Kletstopic 2024 veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:01

Oh gefeliciteerd Muronia. Ik hoop op een merrie, daar kan je de Onia stam mee verderzetten :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 17:32

Gefeliciteerd Muronia! Leuke foto's, wat is ze al groot en 'af', je zou niet zeggen dat ze pas 1 jaar is.

En Lunera aan de zware kant, dat komt door de foto's denk ik want ik vind ze juist wat schraal met ingevallen kont/bovenlijn en je ziet haar ribben te vaak naar mijn zin. Toevallig op deze foto's net niet en inderdaad, nu zou je denken dat ze aan de zware kant is, ik snap je opmerking wel :j. Het kan per dag verschillen lijkt wel :+

Zojuist Lunera haar temperatuur opgenomen. Ze heeft een wond op haar voorbeen (bovenbeen) en het is flink dik en warm rondom. Ze loopt niet kreupel en heeft geen koorts, maar ik vind het wel spannend. In overleg met de dierenarts goed ontsmet en gekoeld en even aankijken. Ik vermoed dat ze een trap heeft gehad, ze bijt graag in de achterbenen van de oudere merries als ze hengstig zijn en dat laten ze tot op zekere hoogte toe tot Lunera echt hard bijt en dan trappen ze := Hopelijk leert ze ervan.

Vannacht heeft het heel hard geonweerd en Lunera was heel bang. Die vloog de hele stal door, zo zielig. Ik zat ook rechtop in mijn bed, het sloeg vlakbij ergens in. Ik keek op de camera en ik zag Lunera helemaal in paniek. Arm ding. Op zo'n moment is ze toch nog wel gewoon jong en zoekt ze graag steun bij de anderen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 17:38

Dank je Art, daar hoop ik ook heel erg op!

Dais.. meen je dat? Ik vind haar juist behoorlijk naarling en die van jou volwassener lijken :D . Zo'n iel nekje, lange smalle neus,ze moet nog veel meer bil krijgen.

Kan ze zich niet in de paniek vannacht ergens aan bezeerd hebben? Ik heb zelf ook een gruwelijke hekel aan onweer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:02

Hier zijn ze door de draaf gegaan waarmee ik een stukje wei afzet. Er was wel veel wind maar geen onweer.
Er moet toch iets van onrust geweest zijn, het lint lag helemaal tot aan de andere kant van het lange gras en enkele prikpalen lagen los.

Ze mochten vandaag een uurtje op het naastgelegen stuk. Daar staat het gras ook alweer hoog. Die 2 krijgen het nooit op :') ik denk dat ik geen hooi moet voeren in de winter als ze hun gras/kruiden niet op krijgen. :+

Afbeelding

Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 08:32

Hier mestonderzoek laten doen, ik bel maandag voor de resultaten. Ze heeft al zoveel ontworming gehad dat ik deze maand niet nog eens wil ontwormen (vorige maand 2 tubes panacur vanwege spoelwormen/aarswormen)

DA zei dat ze goed bekomen was en dat ze zeker nog zou groeien, haar kont staat hoger dan dr schoft. Ze is maar enkele maanden ouder dan de hengst jaarling hier, maar toch is ze een dikke 5-10 cm groter met haar achterhand.

Ook de cashel masker links moeten laten liggen. Weg die 90 euro :') niet eens gedragen, ze verdraagde ze niet. De lycra masker die ik besteld heb nu geeft ze helemaal niks om pfff. Typish. Nu zit ik hier met 2 cashel maskers :')

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 09:05

Dais_ dankjewel! Het is de meest rechter op de foto. Inderdaad jonge paarden heel houden is een kunst, ze is ook zo nieuwsgierig en sommige dingen zijn niet voor paarden bestemd :')
Ooh nee wat vervelend zo'n wond en dan ook nog het onweer zo dichtbij 's nachts.. hopelijk gaat het nu al wat beter met haar?

Cheytjuh die van jouw zien er goed uit! Lijken bijna tweejarige zo'n binken zijn het. <3

Muronia ja klopt het arabiertje is de meest rechtse op de foto. Zo fijn dat het gelukt is een broertje of zusje voor Veronia! Ze ziet er ook heel goed uit leuk dat contrast zo naast elkaar van blonde en zwarte manen.

Art_Ificious fijn genoeg graden hebben! Kost het ook minder aan hoou bijvoeren.. :j

Sentir begrijpelijk dat je ook niet te vaak wilt ontwormen. Hopelijk is de uitslag nu goed!

Ik heb Fiore gisteren weer ontwormd en vandaag haar poep bekeken en zag ik 1 kleinere spoelworm. Bewoog wel nog, had haar in maart ontwormd toen kwam er ook 1 spoelworm uit toen op aanraden van de dierenarts 2 weken na ontwormen mestonderzoek gedaan daar kwam uit dat ze niet nog eens ontwormd hoeft te worden. Nu dus weer ontwormd en weer 1 spoelworm gevonden, moet dan wel echt in de drol kijken het is niet dat je ze zo gewoon ziet zitten en het is er maar 1.. denk dat het dan wel meevalt :+
Spoiler:
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:07

Had vandaag nog eens de afstand van Kroonrand tot Midden voorknie gemeten bij Cielo, 40,5cm dat x4 is 162cm.
Dat zou een mooie maat zijn voor hem. :)

Zag vandaag ook dat Cielo's knietjes hoger komen dan die van Baron.

