Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Re: Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:39

Nou, dat was weer een teleurstellend geheel. Doordat de "heren" alleen nog op type keuren, is weer een goede kans op bloedverversing (binnen het KWPN) ons door de neus geboord. Arie bedankt maar weer hè.
Wat is dan dit type?
Is dat type Koss (keur) dus zeer goed het gelders type verervend?
of is dat Elegant (ook keur) volgens mij de ultime Gelder.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 10:42

Een combinatie van beide past natuurlijk niet in de Gelderse fokkerij Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:03

Het wordt hoog tijd dat er een jonge Elegant wordt goedgekeurd. Hij is ook al 21. Zou er al diepvries van hem bewaard zijn?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 11:08

Misschien zit hij in Jaline??? Bloos Haha!

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 17:27

Dan is de Gribaldi er dus ook niet door. Da's dan een klein pluspuntje bij deze uitslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 18:19

Fout. Die moet nog. Dit waren 2 oudere hengsten.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 21:13

Ok. Bedankt voor de correctie.
Ik ben benieuwd.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:05

Yrrah schreef:
Dan is de Gribaldi er dus ook niet door. Da's dan een klein pluspuntje bij deze uitslag.

Waarom nou weer zo'n rot opmerking plaatsen???
Is heus niet nodig hoor....

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:06

olijf schreef:
Yrrah schreef:

Waarom nou weer zo'n rot opmerking plaatsen???
Is heus niet nodig hoor....

Vind 't ook iewat ongepast...

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:09

De "rotopmerking" Is niet naar jou persoonlijk bedoeld.
Jij hebt gezegd dat de hengst is opgegeven omdat de fokker het graag zo wilde. Dus jou neem ik niets kwalijk.
Maar ik snap de fokker niet. Hij heeft van oorsprong een hele mooie Gelderse stam. Dat hij daaruit met een rijpaardhengst een veulen fokt is ook zijn goed recht en ik hoop voor jou dat je er een fijn paard aan hebt. Maar dat hij vervolgens de hengst ter goedkeuring wil aanbieden bij het Gelders Paard kan er bij mij niet in.
Maar ja, tegenwoordig wordt alleen nog maar op type gekeurd en stelt men geen eisen meer aan het percentage Gelders bloed. Zo krijg je dus een type Zwaar Warmbloed zoals die er meer zijn en gaat een cultuurras/-type verloren.
Voor mij verdient zo'n type niet meer de naam Gelders Paard, hooguit paard met Gelders bloed.

Al met al vind ik deze "Werdegang" van het Gelders Paard bijzonder triest.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:18

Dat is jou goed recht, de fokker bied m aan om zijn merrie Preferent te krijgen dus niet zomaar.
En verder denk ik dat hij aan deze kruisingen meer verdient dan aan de echte gelderse....
Dan moeten ze de regels veranderen, daar kan de fokker ook niets aan doen.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:25

Ik snap de fokker wèl... De óude F1 producten hebben ervoor gezorgd dat het Gelderse Paard überhaupt in beeld bleef. En zo ook deze Grib hengst zal daar hopelijk voor zorgen (qua sport). Als de GPA nou es z'n best deed om 't de eigenaren van Geldersen een beetje naar de zin te maken en het z'n best deed om sámen te werken, valt er nog wat te redden. Als iemand je de rug toekeert en alleen kritiek kan geven lukt dat niet. Deze rotopmerking zorgt er alleen maar voor dat fokkers met een gelderse merrie een dikke vinger opsteken naar het GPA en aanhang....

Die_Balken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:27

[***] schreef:
Het wordt hoog tijd dat er een jonge Elegant wordt goedgekeurd. Hij is ook al 21. Zou er al diepvries van hem bewaard zijn?

Wij zijn nu voor het derde jaar aan het proberen om een hengst te fokken uit een KossxGalant merrie(ster)..
In juni weten we het weer. En ohja... Elegant mag dan wel een oudere baas zijn, hij dekt nog als één van de weinige KWPN-hengsten via de natuurlijke weg!

