Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wisanda2003

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:47

Hopelijk lukt het voor de laatste dames nog om op de valreep drachtig te worden. Ik weet nog van vorig jaar hoe spannend dat is..
@ kabayo.. minke is idd niet zo heel groot. 160 gemeten zaterdag. Vind het nu al jammer dat ze niet gedekt is voor komend jaar. Maar nu wel de tijd om op zoek te gaan naar een passende combinatie zodat we in 2026 op tijd kunnen beginnen. Op dit moment heb ik nog geen idee welke hengst.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:35

Ik denk ook dat de meeste mensen hier t gewoon heel luxe hebben op t gebied van bevallingen. Wel super fijn natuurlijk! Maar als ik kijk naar de fokker waar mn welshjes in de UK weg komen… daar bevallen ze ook gewoon in het land en is tie er niet altijd bij. Is heel normaal daar. Hengst erbij in t voorjaar en een jaar later zien ze wel wat eruit komt en wat niet gepakt heeft.

Qua sloten etc moet je ze gewoon wat gunstiger neerzetten. Als de bevalling nadert gaan ze hier in een stuk waar ze geen sloten hebben. Als ze dan wel onder t draad doorgaan dan liggen ze niet gelijk in een sloot. Je hebt er wel wat meer werk mee iniedergeval :+

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:40

Na de ellende van afgelopen jaar, wil ik niet dat iemand nog tegen mij zegt. Ze redden zich wel ect. Daar ben ik inmiddels gauw mee uitgepraat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:51

Ja ik vind dat eerlijk gezegd gewoon laksheid :o Dat je je best doet erbij te zijn en met camera waakt, birthalarm en/of melkstrips (dat je je echt inzet om er alles aan te doen om erbij te zijn) en dat ze dan weloverwogen buiten bevallen, daar is niks mis mee. Maar je dieren in zoveel hectare land pleuren en ‘succes’ vind ik not-done :o En dat noem ik dan ook geen goede of serieuze fokkers := Nou vind ik fokkers in Engeland en Ierland sowieso wel snel vermeerderaars hoe je ook ziet hoe er mee omgegaan wordt. Ook altijd jonge of oude tinkers die geïmporteerd worden die schijnbaar drachtig zijn. Dan wordt er ook niet gemonitord. En ik vind sowieso niet dat er 1 hengst op een hele groep merries past. Dat noem ik gemakzucht :=

Wisandra het kan nog! Haha. Wel redelijk laat veulen dan. Oh 160 is nog prima. Vond haar erg leuk. Ik weet zo niet wat je zoekt? Maar vind dat er momenteel ook niet zoveel goede barock pinto hengsten zijn

Luna dankjewel!! Hoe gaat het nu bij jou? Weer wat rustiger vaarwater?

Friesfanaat ik hoop dat je wens uitkomt! Rutger heeft wel een knap koppie!

Mirjam ahh okee. Allemaal nog onduidelijk haha! Maar het klinkt zeker heel goed!

Diandra ah okee. Had t even gemist, onthoud niet alles haha! Je kan daar wel waken dan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:07

corinadrenth schreef:
Na de ellende van afgelopen jaar, wil ik niet dat iemand nog tegen mij zegt. Ze redden zich wel ect. Daar ben ik inmiddels gauw mee uitgepraat.

Hier precies idem. Ik kan soms misschien dan beter even niet reageren.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:17

Hier ook al geïnvesteerd in fijne camera's om ze in de gaten te kunnen houden. Gebruiken jullie naast camera's ook nog een bevalsingel of andere trackers? Ben er nog niet helemaal uit of ik dat ook nog wil gaan gebruiken dus hoor graag adviezen van jullie :)

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:18

Kabayo ben het helemaal met je eens, ik vind het echt zo.n god zegen de greep instelling om een groep merries met hengst ergens op groot terrein te gooien en en zien wat er van komt. Als de boel ook niet goed gemonitord en geregistreerd wordt krijg je ook nog een inteelt verhaal.
Denken dat ze zich wel redden en het wel goed komt is imo ook erg naïef zeker als je de verhalen leest waarbij ze zich toch niet gered hebben. Moet er niet aan denken om mijn merrie en veulen te vinden omdat ik gedacht zou hebben ze redden zich wel, het komt wel goed.
Daarom hier ook geen buiten bevalling ivm de sloten anders neerzetten is makkelijk gezegd maar niet altijd uitvoerbaar ivm indeling van de weides je kunt een sloot niet zomaar ff verplaatsen.Ik heb een ruime kraamstal met camera en verlichting op 5 mtr van mijn slaapkamer met raam open hoor ik alles wat in de stal gebeurd en met camera zie ik het ook. Dat is voor mijn gemoedsrust het beste.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:23

Ik sluit me ook aan bij de mensen die dat laksheid vinden. :o
Er kan zo verschrikkelijk veel fout gaan tijdens de bevalling…
Ik moet er niet aan denken dat onze kleine Y’ur ‘s nachts buiten geboren zou zijn. Dan hadden we die dood gevonden de volgende morgen.. en dan nog maar de vraag hoe je merrie erbij staat/ligt.

