Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yrrah schreef:Dan is de Gribaldi er dus ook niet door. Da's dan een klein pluspuntje bij deze uitslag.
olijf schreef:Yrrah schreef:Dan is de Gribaldi er dus ook niet door. Da's dan een klein pluspuntje bij deze uitslag.
Waarom nou weer zo'n rot opmerking plaatsen???
Is heus niet nodig hoor....
[***] schreef:Het wordt hoog tijd dat er een jonge Elegant wordt goedgekeurd. Hij is ook al 21. Zou er al diepvries van hem bewaard zijn?
olijf schreef:Dat is jou goed recht, de fokker bied m aan om zijn merrie Preferent te krijgen dus niet zomaar.
En verder denk ik dat hij aan deze kruisingen meer verdient dan aan de echte gelderse....
Dan moeten ze de regels veranderen, daar kan de fokker ook niets aan doen.
olijf schreef:Dat is jou goed recht, de fokker bied m aan om zijn merrie Preferent te krijgen dus niet zomaar.
En verder denk ik dat hij aan deze kruisingen meer verdient dan aan de echte gelderse....
Dan moeten ze de regels veranderen, daar kan de fokker ook niets aan doen.
AWvL schreef:[De Groninger hengst Loek ( http://home.vianetworks.nl/users/lijsse ... d/loek.htm ) was op voorstel van mij goedgekeurd voor maximaal 10 Gelderse merries. Ik ben de enige die daarvan gebruikgemaakt heeft. De hengst Nachtvorst ( http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00004121 ) is later als hengst Z-dressuur geworden, is een paar jaar uit sport geweest, is toen gecastreerd en is met de nieuwe amazone weer Z-dressuur geworden. Hij is nu helaas weer uit de sport en te koop. Ik heb Nachtvorst als 4-jarige verkocht. Op de Limburgse Paardendagen behoorde hij in een speciale rubriek voor 5-jarige rijpaarden tot de twee beste die door gastruiter Frenk Jespers op het hoofd terrein werden gedemonstreerd. Nachtvorst maakte daarbij veel indruk.
Hoe het Nachtvorst op de hengstenkeuring Gelders paard is vergaan valt te lezen op http://home.vianetworks.nl/users/lijsse ... 201998.htm . De daar vermelde beschrijving uit De Paardenkrant is van Henk Rootveld, de tegenwoordige voorzitter van de KWPN-hengstenkeuringscommissie voor de tuigpaarden.
Albert schreef:Nou, dat was weer een teleurstellend geheel. Doordat de "heren" alleen nog op type keuren, is weer een goede kans op bloedverversing (binnen het KWPN) ons door de neus geboord. Arie bedankt maar weer hè.
Wat is dan dit type?
Is dat type Koss (keur) dus zeer goed het gelders type verervend?
of is dat Elegant (ook keur) volgens mij de ultime Gelder.
Leonora schreef:dat van een 'Gelderse trein' organiseren vind ik een goed idee, 8 gelderse vossen in de baan tijdens de HK of zo, wij doen mee!!!!!!!!!!!!!
Leonora schreef:Ik neem aan dat de meeste mensen de HK-catalogus al in huis hebben? blader die eens door, staan nog wel wat hengsten in waarvan de vader van Duitse komaf is en moeder uit klassieke bloedlijnen komt, misschien een kans voor een schone bloedlijn?
uiteindelijk hebben we Amor ook uit Dld gehaald!
AWvL schreef:[
Paardendierenarts Eric Laarakker vorig jaar in Bit:
"Ik vrees dat ik mij hiermee niet populair maak. Er zijn meer mensen die er zo over denken, mensen uit de praktijk of collega dierenartsen. Maar bijna niemand durft het hardop te zeggen. De KWPN-er is voortgekomen uit een stevig werkpaard. In twintig a dertig jaar is dat sterke rasdier omgevormd tot een luxe sportpaard. Dat is naar mijn idee met weinig beleid gebeurd. De aandacht was puur gericht op prestatie. Daarom is de hedendaagse KWPN-er geen sterk ras. De KWPN-ers kampen met allerhande problemen, vooral aan de rug en de benen. Om over de gedragsproblemen nog maar niet te spreken ..... KWPN-ers zijn niet sterk en daarbij zijn ze ook nog eens laat rijp. Voor hun zevende levensjaar zijn ze niet volwassen en zou je er niet voluit mee moeten werken. Een groot gedeelte haalt de zeven jaar niet eens. Het is mode om ze voor die tijd al in de Z te hebben, maar dan zijn ze meestal wel kapot ook."
Kan hij nog duidelijker zijn?
Aimee schreef:Leonora schreef:Ik neem aan dat de meeste mensen de HK-catalogus al in huis hebben? blader die eens door, staan nog wel wat hengsten in waarvan de vader van Duitse komaf is en moeder uit klassieke bloedlijnen komt, misschien een kans voor een schone bloedlijn?
uiteindelijk hebben we Amor ook uit Dld gehaald!
Ik ben de catalogus vergeten te bestellen![]()
![]()
![]()
Maar dergelijke hengsten hebben altijd mijn interesseAlleen.... als de vaderlijn dan iets van Krack/Sandro hit/Jazz en dergelijk is, dan denk ik niet dat het een nieuwe Amor is.
Aimee schreef:Waarom heb je trouwens met Jazz gedekt en niet met een andere Gelderse hengst dan Parcival?
Aimee schreef:Okee.... en verkoopt dat nou makkelijker, die veulens van dergelijke hengsten uit die moeders?