Jappeloup was een volbloed x draver (of andersom

Papieren zeggen veel, maar ook niet alles.
Ik heb zelf een paard dat op papier een meer dan geweldige springer zou moeten zijn.... neuh... gelukkig kan ze wel leuk lopen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Desiree schreef:Oke chantal, hierboven toch weer een paar voorbeelden genoemd, die ik overigens ook kende, maar waar ik zo niet op kon komen. Nu voldoende feiten? niet pissig worden he.
chantal1 schreef:Hahaha, ik en pissig worden, nee hoor, moet je toch nog heel wat doen. Je laat jezelf kennen.
Jammer dat je ze zelf niet kon bedenken desiree. Je kan natuurlijk altijd achteraf zeggen dat je het ook wist.![]()
Keep on smiling
chantal1 schreef:
En toch probeer je me te overtuigen![]()
Maar dat zijn er wel 3
WOW
Enfin, dit gaat verder om het ja en het nee en daar heb ik verder geen boodschap aan.
Citaat:Sommige mensen leren het ook nooit:
1) Lees de titel.. Het gaat over FOKKERIJ, niet over recreatief gebruik of sport. Een heel erg groot verschil.
2) Een paard zonder papier is niet per definitie een paard met slechte ouders. Het is gewoon een paard dat niet geregistreerd is of waarvan de papieren kwijt zijn. Met name in bepaalde landen wil dat wel eens gebeuren.
3) Fokken is geen gokken, het is hogere wiskunde in de vorm van statistiek. Dat betekent dat je uit een combinatie van twee paarden een variatie in kwaliteit gesproken. Normaal gesproken ligt de kwaliteit van de nakomelingen in de buurt van die van zijn ouders. De helft is beter, de helft is minder. Als de combinatie slecht is, dan zijn ze gemiddeld slechter dan de ouders en als de combinatie goed is, dan zijn ze beter dan de ouders. De kans dat je een goeie fokt uit twee goede ouders is dus vele malen groter dan dat je een goeie fokt uit twee mindere ouders. Overigens is goed en slecht vaak een subjectief begrip, dus je moet wel je criteria vooruit kunnen bepalen. Het is overigens heel goed mogelijk dat een goed product uit mindere ouders toch weer goed kan fokken.
Maar goed: andere simpele zaak: als je in de loterij 10000 loten koopt, heb je meer kans de loterij te winnen dan als je 1 lot koopt. Toch kan het zo zijn dat degene met 1 lot wint. Die kans is echter bijzonder klein. Zie het gebruiken van beter FOKmateriaal als het kopen van meer loten in de fokloterij.
Verder: voor gebruik, maakt het papier geen ene bal uit. Je kan er hooguit uit opmaken door de voorouders te bekijken of ze op hogere leeftijd bepaalde kwaaltjes krijgen of niet.
Laatste conclusie: fokkerij is een kwestie van selektie: Je gaatverder met de goeden en je neemt de minderen terug uit de fokkerij..
Dan nog een keer als laatste te zeuren: Gestion Bonfire is een ruin. Waarom? Ik heb geen idee. Op een of andere manier vond men hem niet geschikt als hengst. Jammer toch, een van de beste dressuurpaarden uit de geschiedenis. Was hij hengst gebleven en had er iemand wild mee gedekt en was hij nooit bij een topruiter als Anky terechtgekomen, dan hadden zijn nakomelingen dus een "slecht" papier gehad.. Maar goed, dat wil niet zeggen dat Bonfire een slechte vader zou zijn.
Citaat:Lieropse fokpaardendag: 'ons kent ons'
Toppaarden komen voor applaus
Dinsdag 17 september, LIEROP - De Lieropse fokpaardendag heet de beste uit de verre omtrek te zijn, zo niet van het hele land. De Nederlandse toppaarden komen naar Lierop, en ze komen graag, zo bleek gisteren weer.
Voorzitter Jan van Gestel van de Stichting Fokpaardendag Lierop: 'Bij de aangespannen tuigpaarden hebben we kampioenen als Platoon, Nulandos, Rolanda. Die komen hier om voor vijf rijen dik publiek te rijden. Voor het applaus, niet voor het geld.'
