naar een merriekeuring, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:24

Ja,weet ik wel!Ga dat maar eens uitleggen bij het stamboek!!Wacht al een jaar,heb al paar keer mail gestuurd,...
Ben wel van plan een aangetekende brief te sturen voor de keuring,zodat ik toch een bewijsje heb dat IK moeite gedaan heb om aan het paspoort te geraken.Als ik dan tegengehouden word is het nalatigheid van het stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:32

Feelsoproud schreef:
Ja,weet ik wel!Ga dat maar eens uitleggen bij het stamboek!!Wacht al een jaar,heb al paar keer mail gestuurd,...
Ben wel van plan een aangetekende brief te sturen voor de keuring,zodat ik toch een bewijsje heb dat IK moeite gedaan heb om aan het paspoort te geraken.Als ik dan tegengehouden word is het nalatigheid van het stamboek.

Zo simpel gaat dat niet. Het kwpn stelt eisen en jij dient daaraan te voldoen. Jij moet zorgen dat je je zaakjes op orde hebt, heb je geen paspoort om wat voor reden dan ook, dan moet je thuis blijven! Paspoort dient ten alle tijden bij het paard te blijven.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:25

Feelsoproud schreef:
Als ik dan tegengehouden word is het nalatigheid van het stamboek.

Daar heeft de politie / het kwpn geen boodschap aan!
Ben zoiezo wel benieuwd hoe je dit dan nu met je entingen doet???
En snap daarbij al niet waarom je het paspoort moest opsturen.... dat heb ik nog niet eerder gehoord

Of had je geen paspoort en heb je een nieuwe aangevraagd??
Dan zou ik ze maar eens flink achter de broek aanzitten en ze desnoods elke dag gek bellen!!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:11

Paspoort opsturen is niet zo raar hoor.
Ik heb het mijne ook opgestuurd.
Paard had als veulen zijnde het paspoort gekregen, maar was pas als drie-jarige gechipt. Dan moet je het paspoort met stikkertjes en formulier opsturen en dan krijg je het een paar weken later keurig netjes ingeplakt en gestempeld terug.
Als alles goed gaat dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:28

Ja paspoort mag je helemaal niet op sturen! Voor geen enkele reden! Als je je paard gechipt hebt is het het makkelijkst om bij een veulen controleur oid langs te gaan, die hebben een stempel thuis.

Laatst toevallig nog over gebeld omdat een vriendin haar paard over wou laten schrijven, ook daarvoor moet je naar het stamboek bellen of een brief sturen, later krijg je dan nieuwe naamstikker thuis die je er zelf in kan plakken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:31

Oh, ze zeiden tegen mij dat ik die gewoon op moest sturen.
Dus dat had ik dan maar gedaan.

Zal het nooit meer doen hoor! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:42

Het is je eigen verantwoording uiteraard, maar het mag officieel niet. Dat behoort gewoon bij je paard te blijven!

Een leuke naam heb je, mijn nieuwe paard heet Asjemenou Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:46

Maar waarom zegt het KWPN daar dan niks van als ze een paspoort toegestuurd krijgen? Ik wist nl ook niet dat het niet mocht.

Leuke naam he! Haha!
Zat er ook aan te denken om mijn 3-jarige asjemenou te noemen, maar toch maar niet gedaan.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:47

Het gaat om een oudere merrie(geboren 1993) die dus nooit een paspoort gehad heeft.Ik heb het gewone stamboekdocument van KWPN,en had een registratiedocument van BWP(ze is bij BWP geregistreerd).
In Belgie is het chippen en bezit van een paspoort pas sinds juli 2007 verplicht.Ze is dus vorig jaar in mei gechipt.Ik heb dus het registratiedocument van BWP naar het stamboek(BWP) opgestuurd en dit word dan vervangen door een officieel paspoort.
Maar nu staan ze bij het BWP dus grandioos achter met de administratie,dus heb ik het paspoort nog steeds niet gehad!paspoort van mijn veulen van vorig jaar heb ik trouwens ook nog steeds niet gehad,die is ondertussen al een half jaar verkocht!En ik ben echt niet de enige!
Bel je naar het stamboek,dan krijg je steeds te horen:"we zijn er volop mee bezig,je kan weldra je paspoort verwachten".Heb 2 weken geleden nog een mail gestuurd maar geen antwoord gekregen.

Heb al gedacht om te proberen om toch nog via het KWPN aan een paspoort te geraken,maar ja,dat krijg ik tegen de keuring waarschijnlijk ook niet meer geregeld.

