulens heb ik namelijk mee gekozen gehad, die van Cielo dus en z'n halfbroer Ciel D'Or.
Ik heb een goede band met de fokker, en m'n allerbeste vriendin staat daar nog op stal dus zie ik ze regelmatig ook nog.

Dit jaar geen zangersheide veulens volgend jaar wel weer (letter A) . Ben zeer benieuwd want ze hebben een jonge dekhengst gekozen met een heel wit hoofd (Ambassador Z).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:01

Hier moeten ze de andere kant van de wei weer op.
De kant waar ze stonden wordt bemest en dan geklepeld zodat alles terug egaal is.

De helft waar ze nu staan is mooi gegroeid en staat weer vol kruiden.
Afbeelding

Terwijl ze bij de buren bemesten, die van mij schrokken er niet van. Benieuwd hoe ze reageren als die sebiet in hun wei komt bemesten. Da's toch nog net wat anders dan bij de buren waar een strook van 5m tussen zit.

Afbeelding

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:06

Art_Ificious wat een heerlijke plek zo!

Ik heb Fiore ook alle entingen bijgehouden. Vooral tetanus vond ik wel belangrijk omdat ze vaker wondjes heeft.
De knapperds <3
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:33

Die 2 zijn mak geboren :+ ze bleven aan de draad toekijken en gingen niet ervandoor toen de tractor hen passeerde.

En Cielo... Scheelt nie veel meer met Baron z'n kont :D
(zo fel overbouwd is hij niet, de grond is wat hellend)

Afbeelding

Wie is wie :+
Afbeelding

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:33

Och ambasador is ook een van de hengsten die er uit springt voor mij. Maar ja moet nog even wachten. En zien of het zou matchen met noofje. Maar heb nog tijd tegen dan zijn er al weer 10000 verschillende hengsten gepasseerd :+ maar gelukkig dat ze toch nog de naam goedgekeurd hebben.

Maar wat een heerlijke plek heb jij zeg! En jeetje ze schelen idd niet veel meer.

Kvikur: die van jou is ook al heel knap!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:24

Vandaag tandarts voor mijn oude merrie, heb Milkyway ook laten nakijken. Alles ziet er goed uit, rechts een wolfstand.

Nu ga ik ze wel bitloos berijden en hoop ik dit ook zo te houden ongeachte. Wat denken jullie? Later laten trekken of laten zitten die tand?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:36

Ik heb ze uit voorzorg laten verwijderen. Nu rijden we wel met een bit.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:39

Hangt er mss van af hoe en waar die zit. Meer aan de binnenkant dan echt voor de tand geeft misschien nooit problemen.

Meeste mensen laten ze preventief trekken.

Bij mijn merrie zijn ze rond 5 of 6 jaar getrokken geloof ik. Weet het niet precies maar reed haar al een tijdje en heb ze ingereden gekocht.
Geen verschil in de mond gemerkt voor of na het trekken. Altijd met bit gereden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 23:14

Ik wist niet dat wolfstanden al doorbraken op 1 jaar?
Mijn 4 jarige heeft ze niet. Misschien wel blinde onder het tandvlees hoewel ik niks voel (ja ik voel in z'n mond). Zijn ruinentanden voelde ik ook op die manier doorkomen. Zijn nu hele kleine inmiddels.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:43

Bij de andere jaarling zijn pas ook de wolfstanden getrokken. Dat hebben ze gedaan nadat zijn beugel eruit was.
Morgen komt de tandarts voor mijn merries dus zal haar even vragen te kijken naar Cover. Heeft ze vorig jaar ook gedaan. Toen zag het er netjes uit.