De merrie veulens die we gefokt hebben zijn vrij mooi, en staan goed in het gelderse type.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:29

olijf schreef:
Dat is jou goed recht, de fokker bied m aan om zijn merrie Preferent te krijgen dus niet zomaar.
En verder denk ik dat hij aan deze kruisingen meer verdient dan aan de echte gelderse....

Dat denk ik ook wel dat hij meer zal verdienen aan kruisingen en dat is ook zijn goed recht. Dat heb ik ook duidelijk gezegd. Het enige dat ik niet snap, en daar blijf ik bij, is dat hij een hengst, geboren uit zo'n kruising, aanbiedt voor goedkeuring bij het Gelders Paard.

Maar ja, het gebeurt nu eenmaal. En eerstdaags is het Gelders Paard een museumstuk en heeft het KWPN eindelijk zijn zin. Ze doen maar.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 00:59

olijf schreef:

Helemaal mee eens.
Het meest winnende dressuurpaard ter wereld Ideaal (Doruto x Eufraat) is een F1-product en dus een KWPN-rijpaard, maar heeft een zelfde afstamming als nu de hengst Atlantic (Gribaldi x Goudsmid) namelijk Trakehner x zuiver Gelders.
Is het meest winnende dressuurpaard ter wereld nu volgens het KWPN een zuiver Gelders paard zonder "vreemd bloed", of deugt het tegenwoordige fokbeleid niet waarbij bijna ieder paard een Gelderse afstamming heeft?
Zelfs hengsten als An Easter Boy (Koss x Balder x Voltaire x Aristides Hann) en Axel (Manno x Renville x B.Riamond x J.SansPeur) komen als hengsten met een Gelderse KWPN-afstamming op 22 december ook op de hengstenkeuring Gelderse paard.
De fokkers en eigenaren moeten hier niet zo zeer op aangekeken worden, maar degenen die buiten de Gelderse fokkers om de stamboekrichtlijnen hebben veranderd en weigeren dit weer ongedaan te maken.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:45

AWvL schreef:
[De Groninger hengst Loek ( http://home.vianetworks.nl/users/lijsse ... d/loek.htm ) was op voorstel van mij goedgekeurd voor maximaal 10 Gelderse merries. Ik ben de enige die daarvan gebruikgemaakt heeft. De hengst Nachtvorst ( http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00004121 ) is later als hengst Z-dressuur geworden, is een paar jaar uit sport geweest, is toen gecastreerd en is met de nieuwe amazone weer Z-dressuur geworden. Hij is nu helaas weer uit de sport en te koop. Ik heb Nachtvorst als 4-jarige verkocht. Op de Limburgse Paardendagen behoorde hij in een speciale rubriek voor 5-jarige rijpaarden tot de twee beste die door gastruiter Frenk Jespers op het hoofd terrein werden gedemonstreerd. Nachtvorst maakte daarbij veel indruk.
Afbeelding
Hoe het Nachtvorst op de hengstenkeuring Gelders paard is vergaan valt te lezen op http://home.vianetworks.nl/users/lijsse ... 201998.htm . De daar vermelde beschrijving uit De Paardenkrant is van Henk Rootveld, de tegenwoordige voorzitter van de KWPN-hengstenkeuringscommissie voor de tuigpaarden.

Ik heb Nachtvorst diverse malen gezien, vond het een mooi model, maar kon me in zijn lopen niet overtuigen. Vond daarbij dat hij destijds, volgens mij was het in Zwolle, op een bijzonder onprofessionele manier gepresenteerd werd. later heb ik hem terug gezien op de avond van het GPA
en was er nog steeds niet weg van. Twee keer Z worden is in deze tijd geen enkel probleem, als je maar vaak genoeg op wedstrijd gaat, dus dat durf ik geen wapenfeit te noemen.
Als de keuringscommissie een hengst goedkeurt, is het aan de fokkers om hem te gaan gebruiken of niet. In de ogen van de meeste fokkers kunnen Upperville en Rubus geen genade vinden en worden dan ook weinig gebruikt.

