KWPN,nieuwe fokwaarden-nieuwe toppers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ulissa

Re: KWPN,nieuwe fokwaarden-nieuwe toppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:03

Citaat:
Komt omdat er bij de stieren nog geen Jazz zit.........
Skalsumer Jazz....... klinkt niet verkeerd........... lang niet verkeerd...............

Alleen die koeien van.....Skalsumer Jazz ...krijgen dan een te korte hals.
Die dieren staan dan met gespreide pootjes in de wei om bij het gras te kunnen. Haha!

Is niet goed voor de melkproductie!!!!!!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:23

misterA schreef:
Slim In de rundveefokkerij is de laatste 30 jaar een enorme vooruitgang geboekt, dankzij
de indexberekening en a.d.h. daarvan, de fokwaardeschatting.
Ging ook niet vanzelf, veel criticasters, die bleven volhouden, dat 2 meer is als 3.
Die indexen waren er al, toen Hamoen nog aan het afstuderen was.
Het heeft geen enkele zin om hier personen op te voeren, zonder een
noodzaak, bijv. een citaat. Cool

Werkelijk een gigantische voortuitgang? Het is maar wat je meet. Liters melk en kilo vlees. Dankzij deze voortuitgang is de levensduur ernstig afgenomen en haalt de gemiddelde koe de vier jaar niet eens meer. Nog even afgezien van het feit hoe ze die vier jaar als bijna mismaakte misbaksels hun leven moeten slijten.
En bij de paarden is dit ook teruggebracht naar amper acht jaar. Nog voor dat ze volwassen zijn, is het al afgelopen. Waarom staat dit niet in de indexen aangegeven?
Bovendien moet er dankzij deze geweldige vooruitgang 2 tot 3 keer zoveel krachtvoer in de koe en normaal schijten is er ook niet meer bij. Daar is het milieu ook enorm mee vooruit gegaan. De grootste vooruitgang hebben echter de farmaceutische industrie en de dierenartsen geboekt. De laatsten komen nu veelvuldig op bezoek en bedient de koe met wat de farmaceutische industrie aan chemische wondermiddelen produceert om de koe nog net vier jaar op de been te houden. Koe

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:45

[quote="arie53"
Werkelijk een gigantische voortuitgang? Het is maar wat je meet. Liters melk en kilo vlees. Dankzij deze voortuitgang is de levensduur ernstig afgenomen en haalt de gemiddelde koe de vier jaar niet eens meer. Nog even afgezien van het feit hoe ze die vier jaar als bijna mismaakte misbaksels hun leven moeten slijten.
En bij de paarden is dit ook teruggebracht naar amper acht jaar. Nog voor dat ze volwassen zijn, is het al afgelopen. Waarom staat dit niet in de indexen aangegeven?
Bovendien moet er dankzij deze geweldige vooruitgang 2 tot 3 keer zoveel krachtvoer in de koe en normaal schijten is er ook niet meer bij. Daar is het milieu ook enorm mee vooruit gegaan. De grootste vooruitgang hebben echter de farmaceutische industrie en de dierenartsen geboekt. De laatsten komen nu veelvuldig op bezoek en bedient de koe met wat de farmaceutische industrie aan chemische wondermiddelen produceert om de koe nog net vier jaar op de been te houden. Koe[/quote]

Fijn dat je naast paarden ook alles over koeien weet Pling Maar even nuanceren: de gemiddelde boer zal altijd proberen om zijn duur opgefokte dames zo lang mogelijk produktief te laten zijn en dat is dus niet afvoeren in hun tweede melkjaar. Er lopen bij ons meerdere koeien van tien jaar en ouder rond. Mede door al ruim 20 jaar indexering van fokstier-eigenschappen zijn uier, klauwen en beschaafd geboortegewicht van kalveren enorm verbeterd. Vroeger zag je nog wel eens koeien in de wei met uiernetten, die kom je tegenwoordig niet meer tegen. Over twee tot drie keer zoveel eten als vroeger, dat doen mensen ook, en die zijn er niet eens produktiever door geworden. Overigens is benutting ook een onderdeel in de indexering, dus er wordt in ieder geval serieus over nagedacht. De dierenarts komt bij ons inderdaad wel eens op de hof, maar helaas vaker voor de paarden dan voor de koeien. Onze koeien lopen los door een ligboxenstal en gaan in het voorjaar en zomer de wei in, is dat een zielige manier van houden. Bloos Ze hebben 100 % meer vrijheid dan een gemiddeld paard op een stadsmanege. Ben naast een liefhebber van mooie paarden, ook een liefhebber van mooie koeien en inderdaad zit daar een stukje functionaliteit aan vast. Maar een fraai gestroomlijnde koe met voldoende ribbenkast met sterk en droog beenwerk met een goed uier eronder en, inderdaad de bekende vriendelijk, lome uitstraling, daar mag ik heel graag naar kijken!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 20:59

