Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 16:27

Afbeelding
Afbeelding

Wij hebben dit soort hekken, lekker makkelijk. We zate er eerst aan te denken om de onderste vakken dicht te maken maar toch niet gedaan. Er heeft 2 keer een veulen onder gelegen nu maar zonder stress oid gewoon rustig onder vandaan kunnen trekken :+
De hekken zijn voor de pony's een beetje overdreven maar we hadden ze eigenlijk voor ons trekpaard gekocht.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 17:13

Muronia, mijn duimen draaien overuren voor je :D
Hoop zo dat het nog lukt.

Mirjam, wauw soepel jaar, wat heerlijk!

Diandra, wat fijn, gefeliciteerd!!

AM, spannend maar ook leuke ontwikkeling qua stalling. Ik merk het ook, de markt is niet geweldig. Nog niets verkocht zelfs dit jaar qua veulens...

Libera, zooo dat zijn ook aardige kosten... Nieuwsgieirge vraag, voor hoeveel verkoop je je veulens? Hoop dat dat wel een beetje in verhouding staat.

Vandaag heel fijn nieuws gekregen uit IJsland, Svala is drachtig *\o/*
De dierenarts schatte zo'n 60 dagen al. Wat niet helemaal kan, ze is 19 juni naar de hengst gegaan (of ze kwam al hengstig aan). Maar ze was er in ieder geval snel bij :+
De vluchtdatums voor de herfst zijn ook al bekend, ik wil haar in oktober exporteren. Krijg nu wel weer de kriebels hoor, blijft zo spannend. Straks na 10 maanden haar voor het eerst zien. Sinds januari ook nooit meer wat van haar zelf gehoord of fotos gekregen (is blijkbaar normaal), aardig zenuwslopend maar het komt nu steeds dichterbij. Ik ga dit zo snel nog een keer doen, zo lang wachten voor export. Veel te zenuwslopend :+

Dinsdag drachtscan voor Ups en Nova. Ook spannend, mijn gevoel zegt dat ze beide drachtig zijn, ben benieuwd of dat klopt.

mirjamalvaro

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 17:23

Gefeliciteerd, is ze dan toch van de eerste hengst drachtig?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 18:18

Nee dat is niet gelukt om haar daar te krijgen (bij die palominobonte). Heel snel een andere (ook hele goede) hengst gevonden. Toen ze daar eenmaal stond kreeg ik bericht van mijn eerste keus dat het toch mogelijk was :+
Heel jammer, hij bleef mijn favoriet maar nu heb ik is alsnog een hele gave en goede hengst voor Svala.
Dit jaar zijn er 4 van zijn nakomelingen nog gekeurd (hij heeft vrij jonge nakomelingen), alle vier boven de 8 op vier en vijf jarige leeftijd. Wat een hele knappe prestatie is. Dat was even een gok, hoe zijn nakomelingen zouden zijn, aangezien er weinig nog gekeurd is. Maar tot nu toe heel veel belovend.

Deze is het, Throstur fra Kolsholti:

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 19:07

Gaaf :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:59

Palousaboy handige hekken! Heb ik ook jarenlang gedaan. Al had ik er in het DBT altijd wel veel commentaar op omdat het gevaarlijk moest zijn. Ik vond het juist ideaal. Met vastliggen oid heb je zo een hek los. Maar fijn. Heb nu gewone boxen

Lyona super! Gefeliciteerd! Mooie hengst hoor! En spannend weer zo’n reis. Importeer je veel? Ben heel benieuwd dinsdag!!

Mirjam de eerste 18 en de laatste maand zijn het traagst van die 11 maanden :+ Je merries deden het netjes :j ook wel fijn dat het wat wil

Claudia oh ik duim zo hard voor jou! Wat duurt dat nog lang joh. Nog 11 dagen

Amhorses spannend een eigen plekje! Klinkt wel fijn voor de oudjes :) ik denk dat een dichte deur wel fijner is voor de koude wind en regen. Misschien zo maken dat je ze helemaal kan opendraaien voor als je ze niet nodig hebt
Ik heb eigenlijk nooit moeite gehad met de Friese veulens te verkopen. Maar die zijn sowieso duur :+

Libera jeetje wat duur. Zijn de prijzen voor veulens daar wel wat gunstig? Of ook niet? Kan het wat uit?

Vicome klinkt erg eng! Dat zou ook mijn keuze niet zijn

Luna oh nee wat balen. Probeer je het nog eens?

Veel die buiten bevallen. Ik vind dat maar eng. Je ziet niks want het is donker (tenzij je ruimte klein is en je alles kan zien op de camera buiten). En wat Vicome al zegt, ze floepen zo onder de draad door of in een greppel/sloot.

XxDiandraxX gefeliciteerd!! Wat super. Hoe gaat het met de kleine?

