KWPN Hengstenkeuring 2015/2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:26

Teletekst schreef:
Indexen gebaseerd op waarnemingen gedaan door PERSONEN. Grote ruis dus.
Personen die werken bij het stamboek en die ik zelf in 10-25 jaar (afhankelijk persoon) zelf nog nooit met een goed paard heb zien komen op keuring of (landelijke)wedstrijd. Zelf gefokt of aangekocht. (Mijn regio iig)

En die moeten mij dan dus gaan vertellen wat goed is en welke weg ik moet volgen? :7 :Y)

Luister liever naar een man als Joris de Brabander , eigen(wijze) visie en die kijkt geen index aan maar fokt ze wel!
http://www.horses.nl/sport/go-easy-muze-verkocht/

Dat argument zou steekhoudend zijn als iedere keer dezelfde mensen staan te keuren. En dat is niet zo.

Persoonlijk kan ik op merriekeuringen de redenatie wel aardig volgen en met mij vele anderen. Als er dan al ruis is dan hebben een hoop mensen dezelfde ruis.

Iemand als Joris de Brabander fokt heel veel paarden, uit hele goede stammen. Maar lang niet alles haalt het hoogste niveau. Maar daar hoor je niets van.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:29

R12312 schreef:
janderegelaa schreef:
Dat een paard nu ergens 1.35 loopt wil niet zeggen dat hij geen 1.50 gelopen heeft. London springt nu ook de 1.40 parcoursen terwijl hij echt 1.60 gelopen heeft.

Het hoogste wat een paard gelopen heeft staat geregistreerd, als hij jaren daarna 1.35 loopt, blijft hij geregistreerd als 1.60 paard.

Dat London in opwarming van de spelen eerst even wat 1.30 parcoursen loopt is heel normaal. Dat is nu in het nieuws geweest, maar bij die ruiters lopen die toppaarden vaker tussendoor even een opwarmparcoursje op z nivo ergens in de regio.

Precies.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:36

janderegelaa schreef:
Iemand als Joris de Brabander fokt heel veel paarden, uit hele goede stammen. Maar lang niet alles haalt het hoogste niveau. Maar daar hoor je niets van.

Dat is een beetje een kul argument. Vanuit het kwpn worden er ook 13 duizend veulens gefokt ongeveer en daar haalt ook maar 0.01 procent of iets dergelijks de top.

Het gaat om zijn visie en wat hij daarmee bereikt heeft.

Huub van Helvoirt had destijds ook een hele andere visie dan het kwpn. Haalde Contango naar Nederland. En eerlijk, door zijn visie hebben wij zulke goede dressuurpaarden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:45

R12312 schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is een beetje een kul argument. Vanuit het kwpn worden er ook 13 duizend veulens gefokt ongeveer en daar haalt ook maar 0.01 procent of iets dergelijks de top.

Het gaat om zijn visie en wat hij daarmee bereikt heeft.

Huub van Helvoirt had destijds ook een hele andere visie dan het kwpn. Haalde Contango naar Nederland. En eerlijk, door zijn visie hebben wij zulke goede dressuurpaarden.

Dat is helemaal geen kul argument. Teletekst suggereert dat Joris den Brabander de wijsheid in pacht heeft en dát is niet zo.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:00

janderegelaa schreef:
Dat is helemaal geen kul argument. Teletekst suggereert dat Joris den Brabander de wijsheid in pacht heeft en dát is niet zo.

Volgens mij zegt zij/hij: Een man als Joris heeft meer visie dan de keuringsmannen van het kwpn. Daar ben ik het mee eens.

Ze/hij zegt nergens: Joris heeft de wijsheid in pacht. Dat maak jij ervan.

Volgens mij heeft niemand de wijsheid in pacht.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 19:49

R12312 schreef:
janderegelaa schreef:

Volgens mij zegt zij/hij: Een man als Joris heeft meer visie dan de keuringsmannen van het kwpn. Daar ben ik het mee eens.

Ze/hij zegt nergens: Joris heeft de wijsheid in pacht. Dat maak jij ervan.

Volgens mij heeft niemand de wijsheid in pacht.

Hij zegt: hij kijkt geen index maar fokt ze wél. En dat is niet zo. Hij heeft een paar goede gefokt.

En ik vind die grote mannen/ vrouwen helemaal niet zo goed met fokken. Als je ziet wat Emmy de Jeu, PS en Joris de Brabander etc. aan aantallen fokken en wat er uiteindelijk echt de top haalt is hun succes niet groter dan die van de gemiddelde fokker. Terwijl dat eigenlijk wel zou moeten want ze fokken met het beste merrie materiaal en ze hebben hun eigen bekendheid mee.

