Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 00:01

Iorrr schreef:
Draf is zeker het zwakste punt van Chopano maar mijn ik est Balou draaft echt extra, daarom durfde ik het wel aan. Daarbij heb ik nog nooit een paard in draf het parcours zien springen ;) Al is het voor het comfort wel fijn als ze kunnen draven

Haha nee klopt, de galop is het belangrijkst bij een springpaard. Maar toch zie ik wel graag een fijne draf bij een springpaard. Chopano vond ik daarin echt erg tegenvallen, weinig souplesse en erg stekerig in zn achterhand i.m.o. Op de merrie waarvoor we hem eventueel hadden willen gebruiken viel ie daardoor af. Bij de andere merrie had dat geen probleem geweest. Verder wel een fijne goed springende hengst lijkt mij.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:34

Eindelijk een fokkerijtopic voor springpaarden
Meld me hierbij aan om ook af en toe eens mee te praten !
Fokkerij een jaartje of 3 on hold gezet ,dit jaar een merrieveulen van Emerald mogen verwelkomen <3
Uit een jonge Don't touch hero tiji x Libero h merrie ..heel blij mee : merrie kreeg in het begin vd dracht koliek en is geopereerd maar het veulentje bleef mooi zitten ..oef

Afbeelding
Afgelopen winter icsi gedaan bij onze 2 sportmerries ..bij eentje was dat heel succesvol want we hebben 2 Chacco blues en 4 Cornet obolensky in de diepvries zitten ..daarvan zijn er nu 4 verkocht en 2 CO gaan we nu overzetten in draagmerries ..Door de Corona is er veel meer getransplanteerd en gespoeld en echt een tekort aan draagmerries
De andere merrie heeft -ondanks een recordaantal eitjes die werden opgezogen en opgestuurd niets opgeleverd maar hebben we uiteindelijk nu wel een embryo wat is aangeslagen in een draagmerrie via gewone ET ,uitgevoerd op Zangersheide ..het embryo is een Dourkhan x Clinton x Libero h uit mijn eigen lijntje

Pantykous

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:20

He wat leuk Besita, ik volg je echt al jaren met veel interesse hier! Heb je inderdaad gemist, welkom terug.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:39

hi welkom! spannend allemaal, mooie emerald! Ik probeer mijn merrie drachtig te krijgen van dourkan *\o/* Leuk om te lezen dat er toch meerdere mensen veel potentie inzien!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 14:23

Welkom Besita! Wel geluk gehad dat het veulen is blijven zitten dus! Foto is wat vanuit een rare hoek, maar veulen lijkt wel mooi zo te zien.

Mijn Goodtimes merrie is weer geïnsemineerd met Impressive VDL. Duimen dat het nu lukt, anders wordt het wel erg laat (maar beter dan niks).

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 14:46

Welkom!

En hopelijk pakt de dekking nu!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 15:55

@ leuk besita

Ik had chopano ook op mijn lijst maar die is na het filmpje van de vdl show eraf gegaan. Oa vanwege zijn beweging.
For treasure is erop gegaan en als alles doorgaat en ik niet weer ga twijfelen dan gaat mijn ultimo daar volgend jaar bij. Ik heb nu ook wat nakomelingen gezien.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 17:00

Zal voor je duimen Lante!

Jullie hebben het er druk mee gehad deze winter Besita, fijn dat de ICSI bij de ene merrie zo goed is uitgepakt, maar dan wel weer jammer dat het bij de andere niet is gelukt. Fijn dat je daar toch nog een embryo uit hebt kunnen spoelen!
Prachtig veulen van emerald zo te zien :+:
Kun je iets meer over je merries vertellen? Ben je in het verleden wel tegengekomen op bokt, maar ik heb het niet meer zo scherp in beeld.

Interessant Caro! Afhankelijk van hoe mijn Arezzo x Numero uno uitgroeit heb ik die voor volgend jaar op de lijst voor haar, of Landino.

