Kletstopic 2024 veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:27

De ene dierenarts raadt bij gewone castratie enkele dagen stalrust aan.
Ik heb me daar nooit aan gehouden, beweging vind ik veel fijner.

Mijn beste vriendin heeft haar dekhengst vorig jaar laten castreren. Dit moest in de kliniek over de lies omwille van de leeftijd en dus ook dekhengst geweest. Dat paard heeft geen 2 weken stalrust gehad hoor.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 23:31

Dank iedereen voor de reacties!

Er zit wel beetje haast bij omdat die plekken natuurlijk niet oneindig lang beschikbaar zijn! Ben nu nog aan het oriënteren, dus hij wordt niet direct volgende week gecastreerd. Wil alleen even weten waarop te letten kwa castratie en vanaf wanneer dat kan! Volgende keer eventjes kijken of ik kan kijken naar zijn edele delen. Hij staat nu in een groep en ze hebben geen halsters aan, stilstaan is ook niet zijn beste kunst :')

Ga natuurlijk sowieso overleggen met DA hoe en wat, alleen ook fijn om jullie ervaringen en tips te lezen!

Via de lies is natuurlijk ook mogelijk, alleen lijkt me de kans op eventueel littekenweefsel groter? Of valt dat wel mee? Heb al een paard gehad wat problemen had met littekenweefsel, wil er liever niet nog eentje bij!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:04

Er is ook een halfbedekte castratie. Gaat niet via de lies :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:25

Met halfbedekt zit je alleen weer met een open wond en dus gedoe met vliegen.

Ik weet eigenlijk niet welke manier de meeste kans op littekenweefsel geeft.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:50

Afbeelding

Palomino?

Gisteren lekker nat gemaakt, en laten rollen voor wat natuurlijke zonnebrand. Smeer ook geregeld zonnebrand van Pippa op haar neus (die anti vliegen roller met spf)

Van mij moet ze niet wit zijn, alleen dr staart voor al die vliegen :j

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:53

Castreren ja ivm insecten voorjaar en najaar heeft de voorkeur. Als het niet anders is ivm stalling. Tsja dan moet het maar denk ik dan. En dan in overleg met de da welke manier.
Ik geloof niet dat via de lies meer kans is op littekenweefsel.

Hier gaat ze lekker vol in de zon staan. Terwijl er enorm veel schaduw is -O-
Maar zeg toch zelf het is een knappe jaarling.
En die witte neus elke dag met factor 50 lekker smeren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:25

Toushie, ze is zéker knap!! Mocht je er ook vanaf willen dan mag ze wel hier komen wonen <3 : :P

Sentir, ja overduidelijk! Gepaneerde palomino :j

Ik probeer de castratie ook te rekken tot zeker het najaar. Hij wordt sowieso op de kliniek op tafel gecastreerd, ze willen graag alles onder controle hebben omdat ze het toch nog een beetje spannend vinden gezien zijn slechte start. Ik denk zelf dat het allemaal wel losloopt, hij is inmiddels een aardige knul aan het worden :j
Maar ik snap de zorgen wel dus geen enkel probleem en ik breng ze t.z.t. gewoon naar de kliniek toe :j
Qua indalen van z’n ballen. Alles groeit heel aardig, behalve z’n nootjes. Die zijn erg micro, maar het zijn er wel 2 :')

Hier houden we ze lekker koel met veel douchen :)) ze vinden het echt heeeerlijk, en Y’ur vind het vooral leuk speelgoed ook :')
En waarom uit de waterbak drinken als je ook uit de slang kan slurpen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:33

Wat groeit hij goed zeg, hier heb moeten de ballen er ook nog af, we hebben een nieuwe 2 jarige erbij en die wil ik toch eigenlijk op korte termijn laten castreren dus morgen maar even overleggen met de dierenarts.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:15

Lonniej, dat doet me denken aan de arts die Luci castreerde. Hij bleef maar zeggen; ooh wat een kleine balletjes :')
Zei later tegen hem dat hij voortaan maar oordopjes voor paarden mee moest nemen. Het was die Luci van de wereld was, anders had hij een flinke deuk in zijn ego gekregen :(:)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:20

Jaa het liefste stel ik de castratie uit tot het najaar, maar kan die nieuwe stalling niet oneindig laten wachten natuurlijk! Plus dat ik hem gewoon graag snel overhuis zodat ik makkelijker hem zelf in de gaten kan houden. Vind het lastig dat ik nu op anderen moet vertrouwen. Hebben de rest van de paarden aan huis staan.

Dank iedereen voor de reacties! Ik ga maandag opfok even een bericht doen wat zij aanraden en kwa mogelijkheden hebben. Dan even opties bekijken. Als ik hem deze zomer laat castreren wel het liefste op een koeler moment. Dat lijkt me ook deels te schelen in vliegen!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:48

Kom dit topic nu pas tegen. Leuk om de veulens van het dikke buiken topic 2024 weer terug te zien. Onze dame Secret Gift (Welsh a) gaat ook erg goed <3

Afbeelding
Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:04

Leuke pony.

Castreren is nu idd niet ideaal.

Hier nog eens langs veulen geweest. Ze gaat goed.

Afbeelding

Afbeelding

Eventjes geborsteld. Achtervoetjes uitkrabben vraagt nog steeds wat voorbereidend werk maar het ging snel goed.

Afbeelding

Daarna wat grondwerk (voetjes verplaatsen wanneer ik het vraag, stilstaan wanneer gevraagd etc). Vond ze maar vreemd >;) .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:45

Thioro: oops die blik op de laatste foto spreekt boekdelen :')

Joanne, hoe groot is ze nu? Ziet er al mooi uit vind ik.

