Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 19:58

Amaryllis schreef:
Wij willen een springgefokte merrie dit jaar dekken met een dressuurhengst om een meer allround paard te krijgen. Komt rechtsstreeks uit de Tettie-stam, pedigree *klik*, heeft zelf enkel gediend als fokmerrie.

Het Heartbreaker-bloed is prominent aanwezig dus qua karakter ben ik op zoek naar een rustig dier. Vind het zelf een beetje de Jazz van de springpaardenfokkertij.. Zit nu te denken aan George Clooney, maar ben benieuwd naar jullie input :j

wat vind je van DESPERADO voor je merrie.
Hij geeft fijne veulens.

Eventueel gelders Henkie (die kan ook springen) dan fok je zeer allround
Laatst bijgewerkt door splenius op 11-02-20 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:02

Ik heb Valverde een paar keer in het echt gezien aantal jaren achter elkaar.
Vind het een super fijne leuke hengst. Zo op stal ook erg vriendelijk, sprak zijn groom en die vertelde ook dat hij een fijn en lief karakter heeft en altijd een go met rijden.

Een kennis van mij heeft 2 jaarlingen van hem hengst en een merrie.
De hengst is net zijn vader. Zeer sterk bewegen wel wat brutaal. Nog niet zo heel groot maar zal denk rond 1.66 worden moeder was maar 1.62.
De merrie is wat fijner van bouw en wel mooi aan de maat zal zeker 1.70 worden uit een moeder van 1.68
deze merrie jaarling kan zeer apart bewegen en komt gewoon uit een stamboek merrie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:55

splenius schreef:
Ik heb Valverde een paar keer in het echt gezien aantal jaren achter elkaar.
Vind het een super fijne leuke hengst. Zo op stal ook erg vriendelijk, sprak zijn groom en die vertelde ook dat hij een fijn en lief karakter heeft en altijd een go met rijden.

Een kennis van mij heeft 2 jaarlingen van hem hengst en een merrie.
De hengst is net zijn vader. Zeer sterk bewegen wel wat brutaal. Nog niet zo heel groot maar zal denk rond 1.66 worden moeder was maar 1.62.
De merrie is wat fijner van bouw en wel mooi aan de maat zal zeker 1.70 worden uit een moeder van 1.68
deze merrie jaarling kan zeer apart bewegen en komt gewoon uit een stamboek merrie.

Dat is mooie, nuttige informatie. +:)+
Hij komt dankzij dit topic op mijn lijstje.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:11

Quir schreef:
LETS schreef:

Mijne was in 1 keer drachtig. Zorgen dat je een aantal keer op de dag scant als het zo ver is zodat je precies op het juiste moment kunt insemineren.

Ook met Don Olymbrio? Kwaliteit dus wel goed?

Hij is wel gaaf, vooral die kleur. <3
Niet dat kleur nu zo belangrijk is haha.

[ [url=m/0tOxvP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Guardian staat nu ook op het lijstje.

Ja, ook Don O! Dus blijkbaar goede kwaliteit inderdaad.

Seppe

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:19

Iemand die iets kan zeggen over Filou (for romance) en over Glock's Victorio? Iemand naar de hengstenkeuring geweest?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:35

Victorio viel mij niet tegen, maar heeft me ook niet overtuigd.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:50

Ik vond Victorio erg fijn en top karakter. Super stappen. Grote kans dat ik hem dit jaar ga gebruiken.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:55

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:11

Victorio heeft inderdaad top karakter zeggen ze. Bewegen doet hij goed, alleen die knik voor z'n schoft vind ik wat minder.

Filou vind ik erg aansprekend, én een droomafstamming. Die staat voorlopig nog op 1.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:18

Wel fameus teruggefokt op Sir DOnnerhall...

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:20

s0173957 schreef:
Wel fameus teruggefokt op Sir DOnnerhall...

Is inderdaad op 't randje he!

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:20

Iemand nog een idee'tje voor een Glamourdale x Weltmeyer merrie? Vergroten hoeft niet, ze is zelf 1m76. Qua verbeteren zoeken we een hengst die goed kan sluiten in galop met veel balans in galop. Draf is zelf haar sterkste punt. Al zou ze iets meer uit de schouder mogen 'liften'.

We verwachten in mei haar 1ste veulen van Kremlin. Doordat het via ET gaat kunnen we niet wachten op dit veulen om te bekijken voor dat we een keuze maken.

Voor onze andere merrie W eltmeyer x B alzflug zouden we dit jaar voor terug Kjento gaan, mits deze goed bevalt. Andere opties zijn For Ferrero of Guardian S.
Iemand ervaring met fokken met For Ferrero?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:41

Wel, ik zou voor de eerste idd ook gedacht hebben aan For Ferrero.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:46

Waarom staan er spaties in de naam van de hengsten :?.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:59

E_D_E schreef:
Iemand nog een idee'tje voor een G lamourdale x W eltmeyer merrie? Vergroten hoeft niet, ze is zelf 1m76. Qua verbeteren zoeken we een hengst die goed kan sluiten in galop met veel balans in galop. Draf is zelf haar sterkste punt. Al zou ze iets meer uit de schouder mogen 'liften'.