Wat Chopano betreft vraag ik me niet af of de draf niet beter wordt als hij wat sterker wordt. Het is een driejarige en hij is op stand in de video ook aardig overbouwd. In de galop lijkt hij het achterbeen wel te buigen en verder vind ik hem in het voorkomen ook niet zo stug lijken.
Ik hou in ieder geval in de gaten hoe hij ontwikkelt, want verder lijkt hij me absoluut een interessante hengst. Merrie beweegt prima, maar ik wil de beweging ook graag behouden, want ik vind de basisgangen ook belangrijk voor een springpaard.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 17:07

@ Gomir qua springen lijkt chopano top. Wel een beetje een gifkikker maar qua beweging aan de hand en onder het zadel is een no go. Ik wil niet inleveren op beweging. For treasure heeft hoge cijfers op karakter en werkwillendheid. Verder fijn bewegen en lijkt simpel in het parcours. Ik zoek beweging en rijdbaarheid. (Stiekem wil ik ook weer een schimmel)

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 18:24

Hier hebben we maandag een embryo van Amadeo gespoelt uit onze Haico x Samber merrie. Nu hopen dat de embryo aanslaat bij de draagmerrie. De merrie wordt nu nog terug gedekt door Piece of cake. Hopelijk hebben we meer geluk met onze paarden dit jaar want onze pony's raken maar niet drachtig en 1 mogen we al niet meer laten dekken dit jaar door een buikvliesontsteking (nu gelukkig onder controle)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 20:33

Gomir we hebben met deze 2 sportmerries icsi gedaan :

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1541026/kigali-vd-bisschop

Uit Kigali hebben we dus 6 embryos ingevroren en afgelopen week 4 verkocht aan Darragh Kenny :o

En met deze https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/697381/calorie-vh-marienshof-z
geen succesvolle icsi tijdens de winter maar nu dus eindelijk (dankzij Corona en dankzij de hulp v Zangersheide )een embryo na gewone ET in een draagmerrie ..ik heb er een hele aparte Balou du rouet uit die nu 7 is en alle andere pogingen om haar drachtig te hebben of te spoelen zijn niet gelukt -zelfs een geaborteerde tweeling gehad nadat de merrie zelf drachtig bleek na een embryospoeling -dus ben nu al een maand op een roze wolk :) .
Het Emerald merrieveulen komt uit haar halfzus .

Heb verder 2 goedgekeurde zelfgefokte hengsten maar laat ze voorlopig niet dekken ,de sport primeert bij ons
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1730030/funky-fred-van-het-marienshof-z
En
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/561863/artist-vh-marienshof-z

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:10

Wauw wat een goede paarden en mooie lijntjes

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:15

Oh Artist ken ik nog, vond ik super aansprekend toen al. En Bellinda de prinses, die is toen toch naar de US/Canada gegaan voor t OS team?

Heel tof :j

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 21:41

Ja Bellinda zat in team Canada :j
Ze loopt nu in Amerika met een meisje 1.20 proefjes als leermeester ..heb er contact mee en hoop dat ik ze misschien ooit eens kan terughalen als fokmerrie
Bellinda was een grootramige Namelus merrie ..vooral in haar jonge jaren veel karakter ,moeilijke mond ,grote galop ,moeilijk sluiten en zitten en heeeel scherp
Vond de combi met Arezzo wel geslaagd ..hij is meer een groot uitgevallen welsh type :D 0

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 08:53

Zag hier een chique Leandro veulen ..op FB ook een paar hele knappe bloederige veulens van gezien ..had ik gezien zijn afstamming niet verwacht ..echt een goed springpaard due Leandro !
Iemand met Escape gedekt ? Als je niet vergrotend wil fokken zou ik hem zeker eens overwegen ..beest heeft wel heel veel kwaliteit
Als we deze winter icsi doen met Kigali dan staat Eldorado en/of Comme il faut en Balou de reventon op het lijstje .
Als iemand een Eldorado of Comme il faut merrieveulen weet bij een fokker (geen veilingveulen ) uit sportlijntje mag je altijd een pb sturen ;)

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 13:03

Besita, leuke lijnen heb je!
Mooie Emerald ook.