Ik heb meer bewondering voor de kleine fokker die er steeds in slaagt een topper te fokken.

misterA

Re: KWPN Hengstenkeuring 2015/2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:02

Ik ben het helemaal met Jan eens, wat betreft de waarde van indexen. Wat Joris, Emmy Truus, enz enz. gefokt hebben vind ik hierin niet relevant. Fokwaarden \zijn hulpmiddelen, niets meer en niets minder. Ruis is een ander woord voor betrouwbaarheid. Een fokker zonder visie zal weinig bereiken, ook als hij met fokwaarden rekening houdt. Met visie bedoel ik het volgende, eerst je eigen fokdoel formuleren, naar je merrie kijken, en dan een bijpassende hengst kiezen. Om een voorbeeld te geven, in mijn visie past geen rechtstreekse Jazz, wel kleinzoons via de moeder. Verder veel zelf gaan kijken naar het verr.onderzoek. Daar zie ik wat ik wil en vooral, wat ik níet wil. En daar wordt wat de jonge hengsten betreft, mijn keuze gemaakt. Meestal hebben ze dan een verwachtingswaarde van + 140, dus daarin valt nog niet veel te selecteren. Bij oudere hengsten met een hogere betrouwbaarheid ligt de grens op minimaal 140, tenzij ze wat bieden wat zeer goed bij de merrie past. De oc-fokwaarde moet minimaal 96 zijn. Vrij bewegen en exterieur ongeveer 110. Je staat ervan te kijken hoeveel hengsten dan nog aan mijn eisen voldoen. Hengstencompetie is wel leuk, niks meer en niks minder, maar wat zie je dan?? Wat is het percentage Ed, Em, enz en wat is nog genetisch??

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:33

janderegelaa schreef:
Teletekst schreef:
Indexen gebaseerd op waarnemingen gedaan door PERSONEN. Grote ruis dus.
Personen die werken bij het stamboek en die ik zelf in 10-25 jaar (afhankelijk persoon) zelf nog nooit met een goed paard heb zien komen op keuring of (landelijke)wedstrijd. Zelf gefokt of aangekocht. (Mijn regio iig)

En die moeten mij dan dus gaan vertellen wat goed is en welke weg ik moet volgen? :7 :Y)

Luister liever naar een man als Joris de Brabander , eigen(wijze) visie en die kijkt geen index aan maar fokt ze wel!
http://www.horses.nl/sport/go-easy-muze-verkocht/

Dat argument zou steekhoudend zijn als iedere keer dezelfde mensen staan te keuren. En dat is niet zo.

Persoonlijk kan ik op merriekeuringen de redenatie wel aardig volgen en met mij vele anderen. Als er dan al ruis is dan hebben een hoop mensen dezelfde ruis.

Niet mee eens.
Hoeveel inspecteurs door heel het land op dit moment en uit het (verre) verleden ken jij die succesvol zijn met eigen fokproducten?
Ik heel weinig, omdat dit ook allemaal boekjes en 'bolletjes' fokkers zijn. Als ze voor een paard staan heel dat paard in partjes ontkleden, 2 bolletjes naar links, 3 bolletjes naar rechts, etc etc. :roll:
Stamboekkeuringen, ook zoiets leuks, wat een wassen neus en vriendjespolitiek. Ken bergen 'KEUR' merries die ik voor iets meer dan de slachtprijs nog niet wil om te fokken. Deze hebben dan wel bijgedragen aan jou waardevolle index, succes! Blij dat meer mensen er inmiddels zo over denken, want de inschrijvingen lopen niet bepaald storm :O
Enige waarde die ik kan bedenken aan indexen is bijv stand van voorvoeten, wellicht de hoogtemaat.
Maar voor bewegingstechniek en springtechniek kan het me echt gestolen worden.

Denk dat je niet goed op de hoogte bent van de aantallen De Muze paarden die op 1.40m niveau lopen of hoger als je denkt dat De Brabander niet beter fokt dan de gemiddelde fokker.
Dat hij goed merriemateriaal heeft is toch geen argument? Daar heeft hij toch zelf voor gezorgd, dat kan iedereen hier op dit forum. Respect voor hem dat hij fokt met goede merries, want het gros fokt met materiaal dat ver onder de maat is, MITS doelstelling GP is.
En natuurlijk halen niet al zijn producten de top, maar dan kunnen we deze discussie net zo goed sluiten, want dat is bij niemand :evaw:
Gaat er mij maar om dat Joris, hem nu als voorbeeld gepakt dus gaan we op verder, de belangrijke zaken als hoofdvoorwaarde pakt. Een springpaard moet springen, want je raadt het al, ook springen is erfelijk! Anders dan veel mensen die alle randvoorwaarden eerst pakken, kleur, mooi koppie, indexje, etc en dan van al wat er overblijft dan maar de meest 'aansprekende' pakken.

