Kletstopic 2024 veulens

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:34

Dulce, de 2 jarige bij ons, ging ook bijna liggen als ze het zat was als ik met haar hoeven bezig was. De laatste x heb ik het gewoon genegeerd terwijl ze half op de grond lag en toen was de lol er vanaf want het hielp niet. Met haar voorbenen was dat trouwens. Met de achterbenen moet ik wel alert blijven want die vliegen nog wel eens rond.

Hier probeert Lunera wel eens te drinken bij Indy en Indy laat dat gewoon toe terwijl ze helemaal geen melk geeft. Lunera wordt dan boos dat er niks uit komt :') Als een klein kind staat ze dan te stampvoeten :') .

Flubberboot

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:35

Zijn kont lijkt inderdaad hoger!!!

Omg Dais :') Zie het al helemaal voor me _O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:10

Net afscheid genomen van Urena. Dus nu nog 2-U ipv 3-U. :(:)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:15

Dais_ schreef:
Dulce, de 2 jarige bij ons, ging ook bijna liggen als ze het zat was als ik met haar hoeven bezig was. De laatste x heb ik het gewoon genegeerd terwijl ze half op de grond lag en toen was de lol er vanaf want het hielp niet. Met haar voorbenen was dat trouwens. Met de achterbenen moet ik wel alert blijven want die vliegen nog wel eens rond.
') .

Ik probeer ook vast te houden want Cover dreigt dan ook met op zijn knieën te vallen maar is best lastig vasthouden maar het werkt wel. Maar Snap dat een smid voorzichtig is want als hij een klap krijgt en geblesseerd raakt is hij verder van huis.
We blijven gewoon oefenen.

Mirjam dat is jammer zeg. Blijven die andere 2 wel?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:27

De andere 2 staan ook te koop.

Lastig dat ze zich laten vallen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:50

Ohw doet even zeer zo verkopen.

Morgen is Cielo 1 jaar :D
Hij is nu 1m39

Eventjes aan de hand klein stukje gewandeld. Hij vond het wel spannend hoor.

Koeien kijken
Afbeelding

Even in veld langs de koeien, daar ging hij showen

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:56

Spannende koeien :))

Is altijd even slikken als ze weggaan. :j

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:09

Ooh altijd lastig als ze weg gaan mirjam!

Art_Ificious leuk! Mooi zo'n showtje geven, vind ik ook altijd leuk om te zien. Hij ziet er goed uit!

Dais hahaha! Hier probeert ze ook wel eens onder m'n shetty te kijken.. := ze komt nog maar net onder dr moeder de slimmerik..

Ik heb vandaag ook een klein stukje gelopen, ze was wat nerveuzer in het begin omdat d'r moeder gewoon in de wei bleef en zij met mij mee moest. Maar blijft wel altijd braaf naar me luisteren dat is heel fijn. Ook wat koeien onderweg tegen gekomen en ze is ook kinderwagen proof, vorig jaar als klein veulentje liep ze ook al mee naast de kinderwagen. :):)

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:29

Knap <3

Ik verbaas mij altijd dat niemand vd paarden reageerd dat er een weg is. :=

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:03

O altijd sneu natuurlijk als er eentje weg gaat. Maar proficiat met de verkoop

Lol cielo zag het zitten

Kvikur zo leuk en lief !!

Bij Nova is er bloed getrokken om te kijken if ze wat kunnen zien. Iedere x als ze vernieuwen van grasveld heeft ze last van diarree en staat ook wat dof in haar vacht. We zullen zien

Maar anders een happy jaarling.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:24

Kvikur, ook lekker stoer. Cielo is wat minder "braaf". Op de terugweg dribbelt hij wel. Ik ga voor veiligheid ook nog een karabijnhaak aan het halstertouw maken die ook aan halster vasthangt. Heb namelijk ooit meegemaakt dat een paard trok en de sluiting van halstertouw gewoon losgekomen was (dat stukje wat door die oog heen gaat zeg maar trok die gewoon erdoorheen).

Anso, bloedonderzoek kan nooit kwaad, bij Cielo kwam toen te hoge leverwaardes eruit

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:28

Gefeliciteerd met de verkoop van urena. Altijd jammer om ze ook te zien gaan natuurlijk.

Oh hier valt het stroom testen ontzettend mee. Ze staan best veel zonder stroom eigenlijk. En dan af en toe erop. Als ze dan een tik hebben gehad dan weten ze het wel weer eventjes.

