Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:29

Elisa2 schreef:
Bij het nrps is ook een Farrel aangewezen, Farrel x Cantos. Geen idee hoe hij verder is, maar ik ben wel benieuwd irl vanwege de afstamming.

[ Afbeelding ]

Knappe hengst!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 10:58

Ik vind bij het NRPS van deze lichting op de foto de George Clooney een aansprekend dier :)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:33

yvonnepuntnl schreef:
fokfanaat schreef:
maat is echt mijn enige bedenking. Verder mensen nog ideeën voor een hengst met een heel fijn karakter, beetje bloederig en liefst redelijk vrij bloed.

Blue Hors Farrell

In juni verwacht mijn Alexandro-P merrie een veulen van Farrell. :D

Elisa2

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:28

De George Clooney sprak mij ook aan vanaf de foto, ik hoor vreselijk veel positieve verhalen over de karakters van zijn nakomelingen.

Farrel vind ik zelf ook een aansprekende hengst, ken er qua nafok nog niet zo veel van.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:05

Elisa2 schreef:
De George Clooney sprak mij ook aan vanaf de foto, ik hoor vreselijk veel positieve verhalen over de karakters van zijn nakomelingen.

Farrel vind ik zelf ook een aansprekende hengst, ken er qua nafok nog niet zo veel van.

Vrienden van mij hebben 2 George Clooney
Gehad.
Beiden paarden met een fijn karakter.
Zadelmak maken was ook geen probleem.
Beiden hadden 3 goede gangen. Waren zeker geen show paarden maar wel fijne rijpaarden.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:42

Wat vinden jullie van de hengst
DYNAMIC DREAM
Er staat nu een nieuw filmpje op Facebook van rijden.
Hij galoppeert heel berg opwaarts.
Je ziet nog wel in zijn lichaam dat hij heel jong is.
In de draf kan hij het soms nog niet goed meekomen. Linksachter is wat minder in de draf.
Verder voor zijn leeftijd loopt hij erg goed.
Zeker ook met nu al 1.71 groot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:00

Waar zie je dat filmpje?

Ik heb hem even opgezocht en bekeken met het vrij bewegen en het longeren. Zeker een fijn en kwaliteitsvol paard om te zien.
Als ik kritisch ben, dan vind ik zijn achterbeen wel vrij lang en vooral het stuk van de kogel naar het spronggewricht en het stoort me in het lopen.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 17:47

Elisa2 schreef:
Waar zie je dat filmpje?

Ik heb hem even opgezocht en bekeken met het vrij bewegen en het longeren. Zeker een fijn en kwaliteitsvol paard om te zien.
Als ik kritisch ben, dan vind ik zijn achterbeen wel vrij lang en vooral het stuk van de kogel naar het spronggewricht en het stoort me in het lopen.

Filmpje bij schockemuler op Facebook.

Dat lande achterbeen zie je veel vaker tegenwoordig in de fokkerij met Nederland x Duits gefokte paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:01

Gevonden, onder het zadel vind ik hem beter en het achterbeen minder storend. Linksachter is inderdaad wat minder in draf en die galop is enorm.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:35

Ik weet niet helemaal wat ik van zijn galop moet vinden. Vind het erg extreem worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:39

De amazone kan een flink staaltje rijden maar heeft zichtbaar moeite met de galop. Ik vind t net een hobbelpaard :=.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 11:44

Het lijkt wel een wipkip qua beweging. Krijg er spontaan rugpijn van als ik het filmpje zie. Ik zou dat niet uitzitten.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:57

Dit vind ik persoonlijk niet heel aansprekend.

Ik heb de shortlist welke ik nu heb opgebouwd staan echt over ‘alle’ hengstenhouders verspreid, 5 hengsten 5 stallen. Dat wordt nog wat selecteren en rondkijken. Schwarzgold stond heel hoog op mijn lijst, alleen Duitsland vind ik niet prettig. Merrie is de laatste keer gust gebleven 2 jaar geleden, toen hij nog in Nederland stond waren zijn voorwaarden bij gust ook niet erg gunstig.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 23-02-20 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 12:59

_Lorette_ schreef:
Het lijkt wel een wipkip qua beweging. Krijg er spontaan rugpijn van als ik het filmpje zie. Ik zou dat niet uitzitten.

Hoop ook niet dat mensen dit willen fokken.
Wat het geeft waarschijnlijk meer slijtage bij het paard.
Alles is net te veel van het goede

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:01

Dat is gewoon een hele hoop spanning.
Mijn nu 4jarige galoppeerde als ze pas zadelmak was ook zo (zij het met toch nog wat minder kwaliteit :P ) en nu die zich wat meer op haar gemak voelt is dat lang niet mee zo extreem.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 13:42

Op een iets ouder filmpje is de galop inderdaad een stukje minder wapperig.
Mijn eerste indruk was ook wel dat die amazone echt top sport levert om er niet af te stuiteren :')

Toch is dit voor mij niet een ideale galop als je in een 20x40 bak uit de voeten moet en lijkt het me gevoelig voor 4 takt als ze meer gaan verzamelen.
Fijne lichtvoetige draf en souplesse heeft hij in ieder geval wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 14:38

Nu wordt ik eigenlijk wel nieuwsgierig wat voor jullie een ideale galop is?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 15:06

