Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 16:13

Gefeliciteerd boelles!

Spannend muronia, die laatste dagen tot de scan vind ik het ergste. Mijn merrie dacht ik dat ze maandag zouden scannen maar hadden ze vrijdags al gedaan waardoor ik onverwacht al eerder te horen kreeg dat het gelukt was. Ik was even heel verbaasd maar daarna ook super blij want dat scheelde mij een paar dagen nagels bijten.

Aatrox, welkom. Hier ook een laat veulen, niks mis mee toch?

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 16:15

Beter een laat veulen dan geen veulen zegt mijn hengstenhouder! :-D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 16:16

Aatrox schreef:

_/-\o_ :') Amen

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 16:21

Aatrox schreef:

Ik heb precies hetzelfde gezegd bij mijn hengstenhouder.. :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 16:58

Zo laat is het toch ook niet? Met een Juni inseminatie datum heb je nog steeds in Mei een veulentje… de mijne is ook begin Mei uitgerekend en dat is perfect want ze kunnen gelijk lekker de wei op! Paar jaar terug ook wel Juni en Juli veulens gehad en dat was wel iets lastiger als het heel warm word, maar op zich ook nog wel te doen en beter dan in Februari in de regen en sneeuw :j

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:01

Libera schreef:
Zo laat is het toch ook niet? Met een Juni inseminatie datum heb je nog steeds in Mei een veulentje… de mijne is ook begin Mei uitgerekend en dat is perfect want ze kunnen gelijk lekker de wei op! Paar jaar terug ook wel Juni en Juli veulens gehad en dat was wel iets lastiger als het heel warm word, maar op zich ook nog wel te doen en beter dan in Februari in de regen en sneeuw :j

Ik wou ook een iets later veulen, heb ze liever vanaf eind april ivm het weer en gras. Ik heb met de mijne expres gewacht tot mei met insemineren, toen in mei haar hengstigheid door vakantie gemist en eind Juni pas voor het eerst laten insemineren :=
geluk gehad dat het in een keer raak was :o

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:15

Juni/juli/augustus vind ik voor mijzelf te laat. Als ze mei komen kunnen ze gelijk de weide in hele dagen. In maart/april gedeelte van de dag. Scheelt wel dat ze aan huis staan dat je het zelf kan bepalen. Maar als het nat is komen ze daar niet. Zilver is gelukkig altijd rustig als ze een veulen heeft. Als ze dan alleen op het land staat interesseert het haar niet waar de rest is haha. Nu het geluk dat ze met haar dochter op de wei kan.
Ivm afspenen en verkoop is later dan mei eigenlijk geen optie hier

Ania das wel een geluk :D Wel fijn dat ze beetje rekening houden met je planning haha

Libera dat is zeker waar. Al moet ik zeggen met dat kleine spul en die hitte is het ook niet ideaal. Ze zijn dan nog veel te klein voor een passend vliegenmasker of deken. En die dikke veulenvacht helpt ook niet mee. Maar ik scheer ze ook elk jaar :j

Aatrox welkom! Klinkt als leuke combinaties. Ben benieuwd naar foto’s

Claudia pfff nog zo lang! Voelt echt als een eeuwigheid dat jij hebt geïnsemineerd haha! Ik duim zo hard!

Diandra klinkt stom maar die paar extra dagen eerder scheelt zoveel stress haha! Lekker zo’n meevaller. Ziet er inderdaad erg gezellig uit zo!