misterA schreef:
In groep 1 zei onze juf: 2 + 2 = 4.

Was de index berekening nou maar zo doorzichtig. Het komt op mij meer over als een wazige glazen bol waar je de toekomst in moet kunnen zien.
Het moet toch niet zo moeilijk zijn om de exacte formulering van de index openbaar te maken? Ik begrijp dat ze een diermodel gebruiken, waarbij de familie van paard X ook mee telt en dat terwijl de prestaties van een volle zus of broer echt niets veranderen aan de genetische samenstelling van het paard X zelf. Wat mij betreft is het doel van de index om elke nieuwe generatie automatisch een hogere index te geven ... da's ook een manier om vooruitgang te boeken.

De enige index waar ik nog een beetje in geintereseerd ben is de exterieur en bewegingsindex, ik weet ook niet hoe die is samengesteld, maar gevoelsmatig heb ik het idee dat ik hier nog een beetje aan kan aflezen hoe het met de eigen vererving staat. Gevoelsmatig aangezien ik hier mijn eigen constatering in bevestigd zie.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:58

Fokwaarden
Iedere prestatie van een paard kan worden gezien als een optelsom van aanleg (genetische aanleg van het paard) en omgevingsinvloeden (training, ruiter, gezondheidszorg, etc.). Voor de fokkerij gaat het om de aanleg want alleen dat wordt doorgegeven aan de nakomelingen. Een fokwaarde is een schatting van die genetische aanleg. Het KWPN berekent fokwaarden voor sport- en exterieurkenmerken van zowel hengsten als merries.

Vergelijking met het gemiddelde
Bij fokwaarden wordt de genetische aanleg van een individueel paard vergeleken met de gemiddelde genetische aanleg van alle KWPN-paarden. Daardoor kan in één oogopslag worden gezien welke positie een hengst of merrie inneemt in de populatie. Dat gemiddelde van de gehele populatie wordt jaarlijks op 100 gesteld. Dat gebeurt voor ieder kenmerk zo. Voor de sportkenmerken geldt dat tweederde van alle paarden zich tussen de 80 en 120 punten bevindt (de spreiding bedraagt voor deze kenmerken 20 punten). Een fokwaarde boven 120 mag dus bovengemiddeld genoemd worden. Voor de exterieurkenmerken is een spreiding van 4 punten aangelegd. Een paard met een exterieur-fokwaarde lager dan 96 of hoger dan 104 wijkt dus met zijn genetische aanleg duidelijk af van het gemiddelde in de populatie.

Drie informatiebronnen
Bij de berekening van de fokwaarden van een paard worden steeds drie verschillende groepen informatie gebruikt: informatie gemeten aan de ouders van het paard (inclusief alle familieleden), informatie gemeten aan het paard zelf en informatie gemeten aan de nakomelingen.Bij jonge paarden is meestal alleen ouderinformatie beschikbaar. Bij drie jaar en oudere paarden kunnen daar eigen prestaties aan worden toegevoegd nog weer later gevolgd door informatie gemeten aan nakomelingen. De fokwaarden voor sportkenmerken zijn gebaseerd op: sportstanden en cijfers uit aanlegtesten. De fokwaarden voor exterieurkenmerken zijn gebaseerd op de gegevens van de lineair scoreformulieren.

