Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:53

Ik vind deze echt zó gaaf! Dat bekkie! Op slag verliefd. <3

Setteli

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:06

Hij is ontzettend knap MDW, dat koppie! <3

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:50

Echt heel knap MDW, gefeliciteerd!!!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 14:30

Gelukkig mogen we de komende maanden nog genieten van deze knapperd. Daarna gaat hij naar een nieuwe eigenaar. Er was veel belangstelling voor hem en inmiddels is hij verkocht :) .
Nou nog 1 of 2 verkopen. Daarna komt er een kleintje voor onze kinderen want vooral mijn dochter vind het heel erg leuk. En dat vind ik ook wel heel leuk :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:50

https://www.horses.nl/fokkerij/kassa/on ... PVGWfGpf6Y
Ik zat even naar de filmpjes te kijken. Wat een beweging. Qua bouw vind ik de correctheid dan wer niet zo correct.
En de prijs vind ik eerlijk gezegd ook wel meevallen, ook al moet je als koper uiteraard rekening houden met veilingkosten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:14

Is die merrie die naar Nederland verkocht is drachtig?
De topper heeft een geweldige draf, zeker dat achterbeen, en ik vind het achterbeen juist weer heel slecht in stap.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:04

Mensen die hem gekocht hebben zijn vooral actief in de (fei)sport, dus verwacht niet dat zij een drachtige merrie hebben gekocht.
Is naar het meisje gegaan die Boogie de l’Aube had/reed voordat hij overleed.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:09

EllyC schreef:
Ik zat even naar de filmpjes te kijken. Wat een beweging. Qua bouw vind ik de correctheid dan wer niet zo correct.
En de prijs vind ik eerlijk gezegd ook wel meevallen, ook al moet je als koper uiteraard rekening houden met veilingkosten.

Oei ik vind ze beide kwa beweging en correctheid niet fijn eigenlijk.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:03

Ik zou hier graag weer actiever mee komen kletsen :)

Fiore is afgelopen maandagavond bevallen van een prachtig valkmerrietje. Ze heeft echt een kopietje van zichzelf gemaakt <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vader is Golden Daim F.

Ik heb altijd gezegd dat als ze eindelijk eens een merrietje krijgt, ik haar dan een jaartje leeg zou laten. Ze is nu 10 jaar en heeft veulens gekregen in 2017, 2020, 2021, 2022 en 2023. Dus na 4 jaar achter elkaar, lijkt me een jaartje rust wel fijn voor haar.
Maar toch begin ik stiekem te twijfelen O:)
Haar drachten verlopen altijd soepel, evenals de bevallingen. Ze herstelt snel en is altijd dol op haar baby’s.
Ik twijfel nog even verder en in de tussentijd klets ik graag met jullie mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:21

marjolein88 schreef:
EllyC schreef:

Oei ik vind ze beide kwa beweging en correctheid niet fijn eigenlijk.

lijkt heel mooi maar lijkt ook wel alsof ze 10 kg beschermers van de benen hebben gehaald na lange tijd op stal met veel voer. Ik zie best veel spanning en daarin wel een wat elektrisch achterbeentje, welk voor de vorm van de achterhand ook zeker nog goed eronder kan, maar of je dit er dan ook uitgereden krijgt in je proef en dan ontspannen over de rug...

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:00

nou dat is het nu net. Het achterbeen buigt wel, maar het bekken kantelt niet. Dit is voor onder het zadel dus niet makkelijk/fijn te rijden. Deze ponys zijn altijd moeilijk te sluiten en op verbinding te rijden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 07:13

Maar... als je er dan mee wilt fokken,
Dan scheelt het nog wel wat voor stamboek je voor gaat fokken en wat voor hengstenstapel je tot je beschikking hebt. Ik probeer toch die stippen terug te fokken en dan is de keuze wel heel nihil en moet er veel goeds van moeder komen. Dan telt exterieur van de merrie in mijn ogen een stuk zwaarder. Het kan dus voor iemand anders juist wel een fijne merrie zijn om bepaalde eigenschappen toe te voegen als er ook hengsten beschikbaar zijn die bij de nagatieve punten van de merrie passen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:25

marjolein88 schreef:
nou dat is het nu net. Het achterbeen buigt wel, maar het bekken kantelt niet. Dit is voor onder het zadel dus niet makkelijk/fijn te rijden. Deze ponys zijn altijd moeilijk te sluiten en op verbinding te rijden

Precies dit is wat mij is ook tegenstond. Ze “zakt” niet, blijft hoog achter. Overigens deden meerdere hengsten op de hk dit zeker ook.
Over het inpakken hebben we het maar niet :Y)

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:31

Afgelopen vrijdagnacht heeft mijn Nia Domo's First Lady een prachtig hengstveulen gekregen van Amalia's Joep.
Over 2 weken is mijn andere merrie Groeze's Christy uitgeteld van Majans Milan. Nog een paar spannende weken te gaan dus. Maar voor nu al heel blij met deze knapperd.Afbeelding
Afbeelding

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:45

Gefeliciteerd SylS, wat een knapperd <3

Bij ons zijn er inmiddels 2 veulens geboren van de 3, ben even niet online geweest vandaar dat ik ze nog niet gemeld had :D

Op 1 mei heeft Carabelle een prachtig hengstveulen op de wereld gezet van Sulaatik's Velvet Marmelade. Het is een mooi (licht)bruin veulen, heel blij mee (al had ik stiekem ergens gehoopt op een merrietje :D ).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En gisteren vonden we in de ochtend een verrassing in de stal van Thosca, een heel mooi bruin merrieveulentje van Arendsnest's Cappuccino <3 . Dit is de 2e keer dat ze het op deze manier flikt, ze geeft totaal geen signalen van een naderende bevalling. Gelukkig is alles goed gegaan maar toch ben ik er liever bij voor het geval dat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze andere merrie, Arendsnest's Bellissima, is nu ruim een week overtijd, dus hopelijk kunnen we binnenkort ook het 3e veulen verwelkomen.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:55

Gefeliciteerd allemaal met jullie veulens!