Hier in belgie is men op gebied van paspoorten en chippen ook helemaal niet zo streng(nog niet),ik rijd veel wedstrijd enzo en heb nog nooit mijn paspoort moeten laten zien.Daarmee eigenlijk dat ik er ook nooit niet echt bij stilgestaan heb.Vooral dan omdat er zoveel mensen zijn die hun paspoort nog niet hebben.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:30

0ojannekeo0 schreef:
Ja paspoort mag je helemaal niet op sturen! Voor geen enkele reden! Als je je paard gechipt hebt is het het makkelijkst om bij een veulen controleur oid langs te gaan, die hebben een stempel thuis.

Laatst toevallig nog over gebeld omdat een vriendin haar paard over wou laten schrijven, ook daarvoor moet je naar het stamboek bellen of een brief sturen, later krijg je dan nieuwe naamstikker thuis die je er zelf in kan plakken.

o.... ik MOEST m ook opsturen toen ik me merrie op mijn naam liet zetten :S hmzz vaaaaag
al die regeltjes ook pffffff Koe

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:33

Normaal gesproken moet je de papieren van je paard opsturen, die krijg je dan binnen korte termijn retour inclusief een stikker voor in het paspoort.
Maar het paspoort blijft dus bij het paard!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:33

Feelsoproud schreef:
Ik ga de 30ste naar Roosendaal.Als er daar iemand moest zijn die me wat wegwijs kan maken,laat het dan maar weten!De eerste keer dat ik op een KWPN keuring kom en waarschijnlijk nog in mijn eentje ook(vind op een weekdag maar iemand die mee kan...!)

Ik hoop dat ik mijn merrie nog een beetje in conditie krijg.Ze heeft pas 17 mei haar veulen gehad.Ben haar nu een dag of 10 terug aan het werken,maar of ik die buik er ga afkrijgen...??

IK ga de 30 e naar roosendaal Lachen zie je daar wel dan. Haha! met veulen en al Knipoog mijn combi (merrie en veulen) kan niet missen! haha veulen heeft precies dezelfde witte brede bles als de merrie Haha! en het is trouwens niet zo moeilijk hoor in Roosendaal wijst een beetje vanzelf:)succes!!!

haha over de conditie moet je je niet zo heel erg zorgen maken.. zij snappen ook wel dat dat niet binnen een paar weken zo strak als wat kan zijn Knipoog gewoon genoeg longeren maar niet overdrijven Lachen

ok dank je 10 weet ik dat weer voor de volgende keer Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:50

_10_ schreef:
Normaal gesproken moet je de papieren van je paard opsturen, die krijg je dan binnen korte termijn retour inclusief een stikker voor in het paspoort.
Maar het paspoort blijft dus bij het paard!

Papieren en paspoort is bij mij ook 1 boekje hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:02

een boekje voor papieren en paspoort?!

Mijn kwpn papieren, trouwens, ook van Welsh en KVTH daar zitten allemaal apparte stamboek papieren en paspoorten bij. Ook bij de veulens en oudere paarden.
De afstamming etc staat wel in het paspoort..

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:38

Nibbit schreef:

Denk dat je je vergist....
De afstamming staat (indien bekend) ook in het paspoort maar het paspoort en papier is iets anders.

Als het papier ooit zoekraakt blijft de afstamming in het paspoort staan en is dat alles wat je hebt, maar dan heeft het paard wel ooit een papier gehad.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:57

_10_ schreef:
Nibbit schreef:

Denk dat je je vergist....
De afstamming staat (indien bekend) ook in het paspoort maar het paspoort en papier is iets anders.

Als het papier ooit zoekraakt blijft de afstamming in het paspoort staan en is dat alles wat je hebt, maar dan heeft het paard wel ooit een papier gehad.

Mijn paard is BWP en in het midden van het paspoort zit het papier

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:53

Ik heb ook eens een BWP gehad en het papier zat echt niet in het paspoort hoor, stond alleen de afstamming in.
Daar zat een apart 'bewijs' bij waar de afstamming op stond, vond het bewijs zoiezo minder 'belangrijk' tonen dan bij het KWPN (leek gewoon een oud papier) Clown

Edit: maar ik praat alweer over een aantal jaar geleden, wellicht is dat inmiddels veranderd... dat durf ik niet te zeggen, ben wat dat betreft niet thuis in het wereldje van het BWP Knipoog