Hier is nummer 3 ook net drachtig gescand.
Dus voorlopig hebben we:
02/2021 - Emerald vh Ruytershof x Ogano Sitte
Moeder is nu 5 jaar, voor de Corona liep ze 90cm. Vorig jaar heeft ze een Action Breaker gehad.
Nu door tijdsgebrek nog niet verder kunnen starten.

03/2021 - Pegase van't Ruytershof x Premium de Laubry
Moeder liep 1.40m en gaf ook al 2 1.40m paarden.

05/2021 - Ulyss Morinda x Giovanni x Quidam de Revel.
Moeder is onze 1.45m merrie
Deze is al verkocht.
https://www.facebook.com/ColouredSporth ... 216965249/

Nog eentje te gaan ^^ Dat weet ik binnen 2 weken.
En allemaal 50% kans op de bonte kleur hihi

Talentino, nu een maand oud (Tangelo vd Zuuthoeve)
En Orchidee , bijna 4 maanden (Ogano Sitte)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:19

Dat is zelfs voor ogano sitte wel veel wit Laurentii ;)
Mooie veulens! En voor volgend jaar dus ook alweer mooi op weg.

Dat zijn beste merries Besita :+:
Dan kan ik me wel voorstellen dat ICSI aantrekkelijk is en dat je de embryo's ook goed kan verkopen. En Eldorado/comme il faut lijken me ook hele goede keuzes voor het volgende jaar, van die andere hengst zag ik dit jaar al verschillende op de veiling voorbij komen, maar daar heb ik me nog niet zo in verdiept.
Zo'n merrieveulen moet je net tegenaan lopen en gegund worden he, die zijn nog niet zo makkelijk buiten de veilingen te vinden.

Kent iemand hier nafok van de hengst Ice breaker EB?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:48

Welkom Besita!! wat een geweldige foklijn heb jij! Stuk voor stuk echte sportpaarden. Kan mij Bellinda ook nog wel herinneren van een vorig topic waar we toen ook beide in zaten. Mooie match geworden met Arezzo!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 17:08

Ik wil me ook graag weer aanmelden en proberen regelmatig te posten :)

Mijn merrie is 27 Mei geïnsemineerd door Columbus Z, Cornet obolensky x Baloubet du rouet.
Merrie is een Caridor Z x Quinar Z.
Meteen netjes de eerste keer drachtig. :):)

Nana, succes! Hoop dat ze alsnog dragend is. Op 13 dagen scannen is nog best vroeg. Kan zijn dat het dan nog niet te zien is.

Welkom allemaal :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:45

Ik was jullie kwijt :)

Ondertussen zelf bevallen van eendochter.
Merrie hadden we gedekt met Connect. Helaas niet drachtig en beslotener nog een keer te proberen. Merrie wordt opgegeten door het veulen. En ingeloodst niet dat het dansimpel pakt. Hoor overigens veel dat merries moeilijk drachtig worden.
Nu dus over paar weken merrie oppakkenden lekker de sport. Ook heel veel zin want het is zo’n fijn dier qua instelling en alles.

De Inaico twee weken geleden. Sindsdien niet meer geweest want dag erna zelf bevallen. Maar nog steeds blij mee. Lijkt ook echt maat te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:39

Hier foto's van mijn veulen van Komme Casall, nu precies een maand oud! Het is in iedergeval erg lastig om hem op de foto te krijgen :')

Afbeelding
Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 19:07

XPenny, welkom! :)

Knappe veulenS _Lautje en Aniquegraaf!

verstijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:27

besita schreef:
Fokkerij een jaartje of 3 on hold gezet ,dit jaar een merrieveulen van Emerald mogen verwelkomen <3
Uit een jonge Don't touch hero tiji x Libero h merrie ..heel blij mee : merrie kreeg in het begin vd dracht koliek en is geopereerd maar het veulentje bleef mooi zitten ..oef

Fijn dat alles goed is gegaan. Fok je niet meer met je Libero H merrie?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 12:57

verstijnen schreef:
besita schreef:

Fijn dat alles goed is gegaan. Fok je niet meer met je Libero H merrie?

Had 4 jr terug een merrieveulen en beloofd dat als het een merrie was ze van haar pensioen mocht genieten .. ze is 26 nu

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:30

Dat is ook al een respectabele leeftijd!