Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:41

Iorrr schreef:
Ziet er goed uit Lautje!

Project hier is geslaagd! Merrie heeft het Veulen aangenomen en veulen drinkt! Ongelooflijk maar waar :)

[ [url=m/22fiV3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat bijzonder! Succes

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:55

Jolienn schreef:
Hoi, ik meld me hier ook. Lees al een tijdje mee.

Wij proberen onze merrie drachtig te krijgen van Jardonnay vdl. 1e poging is mislukt, vandaag is ze voor de 2e keer geinsemineerd. Even duimen dus!
Met voorgaande merries is eigenlijk altijd de 1e inseminatie raak geweest. Dus was even een tegenvaller voor ons.

Nu lees ik wel vaker dat mensen wisselen van hengst. Maar ik neem aan dat je dan ook voor beide hengsten het dekgeld betaalt?

En heeft er iemand ervaring met de gustverklaring? Moet je dan echt tot het uiterste van het seizoen (15 augustus bij vdl) doorgaan wil je in aanmerking komen?

Als je bij dezelfde hengstenboer blijft betaal je er meestal gewoon een, hier nooit anders gedaan in ieder geval. Gust verklaring kan je op ieder moment aanvragen zolang ze maar gust is en dan betaal je het gust geld. Al valt ook dat nog wel eens een afsraak in te maken: bijvoorbeeld volgend jaar verder gaan.

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 20:06

Jolienn schreef:
Nu lees ik wel vaker dat mensen wisselen van hengst. Maar ik neem aan dat je dan ook voor beide hengsten het dekgeld betaalt?

Nee, hoor. Als je bij dezelfde hengstenhouder blijft betaal je meestal één keer dekgeld. Bij gust is vaak ook nog wel wat te regelen als het om een eigen hengst gaat

Kendra

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:13

Bij VDL valt vaak van alles te regelen - gewoon in vertrouwen. Wisselen van hengst, jaar erop verder dekken. Gewoon even bellen en overleggen.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:32

Ik ben ook al enkele keren gewisseld, maar omdat ik bv nog diepvries rietjes had liggen.
Maar je kan inderdaad zoals hierboven gezegd gewoon een andere hengst kiezen bij dezelfde hengstenhouder.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:10

Nana_x0x schreef:
@gomir proficiat! staat de draagmerrie bij jullie of op verplaatsing? gewoon uit nieuwsgierigheid :+
@Besita spannend, wanneer weet je of het gelukt is?

Deze draagmerrie liep dit jaar al met een veulen van de donormerrie aan de voet dus die staat al aan huis.
Anders is het normaal om ze bij ongeveer 40 dagen dracht op te halen op het verhurend bedrijf.
De draagmerrie heeft een superklik met mijn eigen fokmerrie en ze liep toevallig prachtig gelijk in de cyclus met de donormerrie, ik ben dus erg blij dat ze nog een jaar hier kan blijven en dat ik niet een andere merrie hoefde te huren.

Spannend Besita! Hopelijk slaat het aan.
Ik vind het met ET al spannend, maar kan me voorstellen dat het met zulke kostbare embryo's nog spannender is :=

Wat super dat het gelukt is Iorrr.

@Jolienn: als je Jardonnay rechtstreeks via VDL besteld hebt even bellen met ze, dan kunnen jullie vast tot een geschikte oplossing komen. En anders je eigen hengstenhouder even benaderen voor de opties.
Je mag op ieder moment in het dekseizoen stoppen met proberen, dat maakt voor de gustverklaring niet uit.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:13

Bedankt voor de antwoorden allemaal! De veearts heeft besteld maar we hebben ons wel vantevoren gemeld bij VDL. Fijn om te horen dat ze vrij flexibel zijn daarin. Ik zal het er thuis dit weekend eens over hebben wat we gaan doen :) Voor nu duimen we nog even verder in de hoop dat het nu raak is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 00:31

Jardonnay bevrucht goed Jolienn dus gewoon even afwachten.
Is het voor de merrie uit je onderschrift of een andere? Voor de merrie uit je onderschrift lijken, als ik naar het type hengst kijk dat je nu gebruikt hebt, Glenfiddich of zijn zoon Kordon me ook wel opties. Zitten ook ongeveer in dezelfde prijsklasse en minder inteelt dan met Jardonnay.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:21

Hey Besita,
Long time, no see!

