Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:43

x_Milou schreef:
E_D_E schreef:
Iemand ervaring met fokken met For Ferrero?

Ik ben wel enthousiast over onze Ferrero’s. Fijn lopen, eerlijke karakters. Deze merrie hebben we teruggedekt. Wil graag exact dit veulen, alleen dan een merrie. Heb je helaas niet zelf voor het zeggen :+

[ [url=m/EERZIp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi veulen zeg, mooi front.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:49

Ik heb vorig jaar een FF bekeken, heel fijn bewegen, veel gummi en mooi sterke rug en bovenlijn. Vond hem alleen vrij rillerig/schichtig terwijl hij al veel in de hand geweest was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 13:47

koend schreef:
Dat klinkt logisch tot je de begrippen gaat scheiden.

Stel hengst A krijgt felicitaties voor zijn rijdbaarheid, maar niet voor zijn instelling.
Hij laat zich dus uitstekend rijden ( buigen, overgangen, op het achterbeen komen) terwijl hij niet gewillig meewerkt en niet voorwaarts denkt. Wel moeilijk hoor. Dat kan ik alleen vertalen als "Hij doet alles maar je moet hem constant motiveren met been, spoor en zweep" of "Hij doet alles maar hij is wat arrogant in de omgang." Dat is toch wsl een broot verschil tussen beide interpretaties.

Hengst B, goede instelling, minder rijdbaar wordt dan : "het is een schatje en hij wil altijd lopen, maar hij is een beetje drammerig en te weinig gefocust op zijn ruiter."

Heeft kwpn eigenlijk ergens omschreven wat ze precies bedoelen met begrippen die ze constant gebruiken?

Eigenlijk gaan deze twee altijd samen. Ik ken er niet een die fijn te rijden is maar geen goede instelling heeft.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 16:05

janderegelaa schreef:
Ik krijg er 2. 1 volgende maand en 1 in mei.

Ben benieuwd!

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:44

x_Milou schreef:
Ik ben wel enthousiast over onze Ferrero’s. Fijn lopen, eerlijke karakters. Deze merrie hebben we teruggedekt. Wil graag exact dit veulen, alleen dan een merrie. Heb je helaas niet zelf voor het zeggen :+
[ [url=m/EERZIp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap veulen!
Meeste veulens die ik zo online kan vinden hebben allemaal zo'n mooi front. En dat kan de Weltmeyer wel gebruiken. Dus denk dat we daar sowieso terug Kjento of FF voor nemen dan.

Ben benieuwd naar alle andere FF deze lente!

Elisa2: met Ferdeaux heb ik wat schrik voor karakter. Onze merrie is heel braaf maar is wel een echte dame onder het zadel :o

Simpie94: Ik vind Geniaal een tof sportpaard maar nu ook weer niet zo tof om hem te gebruiken :Y)

Seppe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 19:53

E D E
Staat Ferdeaux bekend om z'n (moeilijke?) karakter?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:46

Ferdeaux geeft zoals ik ze ken voorwaartse paarden met veel go en werkwillig beid maar ook braaf en kalm.
Onze merrie is precies zo, ze kan echt flink heet worden maar blijft al tijd braaf te rijden en bied ontzettend veel aan. Je moet d'r eerder remmen dan drijven.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:58

Precies zo is ook onze Feel Good,en ook nog een knuffelkont ,en dat heeft ze niet van de merrie !

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:06

Mijn jaarling just wimphof x ferdeaux is wel lief en aanhankelijk, maar ook erg gericht op haar omgeving, beetje rillerig zeg maar.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 23:19

Suzanne F. schreef:
koend schreef:
Dat klinkt logisch tot je de begrippen gaat scheiden.

Stel hengst A krijgt felicitaties voor zijn rijdbaarheid, maar niet voor zijn instelling.
Hij laat zich dus uitstekend rijden ( buigen, overgangen, op het achterbeen komen) terwijl hij niet gewillig meewerkt en niet voorwaarts denkt. Wel moeilijk hoor. Dat kan ik alleen vertalen als "Hij doet alles maar je moet hem constant motiveren met been, spoor en zweep" of "Hij doet alles maar hij is wat arrogant in de omgang." Dat is toch wsl een broot verschil tussen beide interpretaties.

Hengst B, goede instelling, minder rijdbaar wordt dan : "het is een schatje en hij wil altijd lopen, maar hij is een beetje drammerig en te weinig gefocust op zijn ruiter."

Heeft kwpn eigenlijk ergens omschreven wat ze precies bedoelen met begrippen die ze constant gebruiken?

Eigenlijk gaan deze twee altijd samen. Ik ken er niet een die fijn te rijden is maar geen goede instelling heeft.

en of die bestaan! genoeg hengsten die best goed te rijden paarden geven voor de lagere klasses... het is alleen zo jammer dat ze :wave: doen als er wat harder gewerkt moet worden.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 14:49

Hi! Ik ben een meelezer met interesse in fokkerij maar zonder merrie :Y) en kwam dit tegen op Facebook:

Afbeelding

Misschien iets voor jullie?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:26

Ooh ja, net wat :D :')

Boedha_1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:04

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 10:53

Ik lees ook al een tijdje mee, maar weten jullie waarom de For Romance X Ferro er toen uit is gegaan op de KWPN keuring? Gisteren liep hij bij het NRPS en het is echt een plaatje van een paard en bovengemiddeld lopen uit een hele fijne lijn. Hij is bij het NRPS dan ook door. Het betreft Moray-Pomona.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:14

Op de website van Stal van de Sande staat bij het afstammelingenrapport dat er meerdere veulens sabelbenig zijn en franse stand hebben. Hier iemand iets van ondervonden?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 17:44

E_D_E schreef:
Op de website van Stal van de Sande staat bij het afstammelingenrapport dat er meerdere veulens sabelbenig zijn en franse stand hebben. Hier iemand iets van ondervonden?