Betrouwbaarheid van de schatting
Hoe meer informatie beschikbaar is hoe beter de genetische aanleg (= fokwaarde) van een paard kan worden ingeschat. De betrouwbaarheid, die bij iedere fokwaarde wordt afgedrukt, is een maat voor de hoeveelheid gebruikte informatie. Als de betrouwbaarheid hoger is dan zo’n 60% a 70% dan mag daaraan de classificatie voldoende tot behoorlijk gekoppeld worden. Is de betrouwbaarheid lager dan kunnen fokwaarden nog gemakkelijk veranderen als nieuwe informatie beschikbaar komt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:37

arie53 schreef:

Zo Arie?
Jij hebt óók al meer verstand van koeien dan paarden dunkt me....... Nagelbijten / Gniffelen
Dat is dus niet alleen bij het KWPN het geval.

Maar ik vrees toch dat de Arie H duidelijk meer verstand van koeien heeft dan jij...... Haha!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:55

arie53 schreef:
En bij de paarden is dit ook teruggebracht naar amper acht jaar. Nog voor dat ze volwassen zijn, is het al afgelopen. Waarom staat dit niet in de indexen aangegeven

Nou Arie ;dat vind ik zo gek nog niet Pling duurzaamheid is een belangrijke eigenschap voor een (top)sport paard.
We willen immers toch het liefste een paard dat tot zijn 20e kan presteren. Pling
Het lijkt me dat dit een meetbaar eigenschap is..Duuzaamheid dus.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:16

@MisterA, ik ken die tekst ook wel, maar daar kun je eigenlijk weinig mee. Het geeft wat onvolledige informatie.
Ik snap gewoon niet wat de toegevoegde waarde is van naaste familie leden zoals broers en zussen. Die genen zitten er gewoon niet in en wat er mogelijk wel in zit komt via de ouders. Als je de familie dan verder zo belangrijk vind, bereken dan een familie index of zo.
Vooral de jonge hengsten worden te hoog ingeschat, ja de betrouwbaarheid is laag, maar geef dan een marge aan waarbinnen de fokwaarde ligt, maar dan kon dat wel eens +/- 50 punten zijn in absolute waarden.
Van de nu gepresenteerde cijfers weet je gewoon te weinig om ze voor waar aan te nemen en gevoelsmatig zijn ze voor met name de jonge hengsten te hoog.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:27

Ben het met Art Uma eens de zus van Barbria die nooit onder het zadel geweest was kreeg een mega hoge index. Aslof het een 1 eiige 2ling is.
Dat vinden de meeste fokkers dus echt flauwekul.

Mijn Welcome x Chronos x Mozart, 3 internationale dresuurhengsten op een rij had met pijn 122. Ga dat maar uitleggen aan iemand, dat lukt mij niet.

Als bewezen verwachtingen die direkt in de eigen lijn zitten al zo laag becijferd worden en andere famile, als dat zo uitkomt, weer heel hoog is de verwachtigingswaarde voor jonge hengsten helemaal een zeepbel waar je als fokker niets mee kan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:53

Jawel, Duitse hengsten zitten bijvoorbeeld niet in de telling van de fokwaarden en de fokwaarde van de moeders wordt ook meegerekend.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:01

janderegelaa schreef:
Jawel, Duitse hengsten zitten bijvoorbeeld niet in de telling van de fokwaarden en de fokwaarde van de moeders wordt ook meegerekend.

Maar die Duitse hengsten die ik noem zijn allemaal in Nederland uitgebracht en voor het KWPN goedgekeurd, ik bedoel dat kan ik niet uitleggen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:45

sarabande schreef:
Ben het met Art Uma eens de zus van Barbria die nooit onder het zadel geweest was kreeg een mega hoge index. Aslof het een 1 eiige 2ling is.
Dat vinden de meeste fokkers dus echt flauwekul.

Mijn Welcome x Chronos x Mozart, 3 internationale dresuurhengsten op een rij had met pijn 122. Ga dat maar uitleggen aan iemand, dat lukt mij niet.

Als bewezen verwachtingen die direkt in de eigen lijn zitten al zo laag becijferd worden en andere famile, als dat zo uitkomt, weer heel hoog is de verwachtigingswaarde voor jonge hengsten helemaal een zeepbel waar je als fokker niets mee kan.

