Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:59

Ik dacht dat Prisco van Anky ook geen papieren had? Ik kan me vergissen, maar dat staat me zo bij. Heeft toch mooi Grand Prix gelopen.

Jappeloup was een volbloed x draver (of andersom Verward ), was toch een geweldig springpaard. Heeft dus wel papieren, maar zou je zo'n afstamming kiezen als je een topspringpaard wil kopen? De meeste mensen zouden dat niet doen.

Papieren zeggen veel, maar ook niet alles.

Ik heb zelf een paard dat op papier een meer dan geweldige springer zou moeten zijn.... neuh... gelukkig kan ze wel leuk lopen! Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:16

Oke chantal, hierboven toch weer een paar voorbeelden genoemd, die ik overigens ook kende, maar waar ik zo niet op kon komen. Nu voldoende feiten? niet pissig worden he.

cicero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:29

idd prisco heeft geen papieren en zo zijn er zat paarden die ik ken, zonder papieren. maar die over de beentjes gaat dat is gewoon wow

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:32

Desiree schreef:
Oke chantal, hierboven toch weer een paar voorbeelden genoemd, die ik overigens ook kende, maar waar ik zo niet op kon komen. Nu voldoende feiten? niet pissig worden he.

Hahaha, ik en pissig worden, nee hoor, moet je toch nog heel wat doen. Je laat jezelf kennen.
Jammer dat je ze zelf niet kon bedenken desiree. Je kan natuurlijk altijd achteraf zeggen dat je het ook wist. Knipoog

Keep on smiling *LOL*

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:42

chantal1 schreef:
Hahaha, ik en pissig worden, nee hoor, moet je toch nog heel wat doen. Je laat jezelf kennen.
Jammer dat je ze zelf niet kon bedenken desiree. Je kan natuurlijk altijd achteraf zeggen dat je het ook wist. Knipoog

Keep on smiling *LOL*

Slapen afzeiken kun je ook via de pb Slapen

Het ging erom dat we nu alweer een aantal goede paarden zonder papieren hebben genoemd. (Maar die hebben ook wel weer een papa en een mama???)
Er zijn er echt nog wel meer, zoals er ook goed gefokte goede paarden zijn (Parco, Ratina, Bonfire, noem ze maar op). Maar de super gefokte dieren die (komt-ie weer) brandhout zijn, zie je natuurlijk niet terug in de (top)sport.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:47

Ehm, wie begon er: niet pissig worden he
Kan je toch zeker bij mij iets terug verwachten.
Slapen Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:43

chantal1 schreef:

En toch probeer je me te overtuigen Haha!

Maar dat zijn er wel 3
WOW

Enfin, dit gaat verder om het ja en het nee en daar heb ik verder geen boodschap aan.

Nou, uit deze woorden van jou dacht ik dat je pissig was, dat is alles. Je kwam gewoon wat geagiteerd over, ook nog in andere berichtjes, en nu weer in je laatste bericht je naar mij toe. Whatever. Je doet net alsof we in mening lijnrecht tegenover elkaar staan, maar dat is niet eens zo.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:22

Tuurlijk is een paard zonder papieren minder waard. Met papier weet je waar hij vanafstamd en zonder papier is dat gissen.
Maar als ik bij paarden ga kijken ga ik eerst in de stallen kijken voordat ik de papieren in duik.
Ik kijk dan welke ik leuk vind en dan word hij aan me geshowed. ben ik dan nog geintresseerd ga ik mee naar de papieren kijken. altijd leuk als die ook goed zijn natuurlijk, maar als ik mijn gedachten op dat dier heb gezet komen ze er maar moeilijk af.
Een paard moet mij aanspreken. Hij moet iets doen bij mij. Iets van wow die moet het worden. Anders hoef ik hem niet. Of ie nou een goed papier heeft of nietr.
KAN me voorstellen dat als je wilt fokken je er wel een papier bij wilt, mits je hem wilt verkopen natuurlijk. Het verkoop veel makkelijker en je kunt er mee geld voor vragen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:29

Sommige mensen leren het ook nooit:

1) Lees de titel.. Het gaat over FOKKERIJ, niet over recreatief gebruik of sport. Een heel erg groot verschil.

2) Een paard zonder papier is niet per definitie een paard met slechte ouders. Het is gewoon een paard dat niet geregistreerd is of waarvan de papieren kwijt zijn. Met name in bepaalde landen wil dat wel eens gebeuren.