Het is jammer dat mensen die dit soort dingen lezen er vaak een verkeerde waarde aanhangen. Jazz vererft ook sabelbenen en een Franse stand maar is wel leading sire bij de WBFSH.

Als je zoiets leest moet je gewoon zorgen dat je een merrie met correcte benen hebt.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 20:40

Wij hebben er twee uit een UB40 merrie, veel franser kun je je merrie dus niet hebben, en ik zie die Franse stand bij onze veulens niet terug.

Ons veulen heeft idd een mooi front :) Hij is nu een beetje in jaarlingmodel gegroeid, maar maakt ook een goede houding in beweging.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:26

Ik bekijk tegenwoordig veel genetische profielen van kwpn dressuurhengsten en het valt mij op hoeveel hengsten licht sabelbenig zijn. Een dressuurhengst met een beetje te recht achterbeen lijkt grote zeldzaamheid te zijn. Ik ben er nog maar eentje tegengekomen, in Duitsland, en het is Estobar. Zijn piaf ziet er meteen een stuk anders uit. Maar hij liep ook wel GP.

Idem dito voor toontredend. Als ik me niet vergis, levert dat meteen die maaiende voorbenen, die meer opvallen naarmate er meer verzameld wordt. Mijn huidig wedstrijdpaard heeft dit ook en het geeft echt geen goede indruk als je over de middellijn binnendraaft.
Kwpn vindt het blijkbaar geen onoverkomelijk probleem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 10:16

Nou op flinke toontredenheid worden ze toch vaak geen ster e.d en terecht want het zorgt voor veel meer slijtage. Persoonlijk zie ik ze liever iets frans dan toontredend.

Een licht sabelbenig achterbeen is voor een dressuurpaard veel gunstiger dan een steil achterbeen, maar ze zijn er wel hoor. Everdale bijv.
Wat ik belangrijk vind is hoe de rug en achterhand in elkaar zitten en of het paard makkelijk de hoeken kan verkleinen en kan gaan "zitten". Of het achterbeen dan iets sabelbenig of steil is maakt me dan niet uit.

Een extreem sabelbenig achterbeen vertekend wel heel erg, lijkt dan dat deze er goed onder gezet wordt maar als je goed kijkt zie je vaak dat de buiging in het spronggewricht mist.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:31

Uit de hengstendatabase
Dressuurhengsten toontredend minder dan 90 (toch an serieus, vind ik) : 12 hengsten.
Frans, meer dan 110 : 15 hengsten

Mijn indruk dat toontredend meer getolereerd werd dan Frans wordt dus door de cijfers tegengesproken.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 12:59

Steil achterbeen meer dan 110 : 1 hengst "Jagermeester" uit 1968 (hebben ze vergeten te verwijderen, denk ik.
Sabelbenig minder dan 90 : 7 hengsten (en niet van de minste!)

Sabelbenig minder dan 95 : 56 hengsten
Steil meer dan 105 : 20 hengsten waarvan ik er al direct 6 vond die zeker overleden waren en ook enkele gelderse hengsten die het goed doen in dressuur. Laat ons dus zeggen een tiental dressuurhengsten met een matig steil achterbeen.

Hier klopt het dus wel, blijkbaar vindt kwpn sabelbenig minder erg voor een dressuurhengst dan steil.

Interessant!
Persoonlijk vind ik het belangrijk dat we geen paarden fokken met kromme pootjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 13:27

De sabelbenigheid door grote invloed van Jazz verbaasd me helemaal niets.

Een correct fundament is belangrijk, maar persoonlijk heb ik liever een iets sabelbenig of steil achterbeen dan een lang achterbeen. Dat is imo voor een dressuurpaard onwenselijker en daarnaast is het ook van groot belang hoe de rug en achterhand gebouwd zijn of een achterbeen functioneel is of niet. Het gaat om het hele plaatje, niet alleen om de partjes.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:56

Citaat:
Hier klopt het dus wel, blijkbaar vindt kwpn sabelbenig minder erg voor een dressuurhengst dan steil.

Vlgs mij geeft het alleen maar aan dat het minder vaak voorkomt.
Misschien is het ook wel zo dat gemiddeld genomen de meer gewardeerde/ gebruikte hengsten een meer gebogen achterbeen hebben ?

Op een steil achterbeen komen minder krachten en is daarom minder gevoelig voor"slijtage".
Als het been maar in beweging goed gebogen/ gebruikt
wordt,dan heb ik zeker liever een wat rechter achterbeen dan meer gebogen.(optisch bedrog)

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:01

Mer1980 schreef:
Ik lees ook al een tijdje mee, maar weten jullie waarom de For Romance X Ferro er toen uit is gegaan op de KWPN keuring? Gisteren liep hij bij het NRPS en het is echt een plaatje van een paard en bovengemiddeld lopen uit een hele fijne lijn. Hij is bij het NRPS dan ook door. Het betreft Moray-Pomona.

Ik vond deze ook erg aansprekend, maar volgens mij is hij er bij het KWPN uitgegaan vanwege zijn stap.

Weet iemand overigens hoe het werkt met de distributie van Glock hengsten? Rechtstreeks bestellen via Glock of zijn er andere opties?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:24

kincsem schreef:
Mer1980 schreef:

Ik vond deze ook erg aansprekend, maar volgens mij is hij er bij het KWPN uitgegaan vanwege zijn stap.

Weet iemand overigens hoe het werkt met de distributie van Glock hengsten? Rechtstreeks bestellen via Glock of zijn er andere opties?

Kan gewoon via jouw eigen hengstenhouder of dierenarts