AWvL jij haalt iedere keer paarden aan zoals Winsjellie, maar dieren die wel typisch Gelders zijn en bovenaan op de keuring daar hoor ik je nooit over Ach gut

wij hebben dit jaar onze keur sport van Elegant gedekt met Jazz. Dat wilde we naar drie keer Parcival gewoon eens proberen, dat wil niet zeggen dat we 'slechte' Parcivals hebben, de ene is een sterruin, de andere liep een paar weken geleden moeiteloos een IBOP, vooral die merrie is een heel fijn sportpaard, 5 jaar en M2-startgerechtigd, tussen de rijpaarden nog nooit een wedstrijd zonder prijs gelopen. Qua lopen kunnen denk ik de meeste Parcivals wedijveren met rijpaarden! Qua karakter hebben ze maatje meer, onze MorenoxCalvadosxAmor, Roman NaturexBeaujolais, Damirox ierse hunter, DamiroxCelano zijn braver dan de Parcivals.

Mijn man roept al jaren in navolging van de hengstenhouder, dat er steeds meer vraag komt naar een Gelders paard, maar helaas heb ik daar nog weinig van gemerkt. Waar vraag naar is en blijft,
is een gezond, mooi en braaf paard, of dat nu een Gelderse of een rijpaard is maakt weinig uit.
Een Gelderse fok je omdat je van het type en de vrolijke aard houdt, maar doe aub niet of het brave watjes zijn.

Dan dat gezeur altijd over de KWPN, op Paard&Koets en andere verschillende evenementen stelt de KWPN altijd een bemande promotiewagen beschikbaar, er wordt heel veel geld en energie gestoken in een hele kleine fokrichting. waar ik me dan weer dood aan erger, dat hier mensen erop spugen terwijl ze niet eens de moeite nemen om naar de vergaderingen te komen en daar initiatieven aan te dragen! Druk en ver weg zijn voor mij geen redenen om weg te blijven bij iets wat je aan het hart gaat Bloos

dat van een 'Gelderse trein' organiseren vind ik een goed idee, 8 gelderse vossen in de baan tijdens de HK of zo, wij doen mee!!!!!!!!!!!!!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:00

Albert schreef:
Nou, dat was weer een teleurstellend geheel. Doordat de "heren" alleen nog op type keuren, is weer een goede kans op bloedverversing (binnen het KWPN) ons door de neus geboord. Arie bedankt maar weer hè.
Wat is dan dit type?
Is dat type Koss (keur) dus zeer goed het gelders type verervend?
of is dat Elegant (ook keur) volgens mij de ultime Gelder.

Ben je zelf wezen kijken?
was ook onvoldoende kwaliteit!
moet je daar dan mee gaan fokken?
alleen maar omdat er een goed papier bij zit?
lijkt me niet de goede weg!
graag een gezonde constitutie, een goed papier, fijn karakter, een correct exterieur en een fantastische beweging, daar ga ik voor Pling

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:07

Ik neem aan dat de meeste mensen de HK-catalogus al in huis hebben? blader die eens door, staan nog wel wat hengsten in waarvan de vader van Duitse komaf is en moeder uit klassieke bloedlijnen komt, misschien een kans voor een schone bloedlijn?
uiteindelijk hebben we Amor ook uit Dld gehaald!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:09

Leonora schreef:
dat van een 'Gelderse trein' organiseren vind ik een goed idee, 8 gelderse vossen in de baan tijdens de HK of zo, wij doen mee!!!!!!!!!!!!!

Geef me een jaar om m'n paard zadelmak te maken en mee te nemen naar vreemd terrein, dan doe ik ook mee Ja

Waarom heb je trouwens met Jazz gedekt en niet met een andere Gelderse hengst dan Parcival?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:11

Leonora schreef:
Ik neem aan dat de meeste mensen de HK-catalogus al in huis hebben? blader die eens door, staan nog wel wat hengsten in waarvan de vader van Duitse komaf is en moeder uit klassieke bloedlijnen komt, misschien een kans voor een schone bloedlijn?