Terugkomend op het horsetelex verhaal. Ik begrijp ook dat het hoogste niveau wordt aangehouden.
Mijn insteek was paarden die hier niet hoger hebben gelopen in de regio als 1.35m , toen de fokkerij in zijn gegaan en daar staan als bijv. 1.45m. 100% waar.

Maar we kwamen op het horsetelex verhaal via een omweg namelijk die waardevolle indexen :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:00

De reden dat het nu niet storm loopt op de keuring is een andere dan die jij suggereert. Er werd een paar jaar geleden tot wel 2/3 minder gedekt als gevolg van de slechte economie. De hengstenhouders hebben het echt slecht gehad.

En de waardevolle indexen? Zie de argumenten van MisterA hierboven.

Maar ik begrijp dat je geen KWPN fan bent. Gelukkig kun je ook nog naar het NRPS. Of een Duits stamboek. En als je alleen let op sportprestaties in de fokkerij dan kun je ook prima bij het AES terecht.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:21

Mister A neemt zelfs een fokwaarde genoomselectie mee, die fokkers neem ik zowiezo niet serieus :) Niet banketstaaf bedoelt.

Dek inderdaad zeer breed en niet stamboekvast , BWP, Zangersheide, KWPN, Oldenburg, DWB en AES, net wat bij de kwaliteiten van mijn merrie past en geen tabelletjes voor nodig ;-)

Makkelijk om de verminderde aantallen op keuringen richting de fokaantallen te gooien, laat ik het dan zo zeggen: Het massale geinteresseerde publiek op de stamboekkeuringen zegt genoeg :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:43

Teletekst schreef:
Mister A neemt zelfs een fokwaarde genoomselectie mee, die fokkers neem ik zowiezo niet serieus :) Niet banketstaaf bedoelt.

Dek inderdaad zeer breed en niet stamboekvast , BWP, Zangersheide, KWPN, Oldenburg, DWB en AES, net wat bij de kwaliteiten van mijn merrie past en geen tabelletjes voor nodig ;-)

Makkelijk om de verminderde aantallen op keuringen richting de fokaantallen te gooien, laat ik het dan zo zeggen: Het massale geinteresseerde publiek op de stamboekkeuringen zegt genoeg :)

Ik weet hoe succesvol de fokproducten van MisterA zijn, hoe zit het met jouw fokproducten?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:02

Teletekst schreef:

Ach, ik rommel maar wat aan. En heb respect voor mensen als de Brabander. En ik denk dat ze niet heel veel anders selecteren dan ik dat doe, kijken en luisteren, en álle informatie die beschikbaar is, meenemen.
En niet tot 1 stamboek beperken, ik was één van de eersten in NL die een aantal De Niro's in de wei had,had het KWPN nog nooit van gehoord,daarom moesten ze ze niet. en dat was ook zo met Rohdiamant, was minder succesvol, teveel kleintjes, en toen een paar dochters van Fidermark, dat was heel succesvol. Heb ik een stel fijne afstammelingen van. Zo, genoeg over mezelf en mn fokkerij, het is eigenlijk niet mijn gewoonte om daarover wat te zeggen. KWPN is heel vernieuwend bezig en daar hoef je het niet mee eens te zijn, of je hoeft het niet te zien, maakt mij niks uit.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:21

Dit dus :j

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:24

Anoeska27 schreef:
Teletekst schreef:

Ik weet hoe succesvol de fokproducten van MisterA zijn, hoe zit het met jouw fokproducten?

Super, ze eten, drinken, mesten, lopen en springen!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:30

Jammer dat deze in eerste instantie constructieve discussie weer uitloopt naar : Wie is het succesvolst en heeft het figuurlijke grootste plassertje.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:55

Jammer dat je zo kinderachtig reageert Teletekst. Dat bevestigt mijn gevoel dat ik je niet serieus hoef te nemen. Lekker makkelijk om anoniem overal tegenaan te schoppen!

