Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:34

sammy1 schreef:
mag ik me ook melden hier?
ik heb me vandaag ingeschreven voor de merriekeuring in susteren,
ik heb dit nog nooit gedaan,ik heb een witleren halster besteld en ze word voren beslagen mag dat?sorry als ik dom overkom heb hier echt geen ervaring mee.
we hebben een gribaldi x negro,
haar naam is epona en is 170 groot nu.

Je brengt een merrie niet voor aan een halster maar aan een hoofdstel. :)
Op ijzers mag inderdaad gewoon.

Ik zou eens op www.kwpn.nl kijken en naar de keuringsreglementen kijken. Daar staat alles beschreven.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:35

voor beslaan is idd goed, verder zou ik haar gewoon een mooi bescheiden zwart hoofdstel in doen (dus zowiso met bit!)
@ moratoetje ligt eraan of de merrie zich opwaardeerd ohz of dat ze los juist heel goed beweegd.. van daaruit zou ik bedenken of ik ibop/sport of gewone keuring zou doen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:35

word dan nog een probleem hoofdstel ze is nog er schuw achter haar oren,
is dat echt verplicht?ik zal straks nog eens lezen.

corina21

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:37

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:44

Bij de KWPNers wordt dat niet gebruikt Sammy.
Je zult haar echt aan een hoofdstel moeten laten wennen, het is wel belangrijk om professioneel voor de dag te komen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:46

dankjewel,ik heb hier totaal geen ervaring in,we gaan vanaf morgen iedere dag oefenen,
23 juni zijn we aan de beurt.
hartstikke bedankt voor de tips,ik ben zeer benieuwd hoe ze het gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:54

Ik ben te vinden op de keuringen in boxtel, oirschot (vrijdag) en oirschot za ochtend.
En Veghel niet te vergeten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:59

Als ze nu nog geen hoofdstel kent neem ik aan dat je ook nog niet aan t longeren bent... Vind je t niet verstandiger om volgend jaar te gaan en dit jaar een paar keuringen af te gaan om te kijken hoe t gaat?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:04

Longeren doen wel en dat gaat perfect.loopt zo de trailer op.loopt netjesnaast ons.alleen doen we alles aan het halster.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:07

Maar dan longeer je alleen aan een halster zonder verder iets eraan? (bijzet, touwtjes enz)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:09

Mocht iemand trouwens nog vragen hebben over de keuring en alles erom heen, vraag het gerust, ik organiseer ze namelijk mee.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:10

Inderdaad ze word pas drie.en ze heeft een goeie groeispurt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:26

sammy1 schreef:
Inderdaad ze word pas drie.en ze heeft een goeie groeispurt.

Bijna alle merries die nu voor de stamboekkeuring gaan zijn 3.
Je voorbereiding is nu al niet echt top meer.
Maar goed, stamboek opgenomen worden vereist niet zo heel veel.

Eigenlijk, wil je een merrie goed klaar maken voor de keuring, moet je minimaal 3 maanden longeren aan de bijzet/touwtjes om de juiste bespiering en conditie op te bouwen.
Als ze zelfs nog nooit een hoofdstel in heeft gehad ben je daar nu gewoon te laat mee.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:30

Mijn merrie was vorig jaar ook 3 toen ze naar de keuring moest, maar die heeft toch echt 3 maanden lang, 5x per week aan de longe gelopen, bijgezet met touwtjes.

En toen vond ik haar er nog niet echt optimaal voor staan :x

Gelukkig kwam ze wel aan 70 exterieur, maar als ik dan zie hoe mooi ze er nu voor staat, ondanks ze net een veulen heeft gekregen, ze is nu pas echt af en mooi ontwikkeld.

Ik twijfel nog of we dit jaar nog eens gaan, hangt er vanaf hoe ze er over 2 maanden uit ziet, als het veulen haar helemaal leeg trekt heeft het weinig nut om te gaan.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:45

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:46

Als ze een halster om kan, lukt een hoofdstel ook, lijkt me een raar verhaal, het zit allebei achter de oren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:24

manueeltje84 schreef:
Mijn merrie was vorig jaar ook 3 toen ze naar de keuring moest, maar die heeft toch echt 3 maanden lang, 5x per week aan de longe gelopen, bijgezet met touwtjes.