Gister de centrale keuring gehad met Minthe. Ze is in april al eerste premie ster geworden. Maar op de stamboek keuringen zijn geen kampioenschappen. Dus alle elite en eerste premies zijn ook uitgenodigd voor het kampioenschap op de centrale keuring. Ik vond het erg leuk dat we mochten komen.
Ik had om 12u nog gebeld met het secretariaat, als ik er om half 3 was, was is prima op tijd. Komen we daar, had ze blijkbaar ‘s ochtends in een ‘voorstelronde’ moeten lopen. Ik had geen idee :+ Maar fijn. We hebben dik 3,5u gewacht en ze mocht om 17u eindelijk de baan in. Minthe is zo braaf op de trailer. Het maakte haar niks uit. Meer voor mijn kleine meid, die had er echt geen zin meer in :=
Maar wauw!! Wat liep ze goed!! Echt ik was verbaasd! Ze werd dan ook bekroond tot reserve dag kampioen!! Wauw *\o/* *\o/* Heel veel mensen kwamen bij ons en gaven ons complimenten! Zo leuk. Ook meerdere die Minthe op 1 hadden gezet. Grappig om te horen. Ik heb zelf geen idee, ik heb de rest niet gezien. Ik vond dit al uitzonderlijk goed!
Foto’s van de fotograaf komt nog
‘s ochtends liep ze nog lekker in het land. Relaxte voorbereiding haha
Afbeelding
Lekker koekje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Trots!
Afbeelding

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:10

Gefeliciteerd! Zag er ook goed uit!
Ik ben ook tevreden naar huis gegaan met een eerste premie voor polly en minke ster 1ste premie bij de stamboek opname.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:16

Gefeliciteerd!
Grappig genoeg had ik gisteren ook keuring met veulen van Eli. Zij kreeg 84.4% en is premieveulen :D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:00

Gefeliciteerd Kabayo het is ook echt een prachtig paard

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Palousa_boy dat soort hekken zou ik heel spannend vinden met een veulen omdat ze horizontale spijlen hebben.

Lyona wat super, gefeliciteerd! Ik heb geen verstand van ijslanders maar mooi vind ik hem.

Elina hier ook nog van harte gefeliciteerd, je hebt ook gewoon een hele mooie merrie daar. Goed gefokt en terechte beloning op de keuring.

Mirjam dat is een monsterpercentage, wauw! Gefeliciteerd!

Ja.. nog 11 hele lange dagen. Pff.. vandaag wel leuk nieuws gehad want een merrie die ik had geïnsimineerd voor een kennis is vandaag drachtig gescand.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

Oja dat buiten bevallen, soms hebben we niet zoveel keuze :+
Dit jaar weer een die elke avond braaf naar binnen ging voor het geval dat.. maar op een dag gingen ze naar buiten en wij moesten weg voor 2 uurtjes.
Nou toen we terug kwamen stond er een mooi droog veulen, kwam de nageboorte al tegen onderweg naar het veulen en was het enige teken bij de merrie een klein beetje opgedroogd bloed in de staart.
Die heeft dus waarschijnlijk 10 minuten in de wei alles in gang gezet :+ sta je dan met je goede gedrag om ze elke avond binnen te halen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Super kabayo met de reserve titel en het andere.

Muronia nog 11 dagen pff hopelijk wel goed nieuws dan.

Palousa boy, die hekken zien er handig uit zeker in z’n schuur.

Binnen of buiten bevallen. Hier is tot nu toe alles buiten bevallen. Ze mochten wel naar binnen maar gingen toch buiten liggen zelf een dame in de sneeuw (was late bui in april)

Hier manlief even aangekeken en de eerste camera hangt nu nog 1 in de andere stal en buiten nog 2 dat we de stenen en het stuk wei waar ze op mogen als ze op springen staan in de gaten kunnen houden. Maar dan moet er eerst nog even wat extra stopcontacten gemaakt worden.

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Zijn hier blij met onze camera op stal, was geen hele dure, kan hem draaien en zoomen, heeft infrarood en geluid. Voordeel is dat de WiFi net de stal haalt dus hebben daar een versterker opgehangen en daar is de camera op aangesloten maar hij zou idd ook buiten kunnen hangen met een verlengsnoer om een stuk wei in de gaten te kunnen houden.
Wil eigenlijk ook nog eens kijken voor een met zonnepaneel en 4g maar dat is voor later.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:01

Kabayo, het gaat gelukkig goed. Als het goed is mag ik hem morgen ophalen.

Spannend muronia!