Dat heet blijkbaar sturen door het stamboek, eigen wijsheid wordt niet gewaardeerd.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:30

ART_UMA schreef:
@MisterA, ik ken die tekst ook wel, maar daar kun je eigenlijk weinig mee. Het geeft wat onvolledige informatie.
Ik snap gewoon niet wat de toegevoegde waarde is van naaste familie leden zoals broers en zussen. Die genen zitten er gewoon niet in en wat er mogelijk wel in zit komt via de ouders. Als je de familie dan verder zo belangrijk vind, bereken dan een familie index of zo.
Vooral de jonge hengsten worden te hoog ingeschat, ja de betrouwbaarheid is laag, maar geef dan een marge aan waarbinnen de fokwaarde ligt, maar dan kon dat wel eens +/- 50 punten zijn in absolute waarden.
Van de nu gepresenteerde cijfers weet je gewoon te weinig om ze voor waar aan te nemen en gevoelsmatig zijn ze voor met name de jonge hengsten te hoog.

Wel dus... Tong uitsteken

Wil je voor een jonge hengst -of merrie- een indicatie krijgen van wat je straks(van hem en zijn nakomelingen) in de sport zou kunnen verwachten is een afstammings index de beste manier om dit te berekenen en aan te geven.
Weet jij een betere? Pling
Natuurlijk is de betrouwbaarheid zeer laag ( de hengst heeft zelf nog geen sport prestatie geleverd en hij heeft nog geen nakomelingen ) ,maar het genenpaket dat een ouderpaar aan zijn kind meegeeft bepaalt hoe een paard zal presteren en hoe en wat hij weer doorgeeft aan zijn kinderen.
Er wordt toch ook veel waarde gehecht aan bepaalde merrie stammen die keer op keer bewezen hebben goed presterende kinderen te geven (in de sport en/of op keuringen); dat wordt dan ook gewardeerd en is dan ook terug te vinden in de indexen van hun kinderen .
Persoonlijk neem ik de indexen van de jonge hengsten ook een beetje met en korreltje zout (omdat de betrouwbaarheid zo laag is),maar ze geven wel degelijk aan dat het te verwachten valt dat ze (de nakomelingen van de jonge hengst )met redelijke zekerheid te verwachten valt dat ze beter zullen presteren dan het gemiddelde van de populatie. Ja

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:33

amaze schreef:
Wel dus... Tong uitsteken

Nee dus Duivel , een mooi voorbeeld ter illustratie is het grote hart gen.
Afbeelding
Hierin zie je dat de vereving een kans berekening is. Uit dezelfde vader en moeder kunnen (en eigenlijk moet je zeggen komen) heel veel verschillende combinaties van genen. Dat is ook de rede dat er zoveel verschil kan zijn tussen volle broers en zussen. In potentie is de oorsprong voor allen gelijk, maar zijn de kaarten eenmaal geschut, dan doe je er niets meer aan, feit is dat de kaarten niet gelijk zijn (er van uitgaande dat tweelingen bij paarden haast niet voorkomen).
Als je de familie wil betrekken, dan moet je dat terugrekenen naar de moeder en vader, niet door daar dan weer de rest van de familie bij te tellen want zo werkt het gewoon niet.
amaze schreef:
Wil je voor een jonge hengst -of merrie- een indicatie krijgen van wat je straks(van hem en zijn nakomelingen) in de sport zou kunnen verwachten is een afstammings index de beste manier om dit te berekenen en aan te geven.
Weet jij een betere? Pling
Natuurlijk is de betrouwbaarheid zeer laag ( de hengst heeft zelf nog geen sport prestatie geleverd en hij heeft nog geen nakomelingen ) ,maar het genenpaket dat een ouderpaar aan zijn kind meegeeft bepaalt hoe een paard zal presteren en hoe en wat hij weer doorgeeft aan zijn kinderen.

