Fokkers vergeten het belangrijkste van alles!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 09:33

Al eerder betoogde ik dat voor het vormen van karakter, noem het omgangsregels, de eerste vier maanden van cruciaal belang zijn. Mept moeder andere paarden weg, dan doet kind dat ook want zijn opvoeding bestaat voor een groot deel uit naapen. Ik had hier een opfokveulen dat ik met haar maatje (beide nog geen jaar oud) bij twee tweejarigen zette en binnen een uur was ze leider van de groep. Ze blijkt nu jaren later nog steeds geen paarden in haar buurt te velen, maar is wel te rijden. Want daar hebben ze in die eerste jaren (normaal gesproken) nog niets mee te maken dus dat bepaalt de ruiter vaak. En ja pipo wanneer die eerste ruiter zich aanpast is ook hier veel leed geleden. Waarbij ik een tegenstander ben van paarden heel jong beleren omdat ze dan nog zo gemakkelijk te overdonderen zijn.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 09:58

Ik vind het erg jammer, dat er telkens weer ontkend wordt dat paarden niet geboren kunnen worden met onvoldoende rittigkeit. Een rotkarakter zou dus altijd aan de ruiter of opvoeding liggen? Dat zal ik dan toch eens door gaan geven aan mijn cursusleiders van Ermelo, dat ze onzin aan ons vertellen. En of ze even een bijscholingscursus bij een aantal mensen hier van bokt! willen volgen.

Zelf ben ik trouwens van mening dat zij wel degelijk gelijk hebben, aangezien zij meer paarden onder hun 'kont' hebben gehad, dan een ieder hier ooit zal hebben. Als zij na al hun jaren ervaring concluderen dat paarden van bepaalde afstammingen te weinig rittigkeit hebben, dus onvoldoende wil om zich te laten bewerken, dan denk ik eigenlijk wel dat zij gelijk hebben.

Daar komt bij dat ik en anderen zoals Fabienne en Gribaldifan toch niet ontkennen dat bij een groot aantal paarden een lastig karakter het gevolg is van een verkeerde opvoeding / verkeerde ruiter(s)? Maar daar gaat deze discussie wel telkens naartoe, terwijl dat helemaal niet het onderwerp van het topic is. Ik ben zelf echt wel de laatste die zou ontkennen dat paarden erg vaak 'geestelijk mishandeld' worden. Ik heb al vaker laten weten, dat pensionstallen & maneges in mijn ogen verkapte vormen van bio-industrie zijn, aangezien het paard bij een groot aantal stallen volledig beperkt wordt in zijn natuurlijke gedragingen. Logisch dat ze dan gestoord worden en op een bepaalde manier hun overtollige energie kwijt moeten. Als er dan ook nog zo'n ruiter 1 uurtje per dag op een oneerlijke manier het paard berijdt, is het hek van de dam.

Maar dat is dus een andere discussie en ik begrijp dan ook niet, dat er mensen keihard blijven ontkennen, dat je middels een ander fokbeleid iig het aangeboren lastige karakter grotendeels zou kunnen voorkomen. Een paard met onvoldoende rittigkeit zal zich nooit helemaal geven en voor de 85 % dat hij zich uiteindelijk wel wil geven, moet je een verdomd handige ruiter zijn en die zijn nou eenmaal niet in de meerderheid. In Nederland is 80% van de ruiters recreatieruiter, wat natuurlijk niet inhoudt dat dit allemaal kneuzen zijn. Maar toch is voor deze groep een lastig paard niet goed bruikbaar. Dat valt volgens mij niet te ontkennen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:12

Het laatste dat ik betoog is dat je slechte karakters niet door kan fokken. Maar ik voer daarnaast andere invloeden aan. Omdat ik hele lieve merreis heb die weer uit hele lieve goed opgevoede merries komen kan ik mij veroorloven om een hengst te gebruiken met een wat heet karakter als die mij om andere reden wel aanstaat. Met het bovenstaande voorval laat ik zien dat kinderen van lastige ouders al vroeg verpest kunnen zijn. In dit geval was dit jaarling, niet door mij gefokt overigens, van een als lastig bekend staande hengst. Zoals al eerder gezegd, indien je sterke karakters in je merrielijn hebt vermijd dan zulke hengsten in je fokkerij. De rest is wat je toevoegd als het veulen er eenmaal is.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:20