Risico_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:33

Hallo, ik meld me ook even,

Ik ben ook van de partij, 30 juni in Wormeveer. Ik had een vraagje: hoe doen jullie het met voorbrengen, doen jullie het zelf? Ik heb in in de strenghen gelezen dat je het best zelf kan doen, maar weet niet of dit nou echt zo verstandig is. Weet iemand nog voorbrengers die ook naar de keuring in Wormeveer gaan? En hoe bereiden jullie nou precies je paardje voor op de keuring ?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, en hoop dat het wel de bedoeling is dat ik hier mijn vragen ook stel.

groetjes marina

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:42

Risico_T schreef:
Hallo, ik meld me ook even,

Ik ben ook van de partij, 30 juni in Wormeveer. Ik had een vraagje: hoe doen jullie het met voorbrengen, doen jullie het zelf? Ik heb in in de strenghen gelezen dat je het best zelf kan doen, maar weet niet of dit nou echt zo verstandig is. Weet iemand nog voorbrengers die ook naar de keuring in Wormeveer gaan? En hoe bereiden jullie nou precies je paardje voor op de keuring ?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, en hoop dat het wel de bedoeling is dat ik hier mijn vragen ook stel.

groetjes marina

voorbrengen laat ik doen, alhoewel ik het wel zelf kan maar ik de stress niet wil hebben en ik dan het veulen vast kan houden.. een voorbrenger kan je opzich daar wel regelen als je er bent.
voorbereiden: weken van te voren longeren dat ze goed in conditie is, thuis het opstellen wegstappen, draven oefenen en ik vind het ook handig om het loslaten te oefenen dat ze niet als een gek alleen maar rond rend...
ik geef mijn merrie elke dag lijnzaad olie en vitaminen (al een tijdje) dat haar vacht in iedergeval helemaal netjes is.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:50

essiesilly schreef:
IK ga de 30 e naar roosendaal Lachen zie je daar wel dan. Haha! met veulen en al Knipoog mijn combi (merrie en veulen) kan niet missen! haha veulen heeft precies dezelfde witte brede bles als de merrie Haha! en het is trouwens niet zo moeilijk hoor in Roosendaal wijst een beetje vanzelf:)succes!!!

haha over de conditie moet je je niet zo heel erg zorgen maken.. zij snappen ook wel dat dat niet binnen een paar weken zo strak als wat kan zijn Knipoog gewoon genoeg longeren maar niet overdrijven Lachen

Ben wel al verschillende keren op de keuring in Belgie geweest,dus normaal gezien zal het wel lukken.
Maar als je dus een Belgje ziet staan klungelen....dat ben ik dus!

Veel verwacht ik er eigenlijk niet van.Merrie is 15 jaar,eerste keer dat ze in nederland op de keuring komt.Zal al gelukkig zijn als ze gewoon in het stamboek opgenomen word en verder zien we wel...ik heb niets te verliezen hé.
Heb wel even getwijfeld of ik wel zou inschrijven,maar je moet alles een keertje meegemaakt hebben,en mijn veulentje leert er ook nog wat van!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:05

Nibbit schreef:
Mijn paard is BWP en in het midden van het paspoort zit het papier

Idd, ik heb ook een BWP-er gehad en daar zit het papier in het midden in het paspoort geniet.
Maar dit paspoort heb ik gelukkig nooit op hoeven sturen Nagelbijten / Gniffelen

marianneenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:11

weet iemand ook hoe het zit met de veulens, moeten die al gechipt zijn en in het bezit zijn van een paspoort als ze worden aangeboden op de veulenkeuring.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:55

marianneenn schreef:
weet iemand ook hoe het zit met de veulens, moeten die al gechipt zijn en in het bezit zijn van een paspoort als ze worden aangeboden op de veulenkeuring.

Nee hoor, wel aangmeld bij het kwpn.
Het geboortebericht moet binnen zijn. Dus niet tot de laatste dag wachten.

marianneenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:10

oke thnx, die is binnen

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:19

Ik heb even nagekeken of mijn paspoorten zijn opgestuurd geweest en dat zijn ze wel.
Mijn merries zijn DNA geregistreerd en dan moet het paspoort opgestuurd worden samen met het papier. In het paspoort komt een vermelding met een sticker waarop staat DNA + registratienummer. Over de sticker en in deels in het boekje is een stempel geplaatst. verder kreeg ik ook een nieuw papier.
Mijn merrie is toen het allemaal opgestuurd was naar het KWPN op de EPTM test geweest. Was geen enkel punt. Ik had immers de aanvragen etc wel bij mij.
Ik weet nog goed dat alles opgestuurd was en ik niets bij mij had toen we haar ophaalde van de EPTM test. Omdat we in een politiefuik reden en ik het even benauwd kreeg.