Precies (en niet via een volle zus of broer). Waar het mij bij de KWPN index in tegen staat is dat het sommetje ondoorzichtig is.
amaze schreef:
Er wordt toch ook veel waarde gehecht aan bepaalde merrie stammen die keer op keer bewezen hebben goed presterende kinderen te geven (in de sport en/of op keuringen); dat wordt dan ook gewardeerd en is dan ook terug te vinden in de indexen van hun kinderen .
Persoonlijk neem ik de indexen van de jonge hengsten ook een beetje met en korreltje zout (omdat de betrouwbaarheid zo laag is),maar ze geven wel degelijk aan dat het te verwachten valt dat ze (de nakomelingen van de jonge hengst )met redelijke zekerheid te verwachten valt dat ze beter zullen presteren dan het gemiddelde van de populatie. Ja

Prestatie stammen zeggen me niet zoveel, maar een individuele merrie waar alleen maar toppers uit komen, daar geloof ik wel in. Als je naar de stam in z'n geheel kijkt, dan blijken daar ook vaak kneusjes tussen te zitten. Als je in de familie index dan ook nog eens alleen de toppers telt (en in een grote famillie zitten meer toppers)....
Tesio had trouwens een leuk stukje geschreven over prestatie x prestatie, als dat zo was, dan was nu iedereen een Einstein en liep zo snel als Carl Lewis. Verbetering van een stamboek moet je in de breedte zien, niet in de top want dat zijn enkel individuen, jammer is dan dat je bij de fokwaarden enkel kunt kijken naar het al voorgeselecteerde materiaal (dat naar keuringen gaat, dat wedstrijden rijdt. Hoe zit het met de kneusjes? Hoe zit het met de relatieve verbetering van een bepaalde hengst (hoeveel toppers uit xxx nakomelingen)?
Dus ja, een index kan helpen maar.... kijk er kritisch naar.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:50

Ja

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:10

Kijk nu krijgen we eindelijk een discussie op niveau. Haha!
Wanneer noemt men een paard een topper.
Hoeveel toppers zijn toevalstreffers, waarvan men roept: 1 zwaluw maakt nog geen zomer?
Welke hengsten hebben daadwerkelijk bijv. 15 GP paarden geleverd, springen of dressuur.
Hoeveel paarden komen op de juiste tijd op de juiste plaats terecht?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:19

ART_UMA schreef:
Hoe zit het met de relatieve verbetering van een bepaalde hengst (hoeveel toppers uit xxx nakomelingen)?

Het aantal nakomelingen per hengst is bekend :dus trek je eigen conclusies Knipoog

ART_UMA schreef:
Als je naar de stam in z'n geheel kijkt, dan blijken daar ook vaak kneusjes tussen te zitten. Als je in de familie index dan ook nog eens alleen de toppers telt (en in een grote famillie zitten meer toppers)....

..Er zijn ook stammen genoeg waar helemaal geen toppers uitkomen , en ik ben het met je eens, toevals treffers heb je altijd (daar hoop ik ook nog een keertje op Knipoog )maar om een vb te geven als je uit een merrie 10 veulens fokt waarvan er bv 3 toppers worden ;dan vind ik dat geen toevalstreffer meer . Die merrie heeft dan kennelijk die "top "genen in zich en dan is het maar de vraag op ze bij een aanparing met een bepaalde hengst naar boven komen (wat idd op toeval berust )

Kneusjes is trouwens een relatief begrip (beter was het geweest on te zeggen ;''geen topper''

Het grote hart gen ,dat is toch een erfelijke afwijking ?
Bij erfelijke afwijkingen is het ook zo dat het (foute) gen ook generatie op generatie wordt doorgegeven en steeds-niet te voorspellen -weer tevoorschijn komt . Net als goede sport genen ,maar wel binnen een bepaalde familie .

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:35

ART_UMA schreef:
...........In potentie is de oorsprong voor allen gelijk, maar zijn de kaarten eenmaal geschut, dan doe je er niets meer aan

Deze is té leuk om te laten lopen ......... OK dan!

Slim

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:42

amaze schreef:
ART_UMA schreef:
Als je naar de stam in z'n geheel kijkt, dan blijken daar ook vaak kneusjes tussen te zitten. Als je in de familie index dan ook nog eens alleen de toppers telt (en in een grote famillie zitten meer toppers)....