Ik doe niet zo heel veel op Bokt momenteel.
Te veel andere dingen.

Iorrr, je Cohinoor loopt er strak bij! Mooi hoor.

Hier nog geen enkele drachtige merrie. Echt n K.. jaar!
Ik heb vorige week bij VDL n paar uurtjes mee gedraaid met insemineren en vervolgens mijn eigen merrie (Chin chin) geinsemineerd.
1500 euro DA kosten (2 merries) en nog niks drachtig. Ik ben bang dat we volgend jaar geen veulen in de wei hebben lopen

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:28

Kendra schreef:
Bij VDL valt vaak van alles te regelen - gewoon in vertrouwen. Wisselen van hengst, jaar erop verder dekken. Gewoon even bellen en overleggen.

Dat is mijn ervaring idd ook.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:36

besita schreef:
Gomir we hebben met deze 2 sportmerries icsi gedaan :

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1541026/kigali-vd-bisschop

Uit Kigali hebben we dus 6 embryos ingevroren en afgelopen week 4 verkocht aan Darragh Kenny :o

En met deze https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/697381/calorie-vh-marienshof-z
geen succesvolle icsi tijdens de winter maar nu dus eindelijk (dankzij Corona en dankzij de hulp v Zangersheide )een embryo na gewone ET in een draagmerrie ..ik heb er een hele aparte Balou du rouet uit die nu 7 is en alle andere pogingen om haar drachtig te hebben of te spoelen zijn niet gelukt -zelfs een geaborteerde tweeling gehad nadat de merrie zelf drachtig bleek na een embryospoeling -dus ben nu al een maand op een roze wolk :) .
Het Emerald merrieveulen komt uit haar halfzus .

Heb verder 2 goedgekeurde zelfgefokte hengsten maar laat ze voorlopig niet dekken ,de sport primeert bij ons
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1730030/funky-fred-van-het-marienshof-z
En
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/561863/artist-vh-marienshof-z

Wat leuk!
Kan hem nog als veulen herinneren van hier op Bokt. Was toen al n apparte

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 11:37

Ik heb het merrieveulen van Liamant W al vrij snel verkocht.
De Harley uit de Chin chin wil ik ook wel verkopen maar het liefst voor de hengstenopfok

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:50

Eilander, balen zeg!
En vooral dat het ook zo duur is hè.... en dan nog niks vol staan.

Ik ben zelf een hobbymatige fokker, heb maar 1 merrie staan.
Merrie is afgekeurd voor de sport en vind het geweldig om een veulen aan de voet te hebben. Ze is best goed gefokt, anders was ik ook niet gaan fokken met haar. Pluspunt is dat haar vader internationaal heeft gelopen met Jos Lansink en al op zeer vroege leeftijd slecht sperma kreeg waardoor er weinig nakomelingen van zijn gekomen, vergeleken andere oudere type hengsten, waardoor ze erg interessant is. Zo zei Zangersheide mij dit persoonlijk.
Moederskant is ook heel bekend onder de hengsten.

Maar toch blijft het een risico. En kies ik er zelf nooit voor om een hengst van 2000,- sperma te pakken. Het is voor mij te veel geld wanneer het niet zou pakken (aankoop sperma kosten).
Daarbij heeft de merrie pas 1 veulen, hoe de veulens gaan uitpakken op 3 jarige leeftijd moet ik dus nog afwachten. Merrie is nu 14 jaar.
Kies dus altijd voor de wat jongere hengsten. Tot nu toe gelukkig de twee jongere gekozen gehad die tamelijk gewild zijn op dit moment.

Meer mensen die dit doen? Toch voor de jongere hengsten gaan op dit moment? Of toch richting de hengsten kiezen die al jaren gepresteerd hebben in de sport en nu enkel voor dek gebruik worden?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:15

Ik pak tot nu toe altid jongere hengsten met bewezen ouders. Ik vind het het geld niet waard 9m in oudere hengsten te stoppen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:20

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn (net) 2 jarige Jardonnay x Ovidius x Armstrong.
Wordt hier wel heel blij van :D

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:22

@ lautje snap ik! heel expressief hoofd! Ook goed aan de maat denk ik zo te zien?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:37

Mooi paard Lautje!

