[H] Fries x appaloosa kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: [H] Fries x appaloosa kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:10

En de kans op het vosgen is ook 50%, ze heeft het wel of ze heeft het niet. Overigens is het niet gezegd dat zwart x zwart geen bruin kan geven. Als Scen Tao zijn moeder ook het agouti gen had en heeft doorgegeven kan hij wel degelijk een bruin veulen krijgen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:12

Ik weet niet wat er nog achter de Remmelt merrie zit, maar bijvoorbeeld Jillis is nog actief als dekhengst en die heeft wel degelijk het vosgen. Er zijn dus nog merries (een heel aantal) die kans hebben op het gen en het zodoende door kunnen geven.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:24

janderegelaa schreef:
En de kans op het vosgen is ook 50%, ze heeft het wel of ze heeft het niet. Overigens is het niet gezegd dat zwart x zwart geen bruin kan geven. Als Scen Tao zijn moeder ook het agouti gen had en heeft doorgegeven kan hij wel degelijk een bruin veulen krijgen.

Dat kan niet want dan zou scen tao ook bruin (panterbont) moeten zijn omdat het agouti dominant is. Dat is hij niet dus kan het niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:00

Waarom krijg ik dan uit 2 zwarte paarden een bruin veulen?

kilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:53

het zou wel kunnen, maar het is wel zonde. Het is een prachtige Friese rasmerrie en dan zet je daar een apploosa op. Je zou er wel een leuk paardje uit kunnen krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:50

dan was 1 ervan niet echt zwart, maar bijv. zwartbruin of donkerbruin?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 23:15

Wellicht een domme opmerking van mijn kant.

Maar er zijn toch ook bruinzwarte Friezen en zwart-zwarte Friezen zegmaar?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:33

Nope, een zwartbruine Fries komt van de zon.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:52

Je hebt verschillende tinten zwart Jobbel Lachen Vaalzwart bijvoorbeeld of diepzwart. Maar bruin zwart kan inderdaad niet. Dat komt door het verbleken (?) van de zonnestralen.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:15

janderegelaa schreef:
Waarom krijg ik dan uit 2 zwarte paarden een bruin veulen?

Dan zal de een wel heel donkerbruin geweest zijn. Het agoutigen maakt een zwart paard bruin bij een vos zie je het agouti niet. Maar aangezien jij 2 "zwarte" hebt moet een ervan wel bruin zijn.
bruin = zwart + agouti

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 17:15

Ja ik bedoelde natuurlijk ook de vaal-zwarte en diepzwarte friezen Knipoog

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:17

Klara16 schreef:
Een dier dat een fries stamboekpapier heeft is heel goed verkoopbaar, zeker als het een leuke basis heeft in dressuur. Wordt echt wel vlot een paar 1000 euro voor neergeteld, kolletje of niet.
.

Paar 1000????????????Ik vrees dat er voor een middelmatig, derde premie hengstveulen van een Friese stamboekhengst x Friese stamboekmerrie met een gebroken (niet vol) papier slechts ietsje meer dan dekgeld (900 EUR) betaald wordt. Een stippelveulen echter, of bonte, zal veel meer opbrengen!

Mijn advies als rechtgeaarde Friezenliefhebber: Volg je hart! In Duitsland bijv. is een grote markt voor apart spul. Van Amerika zou ik momenteel niets meer verwachten, de handel die kant op ligt op zijn gat. Knipoog En Klara, ook volbloed Friese veulens komen helaas op de markt, marktplaats en in de Stegeman. Als er inderdaad zo'n Brend Benderup barokke knappe Knapstrupper uitrolt, heb je echt iets moois op stal! Wat denk je van circussen????? Ik vind wel dat een fokker een soort van bewustzijn voor zijn daden moet hebben. Maar ook een volbloed Fries merrieveulen met een knots van een kol (is zeer ongewenst) en VOL papier kreeg via ons vorig jaar nog een supertehuis. Het hoeft echt niet altijd hopeloos uit te pakken voor het veulen....

Succes met je keuze.

Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:27

Na het hele topic door gelezen te hebben en alle opmerkingen gelezen te hebben wil ik ook even wat laten horen.

Ik lees ten eerste echt helemaal nergens dat de TS starter ook maar overweegt om het doen, vraagt om een mening of de type paarden bij elkaar zouden kunnen passen qua exterieur enzzz.