3) Fokken is geen gokken, het is hogere wiskunde in de vorm van statistiek. Dat betekent dat je uit een combinatie van twee paarden een variatie in kwaliteit gesproken. Normaal gesproken ligt de kwaliteit van de nakomelingen in de buurt van die van zijn ouders. De helft is beter, de helft is minder. Als de combinatie slecht is, dan zijn ze gemiddeld slechter dan de ouders en als de combinatie goed is, dan zijn ze beter dan de ouders. De kans dat je een goeie fokt uit twee goede ouders is dus vele malen groter dan dat je een goeie fokt uit twee mindere ouders. Overigens is goed en slecht vaak een subjectief begrip, dus je moet wel je criteria vooruit kunnen bepalen. Het is overigens heel goed mogelijk dat een goed product uit mindere ouders toch weer goed kan fokken.

Maar goed: andere simpele zaak: als je in de loterij 10000 loten koopt, heb je meer kans de loterij te winnen dan als je 1 lot koopt. Toch kan het zo zijn dat degene met 1 lot wint. Die kans is echter bijzonder klein. Zie het gebruiken van beter FOKmateriaal als het kopen van meer loten in de fokloterij.

Verder: voor gebruik, maakt het papier geen ene bal uit. Je kan er hooguit uit opmaken door de voorouders te bekijken of ze op hogere leeftijd bepaalde kwaaltjes krijgen of niet.

Laatste conclusie: fokkerij is een kwestie van selektie: Je gaatverder met de goeden en je neemt de minderen terug uit de fokkerij..

Dan nog een keer als laatste te zeuren: Gestion Bonfire is een ruin. Waarom? Ik heb geen idee. Op een of andere manier vond men hem niet geschikt als hengst. Jammer toch, een van de beste dressuurpaarden uit de geschiedenis. Was hij hengst gebleven en had er iemand wild mee gedekt en was hij nooit bij een topruiter als Anky terechtgekomen, dan hadden zijn nakomelingen dus een "slecht" papier gehad.. Maar goed, dat wil niet zeggen dat Bonfire een slechte vader zou zijn.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:33

Citaat:
Sommige mensen leren het ook nooit:

1) Lees de titel.. Het gaat over FOKKERIJ, niet over recreatief gebruik of sport. Een heel erg groot verschil.

2) Een paard zonder papier is niet per definitie een paard met slechte ouders. Het is gewoon een paard dat niet geregistreerd is of waarvan de papieren kwijt zijn. Met name in bepaalde landen wil dat wel eens gebeuren.

3) Fokken is geen gokken, het is hogere wiskunde in de vorm van statistiek. Dat betekent dat je uit een combinatie van twee paarden een variatie in kwaliteit gesproken. Normaal gesproken ligt de kwaliteit van de nakomelingen in de buurt van die van zijn ouders. De helft is beter, de helft is minder. Als de combinatie slecht is, dan zijn ze gemiddeld slechter dan de ouders en als de combinatie goed is, dan zijn ze beter dan de ouders. De kans dat je een goeie fokt uit twee goede ouders is dus vele malen groter dan dat je een goeie fokt uit twee mindere ouders. Overigens is goed en slecht vaak een subjectief begrip, dus je moet wel je criteria vooruit kunnen bepalen. Het is overigens heel goed mogelijk dat een goed product uit mindere ouders toch weer goed kan fokken.

Maar goed: andere simpele zaak: als je in de loterij 10000 loten koopt, heb je meer kans de loterij te winnen dan als je 1 lot koopt. Toch kan het zo zijn dat degene met 1 lot wint. Die kans is echter bijzonder klein. Zie het gebruiken van beter FOKmateriaal als het kopen van meer loten in de fokloterij.

Verder: voor gebruik, maakt het papier geen ene bal uit. Je kan er hooguit uit opmaken door de voorouders te bekijken of ze op hogere leeftijd bepaalde kwaaltjes krijgen of niet.

Laatste conclusie: fokkerij is een kwestie van selektie: Je gaatverder met de goeden en je neemt de minderen terug uit de fokkerij..