Zal wel weer of topic zijn maar ik begrijp niet waarom jonge dieren enkel bij jonge dieren moeten opgroeien (opfokbedrijven etc.). Dat is toch een bende kleuters zichzelf laten opvoeden. Uiteraard krijg je dan dat als er 1 ietsje dominanter is die dan gelijk de hele groep aankan. Niet echt een natuurlijke situatie. Waarom geen oudere dominante dieren bij die groep laten die dan boel wat kan opvoeden. Dan vermijdt je tenminste al dat je jaarlingen krijgt die denken dat ze de wereld aankunnen en ook de ruiter uiteraard.
Verder wil niet elke ruiter hetzelfde paard rijden. De ene voelt zich net thuis op ietsje meer karakterpaarden, en wil geen tamme zak. Dat heeft niets te maken met slecht karakter.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:33

Zannekin schreef:
. Waarom geen oudere dominante dieren bij die groep laten die dan boel wat kan opvoeden. Dan vermijdt je tenminste al dat je jaarlingen krijgt die denken dat ze de wereld aankunnen en ook de ruiter uiteraard.


Dat opgroeien met eigen leeftijdgenoten is onderzocht en heeft niet alleen met vormen van karakter te maken maar ook met beweging. Oudere paarden trekken doorgaans niet even een sprintje voor de lol. Een ruiters en jaarlingen vind ik een combi waar ik even helemaal niet aan moet denken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 10:51

De jongere dieren trekken wel zelf wat sprintjes voor de lol, daarom moet de hele groep niet mee. En oudere paarden in groep trekken ook dagelijks een sprintje. Voor karaktervorming is bekend dat oudere (>7j) merries de jonge af en toe aanpakken. Uit jouw voorbeeld komt al naar voren dat een jaarling de baas speelt over een groep. Zet daar een keer een oudere bij en die zal wel minder piepen. Ook, later uiteraard Sarabande, tegenover mensen die hem domineren. Teigetje heeft hier ook zo'n voorbeeld neergezet. Een veulen/jaarling dat andere paarden aanvliegt en dan bescherming zoekt bij de moeder. Op die manier blijft zo een jong dier ongestraft en gaat heel dominant worden.
Dat zie je wel meer, jij toch ook blijkbaar.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:15

Bij ons komen de jaarlingen ook bij de oudere merries in.Wij hebben de oude Saasfee daar bij rondlopen en die gaat zich altijd bemoeien met die jonge dingen, ook trekt ze nog graag even een sprintje met ze maar als haar iets niet zint dan zet ze ze even op hun nummer. Slagen doet ze niet maar ze kan ontzettend dreigen en daar hebben ze een heilig ontzag voor. Knipoog In de eerste week dat de veulens hier geboren worden leren we ze gelijk al heel veel dingen, ze krijgen de tweede dag al gelijk het halster om naar het land, voetjes geven, en in de eerste week gaan ze ook al onder begeleiding van de moeder de trailer op.Je kunt ze in hun jeugd al veel bijbrengen. s'nachts verblijven onze paarden altijd in de stal, voordeel hiervan is ook dat ze iedere dag in de handen komen en al gauw weten wie de baas is.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:22

Ik heb dit topic niet geheel doorgelezen, kan dus zijn dat ik in herhaling val....

Wij hebben al meerdere veulens gefokt (shetjes, welshjes en kwpn)...

Wij hadden een shetmerrie, uitstekend karakter....zowel op stal, weide als in de omgang.
Maar al haar veulens (van verschillende hengsten) waren regelrechte krengen..gericht schoppen, bijten enz. Deze merrie hebben we verkocht (uiteraard vermeld dat haar veulens zo waren..)

We hadden een andere merrie. Kon af en toe wat kribbig doen (ik ben ook niet altijd even vriendelijk). Hengst gezocht (we kwamen bij de hengstenhouder, wat een kreng...ik had mijn twijffels maar volgens de hengstenhouder vererfde hij prettige veulens....) gok gewaagd (hij weet immers meer van zijn hengst dan ik) en inderdaad. Een schat van een veulen tot vervelends aan toe...