Mijn mannen hadden vandaag duidelijk minder last van warmte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:49

Ruige foto's =:)

Thioro, veulen?? Ze is al zo groot!!

Toushie, ook al zo groot!

Wel lastig die witte neusjes, die blijf je smeren met die zon. Hier 'gelukkig' geen witte neusjes meer. Ik vind het prachtig, maar als ze verbranden is dat zo sneu ;(

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:17

Hij gaat er steeds beter uitzien Art, heb je zelf ook het idee dat Cielo al veel aan het aankomen is?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:29

Hij was eerst wat bol qua buik, maar nu terug wat ribbig. Ik hoop door groeien :=

Hij glanst wel mooi en ik vind hem ook actiever dan voorheen.

Foto in de stal tijdens het eten vandaag
Afbeelding

En van tijdje terug ter vergelijking

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:43

Die ziet er idd een stuk beter uit.

Mijn jaarling wisselt ook af tussen bol en ribbig, zal wel bij de groeifases horen idd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:50

Hij heeft vooral een heel mooi verfijnd hoofd. Je ziet er de fries (moeder) niet in terug vind ikzelf. Muv de krullige manen :+
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 15:52

Ik vind juist wel dat je er fries in ziet. Hij heeft een vrij lang hoofd, wat juist typisch is voor friezen. Dit bedoel ik overigens totaal niet negatief, ik vind het juist heel mooi zelfs :D Hij is trouwens echt enorm opgeknapt. Die foto's onder elkaar tonen echt een groot verschil!

Vanochtend heb ik nog even snel wat foto's gemaakt van de paarden. Vandaag is Lunera 14 maanden oud :j.

Afbeelding
Samen met Dulce, haar 1 jaar oudere vriendinnetje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 17:06

Art_Ificious schreef:
Thioro: oops die blik op de laatste foto spreekt boekdelen :')

Joanne, hoe groot is ze nu? Ziet er al mooi uit vind ik.

Mijn mannen hadden vandaag duidelijk minder last van warmte.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Onze welsh a jaarling is nu ongeveer 1,10m. Vanmorgen de manen maar eens uitgedund. Ze kreeg nogal een shetlander coupe :')

Wat een gave foto's van jouw jonge heren. Die weten elkaar wel te vinden.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 19:24

Art_Ificious wauw ja hij ziet er echt goed uit nu, je ziet duidelijk verschil.

Dais_ wat is ze al groot naast die andere! Vindt haar ook echt super mooi. <3

Vandaag zag ik rechtsvoor bij Fiore dat ze langs de kroonrand een snee heeft.. gelukkig wel al helemaal dicht zit een korst op, ze is vaak ook zo wild rond aant rennen en springen.. heb nog nooit een paard gehad die zo vaak wondjes had ergens.. en ze is nog wel een merrie >;) hier ziet ze ook al wat groter uit zo naast mama <3 (arabier op de foto is al 34 jaar maar ziet er voor haar leeftijd echt nog goed uit ookal heeft ze bijna geen kiezen meer..)
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 10:15

Kvikur, leuke foto van het kwartet. Ik kan alleen niet achterhalen wie de 34 jarige is, beschouw het als een compliment :j .

Fiore is dus ook zo'n brokkenpiloot. Hier ook merrie, maar ze heeft elke dag nieuwe schrammen en wondjes. Ik snap niet hoe ze het doet. Vanochtend had ze echt een dik been en een diepere wond, geen flauw idee hoe ze daar nu weer aankomt, maar wel goed in de gaten houden. Zeker met de vliegen nu is het geen pretje.

Dulce is trouwens ook zo, die heeft ook geregeld wondjes en sneetjes en dan denk ik; hoe dan? Waar loop je die op?

Jonge paarden heel houden is nog best een kunst opzich :j

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 01:11

Wat leuk om ze allemaal zo te zien ontwikkelen, hier gaat het puppy er ook al aardig af bij onze naarlingen :j

@Kvikur : Zo, voor 34 jaar ziet die er top uit !

@Dais_: mooie maat en wat oogt haar hoofd al volwassen :j zo van de foto

@Art_Ifcious: Hij is al enorm opgeknapt! Fijn hoor, prachtige uitstraling

Onze prema beeb Ukkie:
Afbeelding

Afbeelding

Ureka
Afbeelding

Afbeelding

Ulynn
Afbeelding

Allemaal heel verschillend, maar blij met hoe ze zich ontwikkelen <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:58

Ukkie is geen ukkie meer :+ heel knap geworden hoor. A'n aftekeningen van de benen die onderbroken doorlopen op z'n buik vind ik prachtig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 14:40

Ik zie de fries er ook wel duidelijk in terug hoor Art. Hij ziet er goed uit!

Dais dat is ook echt een mooie jaarling, ziet er ook uit als een lieverd. Iets aan de zware kant voor een paard in de groei, maar dat is ook zo moeilijk in balans te krijgen. Naar mijn smaak mocht Syl net iets voller zijn, maar ze eet echt genoeg.

Kvikur sommigen kunnen echt brokkenpiloten zijn he, gelukkig was het al dicht. Het arabiertje is het vosje rechts op de foto denk ik? Ze zien er allemaal goed uit.

Cheytjuh van Ukkie valt geen prematuurtje meer te maken. Ze groeit super uit. Je andere jaarlingen trouwens ook. Rijkdom!

Syl krijgt volgend jaar een broertje of zusje, Veronia is drachtig <3 . Verder staat ze het liefste met haar neus aan de grond :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze vindt de geitjes erg interessant
Afbeelding