Kvikur , die kan best lekker sjouwen al. En wat knap zo naast de kinderwagen mee

Arti , vervelend van de wormen steeds. Ik vind wel op de laatste fotos dat je kan zien dat cielo wat ronder en voller is. Leuk die foto met je ouders.
Gefeliciteerd met cielo

Het laden e.d. is per paard afhankelijk en sommige zullen het nooit leuk vinden. Maar ik merk duidelijk wel dat ze stuk makkelijker zijn wanneer je er al vanaf veulen af aan mee geoefend hebt.

Thioro , een keer groot en Flink duidelijk worden ze echt niet minder van :j

Muronia , spannend hopelijk is de inseminatie gepakt.

Hoedjes. Hier doe ik met de smid tussendoor soms nog even voetje terugzetten en weer opnieuw. Dat helpt wel tegen het wegtrekken , omhoog komen en/of laten vallen.

Lootah heeft ondertussen de eerste hengstigheid gehad afgelopen week.
Gister nog weer even geoefend met alleen mee op de trailer. Dat is toch nog niet echt haar favoriet. We zijn even naar het bos geweest voor een wandeling.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:58

Die van jullie zijn zo braaf om mee te nemen alleen.

Hier plakt Cielo echt een Baron, waardoor hij dus ook gaat roepen als ik met hem dat kleine stukje op straat doe, zn dribbelen richting huis.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:22

Veel oefenen. Hier hinniken ze ook echt wel wat af hoor. Maar met oefenen word het steeds normaler. Lootah staat met haar halfbroer en die kan vooral enorm overdrijven :') -O-

Die gilt en rent als een idioot. En dat terwijl hij het gewend is. En hem alleen meenemen staat die als een dooie op de trailer maar oh wee als je een ander mee neemt :Y)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 16:14

Veel oefenen en kort beginnen met lopen. Ik ga nu elke keer iets verder. Vorig jaar ging hij steigeren als ik te ver ging dus dat wil ik voorkomen.

Hier hebben ze gelijk door als de stroom eraf is. Vanmorgen kwamen ze de mest ophalen dus moest de stroom eraf nou hij stond er echt tegenaan. Dus toen ze klaar waren gelijk weer erop. Ze waren wel heel braaf.. stonden gewoon lekker te kijken.
Afbeelding

Moest zijn moeder alleen even storen bij haar ochtendslaapje anders konden ze de bak niet in.

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:14

Ja nadeel is natuurlijk dat Baron ook terug roept, en hij is met weg gaan wel heel braaf (roept dan niet) maar als Cielo weg gaat en roept, roept Baron dus terug, dat helpt ook niet bepaald :')

Vandaag m' n bestelling aangekomen van lederen halster voor de fotoshoot. Helaas is het te groot, als hij trekt kan het zo over z'n hoofd schuiven, dat risico neem ik maar niet.
Maat Pony staat erop, maar het past Baron (muv de keelriem die net te krap is) en die heeft maat cob/Full van hoofdstellen. Raar die maten -O-

Afbeelding

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 22:22

Hi!

Ik meld me hier ook even, sinds mei trotse eigenaar van een haflinger jaarling merrie.

Nu kende ze van de vorige eigenaar het lopen aan het halster en was er gezegd dat ze voetjes kon geven.
De eerste weekjes heb ik haar vooral even laten wennen aan haar nieuwe plekje, het werd alleen echt tijd voor de hoefjes. Nu viel mij op dat ze heel onwennig was met het geven van voetjes, nu is het zo dat ze haar hoofd in de strijd gooit waardoor je uit balans raakt. Als dat niet lukt komt ze omhoog. Nu hebben we het goed en positief af kunnen sluiten maar wil ik dit dus even wat meer gaan oefenen voor als de hoefsmid weer moet langs komen.

Heeft iemand tips hoe we dit op een rustig en positieve manier kunnen oefenen?