..Er zijn ook stammen genoeg waar helemaal geen toppers uitkomen , en ik ben het met je eens, toevals treffers heb je altijd (daar hoop ik ook nog een keertje op Knipoog )maar om een vb te geven als je uit een merrie 10 veulens fokt waarvan er bv 3 toppers worden ;dan vind ik dat geen toevalstreffer meer . Die merrie heeft dan kennelijk die "top "genen in zich en dan is het maar de vraag op ze bij een aanparing met een bepaalde hengst naar boven komen (wat idd op toeval berust )

Kneusjes is trouwens een relatief begrip (beter was het geweest on te zeggen ;''geen topper''

Er zijn talloze oorzaken te vinden waarom potentiele toppers er toch niet uit komen, en met name voor de dressuur geldt dat het millieu daar wel een enorme rol speelt.
Kneusjes noem ik expres om aan te geven dat er ook paarden gefokt worden die dusdanige gebreken hebben dat ze niet te gebruiken zijn, stap 1 bij een goed paard is toch dat ie gezond moet zijn.

amaze schreef:
Het grote hart gen ,dat is toch een erfelijke afwijking ?
Bij erfelijke afwijkingen is het ook zo dat het (foute) gen ook generatie op generatie wordt doorgegeven en steeds-niet te voorspellen -weer tevoorschijn komt . Net als goede sport genen ,maar wel binnen een bepaalde familie .

Het grote hart gen is misschien een afwijking (zijnde niet standaard in de populatie), maar niet elke 'afwijking' is ook slecht. Dit geeft mogelijkheden voor selectie.
Engels volbloeden en Arabieren schijnen verhoudingsgewijs een groter hart te hebben als 'normale' warmbloed paarden. Het grote hart gen doet daar nog een schepje bovenop. Vroegah werd blijkbaar het hart begraven van een absolute topper zoals Eclipse. Die scheen een buitengewoon groot hart gehad te hebben, maar zonder afwijkingen (dus wat een hart kwetsbaar zou maken). Het was enkel erg groot. Uit onderzoek is gebleken dat dat grote hart op het X chromosoom zit en dat komt bij de moederlijn vandaan. Dat versterkt de indruk dat prestaties misschien wel meer bepaald worden door de merrie als door de hengst.
Op zich kan een gen voorkomen als dominant of regessief, maar op het moment dat het niet is doorgegeven zit het er ook niet meer in!! Denk maar aan het fokken van een schimmel, als de nakomeling geen schimmel is, dan komt dat niet "opeens" weer naar voren, daar heb je dus weer een andere schimmel bij nodig.

@CGJ12, taal is niet m'n beste kant, dus laat maar schieten. Clown Koe

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:03

Citaat:
Dat versterkt de indruk dat prestaties misschien wel meer bepaald worden door de merrie als door de hengst.

Dat is niet alleen de indruk maar ook allang feitelijk bewezen. De grootste fout die fokkers en stamboeken maken, is te denken dat de prestaties meer bij de hengst vandaan komen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:07

arie53 schreef:
Dat is niet alleen de indruk maar ook allang feitelijk bewezen.

Vertel vertel

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:49

arie53 schreef:
Dat is niet alleen de indruk maar ook allang feitelijk bewezen. De grootste fout die fokkers en stamboeken maken, is te denken dat de prestaties meer bij de hengst vandaan komen.

Dat is geen fout maar realiteit. Puur op het aantal nakomelingen is het doorgeven van prestatie van een hengst meetbaar, van een merrie vaak pas als ze er zelf niet meer is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:56

ART_UMA schreef:
arie53 schreef:
Dat is niet alleen de indruk maar ook allang feitelijk bewezen.

Vertel vertel

De verankering van genen in een merrielijn is heel sterk daarom wordt er ook gezegd dat een keer een wat mindere hengst in een goede lijn eigenlijk geen of nauwelijks invloed heeft terwijl een goede hengst in een slechte of matige merrielijn niet of nauwelijks verbeterd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:09

Maar je hebt ook hengsten die totaal niet stempelen en de moeder voornamelijk achterna fokken en ook hengsten die wel heel duidelijk stempelen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:47

Ze kunnen ook verkeerd stempelen en dat zijn er ook nog al wat.