We verwachten in mei haar 1ste veulen van Kremlin. Doordat het via ET gaat kunnen we niet wachten op dit veulen om te bekijken voor dat we een keuze maken.

Voor onze andere merrie W eltmeyer x B alzflug zouden we dit jaar voor terug Kjento gaan, mits deze goed bevalt. Andere opties zijn For Ferrero of Guardian S.

Ja, ik. Vorig jaar een prachtig getekend donkerbruin hengstveulen (4x wit, kol en sneb) van FF uit een Krack C x Ferro merrie. Het veulen was wat beknopt en niet groot, kon heel goed galopperen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:27

_San87_ schreef:
Waarom staan er spaties in de naam van de hengsten :?.

Voor Google, werkt alleen niet dus kunt je de moeite besparen :')

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:36

Mag ik eens iets vragen.
In de keuringsverslagen spreekt kwpn van rijdbaarheid en instelling. Bij sommige hengsten wordt slechts 1 van de twee vernoemd.
Dus wat is het verschil?

Wat moet ik precies verstaan onder rijdbaarheid?
Wat bedoelt men precies met instelling?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:03

koend schreef:
Mag ik eens iets vragen.
In de keuringsverslagen spreekt kwpn van rijdbaarheid en instelling. Bij sommige hengsten wordt slechts 1 van de twee vernoemd.
Dus wat is het verschil?

Wat moet ik precies verstaan onder rijdbaarheid?
Wat bedoelt men precies met instelling?

De rijdbaarheid is hoe de hengst zich laat bewerken. In Duitsland noemen ze dat ook wel rittigkeit. De instelling is of hij een meewerkende instelling heeft, naar voren denkt etc.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:03

Dat klinkt logisch tot je de begrippen gaat scheiden.

Stel hengst A krijgt felicitaties voor zijn rijdbaarheid, maar niet voor zijn instelling.
Hij laat zich dus uitstekend rijden ( buigen, overgangen, op het achterbeen komen) terwijl hij niet gewillig meewerkt en niet voorwaarts denkt. Wel moeilijk hoor. Dat kan ik alleen vertalen als "Hij doet alles maar je moet hem constant motiveren met been, spoor en zweep" of "Hij doet alles maar hij is wat arrogant in de omgang." Dat is toch wsl een broot verschil tussen beide interpretaties.

Hengst B, goede instelling, minder rijdbaar wordt dan : "het is een schatje en hij wil altijd lopen, maar hij is een beetje drammerig en te weinig gefocust op zijn ruiter."

Heeft kwpn eigenlijk ergens omschreven wat ze precies bedoelen met begrippen die ze constant gebruiken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:41

Instelling
“De instelling, waar we de rijdbaarheid en de bewerkbaarheid onder scharen, wordt beoordeeld onder het zadel. Onder rijdbaarheid verstaan we dat het paard zich comfortabel laat rijden, een fijne en lichte aanleuning heeft, maar ook licht en vlug aan de hulpen is. Met bewerkbaarheid wordt bedoeld dat het paard zich op een plezierige manier laat trainen. We zien liever geen paarden die tegendraads gedrag vertonen als de oefeningen wat zwaarder worden. De wil om te werken, het doorzettingsvermogen, een stapje extra zetten als het werk wat moeilijker wordt, ook als de ruiter het paard in de problemen brengt, zijn dus belangrijke criteria. Een paard met een goede instelling heeft het natuurlijke instinct om het te willen doen voor de ruiter. Hij zal zijn ruiter tot het laatste toe helpen. Daar kun je comfortabel mee sporten.”

Bron: https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:14545

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:43

E_D_E schreef:
Iemand nog een idee'tje voor een Glamourdale x Weltmeyer merrie? Vergroten hoeft niet, ze is zelf 1m76. Qua verbeteren zoeken we een hengst die goed kan sluiten in galop met veel balans in galop. Draf is zelf haar sterkste punt. Al zou ze iets meer uit de schouder mogen 'liften'.

Ferdeaux voor de eerste voor "knie" en het verbeteren van de galop?

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:08

E_D_E schreef:

Of Geniaal voor schoudervrijheid en galop.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 10:44

E_D_E schreef:

Ik ben wel enthousiast over onze Ferrero’s. Fijn lopen, eerlijke karakters. Deze merrie hebben we teruggedekt. Wil graag exact dit veulen, alleen dan een merrie. Heb je helaas niet zelf voor het zeggen :+

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:11

mijn FF word april geboren, dan kan ik meer zeggen. :P

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 11:21

Ik krijg er 2. 1 volgende maand en 1 in mei.