Zwart ....beter dan vos ????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Re: Zwart ....beter dan vos ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:02

Haha! We hebben een ZWARTE Jazz Go jij! Go jij! en een vos Johnson Verdrietig
Als je voor Ferro (zonen) kiest, vanwege zijn sterke punten zoals achterbeengebruik en
galopvererving, dan krijg je vanzelf, gratis en voor niks, de zwarte of donkere kleur erbij.
Kies je voor de specifieke kwaliteiten van Jazz, Cabochon of Flemmingh, dan zal je wat
andere kleurtjes op stal hebben.
M.a.w. de kleur is bij de meeste fokkers geen keuze, maar een gevolg.
Mij maakt het niets uit, maar het verkoopt wel gemakkelijker.
En wie ben ik om mijn klanten voor te schrijven wat ze moeten kopen?
Zij moeten het paard betalen en onderhouden, dus er is helemaal niets mis om voor
een bepaalde kleur te gaan.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:42

Sammie schreef:
De vos is back in revival.

Het is intressant om daar toch op door te gaan. Zoals eerder gezegd zwart wordt vaak voor de kleur gefokt. Zwart x zwart, vosfactor mag niet, dus hengsten die potentieel wel goed zouden passen worden niet gebruikt, want oh oh stel je voor.. dat het vos en tja die worden niet verkocht Rolleyes . Een goed paard wordt heus wel verkocht. En fokkers die niet naar kleuren kijken, maar wel naar wat past en wat niet zullen indie zin eerder een goed of beter veulen kijken dan de kleurtjesfokkerij en zo wreekt de vos zich door gewoon een goed paard te zijn. Extreme duivel

Helemaal mee eens. Kijk eens in Aken, 3 van de 4 nederlandse teampaarden vos! 3 van de 4 duitse teampaarden vos! en ga zo maar door.
Vossen zijn tegenwoordig ook schaars aan het worden in de basissport vind ik, want iedereen wil die zwarte of donkerbruine hebben. Achja. wij blijven gewoon lekker doorfokken op basis van de best passende hengst en niet op kleur, dan maar ieder jaar een vos ertussen! Ik ben eerlijk gezegt ook blij dat ik volgend jaar eindelijk weer met een vos de ring in kan rijden! Weer eens wat anders!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 17:51

Tja wat zal ik hierop zeggen.......EEN GOED PAARD HEEFT GEEN KLEUR EN OP PAPIER RIJDT JE OOK NIET!!.
Mijn voorkeur gaat uit naar véél wit brede bles 4 witte benen en dan de kleur....maakt niet uit.( Maar ik kijk wel naar type.

Ps; voor je in m'n profiel neust...de paarden zijn van mijn schoonvader alleen de welsh is van mij.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:12

arie53 schreef:
Peterina schreef:
Genetisch wetenschap. DNA wetenschap. Kleuren erfenis bij paarden wetenschap. Voeding wetenschap (ivm dat voeding karakter kan beinvloeden). Paardenhouden wetenschap.

.... om maar een paar te noemen. Paardeneigenaren zijn niet de boerenzonen van vroeger, en daar bedoel ik niets verkeerd mee (zelf van boeren afkomst). Wil alleen zeggen wat vroeger in de volks mond als het ware werd bestempeld, weten eigenaren nu, door middel van betere schooling, TV en internet/computer, dat het ver van de waarheid is!

Merkwaardig dat ondanks al die vermeende wetenschappelijk verrijking en kennisverbreding het gemiddelde sportpaard de 8 jaar al niet meer haalt.
Met kennelijk een veel beperktere scholing wisten de boerenzonen van vroeger daar 20 jaar van te maken.

