Ik bestel ieder jaar nieuwe omdat ik ze op de 1 of andere manier altijd kwijt raak… Paar weken later vind ik ze dan opeens weer dus inmiddels hebben we een flinke verzameling aan ph strips
Kabayo
Geplaatst: 20-08-25 21:07
Ik heb ze van alieexpress. Maar tegenwoordig bestel ik bij temu. Zal even nieuwe bestellen. Heb nog 1 pakje. Ik heb altijd een bevalbak in de kast staan waar standaard alle benodigdheden voor een bevalling in liggen. Dan hoef ik niet elk jaar alles bij elkaar te zoeken. Alleen even checken of ik nog iets moet aanvullen (denk aan navelklem, glijmiddel, jodium, handdoeken, thermometer etc) en heb altijd een afgesloten emmer met deksel voor de placenta. Maar dat staat allemaal bij elkaar en ‘klaar’ voor gebruik
Cioccolato haha voor de sier Wat is foalstart
Rowindie wat een leuke merrie!
Lyona ik vind het zo balen voor je! Toch helemaal een hengst uit NL laten komen en dan is het niet gelukt. Hopelijk geeft een andere merrie een mooie champagne hengst die je dan wellicht zelf kan gaan gebruiken Wat een triest verhaal. Snap niet dat mensen zo kunnen zijn
Diandra heerlijk dat het zo kan!
Luna wat jammer. Hoe kan dat? Of gewoon door leeftijd? Wordt dat straks beter? Of blijft dit zo? Nog nooit van gehoord
Ania lijkt mij wel lekker buiten laten bevallen. Hier is de wolf echt te dichtbij en we wonen naast de A7. Zou te bang zijn dat ze ontsnappen
Geen nieuws hier. Beetje dip met rijden. Weet even niet wat ik moet. Zelf merrie tot M1 gereden maar heb eigenlijk helemaal geen zin meer om te starten (met haar) Twijfel om m’n instructrice haar 5 punten te laten halen in de Z, dan heeft ze onder het zadel ook een sport predicaat. Maar dat voelt weer als falen want dan heb ik zelf ‘niks’ gedaan. Dubio… Ze sluit zich op wedstrijd erg af, gaat in galop plat door de bochten en reageerd nergens meer op. Ik vind dat niks aan haha. En tot M1 ging dat wel maar er wordt nu wel verzameling etc gevraagd. En het punt is, thuis doet ze natuurlijk alles… Verder kan ik alles met dit paard maar het is zo keihard werken. Lastig
Goeie Elina, als we goed nieuws krijgen dan moet ik ook een paar dingen aanvullen. Ik heb dit jaar de ademspray gebruikt en ik weet eigenlijk niet hoe lang dat geopend houdbaar is. Jodium of chloorhexidine moet ik ook nieuw hebben, dat was dit jaar nog net niet over de datum maar komend jaar wel.
Leg jezelf vooral niet op dat je iets moet he, het moet voor jullie beide leuk zijn en als ze zo duidelijk laat merken dat de wedstrijden het niet helemaal zijn.. er is nog zoveel meer dat je kan doen. Misschien vindt ze het voor de wagen leuker op wedstrijd?
Daar had ik nog niet eerder van gehoord. Er staat wel bij dat het ook voor paarden is. Nou moet ik zeggen dat ik zelf niet zo van de homeopatische poedertjes, korreltjes of druppeltjes ben. Ik heb altijd een paar spuitjes oxytocine in de koelkast liggen voor de bevalling. In principe om te helpen om de nageboorte er goed af te krijgen als het te lang duurt. Maar omdat het lichte weeën veroorzaakt helpt het ook voor het opschonen.