Mijn ex-Kwpn-merrie. Ik ben begonnen uit te zoeken of er al eulens van haar rondliepen en hoe die waren qua karakter. 1 veulen met een zeer goed en werkwillend karakter.
Toen de achtergrond van mijn merrie uitgezocht qua afstamming. 1 van de hengsten in de moederlijn staat er om bekend tot in verdere generaties paarden te geven met zeer goede karakters (= voor mij de omgang, werkwillendheid, gedrag)
Toen een passende hengst gezocht: meerdere hengstenhouders gebeld en gevraagd welke hengst zij pasend vonden voor mijn merrie, qua papier en exterieur. Daar een selectie uitgemaakt en een aantal van die hengsten opgezocht...en toen een keuze gemaakt.
Haar veulen is nu ruim 1 jaar, we hebben haar en haar moeder verkocht (ivm ponny's voor de kids) En ze is heel prettig in de omgang.

Karakter is voor mij nummer 1 (er wel van uitgaande dat het gehele plaatje exterieurmatig redelijk tot correct is, en geen zware gebreken heeft).

Sommige veulens/paarden zijn gewoon krengen tot staatsgevaarlijk welke opvoeding ze ook gehad hebben.

Ik ga er van uit dat het merendeel van de ruiters (m/v) de paardensport als hobby zien en/of beoefenen.... en niet zitten te wachten op een rijdier waarbij ze niet zeker zijn of ze de volgende rit/borstelbeurt overleven....

Ik vind ook dat de stamboeken te veel waarde hechten aan de hengsten en te weinig aan de merries en dan vooral karakter..
Wat heb je aan een paard dat ontzetternd veel talent heeft, maar niet te rijden is??????
Ja zoek de geschikte ruiter....er zijn maar een beperkt aantal echte topruiters en die zitten heus niet op mij te wachten dat ik kom met een paard met talent die niet te rijden is door de doorsnee ruiter.....

Ik vindt dat de inbreng van de merrie velemalen groter is dan de inbreng van de hengst...behalve op papier...ik heb een Ferro...leuk joh en hoe gaat dat? Tja heeft een rotkarakter, 6 man moeten hem vasthouden voor ik erop kan, na hem eerst te hebben laten uitrazen in de bak.... (dit als voorbeeld...ken de nazaten van Ferro verder niet)

Maw ik vind dat er meer gekeken moet worden naar het karakter en dan vooral de vererving van het karakter van de merrie.

Wat betreft Nando...ik heb een Nando gehad (=verongelukt) zeer prettig paard, braaf lief enz. En zijn moeder is zelf een merrie die nazaten brengt met een zeer prettig karakter.

Zonnetje81
Berichten: 18723
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:28

Citaat:
Of juist wel!, want aangezien het paard dezelfde trekjes vertoont als voorganger, moet je misschien eens bij jezelf gaan nadenken, wat JIJ verkeerd doet.



Ik voel me niet aangesproken want die paarden zijn niet van mij. Maar die merrie was dus echt alles behalve lief en schijnt het ook door te geven aan haar veulens. Schuw eenkennig en een echte rotbok waar je niks mee kunt. Ze was als fokmerrie bedoeld maar je kon dr niet verkopen veelste gevaarlijk.
Dat veulen wat bij ons loopt is ook behoorlijk schuw eenkennig en laat het wit van zn ogen zien. Gericht geslagen heeft ie nogniet gedaan omdat we hem redelijk met rust laten. Gewoon in zijn waarden laten en proberen hem aan te halen als ie aangeeft dat ie het zelf wil. Het lijkt wel wat beter te gaan maar zooo bang. Kunnen jullie wel weer zeggen had je dr wat mee moeten doen, maar dat kon weerniet door die kl#temerrie. Ze liep altijd weg en voede haar veulen schuw op.
Dus jullie vinden trouwens dat je een onbetrouwbaar paard gewoon door moet verkopen?? Nou er zijn genoeg lieve paarden dus laat dan de echte rotzakken maar naar de slacht gaan hoor!
Wat zitten hier toch veel van die : ow wat zieluggggg mensen zeg!
Wacht maar af tot dat jullie zo'n paard op stal hebt staan dan piep je wel ff heel anders.
Ik heb tot nu toe altijd super geluk gehad en super lieve en brave paarden gehad maar nog atlijd noem ik dat dus GELUK! Een mens moet wat geluk hebben in zijn leven. Sommige trekken het ongeluk aan dus...