Ja maar dat heeft niets met de wetenschap te maken!!
Eerder dat er veel meer geeist wordt van de dieren zelf en dat om veelal modes te volgen veel meer 'geselecteerd' gefokt wordt met hengsten (en merries!) die aan de 'ideale' beeld voldoen ipv naar natuurlijke criteria te kijken. Leg het misschien verkeerd uit maar bedoel: vroeger 'zag' je alleen die hengsten en merries in de sportpistes die de gebruiks normen van hun bazen (denk aan ploegen, koets, enz enz) 'overleefde' en dan ook nog konden presteren op 'show' happenings (spring/dressuur? competities, wedstrijden enz). Wat toen buiten de 'sport' gedeelte werdt vereist van de paarden gaf een natuurlijke selectie en dit verzekerde dat alleen de sterke/gezonde paarden overbleven voor gebruik in vrijetijd beoefeningen. Sedert die jaren (decenia geleden) willen wij mensen allemaal 'mooie' paarden en durven wel is verschillende! negatieve eigenschappen door de vingers te kijken zoals als wij maar 'onze' gusting krijgen. Dit leidt allemaal, mijn inziens, naar een verzwakking van de paardenstapel en een gevolg van dat is de '8 jaar' limiet. Als je blijft fokken met 'bloed' paarden (met de bekende problemen) en niet durft buiten de sporen te treden om verbetering te doen, blijf je met critische problemen die alleen maar dieper en dieper verankeren in je bloedlijnen.

Maar wij wijken wel af van de topic? Knipoog

Is een zwarte beter dan een vos ? Volgens mij niet want kleur bepaald niet prestatie. Enige verschil kan erin liggen dat een vos moet misschien in de wei blijven staan (wordt daardoor taaier Duivel ) terwijl de favouriete zwarte een lekker warme stal krijgt, in de watten gelegt wordt en zo uiteindelijke, alhoewel de verzorging/training enz misschien beter is, toch meer 'verzwakt' zal zijn dan de 'natuurlijke' vos.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:34

Het is niet uitgesloten dat de kleur invloed heeft op het karakter. Er zijn imers genen die samenwerken met andere genen in een groep en dan een bepaalde eigenschap tonen. Diezelfde genen kunnen in een andere groep, waar ze ook aan bijdragen, een andere eigenschap tonen. Die eigenschappen zijn dan gekoppeld aan meerdere genen en een enkel gen kan zo gekoppeld zijn aan meerdere eigenschappen.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:36

Als genen u niets zeggen, kent u dan het oude gezegde: Rooien en valen zijn donderstralen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:40

Bedankt Edsko.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:57

Peterina schreef:
Is een zwarte beter dan een vos ? Volgens mij niet want kleur bepaald niet prestatie. Enige verschil kan erin liggen dat een vos moet misschien in de wei blijven staan (wordt daardoor taaier Duivel ) terwijl de favouriete zwarte een lekker warme stal krijgt, in de watten gelegt wordt en zo uiteindelijke, alhoewel de verzorging/training enz misschien beter is, toch meer 'verzwakt' zal zijn dan de 'natuurlijke' vos.[/quote]

Haha! Klopt, ik zie ook alleen maar vossen buiten staan.
En inderdaad, dat leven is voor een paard hoogst onaangenaam. Een betere natuurlijke selectie
is er niet. 24 Uur per dag buiten, ik moet er niet aan denken. Zeker voor mijn verzwakte, zwarte
schoonheden, met dit weer, dat overleven ze niet. Huilen Huilen
Laatst bijgewerkt door misterA op 19-07-07 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 09:59

EdskoTakens schreef:
Als genen u niets zeggen, kent u dan het oude gezegde: Rooien en valen zijn donderstralen.

Jazeker, vandaar ook dat die rooie geldersen nog altijd makkelijker zijn voor de beginnende ruiter dan die zwarte ferro'tjes.

Maar het verhaal over de gekoppelde genen klopt helemaal, maar óf die genen ook daadwerkelijk gekoppeld zijn of niet dat moet eerst ook even onderzocht worden. Zou dat niet allang eens gedaan zijn? Mensen houden zich toch al sinds jaar en dag met kleur en karakter bezig toch.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:02

misterA schreef:
Peterina schreef:
Is een zwarte beter dan een vos ? Volgens mij niet want kleur bepaald niet prestatie. Enige verschil kan erin liggen dat een vos moet misschien in de wei blijven staan (wordt daardoor taaier Duivel ) terwijl de favouriete zwarte een lekker warme stal krijgt, in de watten gelegt wordt en zo uiteindelijke, alhoewel de verzorging/training enz misschien beter is, toch meer 'verzwakt' zal zijn dan de 'natuurlijke' vos.