Fleur is geinsemineerd vrijdag en de rest weet ik nog niet. Best een dilemma wat aan te houden en wat niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:36

Gefeliciteerd!

Wat is de keuze voor Fleur geworden?

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:27

Gefeliciteerd Moratoetje
De leuke verrassing is dus wel een merrie veulen. Dubbel leuke verrassing dus!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:06

Gefeliciteerd met de veulens!
Hier heeft Treasure afgelopen weekend onbedoeld ook de endurance weer opgepakt.
Mijn pony's hebben helaas een heeeel dun huidje en momenteel heeft Risky dus last van een singelwondje dat maar niet weg wilt.
Nouja dan Treasure maar mee en ze vond het wederom fantastisch. 42km netjes uitgelopen en een aanbiedtijd van 2.33minuut.
Quality wordt aankomend weekend alweer een jaar oud en is inmiddels haar oma voorbij gegroeid.
Dream is inmiddels 2 geworden en wordt steeds een beetje mooier. Binnenkort toch maar eens vragen hoe en wat als ik hem volgend jaar bij het nrps voor zou willen stellen. Zie momenteel ook veel ponyhengsten bij Duitse stamboeken voorgesteld worden, maar daar heb ik dus helemaal geen verstand van.
Afbeelding

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:17

Pfff ... kreeg vanmorgen een app'je van mijn broer dat hij zijn achillespees gescheurd heeft, hij is 12 weken uitgeschakeld. Geen idee hoe ik alles nu rond moet krijgen. Denk dat het jonge spul en de pensionada's zo snel mogelijk naar de zomerweide moeten, dat scheelt enorm veel werk op stal.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:15

Balen Jolanda, voor jou maar zeker ook voor je broer.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:12

Afgelopen dinsdagavond is het 3e veulen geboren, de laatste voor dit jaar :o

Het was helaas geen bevalling volgens het boekje: op de camera zag ik om 22:15u dat de merrie ging liggen. Ik had 's avonds al gezien dat ze zou gaan bevallen, ze stond melk te druppelen. We zijn toen naar stal gereden. Onderweg ging het birth alarm af, ik kon via de camera app op mijn telefoon de merrie volgen. Eenmaal bij stal aangekomen, zag ik dat de merrie wel perste maar dat er weinig beweging in zat.

Na controle zag ik dat er maar 1 beentje tevoorschijn kwam. Heb meteen de dierenarts gebeld, zelf moest ik kijken of ik kon voelen of het voor- of achterbeen was (was gelukkig een voorbeen)en op haar advies de merrie overeind gejaagd en poging gedaan om haar te laten stappen zodat ze niet te veel kon persen. Gelukkig was de DA er heel snel.

Ze voelde dat het andere voorbeen bleef steken achter de rand van het bekken. Gelukkig kon ze het veulen zo bewegen dat het beentje vrij kwam. De merrie was inmiddels doodop en ze hebben haar moeten helpen om het veulen er uit te krijgen. Dankzij het snelle optreden van de DA hebben zowel merrie als veulen het overleefd! Het was nog wel even spannend met de nageboorte, bleef vrij lang zitten, had de DA al weer gebeld maar die kon ik gelukkig weer af bellen. Gelukkig heeft de merrie geen koorts gekregen erna en ze is ook niet ingescheurd. Maar ze blijft dit jaar wel leeg.

Het is een best groot merrieveulen met een aparte aftekening op d'r hoofd, voor 2x wit tot de kogel en achter 2x wit tot half de pijp. Haar vader is onze eigen hengst Heihoeve's Florencio.

Meet Arendsnest's Florentina

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De oogst van dit jaar is dus 1 hengstveulen en 2 merrieveulens (vorig jaar hadden we ook 3 veulens en dat waren 3 hengsten :o )

Het hengstveulen heeft de naam Arendsnest's Vivaldi gekregen en het andere merrieveulen is Arendsnest's Jessie.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:28

Mooi veulen en aparte aftekening! Fijn dat je er snel bij was en alles goed is gekomen!
Gefeliciteerd

Hier begint Phoebe ook langzaamaan meer uier te krijgen. Vandaag 315 dagen, dus bijna veilig. Vorig jaar op 329 dagen bevallen, dus ben benieuwd!

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:52

Goed om te horen dat merrie en veulen gezond zijn. Gefeliciteerd

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:23

pff, pannend hoor. Gelukkig was je er bij.

Hier krijgt de merrie ondertussen wat uiter, nog 9 dagen tot "veilig".
Komend weekend "even" de elektra aansluiten in de schuur. De oude grondkabel gaf steeds kortsluiting bij nat weer, dus had al een nieuwe liggen. De laatste 10 meter nog ingraven en dan aansluiten op de net geplaatste nieuwe stoppenkast.
Dan heb ik bij nachtelijke bevallingen goed licht en doen de camera's het weer.