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:34

Melissa, volhouden. Rustig blijven en beginnen met kort optillen en proberen dat uit te bouwen. Ik ben begonnen terwijl hij slobber stond te eten, slobber was belangrijker en zo kon ik heel fijn zijn voetjes optillen. Vast niet de beste manier maar dan was hij wat afgeleid en wat meer geduld.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:00

Het helpt soms ook om ze te leren om het gewicht wat te verplaatsen naar het andere been. Zodat ze weten dat dat hun stabiele been is dan, voordat je die andere van de grond haalt. Ik doe dat door zelf naast het been te gaan staan wat ik wil oppakken, ook zoals ik hem wil oppakken en dan mijn heup tegen dat been aan te duwen, waarbij het dan dus de bedoeling is dat ze het gewicht verplaatsen naar het andere been en niet dat ze keihard tegen gaan duwen. Dus je moet niet meteen volle vaart gaan duwen, want dan gaan ze alleen maar tegen je aan duwen natuurlijk. Als je dat wat kunt wiegen, zonder dat er paniek is, dan aan het beentje wat je op wilt tillen gaan voelen. Het liefst til je hem op, wrijf je met je hand 1x over de onderkant van de hoef en zet je hem weer neer voordat er onrust is. Om ze op die manier te leren dat het best oké is.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:04

Met mijn veulen die ook een issue met voetjes geven heeft ga ik altijd progressief te werk.
Vooraan geen probleem.
Achteraan wat gevoeliger.
Ik begin gewoon met aanraken tot een punt dat ze geen probleem vind (vaak de sprong) en belonen als ze stil blijft staan.
Daarna verder zakken tot ik de hoef kan aanraken, telkens belonen als ze stil blijft staan.
Aanraking niet wegnemen als ze beweegt.
Ze trapt makkelijk dus het onderbeen begin ik vaak eerst met een touw aan te raken voor het met de hand te proberen.
Na gewoon aanraken. Even opnemen en gelijk weer neerzetten.
Daarna wat langer opnemen.
Daarna uitkrabben.
And so on.

Als veulen ging dat makkelijk.

Nu begin ik het proces telkens opnieuw sinds ze bij de smid wat kietelorig is.

Als ze toch trapt stuur ik haar gelijk in de rondte. Dat het duidelijk is dat dat niet gewenst is.

Vorige keer kon ik zo in 20 minuten de voetjes uitkrabben.
Terwijl ze paar dagen ervoor geprobeerd had de smid naar Amerika te trappen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:27

Hier vandaag weer bij de kleine man wezen kijken! Hij staat in een grote groep hengsten/ruinen jonkies. Alle leeftijden gewoon mooi gemixt! Heel mooi om te zien hoe ze elkaar leren wat wel en niet mag!
Ondanks dat meneer een van de kleinste en jongste is in de groep, staat hij wel echt flink zijn mannetje :') Overal waar er gespeeld werd, was hij bij en als een groter paard hem vertelde dat hij even weg moest, gaf meneer gerust een trap terug :') Ga ik me handen nog vol aan hebben _O- Heb wel het idee dat zijn groei op het moment een beetje stilstaat? Hoop wel dat hij nog even een groeispurt of twee krijgt zo :') Maar hij is ook pas net 8 maanden dus groeit hopelijk nog mooi door!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:56

Flubberboot; wat issie leuk!! <3

Als ik jullie zo allemaal hier hoor en lees mag ik echt in m’n handjes knijpen met hoe stoer en lief Y’ur is, die vind werkelijk alles goed. Van voetjes geven tot vliegenmaskers, tot vliegenspray en met water afspoelen op warme dagen.
Wellicht is dat dan toch onze winst met zo’n slechte start en zoveel in handen te zijn geweest op jonge leeftijd.

Hij is wel heel stout, dat dan weer wel :') stouter dan het gemiddelde veulen begreep ik al wel van onze omgeving :')

Vandaag een beroerd warme dag! Hoe doen jullie kleintjes het?
Wij spoelen ze lekker een paar af vandaag, maar ik moet zeggen, ze doen het goed! En Y’ur zweet super goed, zo stom hoe blij je met wat zweet kan zijn hè :))

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:46

Met zweten verliezen ze wel veel elektrolyten. Vul je deze ook aan?

Ik heb gisteren een speciekuip gevuld met water, een mineraalblok een half uur erin gelegd en dan eruit gehaald. Ik zag ze af en toe ook uit die speciekuip drinken.

En onder hun voer doe ik elektrolyten (de vloeibare van epplejeck).

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:40

Jazeker, ik heb een mineralen buffet hangen en ik heb waterbak met zout, waterbak met kraanwater en waterbak met elektrolyten.

Is ook erg leuk en interessant om te zien hoe ze allemaal zelf goed kiezen uit welke bak ze drinken / welke stenen ze gebruiken :j

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:46

Hier ook vandaag lekker afgespoeld daarna is het altijd rollen. 34 graden is me echt veel te warm {:}
Afbeelding
Drinken bij mama krijg je wel een nekhernia van.. _O-
Afbeelding