Haha! Klopt, ik zie ook alleen maar vossen buiten staan.
En inderdaad, dat leven is voor een paard hoogst onaangenaam. 24 uur per dag buiten, ik moet
er niet aan denken.
Huilen Huilen[/quote]

Ik hoop dat dit sarcastish bedoeld is...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 10:58

Tuurlijk zijn zwarte paarden beter Vork

Ach, blijft toch gewoon een modetrend? nu zijn zwarte en donkerbruine erg populair, straks weer de schimmels, de vossen komen ook wel aan de beurt Lachen

eerlijk is eerlijk: ik ben ook voor een zwarte gevallen. maar een goed paard heeft geen kleur, hetzelfde paard in een voskleurige versie had ook de trailer op gegaan mee naar huis Knipoog

Trouwens, het is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar in het boek van K.F. Hempfling: paardenpersoonlijkheden. worden paarden op lichamelijke kenmerken in bepaalde persoonlijkheden geplaatst. Hierbij werd bij sommigen wel opgemerkt dat bv vooral vossen tot dat type behoorden. ik weet het niet meer precies zo uit m'n hoofd...

007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:10

als er iets van salinero wint... is het een vos...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:14

Goh... die hebben we niet eerlijk gejat uit de "In de strengen"

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:24

007 schreef:

salinero is toch zelf een donkere koffievos Vork

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:32

oke als het PRECIES het zelfde veulen/paard zou zijn met dezelfde kwaliteiten enzo, geef mij dan ook maar liever een zwarte dan een vos.... maar soms heb ik ook wel is van Woow!! dat noem ik nou echt een prachtig vos! maar dat is land niet altijd zo...
Ik denk dat het vooral een beetje komt doordat je een bruin veulen/paard of vos vaker ziet dan een zwarte (denk ik!!) Maar als je vaak een vos ziet met veel bespieren ziet het er vaak wel mooi uit!! maja ik weet nou niet echt hoe het allemaal zit...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:33

Javayo schreef:
007 schreef:
salinero is toch zelf een donkere koffievos Vork

Nee donkerbruin aldus anky.nl. Daarzijn de meningen over verdeeld. Op paardenfokken staat hij als hardnekkig zwart aangeduid.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:15

hmmmm anky zal het zelf wel weten... maar ben er toch van overtuigd dat ik het ooit ergens heb gelezen... dat hij koffievos is, maar in als ie bezweet raakt zwart lijkt. blijkbaar toch heel erg om toe te moeten geven dat het een vos is Vork

btw, vind zo'n donkere koffievos wel heel gaaf, een vriendin heeft er ook één; toen zaten we nog van goh hij heeft dezelfde kleur als salinero Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:19

Ik had 'm ook donkervos/koffie geschat. Zwart is hij zeker niet, dat komt duidelijk naar voren wanneer hij geschoren is. Anky.nl zegt donkerbruin en aangezien het haar paard is en zij 'm dagelijks zie ga ik er maar van uit dat zij gelijk heeft Haha!.

Z'n moeder is vos en z'n paps zwart, volle broer is zwartbruin/zwart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:51

Salinero is ook vaalzwart, zwartbruin, hoe je het noemen wilt. Verschrikkelijke kleur, doe mij maar een gitzwarte en anders liever een vos.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:23

[***] schreef:
Salinero is ook vaalzwart, zwartbruin, hoe je het noemen wilt. Verschrikkelijke kleur, doe mij maar een gitzwarte en anders liever een vos.

Oh oh, na vos wordt missschien straks wel zwartbruin de kleur die je niet moet hebben Nagelbijten / Gniffelen

Ach ja, mijn zwartbruine ruin is 's winters zwart, en 's zomers verkleurd hij bruin.... valt best mee te leven hoor Haha!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:31

Sammie schreef:
De vos is back in revival.

Het is intressant om daar toch op door te gaan. Zoals eerder gezegd zwart wordt vaak voor de kleur gefokt. Zwart x zwart, vosfactor mag niet, dus hengsten die potentieel wel goed zouden passen worden niet gebruikt, want oh oh stel je voor.. dat het vos en tja die worden niet verkocht Rolleyes . Een goed paard wordt heus wel verkocht. En fokkers die niet naar kleuren kijken, maar wel naar wat past en wat niet zullen indie zin eerder een goed of beter veulen kijken dan de kleurtjesfokkerij en zo wreekt de vos zich door gewoon een goed paard te zijn. Extreme duivel