Het is toch niet meer dan logisch om zoveel mogelijk factoren mee te nemen in je hengstenkeuze?
Van het KWPN vind ik het juist fijn dat er veel gegevens verzameld worden en en veel cijfers bekend zijn. Dat mis ik nog wel eens bij buitenlandse hengsten.
Dat wil niet zeggen dat ik mijn keuze achter de computer maak. Ik bezoek ook keuringen, dressuur- en springwedstrijden, afstammelingenkeuringen etc. Alle beetjes helpen.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:25

Ieder neemt de factoren mee die hij/zij belangrijk vindt, net als ik. :)

Waar wil je dat ik nog op in ga van bovenstaande? :7
Wordt waarschijnlijk een herhaling van wat ik al gezegd heb, maar vooruit :D

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 13:48

Wat wij van groter belang vinden dan de hierboven door verschillende mensen genoemde factoren zijn: wat zegt de handel/sport en zeker niet onbelangrijk; wat zeggen de hoefsmeden. Vooral de laatste groep krijgt, zeker als zij op opfokbedrijven komen, grote aantallen nakomelingen van dezelfde hengst in handen. Zij kunnen je dan ook zo vertellen welke hengst qua omgang/meewerkendheid fijne karakters geeft.
Keuringen zijn leuk en een predikaat is altijd mooi meegenomen. Feit blijft dat een keuringspaard niet automatisch een topper in de sport zal zijn en andersom. Afstammelingenkeuringen zeggen alleen wat over het uiterlijk en de beweging, we weten dan nog steeds niet of ze over het hout kunnen/willen.
En dan de handel, die geeft geen ene f.ck of het paard elite/sport/keur etc. is. Kan ie springen, mooi kun je 'm makkelijk kwijt. Ze betalen niets meer omdat de merrie keur is. Springen moet ie kunnen, gezond op de foto (al geven ze daar makkelijk op toe als ie super springt) en nog belangrijker misschien wel: makkelijk te rijden. En gelukkig begint het KWPN dat nu ook te zien.
En fokker: ken u merrie en haar voorgangsters.... als je weet hoe de moederlijn fokt, ben je al een aardig end op weg.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 16:49

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:08

Wat zegt een hoefsmid? Zeker niet onbelangrijk . Maar de fokker staat bij het bekappen er vrijwel met zijn neus bovenop. Hij ziet hoe het karakter is, hoe de stand van de benen zijn, de hoefvorm. En hij hoort wat de vakman, de hoefsmid ervan vind en neemt óók dit mee in zijn fokkerijbeleid. Het lijkt hier in de discussie wel of ieder op zijn eigen eilandje staat en vandaar uit zijn eigen mening promoot. Ik zei het al eerder, een fokker neemt alle informatie die hij heeft, mee in zijn keuzes. Daar hoort de markt c.q. handel ook bij, zelfs een zwart kleuurtje kan meespelen. Daarbij zal het één veel zwaarder wegen dan het ander. Dat geldt ook voor informatie over ocd-vererving. En daar is niks mis mee.
Laatst bijgewerkt door misterA op 26-05-16 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:12

Verder vind ik dat er heel weinig gesproken wordt over het verrichtingsonderzoek, eigenlijk alleen zeer negatief. We vergeten misschien wel dat het om zeer jonge hengsten gaat, net zadelmak en daar past niet altijd een hard oordeel bij. Gewoon kijken hoe ze zich verder ontwikkelen. De meeste topverervers zijn ook hier begonnen. Met en zonder hun fans.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:19

misterA schreef:
Verder vind ik dat er heel weinig gesproken wordt over het verrichtingsonderzoek, eigenlijk alleen zeer negatief. We vergeten misschien wel dat het om zeer jonge hengsten gaat, net zadelmak en daar past niet altijd een hard oordeel bij. Gewoon kijken hoe ze zich verder ontwikkelen. De meeste topverervers zijn ook hier begonnen. Met en zonder hun fans.

Toch zijn er best wat kritische noten te vinden. Waarin er vroeger streng geselecteerd werd op beenstanden is dat nu niet meer zo, dat vind ik wel een dingetje waar ik niet vrolijk van wordt.

Teletekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:22

Ik neem niet alle informatie mee, enkel de informatie die IK waardevol acht voor mijn fokkerij, als ik dan alleen op een eiland sta....lekker rustig zonder kudde

Verrichtingsonderzoek, doen de belgen (bwp) ervoor onder met hun systeem is dan de vraag?
Minder werk, minder kosten

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:28

Teletekst schreef:
Ik neem niet alle informatie mee, enkel de informatie die IK waardevol acht voor mijn fokkerij, als ik dan alleen op een eiland sta....lekker rustig zonder kudde

Verrichtingsonderzoek, doen de belgen (bwp) ervoor onder met hun systeem is dan de vraag?
Minder werk, minder kosten

En een lagere ranking bij de WBFSH.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 17:31