Dus hier op een grote stal, met camera’s.
Ik heb tevens een birthalarm voor aan het halster, al heb ik daar niet een eindeloos vertrouwen in en kiezen wij voor waken met camera’s zodra we veranderingen zien. (En bedankt Rosa, daar hebben we dus 2 maanden bij zitten waken ~~}> ) moet eerlijk zeggen dat ik vooral veel valse alarmen kreeg van de birthalarm, maar wel steeds keurig als ze helemaal plat lag te slapen. Dus hij werkte wel. De combinatie met camera was fijn, dan kon je direct weer inloggen en kijken of ze gewoon sliep of iets anders van plan was :))

Gisteren ook een kloppend hartje van Makani’s kleine mogen bewonderen.
Dat brengt de stand op 3 uit 3 drachtig en verwachten we dus volgend jaar 3 heerlijke kleine baby’s <3

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:23

Kabayo dit jaar sla ik maar over.. polly is van 21 juni en was eigenlijk 5 juli uitgerekend. Dat vond ik al laat zat.zeker omdat ik met minke afgelopen jaar 2ling dracht heb gehad durf ik het niet aan om nu 2x te proberen.
Het is wel de bedoeling dat er weer een barock pinto hengst opkomt, liefst homozygoot en het moet natuurlijk passen bij mijn merrie.
Met het resultaat in combinatie met Kees bp82 ben ik zeker tevreden, maar wil ook kijken of er andere combinaties mogelijk zijn

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:24

Friesfanaat schreef:
Hier ook al geïnvesteerd in fijne camera's om ze in de gaten te kunnen houden. Gebruiken jullie naast camera's ook nog een bevalsingel of andere trackers? Ben er nog niet helemaal uit of ik dat ook nog wil gaan gebruiken dus hoor graag adviezen van jullie :)

Naast cameras gebruik ik graag het birth alarm. Heb ze altijd om. Ookal zie ik t aankomen. Ze zijn heel sneeky die paarden,

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:30

Misschien liggen de kosten daar lager omtrent dekken? Gooi ee een hengst bij jn en zie het wel klinkt best goedkoop. Misschien boeit het ze daarom minder als er wat dood gaat oid..
Heb geen idee hoe die mensen denken.

Hier ook alle ogen op de merries.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:43

Ik denk inderdaad dat de band van de eigenaar met de merries misschien anders is als er een hele kudde loopt en het dekt maar raak. Dan maakt eentje meer of minder misschien minder uit ofzo. Anders kan ik het mij niet voorstellen.

Trouwens wel respect voor Diandra die gaat kamperen bij de wei, als je geen andere middelen hebt (stal, camera enz) dan is dit wel de beste optie.

Ik waak alleen met camera (en gezond verstand, dus veeeeel observeren). Ik heb wel ph strips gehad maar tegen de tijd dat ik die kan gebruiken (ik test pas als er wat aan hangt en melk niet zelf wat uit de merrie) dan ben ik al in opperste staat van paraatheid dus echt nut hebben die voor mij niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:49

Oh ja, Diandra dat is ook zo haha! Zie je, m’n hoofd is een zeef :+ Ik heb daar ook echt wel respect voor. Aan de andere kant lijkt het mij ook wel erg leuk het zo te doen. Toch een beetje kamperen :D

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:51

Muronia, zo doe ik het waken ook oren en ogen constant op scherp om goed naar de merrie te kijken en om s nachts te luisteren.En ook om de camera in de gaten te
houden. Ze staan hier aan huis en ik kijk tig per dag bij ze dus elke kleine verandering valt op. Maar dat zal bij jullie net zo zijn jullie kennen jullie merries ook van haver tot gort en dan weet je wat de tekenen zijn.
Hoewel een maiden merrie nog weleens voor verrassingen kan zorgen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:28

Hier camera en pH strips, op stal.
Tijdens veulenseizoen staat mijn tv in slaapkamer aan met de camera's daarop. :')

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:54

Ik voel me helemaal niet aangesproken, want ik kies er bewust voor om mijn merrie straks op de wei te laten bevallen. Onze stallen zijn maar 3x3 en dat vind ik gewoon echt te klein om voor haar in te bevallen. Er komt wel een geboortemelder en ik slaap zowat naast haar in een kamer die uitkijkt op de wei waar ze dan staat.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:41

