merries naar KWPN merriekeuring 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stoffel

Re: merries naar KWPN merriekeuring 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:44

magic- lover het gezeur van de rest paste vandaag anders wel goed in jouw straatje

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:46

Donderdag in Roosendaal doet onze 3-jarige Viento Uno merrie ook mee ze is eigenlijk nog wat jeugdig maar we gaan toch proberen
voor ster! En in de springrichting natuurlijk :D We zijn pas einde van de dag aan de beurt rond kwart voor 5

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 00:27

Als Sarabande geen ster geworden was, was ik hier niet gaan spugen.
Als je naar een keuring gaat dan onderwerp je je aan hetgeen de jury daar beslist.
Als je daar niet tegen kan moet je niet naar een keuring gaan.
En natuurlijk kan je boos en teleurgesteld zijn, maar dat uit je binnen je intimi en niet op internet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 02:58

Waarom?? Mag je je tegenover beslissingen van bovenaf nooit kritisch uiten??

Zou mooi zijn in een democratie.

Of ze gelijk heeft dat is vers 2 natuurlijk. Ennn het komt niet heel sportief over.
Als Baasje straks geen ster wordt ga ik me daar inderdaad niet anders over uiten hier op bokt dan dat ik het heel jammer vind.
Helaas pindakaas tot de volgende keer.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 06:20

stoffel schreef:
Zeg roosje als het KWPN kritisch is over verkeerde dingen dan zit je bij het verkeerde stamboek, of je moet er verandering in zien te krijgen via de fokkerijraden

achja echt?n:))

ik denk dat ieder stamboek zn voors en tegens heeft... Maar goed ik ben ook niet enkel kwpn in gesteld, aangezien we onze merrie ook door carolus 2 dragend willen krijgen.

Daarnaast zonder een kritische blik kun je alles wel leuk en aardig vinden wat een ander zegt, maar je hebt toch ook vast je eigen mening ;)

maar goed laat maar, weinig zin in weer een discussie over weinig nuttigs

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:02

Tja ik zou er niet meer op in gaan, maar doe het toch aangezien lezen voor sommigen nogsteeds extreem moeilijk lijkt te zijn.

Het gaat mij helemaal niet om of de merrie ster is geworden of niet, dat zij dan blijkbaar zo.
Maar over de gehele gang van zaken die dag, dát is waar ik niet bij kan, en waar ik meerdere mensen ook over hoor klagen.

Maargoed dit word idd volgens mij net zo'n eindeloze discussie als het wel of niet het land op doen van de merrie.. :z

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:09

in lonneker en wierden kon ik me eigenlijk op een enkele na, goed vinden in de beoordelingen (had er 2 of 3 minder ster gemaakt), al ben je natuurlijk wel afhankelijk van het jury team dat je hebt op die stamboekopname.

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:12

Mijn merrie is helaas geen ster geworden. Wel net 1.60 m gemeten.
Ze was niet voldoende ontwikkeld voor een 4 jarige en heeft een te kort voorbeen.
Kan me hier wel in vinden.
Over haar gangen was het wel apart. Was precies het tegenovergestelde van wat ze zeiden op de oefenkeuring.
Daar vonden ze haar wel sterwaardig alleen de stap viel iets tegen. Op de keuring kreeg ze 70 punten voor stap 65 voor draf en 60 voor galop.
Ze liet zich ook niet zo goed zien ( te veel hard rennen)

Jammer maar helaas.
Zaterdag kijken hoe haar veulentje het doet :)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:35

Maar je mag toch volgend jaar opnieuw proberen om je merrie ster te krijgen of ben ik nou een }:0 ?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:56

jammer Sunny!

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:06

Jammer Sunny!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:14

ik meld mijn merrie af...voor Boyl.

wacht tot volgend jaar....

ze is nu toch nog jeugdig..en kwa bespsiering is het denk ik vertsandiger om haar aankomende winter te beleren en dan rijden, dan is ze volgende zomer vast mooier dan nu....

