ART_UMA schreef:@MisterA, ik ken die tekst ook wel, maar daar kun je eigenlijk weinig mee. Het geeft wat onvolledige informatie.
Ik snap gewoon niet wat de toegevoegde waarde is van naaste familie leden zoals broers en zussen. Die genen zitten er gewoon niet in en wat er mogelijk wel in zit komt via de ouders. Als je de familie dan verder zo belangrijk vind, bereken dan een familie index of zo.
Vooral de jonge hengsten worden te hoog ingeschat, ja de betrouwbaarheid is laag, maar geef dan een marge aan waarbinnen de fokwaarde ligt, maar dan kon dat wel eens +/- 50 punten zijn in absolute waarden.
Van de nu gepresenteerde cijfers weet je gewoon te weinig om ze voor waar aan te nemen en gevoelsmatig zijn ze voor met name de jonge hengsten te hoog.
Wel dus...
Wil je voor een jonge hengst -of merrie- een indicatie krijgen van wat je straks(van hem en zijn nakomelingen) in de sport zou kunnen verwachten is een afstammings index de beste manier om dit te berekenen en aan te geven.
Weet jij een betere?
Natuurlijk is de betrouwbaarheid zeer laag ( de hengst heeft zelf nog geen sport prestatie geleverd en hij heeft nog geen nakomelingen ) ,maar het genenpaket dat een ouderpaar aan zijn kind meegeeft bepaalt hoe een paard zal presteren en hoe en wat hij weer doorgeeft aan zijn kinderen.
Er wordt toch ook veel waarde gehecht aan bepaalde merrie stammen die keer op keer bewezen hebben goed presterende kinderen te geven (in de sport en/of op keuringen); dat wordt dan ook gewardeerd en is dan ook terug te vinden in de indexen van hun kinderen .
Persoonlijk neem ik de indexen van de jonge hengsten ook een beetje met en korreltje zout (omdat de betrouwbaarheid zo laag is),maar ze geven wel degelijk aan dat het te verwachten valt dat ze (de nakomelingen van de jonge hengst )met redelijke zekerheid te verwachten valt dat ze beter zullen presteren dan het gemiddelde van de populatie.