Arabisch bloed in warmbloedfokkerij onbekend maakt onbemind?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Arabisch bloed in warmbloedfokkerij onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:16

Yvonnelind schreef:
Wel een interessant topic... Op zich ben ik wel voor, maar het moet dan wel een arabier zijn die redelijk past in het warmbloedpaarden model...

Je bedoelt de rijtypische arabier... daar ben ik het dus mee eens..
Het is een bepaalde fokrichting, maar vraag me niet welke, dat weet ik niet meer..
Kan russisch zijn, spaans.., pools en egyptisch niet, dit zijn vaak meer show arabieren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:24

DAt bedoelde ik dus ook te zeggen. Paijk is een aanwinst in mijn ogen, mijn hengst bijvoorbeeld niet Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:31

Leuk topic. Ik denk dat Aurilla Gold ook een toevoeging kan zijn voor de warmbloedfokkerij. Crabbetgefokt en dat zijn sowieso arabieren in het gebruikstype zeg maar. En hij heeft een nette maat. 1.60m of 1.62m. En loopt Z2 dressuur.
Ik heb er een volbloedzoon van (zie link in onderschrift, daar was hij net 5) die nog flink aan het groeien is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:55

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:30

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:47

femmefatale1 schreef:
Citaat:
Je bedoelt de rijtypische arabier... daar ben ik het dus mee eens..
Het is een bepaalde fokrichting, maar vraag me niet welke, dat weet ik niet meer..
Kan russisch zijn, spaans.., pools en egyptisch niet, dit zijn vaak meer show arabieren.

Pajk Zijn volledige pedigree{volgens een kenner} is een goede geslaagde combinatie van Egyptisch met Russisch en met daarin de beste Arabische Volbloeds van Tersk en heel veel moois uit Egypte w.o. Nazeer in combinatie met Pools en Crabbet Park.
http://www.allbreedpedigree.com/pajkovski

Zijn grootvader aan moederszijde de beroemde Drug ox.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:44

Himyar schreef:
Van harte Djilan, ik zag dat je vandaag jarig bent. Ik ook Knipoog .
Hier nog iets over lichaamsbouw: http://www.jwequine.com/pdf/CTBA-Conf-Intro.pdf

Ik heb het artikel (nog) niet gelezen maar de paarden die in het artikel zijn afgebeeld zou ik in iedergeval niet gebruiken voor het fokdoel wat ik voor ogen heb. (een dressuurpaard)

Een Arabier heeft natuurlijk ook bemerkingen op het exterieur(in de ogen van de warmbloed fokkerij) maar een ding hebben ze (gemiddeld genomen) wel.. front . En dat is nou net vaak het gene wat de volbloed van nu vaak mist.

Ik zal het artikel echter nog even lezen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:28

Hoe belangrijk is front?

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 00:27

Himyar schreef:
Hoe belangrijk is front?

Om in balans bergop te kunnen lopen erg belangrijk.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:46

Maar als ik deze zo zie dan valt hij me ook niet direct op als een paard met front met de diep aangezette hals.
http://www.masdecaballos.com/imagenes/f ... OFotom.jpg
Dan lijkt de hals van deze Volbloeden er nog beter uit te zien.
http://z.about.com/d/horseracing/1/0/Q/ ... rk-f4a.jpg
http://www.landgestuet-sachsen-anhalt.d ... egend.html
Maar veel is afhankelijk van het feit of de hals lang wordt gelaten of "er op" wordt gereden met een boog bovenaan. Volbloeden op de renbaan worden vrijwel niet met de hals er op gereden, maar dat wil niet zeggen dat de hals dat niet zou kunnen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:43

Alleen al om optisch (nee inderdaad heeft nog niets met rijkunst te maken) het beeld in een dressuurproef mooier te laten zijn is juist het hebben van veel front(verticalere halsvorm) voor een dressuurpaard zeer belangrijk. Een paard met veel front maakt gewoon meer indruk in de ring.

Bovendien hoeft een paard met een verticaler halsvorm en een lange goedgevomde nek minder moeite te doen om mooi (bovenin) rond te lopen. Als datzelfde paard nu ook een achterbeen heeft wat van nature al goed onder de massa staat dan is dat voor de dressuur ookal meteen weer winst.

Het rijdt gewoon ook lekkerder. De gelderse merrie waarop ik gereden heb, had veel front en een vrij verticale hals. Die liep echt nooit in mijn hand te hangen. Natuurlijk moest ik nog hard aan het werk om andere zaken rijtechnisch in orde te krijgen.

Ik vind front dan ook zeer belangrijk voor een vaderdier als het kind een dressuurpaard moet gaan worden.

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 18:14

Himyar schreef:
Maar als ik deze zo zie dan valt hij me ook niet direct op als een paard met front met de diep aangezette hals.
http://www.masdecaballos.com/imagenes/f ... OFotom.jpg
Dan lijkt de hals van deze Volbloeden er nog beter uit te zien.
http://z.about.com/d/horseracing/1/0/Q/ ... rk-f4a.jpg
http://www.landgestuet-sachsen-anhalt.d ... egend.html
Maar veel is afhankelijk van het feit of de hals lang wordt gelaten of "er op" wordt gereden met een boog bovenaan. Volbloeden op de renbaan worden vrijwel niet met de hals er op gereden, maar dat wil niet zeggen dat de hals dat niet zou kunnen.

Natuurlijk bestaat het ideale paard niet en natuurlijk zijn er toppaarden die niet de ideale bouw hebben. Als jij het front niet belangrijk vind, wat versta jij onder een correct gebouwd paard?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:54

Djilan schreef:
Leuk topic. Ik denk dat Aurilla Gold ook een toevoeging kan zijn voor de warmbloedfokkerij. Crabbetgefokt en dat zijn sowieso arabieren in het gebruikstype zeg maar. En hij heeft een nette maat. 1.60m of 1.62m. En loopt Z2 dressuur.
Ik heb er een volbloedzoon van (zie link in onderschrift, daar was hij net 5) die nog flink aan het groeien is.

Ik vind het een prachtig paard en misschien zou het voor sommige warmbloedpaarden een toevoeging kunnen zijn, maar ik vind niet dat hij erg veel rijpaard (lees: KWPN dressuurpaardmodel) type heeft. Daarom zou het niet mijn eerste keus zijn... Voor een paard dat erg groot, langelijnd, zeer goed in het rechthoekmodel staat en makkelijk tot dragen komt achter (en dit alles ook zeer goed doorgeeft aan nakomelingen) zou het een geschikte hengst kunnen zijn, maar dit zijn eigenschappen waar de meeste merrie houders geen consessies meer op doen en dat doe je natuurlijk wel een beetje met zo'n hengst. Je zou het dan inderdaad als tussenstation moeten doen, als investering om weer mee verder te gaan. Ik denk dat als je dan weer het paard hebt dat je wilt, je dan weer 'bloed'nodig hebt haha Haha!