Ja baal enorm, 2jr terug ook niet gelukt en nu weer niet. Vlg jaar nog 1x proberen met dan met ander plan van aanpak oa eerder beginnen en merrie " binnenstebuiten" keren om te zien of er een oorzaak is.
Ach Vicome wat stom dat het bij jou ook niet is gelukt. Wij gaan ook op tijd beginnen komend seizoen, heel hard hopen dat het dan wel mag gaan lukken!
Vicome
Geplaatst: 10-09-25 15:37
Muronia, we geven de moed niet op hoor. Anders heb ik nog plan B in de kast liggen, heb nog een 5 jarige merrie van de merrie waar het nu niet mee gelukt is maar die wil ik eigenlijk eerst naar de trakehnerkeuring in Duitsland hebben.
Muronia
Geplaatst: 10-09-25 16:13
Waar zijn de trakehner keuringen? Dan zit je vast ergens richting de grens met Polen denk ik? Wel heel leuk dat je je met dat ras bezig houdt. Ik heb vorig jaar in Moritzburg bij de Hengstparade Sachsen-Thüringen de trakehnerhengst Millennium gezien. Wat een prachtig dier is dat ook
Kabayo
Geplaatst: 10-09-25 16:15
Vicome ah nee wat balen. Hopelijk volgend jaar meer geluk
Kyrkelover wat balen… Was deze merrie dicht gezet?
Shadowstar , Diandra en Boelles gefeliciteerd met de kloppende hartjes!
Moner ben heel benieuwd! Ik kijk altijd naar de eerste bezichtiging. Hoe heet hij? Zal hem in de gaten houden. Misschien doet de door mij gefokte Markus (Yke Douwe E heet hij) ook mee maar dat hangt er van af wat de trainer er van vind. De eigenaar hoeft verder geen dekhengst en wil hem dan ook na de eerste bezichtiging laten castreren. Dus even zien of het de hengstenkeuring wordt of een stamboekkeuring als ruin
Hier geen ervaring met regumate
Wij tellen mooi door. Minthe is morgen alweer 5 maanden ver. Zilver einde van de maand ook 5 maanden. Weet niet of ik het hier al heb verteld. Maar ik verwacht een 2e kindje Alleen niet zo goed gepland! Precies tussen beide merries in. Minthe is 11 maart , ik ben 19 maart en zilver 29 maart Help! Ik zit nog te twijfelen over de gustscan. Ze groeien duidelijk en in gedrag is sowieso zilver echt wel drachtig. Minthe is nog altijd hetzelfde gebleven haha. Zo ver ik weet hebben beide hengsten ook geen gust regeling en ze zijn beide van 1 vruchtje gescand en een kloppend hartje. Als ze nou niet groeiden hoefde ik niet te twijfelen. Wat zouden jullie doen? Ik vertrouw het eigenlijk wel dat er nog wat in zit Minthe is zo lief. Je ziet m’n buik echt al groeien Morgen 13 weken, alweer bijna in het tweede trimester
Ik zou het toch wel doen. Wainonia groeide ook lekker in 2019. Daarvan dacht ik ook dat het echt wel goed zat. Dus keurig vanaf 9 maanden over op merriebrok, waar ze nog lekkerder op groeide. Maar nooit een veulen kreeg spekkie. Je stelt je er toch op in dat er een bevalling en een veulentje komt en dan is het gewoon jammer als je op niks zit te wachten.
Had ik jullie al verteld / laten zien wat ik volgend jaar ga doen? Ik wil niet terug met het diepvries, maar heb al wel een ander plan.
Dan ben jij al weer bijna op de helft met de dames kabayo. Het gaat hard! Oeps, iets minder handige timing maar ja dat heb je niet altijd in de hand. Komt vast goed. Ik scan zelf na de hartslag echo eigenlijk nooit meer.
Wat leuke berichten en minder leuke berichten, ik ben heel benieuwd over 2 weken naar de gust scan/100 dagen scan bij de merries. Hopelijk zit alles er nog en ziet het er goed uit .
Vicome
Geplaatst: 10-09-25 18:13
Muronia, trakehnermerriekeuringen zijn er op verschillende plaatsen in diversen deelstaten in Duitsland ene zelfs net over de grens in Gelre, Rheinland waar TCN ondervalt. Vanuit het Zeeuwse is naar Gelre nog wel te doen. En in juli is ook altijd TCN stamboekkkeuring in Nederland voor opname merries in het stamboek en veulens maar alleen worden er dan geen premies gegegeven in Duitsland wel. De 5 jarige heeft als veulen punten gehaald die indicatie zijn dat ze premien stute zou kunnen worden. Millennium is idd een schitterende hengst maar helaas met bloedvoetring die in mijn merries ook zit en waar ik van weg wil blijven. En zijn heel veel hengsten met deze bloedvoering dus er vallen er voor mijn merrie veel af. Beetje wat met ferro en jazz binnen het kwpn gebeurde jaren terug toen deze hengsten zo populair waren. Nu heb ik niets tegen lijnteelt maar wil wel graag bepaalde eigenschappen niet in stand houden. Bij de 5 jarige die ik heb gefokt is dat met een Millennium en soortgelijke genen vrije hengst prima gelukt.
Kabayo gefeliciteerd met je zwangerschap. Onhandige planning maar zwanger worden laat zich nog lastiger sturen dan onze merries drachtig krijgen. Als jij er vertrouwen in hebt dat het goed zit bij je merries, jij kent ze het beste, is de keuze aan jou om nog eens te scannen. Maar wat Muronia zegt over de domper als je er van overtuigd bent dat er een veulen komt herken ik wel. Ik heb vorige jaar ook even gedacht dat ze c toch drachtig was, vakantieplannen omgegooid maar al wat er kwam was een speklaagje op de merrie door het extra voer wat ze kreeg.
Volgens mij niet dichtgezet Kabayo, maar snap wel dat ze ermee stoppen. Merrie staat in Oostenrijks Tirol en daar werkt het toch allemaal net wat anders dan hier. Op met vers te insemineren moet de merrie elke keer naar Italië gebracht met ditto kosten. Je hebt maar 1 kans per cyclus. Merrie zit ook vol met cystes en is ook een 22 jaar oud. Zou wel veulens in het verleden gehad hebben, maar tot op heden hebben ze er geen terug kunden vinden. Enfin het kost letterlijk duizenden euro's en dan is het ook een keer klaar zeg maar.
Zelf heb ik overigens niks dragend dit jaar, want merrie loopt volop in de sport. Heb natuurlijk maar 1 merrie waar ik mee fok als het uitkomt. Hengstje heeft wel een 4 tal merries dragend, maar goed die zijn niet van mij. Vind het wel nog steeds leuk om zo nu en dan mee te lezen, maar ben verder niet actief in dit topic.