En toen vond ik haar er nog niet echt optimaal voor staan :x

Gelukkig kwam ze wel aan 70 exterieur, maar als ik dan zie hoe mooi ze er nu voor staat, ondanks ze net een veulen heeft gekregen, ze is nu pas echt af en mooi ontwikkeld.

Ik twijfel nog of we dit jaar nog eens gaan, hangt er vanaf hoe ze er over 2 maanden uit ziet, als het veulen haar helemaal leeg trekt heeft het weinig nut om te gaan.

Waarom zou je nu weer gaan?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:27

Paard waar ik mee bezig ben heeft van de week voor het eerst aan de touwtjes gelopen. En pakt het super fijn op. En wordt nu nog 3 keer per week getraind. Wil half mei vaker gaan trainen. Ze moet er begin Juli voor. Hier loopt ook een veulen naast, maar merrie heeft genoeg over ;) Moet wel zeggen merrie is 4 jaar.

Sammy1: ik denk als je zo door blijft trainen dat het geen zin heeft. Zo ontwikkeld ze geen spieren.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:47

@ kaja, omdat ze vorig jaar veel en veel te fris was en helemaal uit haar stekker ging in de baan (mede omdat ze geen andere paarden meer zag) Nu heeft ze een veulen aan de voet.

Maar zoals ik al eerder vermelde, we weten het nog niet zeker.
IBOP zou ook nog een optie zijn, ze heeft immers 70 voor het exterieur en dat blijft staan.

Bovendien had ze 70 ext 70 bew, had ze nu 60 voor haar beweging, dan was het een doelloos opject om weer terug te gaan.
Ik weet wat ze kan, ze kan los goed zat lopen.

Onder het zadel is ze in draf wat kort in de beweging vanuit het voorbeen en maaid ze wat.

Wel een paard wat een goed achterbeen heeft, goed kan stappen, en een super gallopade heeft.

Stap en gallop beschikken wel over voldoende ruimte.

Los draaft de merrie wel met voldoende ruimte.
Dus ja ik weet nog niet wat we ermee doen....
Laatst bijgewerkt door manueeltje84 op 27-04-12 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:51

manueeltje84 schreef:
@ kaja, omdat ze vorig jaar veel en veel te fris was en helemaal uit haar stekker ging in de baan (mede omdat ze geen andere paarden meer zag) Nu heeft ze een veulen aan de voet.

IBOP zou ook nog een optie zijn, ze heeft immers 70 voor het exterieur en dat blijft staan.

Wat waren haar punten vorig jaar?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:53

Grapje schreef:
Mocht iemand trouwens nog vragen hebben over de keuring en alles erom heen, vraag het gerust, ik organiseer ze namelijk mee.

Misschien een rare vraag, maar ik zat even over de kleding na te denken. Ik wilde een wit basic shirt met lange mouwen aandoen. Dat mag toch gewoon of moet het een blouse zijn? Korte mouwen mogen niet toch?

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:54

Kaja schreef:
manueeltje84 schreef:

Wat waren haar punten vorig jaar?

70 exterieur 70 beweging
Met commetaar van de jury dat de merrie erg fris was, waardoor ze te lang werd in de beweging, dat het meer duwend als dragend werd.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:02

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:07

hebben ze niks over t maaien gezegd? :o
vind haar wel veel meer paard geworden :j denk dat ik gewoon ibop zou doen, zo in de wei is ze ook nog fit zat dus mis op ander terrein ook nog? en als ze dan 2 x op beweging niet haalt zou dat erg zonde zijn

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:11

essiesilly schreef:
hebben ze niks over t maaien gezegd? :o

Ik wel :+ Ze heeft het voorbeen van haar vader :+

essiesilly schreef:
vind haar wel veel meer paard geworden :j denk dat ik gewoon ibop zou doen, zo in de wei is ze ook nog fit zat dus mis op ander terrein ook nog? en als ze dan 2 x op beweging niet haalt zou dat erg zonde zijn

70 beweging... denk niet dat ik daar een IBOP mee zou rijden,
maar wel eerder dan nog een keuring.
Beter de sport in en met predicaat nog eens aanbieden.