Baron stond wel ietsje ongelijk, maar de afstand bij hem tussen Kroonrand en knie is korter.
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:13

Zal straks eens op de rest reageren.
Mijn uk heeft het geloof ik heel goed voor elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:33

Heerlijk :D

Hier genieten de heren van euhhh niets doen. :')
Nou ja Ultim vandaag weer eens voetjes gevraagd en ging prima.

Ultim
Afbeelding
Uranus
Afbeelding
Knappe billen :')
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:26

Hier staan ze in de stal terwijl het buiten nu juist goed is. Niet té warm en een lekker windje. Maar ze hebben vrije keuze dusja als ze nu liever binnen staan...

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:01

Ik vond deze foto te leuk om niet te delen, mijn 4 merries samen <3 altijd fijn als je eigen paardjes goed met elkaar over weg kunnen.
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 00:00

Oooooh dat is wel heel erg lief!!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 00:04

Superleuk <3

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:51

Kleine wonderboy Y’ur is ook een officiële jaarling vandaag *\o/* <3
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:38

Geweldige foto Kvikur! Kan daar ook altijd zo van genieten..

Gefeliciteerd lonniejj! Wat is het toch een heerlijk ventje! Hij laat mij elke keer zo lachen!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:36

Super leuke foto Kvikur!!! Heerlijk ze zo te zien!

Gefeliciteerd met Y'ur!! Heerlijk ventje!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:41

Wat een leuke fotos allemaal! En happy birthday aan Y'ur!

Resultaten van het mestonderzoek gehad... jullie mogen raden. :Y) spoiler
Spoiler:
ze is dus weer besmet. Wel alleen maar eitjes, opzich goed imo

Mn andere merrie heeft niks, staan allebei op dezelfde wei, paddock, enz. Hoe komt het dat Milkyway zo gevoelig is? Ik moest dus terug ontwormen, normaal alleen bij risico paarden maar ik zie haar toch als risico paard, en de DA adviseerde ook om toch te ontwormen. Deze keer met ivermectine.

Nooit meer een paard uit de opfok of eentje die de opfok ingaat hier. Ik gun haar een gezond leven, niet elke maand ontwormen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:53

Aah :(:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 07:43

:z Ik heb het hier al eerder gezegd geloof ik. Maar mijn 28 jarige merrie blijft ook altijd hoog scores. Ik heb mijn andere paard inmiddels hier ook al 7 jaar staan of 8. Maar die heeft dan nix en die van 28 scoort dan wel 500/800. Verder is ze wel gewoon gezond, glimt, energie voor 10, heeft ook geen last van de ontworming. Mijn dierenarts blijft hameren op dat ontwormen een kwestie is van beheersen, niet van uitroeien. Dus onderzoeken en op de juiste momenten ontwormen. Ik vind het ook een goor idee, die dingen in mijn paard. Maar ik doe alles wat ik kan, met mest weghalen, omweiden etc en ze lijkt er niet onder te lijden. Maar als je dan weer zo’n torenhoge score terug krijgt, dan is het wel ff slikken.
Maar goed, dan stoppen we er weer een spuit in en gaan we vrolijk verder. Ze kunnen daar dus gewoon 28 mee worden. Haar hoogste score is iets van 3600 ofzo.

Voor mijn jaarling jongens hanteer ik overigens gewoon een vast schema. Met ivermectine, 2 maanden later panacur, 2 maanden later ivermectine. Die test ik niet, vooral omdat spoelwormeitjes heel vaak niet gevonden worden.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:30

Welke halstermaten hebben jullie jaarlingen nu?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 12:13

Flubberboot schreef:
Welke halstermaten hebben jullie jaarlingen nu?

Nog altijd het pavo veulenhalster

@sanet hier ook dagelijks alles uitmesten. Normaal doe ik gewoon een schema. Maar omdat ze net zodanig veel al gehad heeft en van een kuur panacur af komt wouden we zeker zijn dat ze niks had, en dat er niet nog iets sluimerde.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 12:55

Dank dames! Ik heb een pony halster gehaald wat zeer verstelbaar is, van shet tot cob. Geen idee welke maat hij nu heeft namelijk. Staat zonder halster in de weide.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 13:59

Ik heb van de Welkoop een halster en maat full kleine maat. Volgens mij VB. die staat redelijk klein en bij zijn moeder staat die vrij groot. Dus wel handig dat je kan verstellen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 15:39

Y’ur heeft momenteel maatje shet en mini pony. Die past hij nog ruimschoots :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:20

Swift draagt een klein vallende cob op de kleine stand momenteel (dus beetje tussen pony en cob in momenteel). Verwacht dat hij uiteindelijk een redelijk standaard maatje cob heeft.