Maar ze hadden die merrie ook wel naar jullie kunnen brengen!!! Ik zal het in het vervolg onthouden!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:31

Ik wil een veulen voor mezelf fokken uit mijn eigen merrie. Ik wil dan een allrounder maar wel een met een koel karakter. Moet ook groot fokken voor het geval dat het paard toch op de markt terecht komt. Ik wil een koel karakter omdat ik met een paard ook buiten wil kunnen rijden zonder dat ze voor ieder dingetje op hol slaat. Ik vind karakter ook heel belangrijk.

Mijn merrie komt uit een "ervaren" moeder. Eentje die veel veulens heeft gekregen en het is een heel lief dier. Dat is mijn merrie ook en ik weet dat ze een goede moeder zal zijn. Ze zeggen dat de merrie 60% vererft. Ik denk dat hem dat zit in de opvoeding. Een merrie vormt haar veulen. Bijvoorbeeld; een paard dat altijd poept in de hoek van de stal heeft dat geleerd van de moeder, het gaat over van generatie op generatie en het zit niet in de genen maar zuiver in het aanleren.

Verder zit er ook nog een en ander in de vererfenis. Het is niet zo dat alle mensen even lief zijn, want dan had je ook geen moordenaars. Dus onder paarden zijn er ook een paar bij die niet deugen. Natuurlijk kun je het beste uit een paard halen en het slechtste. Het is waar je zelf voor kiest. Er is altijd plaats voor verbetering, maar of dat genoeg is, dat is aan de persoon en niet van sommige mensen hier op bokt.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 10-12-02 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 11:33

Zeg Fries, die wetenschap, heb je dat nou alleen van je cursusleiders die al zoveel paarden meer paarden onder hun kont hebben gehad als wij. Of heb je er zelf ook nog een beetje ervaringen mee.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:04

chantal1 schreef:
Zeg Fries, die wetenschap, heb je dat nou alleen van je cursusleiders die al zoveel paarden meer paarden onder hun kont hebben gehad als wij. Of heb je er zelf ook nog een beetje ervaringen mee.

Is dat relevant dan?
Mensen willen paardrijden, sommige professioneel, de meesten echter hobbyen. Hobbyen is niet afzien. Met sommige paarden moet je afzien. Daar zit niet iedereen op te wachten. Stel dat je een goed maar moeilijk paard fokt, hoe groot is nou de kans dat dat beest gaat naar een superruiter? De kans is groter dat hij naar iemand gaat waar je nooit meer iets van hem hoort. De meeste mensen willen gewoon een braaf en werkwillig paard. Ik wil zelf ook zo'n paard fokken, want dat geeft hem betere kansen, mocht ik hem moeten verkopen. Die paarden die anderen als onhandelbaar bestempelen, maar die jij en troef nog beschouwen als "slechts een wat moeilijker paard" worden moeilijk of niet verkocht. en zo is de realiteit, of jullie dat leuk of eerlijk vinden of niet.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:10

Ik denk dat je nooit met zekerheid zult kunnen zeggen het of genen zijn of opvoeding is, aangezien wetenschappers er bij de mens ook nog steeds niet volledig uit zijn. Het is niet 50-50, dus 50 % genen en 50 % opvoeding, maar hoe het dan zit???

Wij als mensen kunnen praten en dus vertellen dat we bijv. als kind een slechte jeugd hebben gehad en dat we daarom zijn geworden wie we zijn, maar hoe vertellen paarden je dat dan? Niet met het mondje, dus met lichaamstaal........

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:22

Ik heb dus ook een paard die in erg veel handen is geweest omdat ze zo "moeilijk" is. Nou ja moeilijk.... wat is moeilijk in dit geval? Ze is ontzettend lief, heeft nooit de oren in de nek, een kleuter kan er bij haar onderdoor fietsen, ze slaat niet, ze bijt niet, ze bokt en steigert niet als ik er op zit (wel aan de longe en af en toe aan de hand).