Sha_r0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:40

Heeey allemaal,

Ik heb zo even een vraagje.. Weet niet zeker of dit wel in dit topic thuishoort maar omdat het hier over paardenfokken gaat weten jullie vast wel wat hetvolgende onder mijn paard haar naam betekent.
Als ik naar www.paardenfokken.nl ga krijg ik onder mijn paard haar naam dit te zien:

KWPN 04.01907
merrie 2004 bruin
2007: VW SPR 126 36%
XX/OX percentage : 42.96%

Weet iemand misschien wat dit betekend?? Want ik ben eigenlijk best nieuwsgierig!! Haha..
En is het misschien een paard om later mee te fokken of kan je dat niet zien adh van deze gegevens?

Groetjes!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:54

haar verwachtingswaarde in 2007 was voor springen 126 met een betrouwbaarheid van 36%

Boven de 100% wordt als verbeterend gezien. Wanneer je boven de 150 zit je erg hoog. 126 is netjes. Als ze nakomelingen krijgt en/of prestaties verricht zal de betrouwbaarheid toenemen en afhankelijk van de kwaliteit van de nakomelingen en prestaties kan de verwachtingwaarde ook toenemen.
Haar volbloedpercentage 42,96% dat is best hoog maar niet direct relevant voor de fokkerij.

Sha_r0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:58

Oooh okey :) Dank je wel..
Dus als ik haar nu verder rijdt in de sport zou het toe kunnen nemen? En dat gaat automatisch of moet ik dat op de een of andere manier doorgeven? :)

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:09

Zo ik ben net terug van de keuring in wijdenes. Beau is opgenomen in het stambook had ook geen ster verwacht. Ze sprong wel boven verwachting. Ze had 65 punten voor het extrieur. Ze mag wat meer uitstraling erin hebben en ze moet meer gespiert zijn. Haar rug is ook iets week. Voor het springen had ze 70 punten. Stap 65, draf 75 galop 70, Vermogen 70, techniek 65 en reflexen 75. Ze is gemeten op 1.70 mooie maat.
Ik ben heel blij met deze punten. Volgende week wordt ze zadelmak gemaakt en ik ga lekker trainen met haar en denk dat ik haar over 1 of 2 jaar nog een keer aanbied als ze meer getraint is enzo..

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:17

Jammer dat je paard geen ster heeft gekregen. Hoe laat moest je merrie de ring in? Ik was er namelijk ook nog even sochtends om fotos te maken van een merrie. Hoezo had je verwacht dat ze geen ster zou krijgen? Evengoed nette punten!

Wordt ze daar ook zadelmak gemaakt?

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:31

Ze moest in de groep van half 12. Ja ze zeiden zelf ook al tegen mij dat ster er nog niet in zou zitten mede door het springen. Ze ging gaat veelste hard enzo en daardoor is de techniek nog niet zo heel goed. Vandaag liet ze zich wel boven verwachtind zien. Maar het commetaar klopte wel. Ik ben blij met deze punten. Extrieur had ik eigenlijk wel iets hoger verwacht.

Ze gaan nu maandag beginnen met zadelmak maken en als dat goed gaat mag ze met 2/ 3 weken naar huis.

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:53

Hier even wat foto`s.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:34

hebben ze nog iets gezegd over de beenstanden/hoeven?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:00

Poesnoes, blij dat je tevreden bent! Leuke foto's!

Mijn dagje keuring liep helaas anders dan verwacht. Ik was er op tijd, laten we op 1,62, daarna nog even op het straatje, nog niks aan de hand. Stap en draf waren goed, en ze ging binnen los in de ring, en ze liep eigenlijk bar en bar slecht van achteren, terwijl ze daarvoor goed was. Dus kreeg de mededeling dat ze de merrie onregelmatig vonden en dus helaas niet konden laten springen. Snel naar de paardenpraktijk gelopen, onderzoeken laten doen, en ze is op 3 benen niet goed...;(. Ze heeft dus al die tijd gewoon door en door gelopen, maarja, vandaag kon het dus echt niet meer. Nu een week op pijnstillers, kijken of het verbeterd of niet, zit waarschijnlijk in de rug of in een van de benen.. Volgend jaar weer opnieuw voor mij dus...

poesnoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:52

weule schreef:
hebben ze nog iets gezegd over de beenstanden/hoeven?