Er wordt geen mening gevraagd of het nu wel of niet kan een fries kruizen met ander ras..En dan der bij wie zijn wij om daar over te oordelen.... Worden zoveel friezen gekruist, neem een bonte willem die dekt ook friezen.. neem die stal in Damwoude, die kruist alleen maar fries met bont...En zo kan ik wel doorgaan....
Ts starter heeft het ook niet over papieren, menig een vind dat papiertje maar zozo degene die het belangrijk vinden is eigen keus toch. Gene die het niet vinden evenzo....

En wat als er in de toekomst zou blijken dat ts starter het veulen niet kan houden, kan ook gebeuren als er wel een fries op gaat.. Je kan gewoon niet in de toekomst kijken...

Verder wil ik nog even zeggen dat ik de hengst echt een plaatje vind en zo als ik om me heen hoor wat zijn karkater is en zijn werk willigheid enz.... Zou het een leuk apart veulen kunnen opleveren en zou de hengst bij deze merrie passen.(O ja zal meteen maar zeggen ik ken de merrie)!

Ben benieuwd welke keus er gemaakt gaat worden!?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:42

Ook ik heb het hele topic doorgelezen.
Zelf fok ik ook Nederlandse appaloosa's. Het NAS is een moederstamboek en een veulen uit deze combinatie zal dan ook papieren krijgen. Dit wordt wel registerpapier aangezien de kruising niet gebeurt met een ras waarmee gekruist mag worden voor vol papier.

Een nederlandse appaloosa is meestal zelf ook een kruising. In het geval van Scen-Tao: zijn moeder is een kwpn stermerrie, zijn vader een Knabstrupper.

Maar om even terug te komen op de kruising Fries x appaloosa:
Dit kan je krijgen (veulen een dag oud).
Afbeelding
Afbeelding

Ik kreeg deze foto's 2 jaar gelden toegestuurd van de eigenaresse van de fries, Zij had een hengst gebruikt die ik gefokt heb.
Ik heb vaker vraag gekregen naar een kruising fries x appaloosa en daar werd leuk geld voor geboden!

Stekkerdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:06

Wat een ontzettend leuk ding dat veulen hierboven.. Kan me heel goed voorstellen dat daar (hobby)markt voor is!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:09

Maar zonder vlekjes? Dan was het gewoon een kruising fries geweest.. Zo met die vlekjes wil ik hem ook wel hebben Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:11

Eerst even afwachten hoe ze uitgroeien Clown Over een 1 dag oud veulen kun je niet veel zeggen, behalve ahhh wat schattig..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:35

Kan zo'n patroon nou ook nog helemaal wit worden met zwarte vlekjes? Nee toch?

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:54

Nee, sommige appaloosa kunnen heel erg verkleuren maar ik zie hier geen witte haren onder zitten dus hij zal (hoogstwaarschijnlijk) niet verder verkleuren.

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:08

Hieronder ook een Friezenkruising, een toverbal! Vader een volbloed Friese hengst, moeder een Andalusier schimmelmerrie. Toen hij geboren was was ie zwart, later kreeg hij witte stippen op zijn kont en nu is hij 18 en ziet er dus uit als een krentenbol. Haha!

Afbeelding

Hoe zou je deze kleur nu noemen? (er zit dus géén Appaloosa in!)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:00

Dat laatste paard (mooi beest!) is hartstikke appaloosa....ik denk dat zijn moeder appaloosa was onder het schimmel (komt voor bij andalusiers heb ik me laten vertellen), dit paard bezit allerlei appaloosa-kenmerken Knipoog

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:24

__Suzanne__ schreef:
Dat laatste paard (mooi beest!) is hartstikke appaloosa....ik denk dat zijn moeder appaloosa was onder het schimmel (komt voor bij andalusiers heb ik me laten vertellen), dit paard bezit allerlei appaloosa-kenmerken Knipoog

Leek mij dus ook.
Moeder is misschien een verbleker waardoor je de appaloosa vlekken niet meer ziet: Het lijkt mij een marmerbonte appaloosa.

Rozebottel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:28

Ook ik heb zo'n misbaksel Haha!
Moeders is een appaloosa stermerrie, pa een goedgekeurde Friese hengst.
Hier kwamen geen stippen uit, wel een hele leuke barokke kruising.
En lief datíe is!!!
Afbeelding

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:30

Bij de moeder van het gespikkelde paard hier boven zou je overigens nog wel het 'mensenoog' en de 'motteled skin' moeten kunnen zien, evenals gestreepte hoeven, ondanks dat ze schimmel is Ja

Vorstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 22:35

O, wat lollig dan! Haha! Bedankt!