Echt een schat van een paard. Maar wel een grote lomperik in de omgang. Een lompere als deze kom je niet gauw tegen hoor, en of dat in de opvoeding gezeten heeft, in haar totale (niet zo gezellige) verleden of dat het erfelijk is? Haar moeders vader (Bredero) stond ook bekend om zijn lompe, lastige gedrag. Ze is nergens van onder de indruk en dat speelt ook tegen je tijdens het rijden. Niet makkelijk te bewerken dus. Wel kwaad te krijgen als je het te bont maakt, dat pikt ze niet meer. Dan ga je er dus af.... Karaktertje.

Mocht ik Kaminka willen laten dekken, zou ik zeker rekening houden met het karakter van de te kiezen hengst. Als ik er weer een bulldozerhengst op zet, weet ik niet of iemand nog met het veulen aan de hand kan lopen...

Ik vind karakter dus heel erg belangrijk en ben daar de afgelopen jaren behoorlijk tegenaan gelopen. Dat komt ook omdat ik natuurlijk geen fantastische ruiter ben en geen held, dus dat beperkt me in mijn keuze voor een paard.

Wat mij wel opvalt is dat bij de uitslagen van de verrichtingsonderzoeken van het KWPN er altijd bij staat dat het "een eerlijke, betrouwbare hengst" is met veel bereidheid tot werken en dat hij zich goed/voldoende laat bewerken. Ik vraag me af of dit in alle gevallen wel klopt.

Ik denk dat het KWPN veel duidelijker zou moeten aangeven op wat voor merries de hengsten waarschijnlijk zouden passen, exterieurmatig maar ook qua karakter. Dit zou dan uiteraard wel in de loop der jaren naar aanleiding van de nakomelingen aangepast moeten worden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:34

Ik denk dat er verschil is tussen ponies en rijpaarden. Ik denk ook dat we allemaal vanuit onze eigen ervaringen c.q. mogelijkheden spreken. Wat betreft opfok, ik zou nooit een veulen zo bij de moeder weg in een groep doen. Dat vind ik een te grote klap ineens. Tussenoplossing is een erbij zetten, waarbij voor mij beweging boven vertroeteling gaat. Ze staan nu dus ook buiten met een vluchtstal. En evt. als je zelf de mogelijkheid niet hebt die twee zomers in een groep. Er zijn al veel verhalen van bokkers die hun jonge dieren aardig verbeterd uit zo'n zomerkanp terugkregen, maar de andere kant is ook mogelijk. Met zijn tweeen hebben ze houvast aan elkaar. Dit is mij tot nu toe uitstekend bevallen mijn driejarigen zijn doorgaans gezond en goed op de foto's.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:48

Zelf lijkt me de opvoeding van veulens of jaarlingen in een leeftijdsgroep erg onnatuurlijk.......in de vrije natuur loopt ook alles door elkaar. De veulens zoeken elkaar wel op om te spelen. Lijkt me een iets relaxtere manier dan in een groep leeftijdsgenoten. Ik geloof ook niet dat die elkaar echt kunnen opvoeden, het gaat dan meer om het recht van de sterkste dan om het opvoeden wat wel en niet mag......de sterkste wint gewoon iedere keer en wordt in zijn dominantie bevestigd. Voor echte opvoeding heb je toch ook oudere dieren in zo'n groep nodig.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 12:56

Ik heb verschillende dieren die in een groep zijn opgegroeid,
de eerste keren waren de onze eingelijk een middenmoot, de laatste (Grib hengst) was duidelijk de meest dominante.
Als een duikboot ging hij door de wei om elke hengst die in de buurt kwam in zijn benen te grijpen, ook dekte, steigerde en sloeg hij en niet om zich te verdedigen, nee, gewoon uit verveling ging hij er op uit Sigaar
Dit is de meest brave 2,5 jarige hengst die ik ooit in handen gehad heb.