Vicome
Geplaatst: 20-08-25 23:12
Ik heb met een paard met peesblesure wel heel goed resultaat gehad met de puur tendo. Bij honden schijnt de puur utero wel effect te hebben. Ik geloof wel dat bepaalde kruiden/ planten effect op de werking van een lijf kunnen hebben zo heb ik mijn pony van het schuren van staart en manen afgekregen door hem oerbalans te geven. Hij heeft jaren onder een vliegendeken gestaan en de laatste jaren stond hij zonder jeul en met volle manen en staart. Hij is uiteindelijk bijna 30 geworden.
Luna2006
Geplaatst: 21-08-25 04:29
Wat een knappe merrie Rowindie! Die geef je de 17 jaar ook niet.
Ja klopt is dat merrietje, op het KI centrum lukte het wel ze is er net 3. @kabayo, jonge merries hebben dit wel eens. Heb zo eens een gastmerrie gehad waarvan de baarmoeder "jeugdig" was dus eerste cyclus niet gepakt, 2de cyclus ook niet maar baarmoeder toen wel mooi juiste vorm en 3de cyclus was het raak. Ze is maar 1 cyclus gedekt geweest dit jaar dus altijd afwachten met een maiden.
Balen dat je in een rijdipje zit! Maar falen is het niet als je je instructrice de punten laat rijden. Soms is het beter zelf even afstand te nemen en daarna terug meer plezier erin te hebben.
Geen ervaring met de producten van puur. Moet zeggen dat ze hier ook altijd heel snel opschonen
Ik heb een schaar en fijn touw om navelstreng af te binden. Vind die klemmen waardeloos. Ontsmettingsmiddel. Ik heb ook glijdemiddel.. staat altijd een emmer in de buurt. Ze staan op stro, kan ook handig zijn om te wrijven. Trektouwtjes voor aan de pootjes met een houvast voor ons. Ph strips dus voor de sier, zonde van t kleine beetje geld
Geloof dat dat t wel zon beetje is.
corinadrenth
Geplaatst: 21-08-25 14:21
Friesfanaat schreef:
Wat hebben jullie allemaal klaarliggen voor de geboorte? Dan kan ik dat ook allemaal even inslaan
Jodium. Navelklem. Biestmeter. Touwtjes. Handdoeken. Biestmelk. Ademspray. Flesje. Pollepel. Ph strips. Gaasjes. Maatbeker. Thermometer. Glijmiddel. Lange handschoenen. Dierenarts nr.
Kabayo
Geplaatst: 24-08-25 21:03
Rustig hier
Claudia nog 4 dagen denk ik? En je hebt gelijk hoor wbt wedstrijden. Ik denk toch dat ik dit jaar zelf nog wat ga starten en evt volgend jaar maar iemand die de M2 en Z1 voor mij rijdt. Ik weet niet of ik daar het plezier uit haal eigenlijk. Maar goed, zaterdag naar wedstrijd. Voor de wagen vind ze inderdaad fantastisch. Maar ben ik zelf minder handig in
Corinadrenth mooi lijstje Ik zit ook aardig gelijk qua lijst, behalve biest en biestmeter haha. Wat is een biestmeter?
Ciocolatto ah okee. Dat wist ik niet. Klem heb ik er voor de zekerheid in, hoe doe je dat met touwtjes dan? Gewoon strak omheen binden? Is dat geen prutswerkje? Haha
Luna2006 interessant wat betreft een jeugdige baarmoeder. Ik heb er niet eerder van gehoord. Ja je hebt gelijk… maar het sportpredicaat voor de kar heeft iemand anders ook al gereden (ik men geen wedstrijden). Dus dan voelt het net alsof ik zelf niks kan. Maar ze is zo zwaar op wedstrijd… lastig
Vicome nog nooit van gehoord. Hier schonen ze vaak een week op en is het daarna weer goed. Nooit geen gekkigheden mee gehad
Zitten er nog mensen op het wachtbankje? Behalve Claudia dan
Ja strak knopen. Het lukt mij zelfs met m'n zenuwaxhtige trillende handjes dus niet zo moeilijk en mega strak aan te trekken wat ik plezierig vind
nieky1993
Geplaatst: 24-08-25 21:32
Het is hier idd rustig. In tegenstelling tot hier, wij hebben het druk gehad. Tijd om weer eens bij te lezen nu
Paint_lover Dat zijn aardig wat kosten zo . Is het scannen nog gelukt op geslacht?