Ik gebruik zowel jonge hengsten als wat meer bewezen hengsten, het is maar net waar ik op dat moment in combinatie met de merrie een goed gevoel bij heb. Ik vind het wel leuk om hengsten te gebruiken die geen honderden merries per jaar dekken, achter de modehengsten aanlopen is niet mijn ding.
Hoewel ik ook heel goed begrijp dat je als commerciele fokker wel graag een tophengst zoals cornet obolensky gebruikt, dat levert op de veiling of als embryo gewoon veel meer op.

En wat balen dat het niet wil lukken Eilander :(:) Dan lopen de kosten inderdaad snel op...
Die Harley vind je vast wel een liefhebber voor uit zo'n merrie.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:50

gomir schreef:
Mooi paard Lautje!

Ik gebruik zowel jonge hengsten als wat meer bewezen hengsten, het is maar net waar ik op dat moment in combinatie met de merrie een goed gevoel bij heb. Ik vind het wel leuk om hengsten te gebruiken die geen honderden merries per jaar dekken, achter de modehengsten aanlopen is niet mijn ding.
Hoewel ik ook heel goed begrijp dat je als commerciele fokker wel graag een tophengst zoals cornet obolensky gebruikt, dat levert op de veiling of als embryo gewoon veel meer op.

Ik heb nu een beloftevolle jonge hengst gekozen van een Cornet obolensky x Baloubet du rouet.

Ik kijk inderdaad ook wel naar een jonge beloftevolle hengst met top ouders. Anders vind ik het niet interessant voor de fok.

Mijn vorig veulen was van een hengst welke van Dominator x Aganix du seigneur is.
Dominator is nu weer zeer gewild, nieuw bloed.
Terwijl Aganix daarin tegen zich weer top bewezen heeft.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:53

Heb je D'aganix gebruikt? Hoe leek dat veulen?
Die vond ik van de winter onwijs goed springen op het concours in Zuidbroek!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:06

gomir schreef:
Jardonnay bevrucht goed Jolienn dus gewoon even afwachten.
Is het voor de merrie uit je onderschrift of een andere? Voor de merrie uit je onderschrift lijken, als ik naar het type hengst kijk dat je nu gebruikt hebt, Glenfiddich of zijn zoon Kordon me ook wel opties. Zitten ook ongeveer in dezelfde prijsklasse en minder inteelt dan met Jardonnay.

Voor de merrie uit mn onderschrift inderdaad. Inteelt was het enige waar we over twijfelden. Hebben bij zowel kwpn en vdl advies gevraagd met onze wensen en ze kwamen beiden met Jardonnay. Kwpn kwam nog met een aantal die we op basis van de nakomelingen hebben laten schieten (waren we niet zo enthousiast over). VDL kwam nog met oa cohinoor. Daar ook wel erg over getwijfeld, aantal nakomelingen gezien waar we wel over te spreken waren. Maar wel veel meer spring gericht. Ook een stuk gelezen van de fokkers van Jardonnay en hun vizie sluit heel mooi aan op de onze, vandaar toch de keuze op Jardonnay. Maar hij is een erg goede 2e haha.

We willen een fijn allround paard met goed karakter/rijdbaarheid en fijne basisgangen. Wil er zowel dressuur springen als SGW mee gaan rijden. Deze merrie is ook zelfgefokt, ze is heel leergierig. Maar als het echt moeilijk wordt wil ze nog wel eens in het gedrag van moeder/oma vervallen. Dat mag er dus nog uit. Verder is ze kort en bondig zullen we maar zeggen, mag meer in het rechtshoekmodel. Ik ben zelf maar 1,60 en merrie ook. Vergroten is dus niet zo belangrijk, veulen is echt als opvolger bedoeld voor deze merrie, niet voor verkoop.

Hengsten die je noemt zal ik eens opzoeken.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:47

gomir schreef:
Heb je D'aganix gebruikt? Hoe leek dat veulen?
Die vond ik van de winter onwijs goed springen op het concours in Zuidbroek!

Ja klopt!
Fijn veulen, inmiddels jaarling. :D
Ik zou hem wel gebruiken op een pittige merrie. Mijn merrie is tamelijk sensibel en ben wel blij met wat er uitgekomen is. Een vrij nuchter veulen maar met de nodige “schwung”.
Ik denk als je een merrie hebt die dat zelf mist, je een veulen krijgt die te gewoontjes is.