Verder geloof ik niet zo dat echt slechte karakters doorgefokt worden, de echte ondeugden nemen ze van moeder over in de opvoeding.
Laat een veulen van een moeilijke moeder maar eens bij een Fries opgroeien, je zal versteld staan...
Ik geloof wel dat de ene hengst meer kwalijknemende paarden geeft als de ander.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:12


parnassia
Berichten: 838
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:23

Moeilijke karakters van paarden (en mensen?) worden grotendeels gemaakt door de angst van de personen (en paarden) die ermee omgaan. Veel is op te lossen door simpelweg te negeren ipv de nadruk erop te blijven leggen... 'oeh, bliksem, het is een Jazz..., maar voorzichtig....

En ja, vanaf de geboorte kan je al verschillende karakters herkennen, de ene is altijd wat meewerkender of ritseliger dan de andere. Niks mis mee toch? Aanleg van het paard en gebruik van het paard bepaald ook een heleboel.
En verder vind ik dat sommigen wel heel erg oneerbiedig over paarden praten en ik vraag me dan ook af hoe ze ermee omgaan. Kan me voorstellen dat je dan inderdaad moeilijke paarden krijgt!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:25

Oneerbiedig over paarden praten? DAt vind ik als mensen spreken van "rommel" als het over paarden gaat. Daar stoor ik me altijd aan.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:54

parnassia schreef:
En verder vind ik dat sommigen wel heel erg oneerbiedig over paarden praten en ik vraag me dan ook af hoe ze ermee omgaan. Kan me voorstellen dat je dan inderdaad moeilijke paarden krijgt!


Kijk, dat bedoel ik nou, bij Parnassia kan ik me aansluiten

Wat betreft Fries, Desiree, ik wil wel eens weten of ze zelf die "rotbokken" heeft mee gemaakt of dat ze het van horen zeggen heeft, want dat maakt voor mij wel een heel groot verschil.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 14:01

chantal1 schreef:
Zeg Fries, die wetenschap, heb je dat nou alleen van je cursusleiders die al zoveel paarden meer paarden onder hun kont hebben gehad als wij. Of heb je er zelf ook nog een beetje ervaringen mee.


Ik ga inderdaad op 'de wetenschap' van mijn cursusleiders af, aangezien hun gevormde mening betrouwbaarder is dan die van mij. Stel ik heb ervaring met 20 paarden, waarvan 5 Jazz-en die erg lastig zijn, dan zegt dit natuurlijk nog niks. Ten eerste kan dit aan mijn rijkunsten liggen Haha! en ten tweede vind ik bovenstaande aantallen te weinig om daaruit conclusies te kunnen trekken.

Dit in tegenstelling tot Johan Hamminga & Ton de Kok, zij hebben honderden paarden getraind en daarnaast zien zij ook nog eens veel paarden de revue passeren tijdens hun lessen, dus vind ik dat dat getallen zijn waar ik meer betrouwbaarheid aan kan hechten. Daar komt bij dat ik overtuigd ben van hun rijkunst, naar mijn idee behoren zij toch echt wel tot de top (al mag iedereen daar zijn eigen mening over hebben, maar ik denk dat de meesten het daar wel mee eens zijn), dus aan hun 'rijvaardigheid' zal het lastige karakter niet liggen. Wanneer zij dan concluderen dat sommige hengsten over het algemeen afstammelingen geven met weinig Rittigkeit, dan neem ik dat van hen aan.

Maar Chantal1: ik kan uit jouw opmerking opmaken, dat jij hier dus anders over denkt?

Van mij mag iedereen zijn eigen mening hebben hoor! Daarnaast fok ik met Friese paarden en mijn broer met KWPN'ers. Oftewel, ik heb het makkelijker dan hij Haha! Knipoog ! Maar zelfs bij de Friezen staat het bekend dat er hengsten zijn die een erg vervelend karakter doorgeven aan hun afstammelingen. Zou je natuurlijk niet zo snel denken bij een Fries, maar bijvoorbeeld Naen (onlangs helaas overleden), gaf met een niet al te makkelijke merrie echt een onbruikbaar paard (waarvan wij er ook een hadden staan, Wobke D.: zij was alleen geschikt om naar te kijken *gelukkig was zij errug mooi, ze was eigenlijk onze diva, mooi maar lastig Knipoog * en niet om voor de rest te gebruiken. Wel was zij een goede moeder voor haar veulens en haar veulens waren juist weer heel erg braaf). Dus inderdaad heeft de moeder ook een hele sterke invloed, maar die moeder heeft ook weer een hengst als vader.