Ik ben de catalogus vergeten te bestellen Bloos Bloos Bloos
Maar dergelijke hengsten hebben altijd mijn interesse Ja Alleen.... als de vaderlijn dan iets van Krack/Sandro hit/Jazz en dergelijk is, dan denk ik niet dat het een nieuwe Amor is.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:11

AWvL schreef:
[
Paardendierenarts Eric Laarakker vorig jaar in Bit:
"Ik vrees dat ik mij hiermee niet populair maak. Er zijn meer mensen die er zo over denken, mensen uit de praktijk of collega dierenartsen. Maar bijna niemand durft het hardop te zeggen. De KWPN-er is voortgekomen uit een stevig werkpaard. In twintig a dertig jaar is dat sterke rasdier omgevormd tot een luxe sportpaard. Dat is naar mijn idee met weinig beleid gebeurd. De aandacht was puur gericht op prestatie. Daarom is de hedendaagse KWPN-er geen sterk ras. De KWPN-ers kampen met allerhande problemen, vooral aan de rug en de benen. Om over de gedragsproblemen nog maar niet te spreken ..... KWPN-ers zijn niet sterk en daarbij zijn ze ook nog eens laat rijp. Voor hun zevende levensjaar zijn ze niet volwassen en zou je er niet voluit mee moeten werken. Een groot gedeelte haalt de zeven jaar niet eens. Het is mode om ze voor die tijd al in de Z te hebben, maar dan zijn ze meestal wel kapot ook."

Kan hij nog duidelijker zijn?

je kunt ieder paard of het Gelders of rijpaard stukrijden als je voor hun zevende teveel van vraagt.
Dat is een probleem wat meer bij de ruiters en verzorgers ligt dan bij de paarden. Hemelschreiend hoeveel overvraagde en onregelmatige paarden ik op de wedstrijden tegenkom. De Hongaren beginnen pas te werken met een paard als hij 5 jaar is en die paarden worden heel oud, vreemd he?!

maar dat kan Erik Laarakkers niet zeggen, want zo raakt hij snel door zijn goed betalende klanten heen, je kunt beter de 'slechte' kwpn-ers de schuld geven dan de eigenaren Pling Wel zo veilig voor je inkomen Cool

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:13

Aimee schreef:
Leonora schreef:

Ik ben de catalogus vergeten te bestellen Bloos Bloos Bloos
Maar dergelijke hengsten hebben altijd mijn interesse Ja Alleen.... als de vaderlijn dan iets van Krack/Sandro hit/Jazz en dergelijk is, dan denk ik niet dat het een nieuwe Amor is.

nee geen krack of zo er achter, doet nog een florencio mee uit een heel klassiek lijntje, ga ze opzoeken en zet ze er dan op, oké

volgend jaar op naar de vossentrein Haha!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:17

Aimee schreef:
Waarom heb je trouwens met Jazz gedekt en niet met een andere Gelderse hengst dan Parcival?

in alle eerlijkheid?
omdat we ook wel eens wat meer geld willen krijgen voor een fokprodukt.
Gelderse paarden gaan bij ons echt niet als zoete broodjes over de toonbank
Ze hebben waarschijnlijk toch een inferieure reputatie, hoewel dat onterecht is,
maar daar loop je wel tegen aan.
Daarnaast vonden wij het in combinatie met die merrie een goede keuze
En om nu maar helemaal de knuppel in het hoenderhok te gooien, we hebben
onze Walser-merrie (Z2+40) drachtig van Spielberg Pling

maar volgend jaar willen we wel Zethar weer proberen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:26

Okee.... en verkoopt dat nou makkelijker, die veulens van dergelijke hengsten uit die moeders?

Uit zo'n merrie zou ik wel graag een merrieveulen kopen na m'n studie Lachen Maar dan wel met een Gelderse vader of van Weyden Bloos

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:15

Aimee schreef:
Okee.... en verkoopt dat nou makkelijker, die veulens van dergelijke hengsten uit die moeders?

Ja Ja
Je wil niet weten hoe vaak er goed geld voor Ustinov (v. Hero) is geboden Haha!
Het Duitse bloed is ons zo goed bevallen dat de eerste Duitse merrie is aangeschaft.
Met Lisavivera (volle zus van Nachtvorst) hebben we gelukkig een redelijk vrije bloedlijn en ze is nu drachtig van Zethar maar je loopt gewoon snel tegen inteelt aan binnen het Gelderse boek.

Van Saron lopen al een paar hele goede nakomelingen.
Waarom dan niet even de moeite genomen om die te bekijken, hebben ze bij Plains Liberator ook gedaan...