Bij mij bevallen ze altijd buiten, kan ook niet anders. Voor mij niks mooiers dan in de natuur tussen de eigen kudde geboren mogen worden. Ik merk dat het voor de kudde dan ook heel normaal is dat het veulen er bij loopt en ik vind mijn veulens ook wel opvallend rustig zonder moeder bij de kudde als ik bijvoorbeeld eens ga rijden ofzo. Oke mama is weg, nou dan blijf ik even bij tante. Geen stress, drukte, angst of iets want de andere paarden zijn net zo vertrouwd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:07

Hoe kun je dan waken Diandra? Heb je er een camera op en licht voor als ze s nachts bevallen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:32

Met een dominante merrie wil dat nog wel, maar een andere merrie moet ook wel de rust krijgen om te bevallen. Ze vinden het ook niet allemaal ok als andere merries aan/bij het veulen zitten en als er dan gedoe komt wil ik geen vers veulen in het gedrang hebben. Dus toch even wachten voordat ik ze weer samen zet.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:11

Muronia schreef:
Hoe kun je dan waken Diandra? Heb je er een camera op en licht voor als ze s nachts bevallen?

Mijn paarden staan in een natuurgebied, tegen dat ze tekenen geven dat ze moeten bevallen zet ik een klein stukje af en dan waak ik vanaf de auto met daktent. Zodra het veulen stevig op de pootjes staat gaat het hek weer open.
Bij de bevalling zelf houd de rest als vanzelf wat afstand, zodra moeder en veulen staan komt de rest kijken. Van de ene merrie mogen ze dichterbij komen dan van de andere maar dat geven ze aan. Nog nooit gedoe mee gehad en na paar dagen staat alles door elkaar.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

Kabayo gefeliciteerd! Minthe is superknap en wat braaf zo lang wachten op de trailer.

Mirjam wat een mooie score, ook jij gefeliciteerd.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 45 min geleden

Ook ik durf me nu eindelijk aan te melden in dit topic, weet niet of het me lukt heel actief mee te posten.

Maar in 2026 (ons eerste seizoen, heel spannend dus!) hopen wij de volgende veulens te ontvangen:

Afbeelding

&

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 33 min geleden

Friesfanaat welkom! Wat een ontzettend leuke combinaties! Vooral heel erg benieuwd naar de Rutger. Heb Rutger zijn moeder Dana altijd gereden én (in Canada) Auwert zijn moeder Gerlinde. Ooit wil ik hem voor mijn merrie gebruiken :D Misschien volgend jaar wel, even zien

Vicome dankjewel! Jaa ze was echt super braaf met haar 3 jaar oud :D

Mirjam ik heb geen verstand van de puntentelling maar zo te horen een heel goed resultaat! Wat is een premie veulen? Het beste veulen van de dag ofzo? Sorry, leek op dat gebied haha
Dankjewel!

Fokfanaat mee eens. En er zijn ook wel eens merries die het veulen af willen pakken en dan heb je weer gedoe. Wil dat niet ‘s nachts als ik lekker op bed lig :Y)

Diandra oh wat fijn dat hij vandaag naar huis mag! Nu maar genieten. Hoezo kan het niet anders dan buiten bevallen? Ik zou te bang zijn dat ik het net mis en dan alle gevolgen van dien buiten met sloten etc. Maar weet natuurlijk niet hoe het er bij jou uit ziet haha!

Palousa welke camera heb je? Ik heb een van de action. Top ding en maar 40 euro ofzo? Geen geld. Wel op wifi

Butengeweun dankje! Mooi beeld op de camera

Claudia pssst 10 dagen! Bijna uit de twee getallen. Wat een ellende hè die 18 dagen
Dankjewel ! Ik vind het ook leuk wat succes op de keuring. In mijn ogen fok je daar ook voor. Goede gebruikerspaarden(met een top karakter). En dan vind ik het leuk dat een keuze van 4 jaar geleden zo goed uitgepakt is

Ania dankjewel! Hebben jullie nog Friezen?

Wisandra leuk je gesproken te hebben! Ik heb ze nog gezien in de kampioenskeuring! Leuke merrie ook, ze is niet heel groot of leek dat zo? Vind je veulen ook zo leuk getekend! Hopelijk was je terugreis wat vlotter
Gefeliciteerd met je resultaten! Super

Nog even nagenieten hoor <3
Kreeg ook al berichten of ik haar veulen wil verkopen := Eerst maar even zien wat er uit komt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20 min geleden

Kabayo, wat ik eerder schreef. Ze staan in een natuurgebied. Daar zijn geen stallen.. ;)
Ik zou het persoonlijk ook niet anders willen.

Welkom friesfanaat!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 5 min geleden

Kabayo, premieveulen is vorig jaar ingegaan hier in zweden. Als je springpaard boven de 80% of dressuurpaard boven de 83.3% scoort dan krijgen ze certificaat. Ik weet er nog niet veel meer over haha.