Am_horse wat fijn dat je een plekje hebt gevonden voor je paarden. Wellicht dat je idd de stal met panelen kunt afzetten voor de bevalling. Wat muronia zegt, steenschotten zijn ook echt een fijn alternatief om mee af te zetten.
Luna2006 Dat is balen dat ze niet drachtig is. Ga je volgend jaar weer proberen?
Rowindie wel slim gevonden om een lampje in de manen/staart te hangen haha. Mooie merries heb je erbij
Libera jeetje wat een kosten bij jou dan ben je idd blij als ze in 1x drachtig worden.
Mirjamalvaro wat fijn dat de laatste scans ook goed waren nu aftellen maar. Jij ook gefeliciteerd met het mooie keurings resultaat
XxDiandraxX gefeliciteerd fijn dat ze netjes drachtig is. En respect dat je op deze manier waakt in je auto.
Palousa_boy ik weet niet of tinkers gewoon een fractie lomper zijn maar die zouden gegarandeerd een been door zo een hek steken die slopen geregeld al zo dingen aan de stallen ook
Lyona Fijn dat je merrie in IJsland drachtig is vond de hengst die je nu gekozen hebt super gaaf dus ben benieuwd naar dat veulen. Balen dat Ups en Nova niet drachtig zijn.
Kabayo Wauw wat een gave resultaten van Minthe . Gefeliciteerd en ook gefeliciteerd met jouw eigen zwangerschap als je het sport predicaat wilt zou ik gewoon idd je instructrice ermee laten rijden voor de punten te krijgen.
Wisanda2003 jij ook gefeliciteerd met de mooie resultaten op de keuring
Butengewuen je man heeft al goed werk verricht zo te horen met de camera. Mooi duidelijk beeld.
Friesfanaat welkom en gefeliciteerd met de dracht van je merries.
Kendra in Ierland laten ze de merries ook zo bevallen. Maar heb hier toch al meermaals gehad dat een bevalling niet goed was gegaan zonder ingrijpen. Als je fokt moet je ook de verantwoordelijkheid pakken en op je merrie letten. Een boer die ik ken gooit ook maar gewoon alles bij mekaar en laat alles bevallen zonder toezicht. Daar is al menig veulen gestorven. Hetzij bij geboorte, hetzij door in de sloot te vallen. Dan heb je geen hart voor je dieren vind ik.
Lonniejj Fijn dat de laatste scan ook goed was
Blue is gescand van de week en zoals ik al dacht heeft ze het vruchtje toch nog verloren. Dus de teller staat op 14 merries, mits alles nog dragend is natuurlijk
Ik heb 3 bevalkisten. In elke kist zitten 10 handdoeken, ademspray, ontsmetting voor de navel, een schaar, touwtjes, klysma, thermometer en ph testen. Emmers staan altijd overal wel moet ik zeggen
Luna wordt al erg breed. Ze is volgende 100 dagen drachtig tegen het einde is ze altijd een skippybal op pootjes
Hier ff stil geweest, werd een beetje getriggered door alle drachtige merries terwijl het hier niet zo goed ging.. gelukkig toch nog op de valreep vanochtend een drachtige merrie gescand. Wel heel spannend natuurlijk na het verlies van het vorige vruchtje.
Nu wel regumate meegekregen voor 15 dagen, hebben jullie hier ervaring mee?
Muronia
Geplaatst: 26-08-25 10:40
Jammer van Blue Nieky maar inderdaad, nog een heleboel die wel gelukt zijn en dat is ook heel mooi.
