Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 22:16

Ah nee muronia wat ontzettend jammer. Had het zo gehoopt en gewenst voor je. Zeker na alles wat je eraan gedaan hebt om het te laten slagen. Ik snap je twijfels voor vlg jaar zo goed. Zit zelf ook in het twijfelbootje voor wat 2026 betreft. Maar hier moet er eerst nog een 40 dgn scan gedaan worden. Bij dracht gaat dese merrie in 2026 iig niet gedekt worden want ze krijgt dan half juni haar veulen dus sla dan jaar over met haar zodat jaar erop vroeger begonnen kan worden.
Vlg jaar dan wellicht mijn andere merrie dekken maar dat twijfel ik nog over, Zij moet ook nog naar de stamboekkeuring en wil haar ook nog de merrieproef laten doen bij het stamboek.

XxDiandraxX

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 22:18

Wat balen muronia!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 22:23

Ah nee, ik had het zo gehoopt voor je...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 22:57

Muronia schreef:
Ik heb helaas geen goed nieuws. Veronia is niet drachtig maar hengstig. Ik heb besloten dat het klaar is voor dit jaar. En ik ga er heel goed over nadenken of ik volgend jaar nog een poging met diepvries wil gaan doen of dat ik het idee van een broertje/zusje van Elonia helemaal los moet gaan laten.

Wil je dan niet aan de hand laten dekken ? Misschien ook nog een overweging waard voor volgend jaar. De keuze van de hengst zal dan waarschijnlijk wel anders zijn.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:24

Jammer muronia, ik had jullie zo erg nog een mooie schimmel merrie gegund!

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:44

Ach wat ontzettend oliebol Muronia.. ze is wel drachtig geweest ook toch? Misschien wat eerder proberen volgend jaar? Ik gun het je zo!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

Ohh nee wat jammer Muronia! Het was je zo gegund. Ze is wel drachtig geworden van het diepvries zaad toch? Misschien gewoon pech nu en lukt het volgend jaar wel.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:09

Oh nee wat jammer Muronia :(

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

Wat jammer Muronia :knuffel:

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:30

Muronia. Enorm balen. Volgend jaar nieuwe kans. Wellicht van te voren een swab nemen omdat ze ook vrucht was verloren?

Palousa_boy.het zit wat ingewikkelder in elkaar. Muronia is dit jaar een merrie verloren met veulen. De combinatie die is gemaakt zou een vol broertje of zusje zijn van de overleden merrie. Sperma is er enkel in diepvries, dus niet vers beschikbaar. Dat maakt alles nog ingewikkelder

Nu is diepvries natuurlijk ingewikkelder, maar hoor ik toch genoeg succes verhalen. Mijn merrie laat ik binnenkort nog controleren, zij is hopelijk nog drachtig van diepvries.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Wat enorm jammer Muronia, het was jullie zo gegund.

Misschien een swab en eventueel als ze de eisprong heeft gehad daarna op de regumate als ze wel de vrucht heeft?

Diepvries maakt alles niet makkelijker natuurlijk..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

nou ja, eerste x was ze wel dragend, dus sperma is goed genoeg.

heel erg balen als het met alle moeite toch niet lukt. Ik zou het volgend jaar toch nog een keertje proberen! en misschien even nakijken of ze wel schoon is.,

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

Claudia ook hier wil ik je een hart onder de riem steken. Wat een rot jaar voor je.. :(:) Ik duim dat je dromen volgend jaar alsnog mogen uitkomen

Hier ook geen succesverhalen van diepvries. Maar hoorde ook dat het sperma achteraf niet goed was. Desbetreffende hengst had kanker in de ballen. Na castratie zijn er ook tumoren in de buikwand ontdekt waardoor ze hem hebben laten inslapen. Wel sneu als je net een dekhengst hebt gekocht en naar Amerika hebt laten komen.. Eigenlijk wil ik alsnog heel graag een veulen van die hengst (emotionele waarde) maar weet niet of ik het nog aandurf

Vicome wanneer moet jij scannen? Waarom niet met 30 dagen? Ik scan nooit met 40 dagen voor de hartslag. Scheelt ook weer 10 dagen wachten

Myrthe jaa juni is laat. En dan zit je eerst met afspenen halverwege herfst begin winter. En als ze 3 zijn kan je natuurlijk ook niet begin van het jaar beginnen met werken met ze want ze zijn laat geboren. Dat vind ik wel anders dan een paard wat in maart al 3 wordt. Vind er teveel nadelen aan. Ook voor veulenkeuringen heb je een van de kleinste, wat vaak negatief uitpakt.
Fijn dat alles er nog netjes zat!

Pomski ik zie al buikjes :D

Diandra dat lijkt mij wel vervelend als je geen stallen hebt. Heb wel eens verkoudheid of ontsteking gehad en dan ben ik toch wel blij met mijn warme en tochtvrije stal

Wanneer doen jullie de laatste scan? Ik denk dat ik zo maar bel voor halverwege september beide scannen. Twijfel tussen gelijk het gebit doen of gewoon tijdens het enten in november

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:06

Mijne is drama met scannen (opvoelbox) dus ik gok er maar gewoon op dat het er nog zit

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Sterkte mur. Vervelend en jammer.

Hier voor t eerst 1 drachtig van diepvries. Niet perse voor herhaling vatbaar. Super begeleiding en ze hoefde maar een nacht weg, maar toch weg. Vind ik gedoe :')

Hier scannen we eind september vanwege de gust regel van 1 oktober. En aangezien ik nu toch niet meer dek scan ik niet meer. En mn fokmerries waren toxh laat, net op hartje laten scannen.. dus spannend maar weer.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:32

Muronia, wat een pech jaar voor jou, ik had het je zo gegund na alle ellende van dit voorjaar.

ik ben allemaal niet actief met lezen en schrijven, maar ik wil toch wel wat meer gaan volgen en proberen te reageren.