Boelles gefeliciteerd met de dracht! Ik heb geen ervaring met regumate. Vind 15 dagen na een positieve scan wel wat apart
Ik heb deze instructie nog maar net. Ze wil vast wel een keertje mee denk ik. Ik heb wel veel ervaring op concours. Maar het zou altijd kunnen natuurlijk

Nieky balen. Maar 14 is ook echt veel! Zou er nu al stress van hebben :+ Dankjewel! Zo verwacht je 2 veulens en een baby := Ook gezellig haha

Palousa ik heb voor het eerst 2 drachtig van mijzelf en vind het ook wel pittig. Weet nog niet hoe het in de praktijk gaat

Ciocolatto klinkt goed! Ik dacht dat is een heel priegelwerkje haha

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 17:52

Hier wordt 1e veulen 2026 naar mijn zin te vroeg geboren.
1. 3 april erg vroeg
2. 17 april nog steeds te vroeg
3. 2 juni, dat is ok
4. 12 juni, nog steeds ok
5. 21 juni, iets aan de late kant maar nog steeds oke

:')

Mei vindt ik het fijnst dus die staat er niet bij _O-

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:00

Hier was 1 dame van het niet goed nestelen en als je daar dan pas op de 30-45 dagen scan achter komt dan wordt het op een gegeven moment wel errug laat veulen, helemaal omdat we er graag 2 drachtig hebben is het fijn dat ze redelijk gelijk aan elkaar lopen, zo zijn wij op de 15-18 dagen scan bij de 2e poging begonnen met de regumate en geven dat bij haar nu door tot 100 want op die scan pulseerde ze alweer een beetje.. en op de 30 dagen was het mooi.

Wij zitten eraan te denken om ze naar de lindehoeve te brengen voor de bevalling en dan het weideseizoen gezien wij zelf niet genoeg ruimte/gras hebben in de zomer en ik vind dat een veulen en mams ook natuurlijk wel nodig heeft! Als alles stabiel blijft gaan zoals het nu gaat natuurlijk.

Merk dat ik dat positieve vasthouden zo moeilijk vind, want je knippert een keertje en het kan zo weg zijn. Zo stom.

Het liefste had ik nog een keer voor een United Touch US veulen gegaan maar dat gedoe met een embryo en icsi.. en de kosten en risicos.. pfoe. Vond ik voor een eerste keer even iets te ambitieus..

Mijn eigen Taran ruin is van augustus, die wordt wel echt als laat gezien, weet niet wat daar precies gebeurd is, hihi.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:06

Hier de eerste voor eind maart. Ik wil ze allemaal wel in maart en april. Heerlijk vroeg.
Wel een binnenbak aanwezig en overdekte cirkel. En goed voer.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:18

Ik heb dus geen binnenbak :n ;(

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:28

Ik snap dat commercieel gezien je ze ook liever wat vroeger hebt dan laat!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:30

Voor nu kan ik alleen maar hopen dat ze drachtig is, liever een juli veulen dan geen veulen hoor! Ik heb ze ook graag rond april/mei maar ja, soms loopt het anders :o

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:31

Ja ik ook liever laat dan niet hoor.
De andere 2 komen pas in juni :')

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:34

Hier is ze uitgerekend voor 6juli, uitgaande van 340dagen.
Ik heb ze liever eind april of mei maar dat heb je niet altijd voor het zeggen. Maart vind ik echt te vroeg (april is bij mijn ras al redelijk vroeg) maar bij mij moeten ze dan ook altijd direct 24/7 buiten.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:52

Ik heb mijn eerste eind februari. :=
Wordt een sneeuw diepvries veulen, grote kans dat het hier dan nog -20 wordt en sneeuw ligt.

De rest is in mei uitgerekend, dat vind ik wel ideaal.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:52

Het voordeel hier is vooral dat vroege veulens nog lekker buiten kunnen zonder dat ze echt in de zon staan of liggen te bakken. Naar mijn idee ook beter voor de weerstand als ze vroeg buiten staan.

Kabayo, ja dat is altijd weer afwachten. Van jezelf zal idd anders zijn dan van anderen. Hier tot nu toe 4 veulens gehad waar we de eerste wat hebben moeten helpen jaren geleden bij ons trekpaard. Veulen was wat groot.
De tweede die heeft een kwartier in een lege greppel gelegen maar toen ik terug kwam met hulp was hij er dus alweer uit.