Boelles wat super, gefeliciteerd! Ik snap de 15 dagen regumate niet helemaal. Daar zou je dan toch al mee beginnen vanaf de inseminatiedatum en dan 100 dagen? Na die 100 dagen neemt de placenta de afgifte van het progesteron over en dan moet je kunnen stoppen met regumate.
Nog 2 dagen te gaan tot de drachtscan hier. Pff zenuwslopend hoor inmiddels!
Boelles
Geplaatst: 26-08-25 11:19
Muronia, misschien omdat ik er naar vroeg hoor. Je wilt niet weer verliezen dus denk ik: als dat nog iets wat we kunnen doen om alles er gedaan te hebben.. Spannend nog voor jou!
Kabayo, wil je instructrice niet een keer mee? Misschien heb je zelf ook wel spanning die ertoe leidt dat ze anders is op cc?
Diandra, wel leuk zo waken!
Rowindie, mooie pony! En die combi ook!
Mirjam, 14 is veel haha, ook paar tegelijk?
lonniejj
Geplaatst: 26-08-25 12:05
Gefeliciteerd boelles! Fingers crossed voor deze kleine, dat alles maar goed mag gaan
Pffff muronia, weet je dat ik gewoon mee zenuwachtig ben voor je? Ik tel stiekem ook de dagen af tot jullie scan
Mag ik me hier ook melden voor volgend jaar? Leuk om mee te lezen, zeker als first time breeder!
Hier 2 dames drachtig (tot nu toe zover ik weet), liggen op ongeveer een maandje van elkaar, relatief laat in het seizoen, we waren eigenlijk niet van plan om te gaan fokken maar zo zie loopt het ineens, 15 juni en 15 juli ongeveer insemenatiedatum, ene merrie staat op de regumate tot de 100 dagen, deze scans hebben ze tegelijk eind volgende maand.
De hengstenhouder/fokker zit hier letterlijk loopafstand dus we hebben alle scans tot nu toe altijd op de fiets gedaan.
Boelles ik zou dan even overleggen met de dierenarts en het gaan geven tot 100 dagen dracht. Dan kan het echt nut hebben. Mocht ze te weinig progesteron afgeven en je stopt na 15 dagen dan zou ze de dracht daarna alsnog afbreken, dus dat is weggegooid geld. En ik weet hoe duur regumate is..
Lonniejj ah dat is wel heel lief.
Welkom Aatrox, en gefeliciteerd met je beide drachtige dames. Wat voor ras fok je? Ik ben natuurlijk wel nieuwsgierig naar je merries en de combinaties die je hebt gemaakt.
Ania
Geplaatst: 26-08-25 13:13
Gefeliciteerd Aatrox, en welkom. Voor mij is het ook de eerste keer dat ik zelf een veulen fok, maar ik merk dat hier meelezen al erg veel informatie geeft!
Ik ga de dames vanavond eens even een spa avondjes geven en een nette stand foto maken, dan kan ik de combinaties ook is mooi op de foto zetten!
Veulen van mijn Zweedse warmbloed merrie is gedekt met Taran de la Pomme, mocht dat allemaal goed gaan zal er een Zangersheide veulentje hopelijk volgend jaar rondrennen daarbij en van mijn Bulgaarse warmbloed merrie hoop ik een KWPN veulentje van I'm special de Muze :-D. Springgefokt dus en de Taran ook echt voor mezelf.
Regumate vind ik nog meevallen.. Ja het is 250 euro voor een fles van 1 liter, maar hier doe je toch wel bijna 100 dagen mee. (uitgaande van 5-10cl per dag, of kan ik nu gewoon al niet meer rekenen?)
Thanks Ania en Muronia! Ja dat dacht ik ook! Hoe je nu al zoveel plezier maar ook spanning je eruit kan halen in die beginfase en dan nog zolang eigenlijk geduld moet hebben, gut!