Dan nog een keer als laatste te zeuren: Gestion Bonfire is een ruin. Waarom? Ik heb geen idee. Op een of andere manier vond men hem niet geschikt als hengst. Jammer toch, een van de beste dressuurpaarden uit de geschiedenis. Was hij hengst gebleven en had er iemand wild mee gedekt en was hij nooit bij een topruiter als Anky terechtgekomen, dan hadden zijn nakomelingen dus een "slecht" papier gehad.. Maar goed, dat wil niet zeggen dat Bonfire een slechte vader zou zijn.

Kijk dat is nu fokkersbloed.

Citaat:
Lieropse fokpaardendag: 'ons kent ons'

Toppaarden komen voor applaus

Dinsdag 17 september, LIEROP - De Lieropse fokpaardendag heet de beste uit de verre omtrek te zijn, zo niet van het hele land. De Nederlandse toppaarden komen naar Lierop, en ze komen graag, zo bleek gisteren weer.

Voorzitter Jan van Gestel van de Stichting Fokpaardendag Lierop: 'Bij de aangespannen tuigpaarden hebben we kampioenen als Platoon, Nulandos, Rolanda. Die komen hier om voor vijf rijen dik publiek te rijden. Voor het applaus, niet voor het geld.'
Het terrein ligt erbij als een biljartlaken. Het enige minpuntje aan het eind van de keuringen noteert een Belgische veulenbegeleidster. Ze heeft een trap vol op de knie gehad van haar veulen. Ze zit met een ijszak op de knie naar haar gehavende broek te kijken: 'Hadden ze die pijp niet langs de naad kapot kunnen maken?'
Het is een lange traditie; gisteren was het de 62e fokdag. Ook geldt hier het 'ons kent ons'. Allemaal 'paardenfamilie' onder elkaar. Ze kennen elkaar aan de gestalte, aan de pet, aan de wandelstok. En aan de paarden natuurlijk. Er zijn minipony's van een formaat dat zo uit het bakje van de hond mee kan eten, zo lijkt het. Maar ook het grootste paard ter wereld is er: de Shire, afkomstig uit Engeland, in de Middeleeuwen beroemd als strijdros voor de ridders van koning Arthur en co, maar tegenwoordig zeer gewild als brouwerijpaard voor de Britse bierwagens.
Voorzitter Van Gestel (70) overschouwt het terrein en ziet dat het goed is. Hij kan vandaag met een goed gevoel het stokje overgeven. 'Ik zal blij zijn als ik de zorg straks kwijt ben. Bij die fokdag blijf ik toch wel betrokken.' De Lieropse dierenarts Peter van Oijen volgt hem op.

* Kampioenen van de fokpaardendag. Trekpaarden: W. Raaymakers/Bart van de Herdhoeve (Nederwetten). J. van Olmen/Bianca van de Hoek (Netersel). F. Royackers/Heidy van Veldzicht (Liessel). Gebr Swinkels/Bea van Lemmenweg (Vlierden). Haflingers: P. Verspeek/Alex (Leende). W. Tomassen/Uriana (Someren). Mini Shetlanders: Mevr.A Coolen/So Fine van de Buxushof (Mierlo). C. Meulendijks/Sandokan Rose (Brouwhuis). Comb. Steyvers/Wolters/Sarona van Stal Wolfsplein (Liessel). Comb. Steyvers/Poly van Wolfsplein (Liessel). C. Meulendijks/Nicht Rose van Brouwhuis (Brouwhuis). K.W.P.N. kampioen: Vlaminckx/Virgil-Utopia (Leende). F. de Crom/Faranka (Someren). C. van de Laar/Reganja (Lierop). N.R.P.S. kampioen: R. Sonnemans/Natan (Someren). A. van Mierlo/La Fidelle (Someren-Heide). A. van Mierlo/Yvanca (Someren Heide). Welsh pony's: M. van de Berkmortel/Beverdonks Yvonne (Deurne). G. van Ooy/Blak's Remona (Liessel). Eenspan trekpaarden: A. van der Heijden/Neli van Scheepstal (Bakel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:52

joostvangestel schreef:

3) Fokken is geen gokken, het is hogere wiskunde in de vorm van statistiek. Dat betekent dat je uit een combinatie van twee paarden een variatie in kwaliteit gesproken. Normaal gesproken ligt de kwaliteit van de nakomelingen in de buurt van die van zijn ouders.
(...)