Dit jaar ging het dus makkelijker met 1 in de wei en 1 binnen, die stond er ook ineens naast :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:00

Hier liever geen veulen dan een laat veulen :+ In augustus wordt hier zeker niet meer gedekt. Begin juli kan net. Maar ik denk dat ik dan eerder besluit een jaar over te slaan. Punt is dat je volgend jaar dan ook weer laat bent (of je hebt geluk dat het in 1x pakt)

Palousaboy mee eens. Niet dat ze geboren worden en het gelijk 30 graden is. Al is regen en soms sneeuw ook niet ideaal :+ Dit was begin april in 2022. Paar daagjes oud
Afbeelding
Klinkt wel als fijne bevallingen. Wel eng in de greppel. Ze vinden soms wat uit die paarden :')

Quir lekker haha! Heb je een binnenruimte ergens? Ik niet hoor, maar wel een droge paddock beschikbaar. Alleen bij echte hevige regenval is die nat.

Diandra heb je helemaal geen stal? Wat in geval van nood/ziekte? Fjorden worden volgens mij altijd wel geboren met veel haar, of lijkt dat zo?

Claudia snap ik! Duim voor je. Je wil Veronia volgend jaar niet dekken?

Ciocolatto wat een luxe! Heerlijk. Dan maakt vroeg inderdaad niet uit

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 20:09

Kabayo, nee geen stallen. Het is in de natuur of in geval van ziekte een klein stukje afzetten maar dus nog steeds buiten of op de kliniek logeren. Een merrie met veulen zijn net een week thuis na drie weken ic bij de lingehoeve omdat het veulen heel ziek was. En ja dat is het nadeel als je ze houd zoals ik.

Ja over het algemeen vacht genoeg voor een stevige winter, altijd jammer als het dan gelijk 30graden is en ze zich rot staan te zweten.. -O-

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 21:10

Hier zijn de dames alweer 99 en 101 dagen drachtig! Eind oktober laat ik nog een keer checken of er nog een veulen in zit!
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 11:58

Weet ik nog niet Elina, ligt er helemaal aan of dit nu is gelukt, hoe ze uit de bevalling komt, hoe ik er volgend jaar in sta qua wedstrijden/mennen. Ik durf het nog niet te zeggen. Maar we hebben nu wel een hele goede haflingermerrie erbij, dus de kans is zeker aanwezig dat ik me wel in het dikke buiken topic kom melden tegen die tijd. O:)

Ik kreeg net bericht dat ze vanavond komt scannen in plaats van morgenochtend. Ze had me beter 10 minuten van te voren kunnen appen dat ze eraan kwam. Dit is niet goed voor mn zenuwen _O-

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:36

Muronia, spannend! Mijn duimen draaien voor je.

Pomski, gefeliciteerd!

Kabayo, hier ook hoor. In 2023 een begin juni veulen gehad maar vond dat toch echt wel te laat.

Quir, wat vroeg zeg. Hopelijk valt de winter dan toch iets mee. Maar dat zal waar jij zit vast niet.

Wij hebben vandaag de laatste scan gedaan. Twijfelde over de maiden, aangezien die met haar vriendin hengstig aan het doen is. Gelukkig beide merries nog heel netjes drachtig. Dag 128 en 102 vandaag.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:26

Spannend Muronia, weet je al wat?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 22:00

Ik heb helaas geen goed nieuws. Veronia is niet drachtig maar hengstig. Ik heb besloten dat het klaar is voor dit jaar. En ik ga er heel goed over nadenken of ik volgend jaar nog een poging met diepvries wil gaan doen of dat ik het idee van een broertje/zusje van Elonia helemaal los moet gaan laten.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 22:05

Muronia schreef:
Ik heb helaas geen goed nieuws. Veronia is niet drachtig maar hengstig. Ik heb besloten dat het klaar is voor dit jaar. En ik ga er heel goed over nadenken of ik volgend jaar nog een poging met diepvries wil gaan doen of dat ik het idee van een broertje/zusje van Elonia helemaal los moet gaan laten.

Ah shoot nee!! Wat ontzettend jammer dit -O-