Ze zeiden alleen dat toen ze over het extrieur aan het beoordelen waren dat ze iets ongelijk voeten heeft maar meer niet dus dat viel me alles mee. Als veulen werd ze daarmee op het Nk flink de grond in getrapt om het zomaar tezeggen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:13

jammer poesnoes dat het geen ster geworden is, maar gelukkig ben je zelf tevreden :)

@ amanda heb je zelf de merrie klaargemaakt? en wat is er niet goed aan die 3 benen dan?? wel balen zeg!

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:05

poesnoes gefeliciteerd dat ze is opgenomen!
amanda-T echt balen, zit je echt niet op te wachten he met zo'n keuring.. had ze er eerder nooit last van? hopen dat het goed komt!

nou vandaag tijdschema gekregen hoelaat Aloë moet, lekker mooi op tijd.
vanmiddag hebben we ook geoefend los in de binnenbak, ze liep als een trein. ze laat alleen meer voorbeen zien, dan achterbeen, dat is wel jammer. desalniettemin draaft ze ruim 4 passen over, dus onder de massa komt dat been wel.
ze was totall loss , maarja twas ook flink heet in de binnenbak. ze heeft lekker een douche gehad, en daarna lekker op stal uitrusten :D
morgen gaan we weer trainen met de bijzet..

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:29

Roos_s schreef:
jammer poesnoes dat het geen ster geworden is, maar gelukkig ben je zelf tevreden :)

@ amanda heb je zelf de merrie klaargemaakt? en wat is er niet goed aan die 3 benen dan?? wel balen zeg!

Ja, heb de merrie zelf klaargemaakt voor de keuring. Is een paard met heel moeilijk karakter en liet het liever niet aan een ander over, aangezien ze dan soms echt gevaarlijk kan worden...

Op het harde stappen draven was er niks aan de hand tijdens de keuring, en toen ze de bak in moest hield ze haar rug gigantisch strak en gespannen en wilde ze alleen galopperen, elke keer als ze moest draven trok ze van achter met links.

Nu is het zo dat ze paar maanden geleden een keer iets verstapt heeft, maar is toen 3 weken op rust gegaan en daarna was het eigenlijk allemaal oke, zijn we rustig opnieuw op gaan bouwen.. Nu was ze 3 weken geleden op wedstrijd gigantisch stout op de rechterhand, alleen maar staken en nog eens staken en ik schoof het eigenlijk af op het feit dat ze heel erg gecharmeerd was van een ander paard en ik haar dus echt niet daar vandaan gereden kreeg. Helaas blijkt het dus geen stoutheid te zijn, maar 3 benen die niet in orde zijn. Ook is ze eigenlijk vanaf het moment dat ik haar weer rijd (zo een maand of 5 fanatiek), ze de ene kant erg geneigd is heel langzaam te draven en niet vooruit te branden is. Wel haar moeilijke kant, qua buiging etc, maar dar komt dus ook door die pijn...

Opvallend voor de dierenarts was linksvoor waar ze "kreupel" op was. Ze heeft waarschijnlijk dus veel pijn aan dat been, waardoor de rug zeer gespannen/strak is, en dat (waarschijnlijk door die rug) achter kreupelt, omdat ze gewoon niet weet waar ze met die benen heen moet vanwege de pijn. Stomme is, week geleden heeft ze gesprongen bij Moerings, liep ze gigantisch lekker, sprong fijn en was niks fouts aan te zien.

Maar ben het gesodemieter nu beetje beu, elke keer wel goed, niet goed. Vanaf vandaag staat ze op de pijnstillers, als het beter gaat naar mate de week vordert, gaan ze er vanuit dat het in de pezen zit en gaan ze daar een dag voor vrij maken om alles uit te verdoven om te kijken welke pees precies etc. Als het het hetzelfde blijft, of erger word, komen de problemen vanuit de rug.

Al met al gaat het een lange tijd duren voordat het weer helemaal opgelost is. Baal er heel erg van, gaat nodige geld kosten en de tijd. Maar (zover we nu weten..) hoort het goed te komen....