Als ik dit lees, dan moet ik heel sterk aan Ratina Z denken. Is zij niet een succes uit het op -bijna- wetenschappelijke wijze combineren van bloedlijnen?? En is het niet om precies die reden dat zij ingezet wordt in de fokkerij, om nog meer te verbeteren?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 17:13

De voorzitter van de fokpaardendag Lierop is dus Peter van Oijen, maar liefst de derde voorzitter in 62 jaar.. Jan van Gestel is inderdaad mijn vader , maar overigens ook mijn zoon Haha! Op die fokpaardendag (is altijd op maandag tijdens Lierop kermis) ben ik jarenlang wegens ziekte van school moeten blijven Schijnheilig

PS: reeds in de jaren 40 bracht mijn vader stiekum het werkpaard van mijn opa naar de hengst.. Daar kwam toen wel een geweldig veulen uit.. Ook kende hij alle stambomen van alle Koe Koe Koe in het hele dorp uit zijn hoofd

PS2: Leon Melchior is inderdaad een handige vent (ik heb nog eens bij L.M. jr. op school gezeten.) Mijn vader vond het wel een geweldig voorbeeld dat Melchior heel veel paarden had en heeft, maar dat Ratina toch maar uit zijn lievelingspaard werd geboren.. Ons devies: houd de twee besten, daar worden alle goeien uit geboren.. De anderen mag iemand anders houden (niet helemaal waar, we hebben in ons leven heel wat goeie fokponies verkocht Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:14

Zou je van Rintje Ritsma x Gunda Niemann persé een goede schaatser krijgen en zou een een Leon van Bon x Leontien van Moorsel erg hard kunnen fietsen?

Ik bedoel er mee te zeggen dat afstamming wel iets zegt maar niet alles, er komt ook een stuk aanleg en training bij kijken Knipoog

Om even terug te komen op DE vraag van het topic, ja mijn merrie is het waard om mee te fokken en dat doen we dus ook Haha!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:45

Citaat:
Zou je van Rintje Ritsma x Gunda Niemann persé een goede schaatser krijgen en zou een een Leon van Bon x Leontien van Moorsel erg hard kunnen fietsen

De vader van de Gebroeders Koeman kon ook al goed voetballen
Ja wat de moeder kende weet ik niet Knipoog

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:55

Troef, je haalt me de woorden uit de mond.. De vader van Jari Litmanen was indertijd de beste voetballer van Finland Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 00:01

Waarmee je kunt concluderen dat je talent moet stimuleren en dat je het kunt sturen als er een flauw vermoeden be- of ontstaat dat iemand (paard, mens maakt niet uit) over dat talent beschikt.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:29

tuurlijk heb je meer kans op een goed sportpaard als je met twee goede sportpaarden fokt.
Talent is waarschijnlijk genetisch bepaald in sommige opzichten dan. Coordinatie komt vanuit de herssenen het vermogen tot een goede coordinatie (die je toch zoek in een goed sportpaard) is een veelal erfelijke eigenschap.

Intelligentie heeft het dier ook nodig om de juiste hulpen bij de juiste oefening te kunnen voegen.

En verder heeft het dier natuurlijk ook de juiste bouw nodig. Een pony'tje met te korte benen en/of hals kan een super coordinatie hebben en super inteligent zijn, maar het toch niet redden.

Ook een goed karakter een doorzetter met veel werkwilligheid is nodig.

Vele zijn erfelijk, maar doch moeten we niet vergeten dat het milieu waar in het dier opgroeid bijna of net zo belangrijk is.
Het dier met de juiste prikkels krijgen op de juiste tijden.
Springpaarden bij zangerheiden leren ook echt niet pas springen als ze drie of vier zijn.
De dieren worden van veulens zijn af beoordeeld op hun springvermoge, waardoor de angst verdwijnt en de coordinatie word geoefend.

Ook gebeurd het vaak zat dat een paard gefokt voor de dressuur een springpaard word, omdat de combinatie van de doorgegeven genen dit nou eenmaal veroorzaakt.
Nog steeds geen slecht paard, maar niet wat je wilde.

Ga dus vooral niet 100% op statistiek af, maar ook op de milieu factor.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:38

Troef schreef:
Citaat:
Zou je van Rintje Ritsma x Gunda Niemann persé een goede schaatser krijgen en zou een een Leon van Bon x Leontien van Moorsel erg hard kunnen fietsen

De vader van de Gebroeders Koeman kon ook al goed voetballen
Ja wat de moeder kende weet ik niet Knipoog

en in de paardensport is het al niet anders, Marlies van Baalen, Laurens van Lieren, Maykel van der Vleuten, Raymakers jr. , en zo zullen ernog wel meerdere zijn.