Ik heb twee merries op de regumate, die koop ik bij een varkensboer. Ik betaal €110,- voor een liter en is ook nog 4mg/l dus ik kan de helft geven.

Dit jaar gaat tot nu toe alles van een leie dakje.

Nieta is drachtig van Rutger, haar veulen van dit jaar ( van Kees) kreeg een 1e premie met een 8 voor de stap en 8,5 voor de draf.
riekah is drachtig van Jorke, helaas geen ster geworden, maar stamboek
nienke is drachtig van Nyk, doet mee aan het NK friezen in de L2
Sterre is drachtig van Kees, en is nog altijd even saggerijnig
fardau is drachtig van Royal Dynamic.

Scannen gaat hier altijd prima. Ik scan met 16 dagen, 30/35 dagen en in september voor de gustverklaring

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:18

Ik scan nu weer op 35 dagen, dat is volgende week donderdag. Ik heb er wel vertrouwen in dat het er nog zit maar als je dan dit topic leest zie je weer dat dat toch niet zo vanzelfsprekend is.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:32

Wij hebben bij beide merries op 15-18,30 en 45 gescand en dan nu indd voor de Gust en 90/100 dagen scan net voor oktober nog een keertje. :-)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

Wat enorm balen Muronia! Het was je zo ontzettend gegund!

Ik leef onder de meeleessteen momenteel beetje veel aan mn koppie (kan ik helaas niet delen) |(

Met Frosty alles goed iig! Iemand vroeg of de geslachtsscan nog gelukt was en ik kan zeggen dat die idd gelukt is *\o/*

Of althans, 75% zekerheid maar het klopt met wat mijn gevoel al vanaf het begin zegt dus zit wel goed. Nu wachten of het ook echt zo is ;)

Vorige week donderdag op dag 66 gescant, heel mooi alles kunnen zien.... hartje, ribben, geslacht en het is een mega actief veulentje die lekker diep ligt.

Da is zo blij met die merrie van mij want die staat gewoon muisstil waardoor we dus op ons gemak dik 10min het veulen hebben kunnen volgen

Ff screen uit filmpje:
Afbeelding
Hoofd ligt links bovenin, kont links onderin dus :)

En mn bollie:
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:00

Meerdere die in september laatste scan hebben dus. Dan bel ik morgen maar voor halverwege september

Paintlover jammer dat je zoveel aan je hoofd hebt. Knuffel :(:) Hier 2x geslachtsecho gedaan en beide keer was het fout. Ze zei 2x hengst maar waren echt 2 merries. Nou wou ik ook graag een merrie dus dat scheelt haha. Wat zei hij? Merrie of hengstveulen?

Moner wat fijn dat alles drachtig is! Heel benieuwd naar de Rutger :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:08

Thnx allemaal. Ik ben volgend voorjaar op tijd weer van de partij en ik ga denk ik gewoon fijn voor een hengst van mijn keuze en vers sperma. De overgebleven rietjes laat ik bewaren en wie weet wanneer ik die nog eens ga gebruiken. Maar de lading van het willen fokken van een zusje van mijn overleden merrie moet eraf. Ik merk dat ik te veel steun zoek / zocht in toch nog een stukje van haar en dat er nu opnieuw een stukje rouw loskomt. Daar moet ik doorheen. Wat kun je daar een last van hebben zeg. Ik heb vaker paarden (op respectabele leeftijd) verloren maar het is met dit paard ZO veel heftiger. Maar goed.. er was maar 1 zij en die komt nooit meer terug. Dat moet ik accepteren. Bijzonder is wel dat ik weken geleden een ring met haar van haar heb besteld en precies nu ik tot deze conclusie kom, krijg ik een mailtje dat hij onderweg is en morgen binnen komt. Krijg ik toch nog iets van steun als ik het hard nodig heb.

Vinden jullie het oke als ik hier af en toe blijf reageren als ik denk dat ik iets kan toevoegen? Ik zou niet weten wat ik een hele lange winter zonder dikke buiken topic zou moeten :oo

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:10

Tuurlijk ben je welkom, altijd :(:)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:54

Altijd welkom! Je hoort er toch gewoon bij.

@Kabayo: ik bij de andere 5 poging tot gedaan maar die werkte gewoon niet mee maar daar ook een voorgevoel gehad en die klopte (merrie, hengst, hengst, hengst, merrie).... bij deze zeg ik al vanaf dag 1 MERRIE (zeker met het hengstengedrag dat mevrouw toont) en da (vrouwelijke ;) ) zegt dus ook merrie.

Nu maakt t me niet echt uit zolang het maar gezond is en ongeacht het geslacht is het toch een blijvertje maar een merrie zou top zijn want opvolger voor mijn dame tzt

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:55

Kabayo schreef:
Meerdere die in september laatste scan hebben dus. Dan bel ik morgen maar voor halverwege september

Moner wat fijn dat alles drachtig is! Heel benieuwd naar de Rutger :j

Ja ik ook, heb wel getwijfeld, Nieta was bij de vorige eigenaar twee geïnsemineerd met Auwert en vorig jaar heb ik ook Auwert twee keer geprobeerd en met een jonge hengst en nakomeling van Auwert, weet je de vruchtbaarheid niet. Dus ik ben heel blij dat ze drachtig van hem is

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:57

Muronia schreef:
Vinden jullie het oke als ik hier af en toe blijf reageren als ik denk dat ik iets kan toevoegen? Ik zou niet weten wat ik een hele lange winter zonder dikke buiken topic zou moeten :oo

Je hoort er gewoon bij, dus leuk als je ons blijft volgen.