Ik denk dat de 'fokkers' die gewoon een hengst bij de merries hebben lopen het inderdaad niet uitmaakt als er wat mis gaat. Iedereen moet wel weten denk ik dat er dingen mis kunnen gaan en ook regelmatig gebeurt.
Ik heb 2 merries uit zo'n situatie in Spanje. Een zo vreselijk gebroken in haar lichaam dat ze maar 18 dagen hier heeft mogen leven. BCS van 0 op de 0-9, dood en doodziek. De eigenaar wist dit en heeft haar gewoon gedekt, hij zei dat haar veulens het niet altijd overleven en zat er verder niet mee. Die merrie was sowieso gestorven die winter.
De andere leeft nog, heeft hier haar veulen gekregen en kwam met veulen aan. Fysiek aardig versleten maar heeft geluk gehad.
Die 'fokker' had ook de hengst er jaarrond bij, als er wat doodging was het jammer van de opbrengst maar verder intresseerde hij zich niets om zijn paarden. Was er eentje op dan liet hij ze ook niet inslapen. Heel heel triest. Kan daar zo boos over worden.

Hier vandaag scans gehad, Ups en Nova beide niet drachtig helaas. Dus ik verwacht (als alles drachtig blijft) 5 veulens volgend jaar.

Ik zelf waak met camera, gebruik ph strips en therometer en als het spannend wordt dan is het opblijven tot ze zijn bevallen. Ook als dat dagen of weken duurt. Gelukkig kan ik de waakdienst delen en tussendoor dan 3 uurtjes slapen, is pittig maar dat hoort erbij. Van te voren kijk ik elk uur of half uur snachts op de cam om hun nachtritme te leren kennen. Dat helpt veel.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:34

Zo owat een triest verhaal Lynoa. Ik ben wel blij dat ze bij jou terecht gekomen zijn, ook al was het maar kort, ze hebben wel nog de liefde gehad die ze verdienden.
Ik heb paarden verzorgd bij een fokker die ook erg laks was, er ging ook het een en ander mis, maar dat hoorde er dan maar bij. Veulens en merries die stierven maar ook veulens met ingegroeide halsters of paarden met flinke wonden. Ik zeg altijd maar ik heb dit meegemaakt zodat ik ervan kon leren hoe het NIET moest.

Wat zijn die PH strips waar jullie het over hebben en waar kan ik deze halen?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 16:16

Hier was Lady helaas niet draged, ze bleek ook een heel erg jeugdige kleine baarmoeder te hebben, vandaar de veranderende cyclus later op het seizoen en dat ze nog niet hengstig was op ruim 23 dagen.

De PH strips bestel ik op Temu, werken goed :D

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 18:00

Kabayo, Ik ga inderdaad waken in de daktent op mijn auto, voelt altijd als een soort vakantie.. :j en je hoeft niet alles te onthouden hoor.. ;)

Laat wel duidelijk zijn dat ik ze dus niet gewoon buiten mik en het ze uit laat zoeken.. :o Ik ben er dan paar keer per dag, test met ph strips, zet ze in een kleiner stuk tegen dat ze moeten bevallen en probeer er bij te zijn. Maar wel gewoon buiten en in hun eigen kudde.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:14

Wij hadden ook strips gehaald om te testen maar buiten een iets vullende uier om hadden we niets bij beide merries dit jaar terwijl ons trekpaard weken met druipende uiers heeft gelopen.
Daarom hadden we eigenlijk ook nog geen veulen verwacht op die dag :+
Geen singel hier omdat de pony's sowieso best veel liggen.
Ze stonden wel vlak bij huis dus we konden regelmatig kijken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 21:16

Hier camera en foalstart. Moet zeggen de laatste paar veulen (jaren) zat ie erin voor de sier. Ze lieten duidelijk zien, de 1 savonds twee keer. De ander ook een keer savonds en een christelijke tijd sochtends.. i d e a a l

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:52

Balen dat ze niet drachtig zijn Lyona. Al is het alsnog erg leuk dat je 5 veulens verwacht. Drukke bedoeling haha! :D

Wij bestellen ph strips op aliexpress/temu Ania.

Is dat t merrietje wat niet gescand kon worden door je dierenarts Luna? Hoe oud is ze eigenlijk? Wel jammer.

Ik vind jouw plek waar je fjorden lopen echt geweldig Diandra! Zie t wel is voorbij komen op facebook. Prachtig als ze zo in een natuurgebied kunnen lopen. En wat een ruimte!! Heb je daar nog geen last van wolven?

Mijn nieuwe merrie is vandaag aangekomen, echt zo blij mee! Ze is al 17 maar dat zou ik dr persoonlijk niet geven… Drachtig voor mei 2026 (exacte datum weet ik zo 123 niet) <3

Leybuchts Esther
Afbeelding
Afbeelding
X
Leo Da Vinci WE
Afbeelding

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:41

Ik heb de ph strips van EJ, maar ik doe al 5 jaar met een pakje want ik scheur de strips altijd nog in drie of vier stukjes.

Rowindie, leuke merrie, knap koppie zit erop!
Bij mij zijn er gelukkig nog geen wolken gesignaleerd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:42

Ik heb ph strips voor de sier