Denk dat in de paardenfokkerij niet altijd opgaat. Ik heb een Grand Prix paard gereden dat was een Ofen, iemand die die hengst kent? zullen maar weinig mensen kennen. Maar heeft het wel tot de Grand Prix geschopt puur op zijn karakter en werkwilligheid.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:45

maar dat is toch ook wat er beschreven wordt. ook paarden met niet bekende ouders kunnen goed worden/zijn.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:49

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 13:24

Iedereen moet zelf weten of hij of zij z'n/h'r merrie goed genoeg vindt om mee te fokken. Dat is niet aan een ander om te bepalen.

Ik ken iemand die puur fokt voor de lol, met de dichtsbijzijnde en goedkoopste hengst. De huidige fokmerrie is geen ster, de merrie heeft een vader die nog geen 500 meter van de stal staat. Toch fokt deze persoon goede pony's.
http://www.geocities.com/yosemite/1581/paarden.html

Ook deze merrie heeft als vader Brutus van de meyershoeve, dit was geen dure vader (300 gulden)
http://www.horses.nl/p&s/fotoreportages ... iew196.jpg

Verder ken ik iemand die elk jaar de kwpn hengstenkeuring bezoekt, specifiek een bepaald hengst uitzoekt en altijd afwisseling in de paardenstapel wil houden.
Hij fokt sportpaarden, hij heeft 20 paarden, slechts 1 stermerrie. In de sport presteren ze prima, verder wordt er alleen mee gefokt.

Wie is nu een betere fokker? op papier persoon 2, maar in de praktijk kun je het niet zeggen.

Dus mensen: kies zelf maar een hengst en ga maar fokken als je denkt dat je merrie goed genoeg is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:07

Hmm Germie.. Iemand die het geluk heeft dat zijn merries goed bij de goedkope hengst passen die om de hoek staat heeft juist dat: geluk. Verder moet iedere fokker voor zichzelf kunnen bepalen wat een goed resultaat is.

Overigens is het niet zo dat iemand die een hengst uitkiest met een bepaald beleid voor ogen niet per definitie een goede fokker. Als de resultaten niet naar verwachting zijn, dan zou je je met gemak kunnen afvragen of zo'n fokker zijn beleid niet zou moeten veranderen (dat wil dus niet zeggen dat fokker twee in die categorie valt, ik heb geen idee.)

Ik ken ook veel fokkers die alleen maar op predikaatjacht of kampioenenjacht gaan. Ook dat hoeven geen goede fokkers te zijn. Dat zijn gewoon fokkers die op het advies van een ander (de juryleden) afgaan.

Moeilijk hè?

Maar goed, we beoordelen hier niet fokkers, we hebben het over criteria voor fokmerries. Denk altijd als je een veulen fokt: heeft de wereld dit veulen nodig? Als dat niet zo is, denk dan twee keer na voordat je de merrie dekt.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 16:16

ja joost dit geld alleen maar als je niet voor jezelf fokt. en wat is nou een veulen wat de wereld nodig heeft. voor recreatie ruiter voor sportruiters verschild dat nog.
in princiepe is elk paard welkom, want niet iedereen wil een topper.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 16:21

Ik zal het maar hierop houden:

JA, mijn merrie is goed genoeg voor de fokkerij!

Ze is mooi, chique en hard. Ze kan apart bewegen. Ze heeft een super karakter.
Ze is pas 3, dus ik weet niet wat ze gaat vererven. Maar ze is de "gok" van een toekomstig topper zeker waard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 16:51

phoenix4ever schreef:
ja joost dit geld alleen maar als je niet voor jezelf fokt. en wat is nou een veulen wat de wereld nodig heeft. voor recreatie ruiter voor sportruiters verschild dat nog.
in princiepe is elk paard welkom, want niet iedereen wil een topper.

Even helemaal offtopic: Als dit zo is, waarom verdwijnen er dan elk jaar zoveel overbodige veulens naar de slager?

Back on topic: dat niet iedereen een topper wil is waar, maar het is even de vraag of je je fokkerij daarop moet afstemmen?