Elisa2: als je Giovanni ziet galopperen is dat de ideale galop naar mijn mening. Niet alleen bergopmaar vooral Met veel ruimte en taktmatig (het binnenachterbeen duwt als het ware het binnen voorbeen naar voren). Veel zogenaamd hoog op galop beoordeelde paarden galopperen vaak niet taktmatig(binnenachterbeen en binnen voorbeen gaan gelijker op). Hier een filmpje van de galop van Giovanni https://youtu.be/2SrTFomCO6Aop 5:38 min zie je de galop, die in mijn ogen heel goed en correct is.
Als je dit bijvoorbeeld vergelijkt Met de galop van Kjento (zie filmpje vanaf5:10) dan zie je dat hij minder doortreedt met het achterbeen en hij iets meer telgang-achtig en stuwend galoppeert. Het achterbeen gaat meer omhoog dan naar voren.
https://youtu.be/9I94_t3p198

Een goede galop is ruim, bergop, taktmatig en dragend.

Milujoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:10

Ik was wat aan het zoeken op Bokt en zag deze topic. Zou me graag willen aansluiten om wat fokadvies op te doen. Ik ben hier nog een leek in...
We wil mijn merries dit jaar voor het eerst gaan dekken, maar het is nog een hele zoektocht met welke hengst. Merrie is Zizi Top x Balzflug. Ik zou iets meer lengte in het lijf en in de hals willen toevoegen en een iets makkelijker karakter. Mijn merrie is vrij gevoelig...
Ideeën?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:27

@truitje; ik ben het deels met je eens,een goede arbeids galop is niet per definitie bergop,eerder horizontaal.
Milujoma schreef:
Ik was wat aan het zoeken op Bokt en zag deze topic. Zou me graag willen aansluiten om wat fokadvies op te doen. Ik ben hier nog een leek in...
We wil mijn merries dit jaar voor het eerst gaan dekken, maar het is nog een hele zoektocht met welke hengst. Merrie is Zizi Top x Balzflug. Ik zou iets meer lengte in het lijf en in de hals willen toevoegen en een iets makkelijker karakter. Mijn merrie is vrij gevoelig...
Ideeën?

Dit is denk ik een betere optie voor wat jij zoekt.
[EHK] Exterieur en Hengstenkeuze

Milujoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:32

Milujoma schreef:
Ideeën?

Dit is denk ik een betere optie voor wat jij zoekt.
[EHK] Exterieur en Hengstenkeuze[/quote]

Dank je, ga ik daar even kijken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:52

truitje schreef:
Elisa2: als je Giovanni ziet galopperen is dat de ideale galop naar mijn mening. Niet alleen bergopmaar vooral Met veel ruimte en taktmatig (het binnenachterbeen duwt als het ware het binnen voorbeen naar voren). Veel zogenaamd hoog op galop beoordeelde paarden galopperen vaak niet taktmatig(binnenachterbeen en binnen voorbeen gaan gelijker op). Hier een filmpje van de galop van Giovanni https://youtu.be/2SrTFomCO6Aop 5:38 min zie je de galop, die in mijn ogen heel goed en correct is.
Als je dit bijvoorbeeld vergelijkt Met de galop van Kjento (zie filmpje vanaf5:10) dan zie je dat hij minder doortreedt met het achterbeen en hij iets meer telgang-achtig en stuwend galoppeert. Het achterbeen gaat meer omhoog dan naar voren.
https://youtu.be/9I94_t3p198

Een goede galop is ruim, bergop, taktmatig en dragend.

Bedankt, Giovanni galoppeert fijn inderdaad dat heb ik altijd al gevonden.
Ik vroeg me ook af bij die groot galopperende paarden of die nog wel kunnen verkleinen zoals nodig bij bijv. pirouettes, verzamelde galop etc.

En soms zie je inderdaad heel groot galopperende paarden, maar dan zijn het vaak alleen de benen die flink naar voren gaan zonder dat de schoft omhoog komt in de beweging.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:57

Dynamic Dream komt wel echt extreem omhoog, ik vind de galop ook niet vloeiend of zo.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:56

Ik heb de indruk dat hij extreem lange en extreem gebogen achterbenen heeft. Ze komen dus heel goed onder (maar ook achter) zijn lijf, zo goed dat zijn voorbenen gewoon in de weg zitten, terwijl dit toch echt geen kort paard is.
Bij het ruim lopen daalt hij niet achteraan/rijst hij niet vooraan. Hij is natuurlijk nog erg jong en dat kan een verklaring zijn.
Maar volgens mij zal hij gewoon niet kunnen gaan zitten in de beweging; waar zou hij zijn voeten moeten steken?

Volgens mij is dit weer zo een te ver doorgeslagen fokkerijtrend.
We hadden eerder al (enkele)
- overdreven sensibele paarden
- overdreven hoogbenige paarden
- overdreven bergop gebouwde paarden
Nu is men op zoek naar extra activiteit achteraan en zien we een trend naar gebogen achterbenen en paarden die achteraan lopen als een tuiger.

Waar stopt de verbetering en waar begint de hype?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:36

Er zijn nog steeds klassiek gebouwde hengsten waar je op terug kan vallen
Niet alleen de Gelderse maar ook bijv Negro.
Toto jr en diverse Duitse hengsten fokken goede (normale) modellen. Of doe eens gek en gebruik een springhengst.