Het FPS is hier al wel meer langer mee bezig dan het KWPN (selecteren op o.a. karakter). Een Friese dekhengst moet namelijk uiteindelijk nog goedgekeurd worden op afstammelingen, waarbij de eerste 3 jaargangen worden gekeurd op exterieur en beweging, terwijl de eerste jaargang daarnaast bruikbaarheidstesten moeten lopen. Hier speelt karakter dus een belangrijke rol. De paarden worden dan op het FPC zadelmak gemaakt en beleerd voor de wagen. Als ze zich niet laten bewerken, zullen ze dus ook niet hoog scoren op de ABFP-test. Indien de nakomelingen dus over het algemeen een lastige indruk achterlaten (of natuurljik onvoldoende beweging en exterieur hebben) wordt de hengst na 3 jaar afgekeurd op afstammelingen. Hierdoor wordt voorkomen, dat er nog meer afstammelingen van deze hengst zullen komen. Persoonlijk vind ik dit wel een goed beleid. Maar toch komen er steeds meer 'hetere' Friese paarden en voor de gebruikers vind ik dit eigenlijk wel jammer. Een 'hetere' Fries laat zich natuurlijk beter zien en zeker op de keuringen gaat het daar natuurlijk om. Friese paarden zijn toch nog voornamelijk voor de show. Maar voor recreatiepaarden is een wat rustigere Fries (niet een dooddoener Knipoog ) meer geschikt. Dat is voor veel mensen ook de reden om een Fries te kopen, ze zien er mooi uit, het zijn statige dieren en ze zijn ontzettend braaf in de omgang (op een aantal uitzonderingen na dan). Maar doordat steeds meer ruiters een Fries ook verder in de dressuur willen rijden, is er nu steeds meer vraag naar Friese paarden met wat meer pit. En een wat luxer model. Het fokbeleid is nu daarop ingezet, maar zelf houd ik meer van de wat klassiekere paarden en de 'brave dieren'. Alhoewel wij van beide richtingen wat op stal hebben staan.

Balte

Berichten: 3564
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 14:09

Sjuimpje schreef:
Ik heb verschillende dieren die in een groep zijn opgegroeid,
de eerste keren waren de onze eingelijk een middenmoot, de laatste (Grib hengst) was duidelijk de meest dominante.
Als een duikboot ging hij door de wei om elke hengst die in de buurt kwam in zijn benen te grijpen, ook dekte, steigerde en sloeg hij en niet om zich te verdedigen, nee, gewoon uit verveling ging hij er op uit Sigaar
Dit is de meest brave 2,5 jarige hengst die ik ooit in handen gehad heb.

Verder geloof ik niet zo dat echt slechte karakters doorgefokt worden, de echte ondeugden nemen ze van moeder over in de opvoeding.
Laat een veulen van een moeilijke moeder maar eens bij een Fries opgroeien, je zal versteld staan...
Ik geloof wel dat de ene hengst meer kwalijknemende paarden geeft als de ander.


Daarvan heb ik zelf ook al een mooi voorbeeld gezien. Een Darco-merrie (volle zuster van Dobels Padarco) die op de wei achteruit galoppeerde om je aan te vallen en waar je met een stok bijmoest. Een embryo van haar werd ingeplant bij een kalme brave draagmoeder en daar kwam dus een rustig en makkelijk veulen van.
Ik denk dat veulens inderdad heel erg veel leren van de moeder en dan zitten we weer bij het begintpunt, nl dat het karakter van je fokmerrie erg belangrijk is.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:14

Citaat:
Ik denk dat veulens inderdad heel erg veel leren van de moeder en dan zitten we weer bij het begintpunt, nl dat het karakter van je fokmerrie erg belangrijk is


Zou dat ook voor mensen gelden? Knipoog

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 16:19

Troef, wat wil je nu eigenlijk zeggen? Ik vind je mening namelijk nog steeds niet helemaal duidelijk.