Veulen zal circa 1.70/1.75 worden. Was al een flinke bij de geboorte.

Afbeelding

Afbeelding

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:49

Om dezelfde redenen als je hier boven noemt heb ik bovenstaande Jardonnay dus gekocht als veulen :)

Zoek een allround, mooi paard voor de (internationale) eventingsport. Hij had als veulen al veel bloed en toonde scherp. Dus de gok genomen. Lijkt goed uit te pakken.
Hij is deze maand 2 geworden en voor zo’n puppie vind ik hem mooi ontwikkeld.
Enige is karakter, hij lijkt echt heel erg scherp. Maar dat hebben ze uit die moeder allemaal.

Hij heeft maat ja! Z’n moeder is niet groot, maar al d’r nakomelingen gaan naar de 1,70 of er over.

Hij mag nog tot eind augustus buiten lopen en dan binnen halen en op de foto zetten. Willen hem klaarmaken voor eerste bezichtiging.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:23

Knap dier Lautje
Ik had zelf een Bamako x Lord z gefokt .. bleek met 5 niet het grootste talent voor de springsport was niet de scherpste op de sprong ,iets vlak springen ..is via via aan een Zweedse eventingamazone verkocht en die zijn er echt zo enthousiast over ,merrie loopt ondertussen 4* eventing en heeft intussen de kwalificatie voor de OS op zak .
Ik gebruik ook zowel jongere ( wel liefst jaar of 6 -7 zodat ik ze in parcours kan oordelen ) als oudere hengsten ..Liefst gewoon een hengst waarvan de nakomelingen het goed doen in de sport ...waar je keer op keer een nakomeling van ziet die je graag op stal wil hebben zeg maar ! Zal nooit een hengst nemen van enkel een hengstenshow bvb ..
Penny ik vind de moeders /moederlijn het belangrijkste ..niet enkel de vader van de moeder ..er zullen -tig merries zijn van bvb een Cumano of Carthago( of andere ) met weinig kwaliteit op de sprong ,ik zou daar dan persoonlijk niet mee fokken enkel en alleen omdat het een Carthago is .
Cornet , Emerald etc( top 20 hengsten ) kunnen dan mischien wel commercieel zijn ,het heeft ook een reden dat ze commercieel zijn .
Onze Libero was niet echt de vruchtbaarste merrie ,diepvries lukte niet en vaak ook tijdens seizoen moeten switchen naar andere hengst om toch maar een veulen te hebben aan de ene kant jammer aan de andere kant enorm dankbaar met wat ze heeft gegeven ..dat slimme , scherpe ,die wil om de sprong op te vreten geeft ze telkens door aan haar nakomelingen met gelijk welke hengst ( al zijn ze stuk voor stuk tot een jaar of zes erg moeilijke paarden }> )

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 20:36

ik gebruik ook best commerciële hengsten van 2000€, ligt maar net aan de voorwaarden. Heb dit jaar wel alles met vers gedaan, omdat ze slecht pakken. dat durfde ik met diepvries van 450€ per rietje toch niet aan. Jonge hengsten gebruik ik niet zoveel, die verkopen toch iets minder goed.

ik vind Queride VG Z ook een hele interessante Dominator zoon.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 22:37

Scherp vind ik niet erg Lautje, als ze maar wel eerlijk zijn.

Ik snap jouw overwegingen om voor bewezen hengsten te kiezen heel goed Besita!
En met het kaliber merries wat jij hebt zou ik dat denk ik ook doen. Maar jij hebt ook een ander fokdoel als ik. Ik streef naar een fijn 1.40 paard met nette basisgangen en een karakter waar ook een amateur mee weg kan rijden. Dat laatste stukje hoeven ze niet te kunnen, dat is uit Bella (zelf ZZ gelopen) ook niet reeel om te verwachten. Maar de Numero Uno en de Up to date merrie hebben daarin alweer meer potentie en meer sport in de moederlijn. Dus het kan best zijn dat ik na een paar generaties de doelen verschuif ;)
Maar ik durf nu dus ook wel een keer een hengst te gebruiken waar veel sport in de moederlijn zit en die zelf goede dingen laat zien. Een fijn allround gebruikspaard fokken staat nu voorop.