Het terrein ligt erbij als een biljartlaken. Het enige minpuntje aan het eind van de keuringen noteert een Belgische veulenbegeleidster. Ze heeft een trap vol op de knie gehad van haar veulen. Ze zit met een ijszak op de knie naar haar gehavende broek te kijken: 'Hadden ze die pijp niet langs de naad kapot kunnen maken?'
Het is een lange traditie; gisteren was het de 62e fokdag. Ook geldt hier het 'ons kent ons'. Allemaal 'paardenfamilie' onder elkaar. Ze kennen elkaar aan de gestalte, aan de pet, aan de wandelstok. En aan de paarden natuurlijk. Er zijn minipony's van een formaat dat zo uit het bakje van de hond mee kan eten, zo lijkt het. Maar ook het grootste paard ter wereld is er: de Shire, afkomstig uit Engeland, in de Middeleeuwen beroemd als strijdros voor de ridders van koning Arthur en co, maar tegenwoordig zeer gewild als brouwerijpaard voor de Britse bierwagens.
Voorzitter Van Gestel (70) overschouwt het terrein en ziet dat het goed is. Hij kan vandaag met een goed gevoel het stokje overgeven. 'Ik zal blij zijn als ik de zorg straks kwijt ben. Bij die fokdag blijf ik toch wel betrokken.' De Lieropse dierenarts Peter van Oijen volgt hem op.
* Kampioenen van de fokpaardendag. Trekpaarden: W. Raaymakers/Bart van de Herdhoeve (Nederwetten). J. van Olmen/Bianca van de Hoek (Netersel). F. Royackers/Heidy van Veldzicht (Liessel). Gebr Swinkels/Bea van Lemmenweg (Vlierden). Haflingers: P. Verspeek/Alex (Leende). W. Tomassen/Uriana (Someren). Mini Shetlanders: Mevr.A Coolen/So Fine van de Buxushof (Mierlo). C. Meulendijks/Sandokan Rose (Brouwhuis). Comb. Steyvers/Wolters/Sarona van Stal Wolfsplein (Liessel). Comb. Steyvers/Poly van Wolfsplein (Liessel). C. Meulendijks/Nicht Rose van Brouwhuis (Brouwhuis). K.W.P.N. kampioen: Vlaminckx/Virgil-Utopia (Leende). F. de Crom/Faranka (Someren). C. van de Laar/Reganja (Lierop). N.R.P.S. kampioen: R. Sonnemans/Natan (Someren). A. van Mierlo/La Fidelle (Someren-Heide). A. van Mierlo/Yvanca (Someren Heide). Welsh pony's: M. van de Berkmortel/Beverdonks Yvonne (Deurne). G. van Ooy/Blak's Remona (Liessel). Eenspan trekpaarden: A. van der Heijden/Neli van Scheepstal (Bakel).
joostvangestel schreef:
3) Fokken is geen gokken, het is hogere wiskunde in de vorm van statistiek. Dat betekent dat je uit een combinatie van twee paarden een variatie in kwaliteit gesproken. Normaal gesproken ligt de kwaliteit van de nakomelingen in de buurt van die van zijn ouders.
(...)
Laatste conclusie: fokkerij is een kwestie van selektie: Je gaatverder met de goeden en je neemt de minderen terug uit de fokkerij..
Troef schreef:Citaat:Zou je van Rintje Ritsma x Gunda Niemann persé een goede schaatser krijgen en zou een een Leon van Bon x Leontien van Moorsel erg hard kunnen fietsen
De vader van de Gebroeders Koeman kon ook al goed voetballen
Ja wat de moeder kende weet ik niet
phoenix4ever schreef:ja joost dit geld alleen maar als je niet voor jezelf fokt. en wat is nou een veulen wat de wereld nodig heeft. voor recreatie ruiter voor sportruiters verschild dat nog.
in princiepe is elk paard welkom, want niet iedereen wil een topper.