Maar als het paard niet zo goed is (lees geschikt voor basis dressuur (+/- M?) en recreatie), dan is het sneller verkocht als zwarte dan als vos.
Een modetrent van nu, ben benieuwd wanneer het ophoudt.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:37

Absoluut waar en vooral die mensen die in een opwelling beseffen dat ze naar de top willen maar eigenlijk niet het laatste aan paardenkennis bezitten, voor die mensen loopt een zwarte toch al gauw net als Salinero Haha!
Het is onvoorstelbaar HOEVEEL reacties je krijgt als je een advertentie plaatst van een zwart paard waarvan wat leuke dressuurhengstjes in de pedigree voorkomen. Ongelooflijk gewoon, terwijl als je een betere plaatst maar hij is vos of simpel bruin dan mag je blij zijn met 1 reactie per dag bij wijze van spreke.
Aan de ene kant fijn voor ons dat we die zwarte dus voor flink wat geld weg kunnen doen, maar aan de andere kant komen die mensen die kopen op kleur er na een tijdje achter dat je met een zwarte niet altijd automatisch eerste wordt en dan beginnen ze te zeuren dat het paard niet goed is....

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:59

krackertje schreef:
Bovenstaande staat helemaal los van voskleurige paarden natuurlijk maar ik denk dat er een fout gemaakt werd in de beredenering van Mimpje dus vandaar mijn reactie.

Ho effe, het is niet MIJN redenering, ik leg alleen het onderzoek uit wat nu hier aan de universiteit wordt gedaan! Ik kan dus ook geen verdere uitleg geven over wie en hoe het onderzoek over rode haren bij mensen is gedaan, sorry, ik heb geen literatuuronderzoek klaar liggen hiervoor. Ik weet alleen dat het gedaan is, en dat inderdaad gebleken is dat (zoals Edsko al heel duidelijk uitlegde) het gen voor rode haarkleur ook zijn uitwerking heeft als het gaat om gedrag. Eenzelfde gen kan meerdere functies hebben, zoals dus ook met het gen voor rode haarkleur.

De vraag nu is of dat ook bij paarden zo is, en ik heb absoluut geen idee hoe dit wordt aangepakt. Ik denk op microbiologisch niveau of juist op een enorme populatie. Op deze manier kan de uitspraak 'rooien en valen zijn donderstralen' wetenschappelijk onderbouwd of onderuit gehaald worden Knipoog

Peterina schreef:
Ja maar dat heeft niets met de wetenschap te maken!!

Eh nee inderdaad, naar mijn mening wordt er bedroevend weinig wetenschappelijke kennis toegepast in de praktijk.. Er is bijvoorbeeld meer dan genoeg bewijs dat een paard depressief wordt als je hem 23 uur per dag in een box laat staan, en zich dan maar afvragen waarom 'ie in verzet gaat als hij dat ene uurtje eruit mag Koe

Sammie schreef:
Zoals eerder gezegd zwart wordt vaak voor de kleur gefokt. Zwart x zwart, vosfactor mag niet, dus hengsten die potentieel wel goed zouden passen worden niet gebruikt, want oh oh stel je voor.. dat het vos en tja die worden niet verkocht Rolleyes . Een goed paard wordt heus wel verkocht.

Dat denken ze bij het friese stamboek toch echt niet hoor... Nagelbijten / Gniffelen Nog zo'n leuk voorbeeld waarin kennis uit de wetenschap niet wordt aangenomen: bij (wetenschappelijk onderbouwde) fokprogramma's voor bedreigde diersoorten wordt een hogere inteelt-factor dan 1,5% niet getolereerd, bij het FPS is dit 3%. Inteelt veroorzaakt onder andere vruchtbaarheidsproblemen. Waarom zou toch bij de helft van de friese merries de nageboorte uitgespoeld moeten worden?! In mijn ogen is 1+1 echt 2, maar sommige mensen hebben dat sommetje nog niet gemaakt...

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 17:50

Er is een gezegde "Rooien zijn de mooien, maar ze deugen niet". Maar zoals op ieder algemeen gezegde zijn ook hierop legio uitzonderingen. En om dit met een ander gezegde te weerleggen: "Mooi rood is niet lelijk".

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 19:37

Hihi, in de meeste gezegden zit wel een kern van waarheid... maar als ze elkaar tegen gaan spreken.. ligt de waarheid in het midden? Clown