Ferro zonen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Re: Ferro zonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 13:57

Ik heb zeker wel spaargeld voor dit soort dingen hoor maar dat geld is dus niet bedoeld om het dekgeld mee te betalen maar om bv een koliekoperatie te bekostigen. Ik heb voor het dekken en alle kosten die daar nog bijkomen 1800-2000 euro beschikbaar. Als je die 850 euro dan neemt voor het dekgeld, dan komt de btw er nog bij, de verzendkosten, de stallingskosten (kan 1x zijn maar ook 5x). De DA kosten voor, tijdens en na de dracht en waarschijnlijk vergeet ik nog wel iets. Dan zal ik wel aan dat bedrag zitten voordat het veulen er is en daarom heb ik voor mezelf de lijn getrokken bij 850 euro en daar ga ik dan ook echt niet overheen, zelfs geen 50 euro.

Ik heb nu al 10 jaar paarden en heb ze van dag 1 helemaal zelf moeten bekostigen en mijn paarden (en andere dieren) zijn nog nooit iets tekort gekomen en helaas heb ik al regelmatig een dure DA rekening gehad die ik nog altijd makkelijk en meteen heb kunnen betalen. Dus nu kunnen we ophouden over hetgeld wat dat was niet de bedoeling van dit topic.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:08

Okee, dank voor de verduidelijking.
En als jij niet meer wilt uitgeven dan 850 euro, dan geef je niet meer uit. Best een goed principe, vind ik eigenlijk.

Maar reken er maar op dat die hengst van 900 euro met wat overleg heus wel voor 850 euro een rietje afstuurd Knipoog

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 14:09

Haha ja dat zal misschien wel!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 14:11

Ik kreeg vandaag trouwens van een andere fokker weer het advies dat Houston goed bij haar zou passen. Verder was hij ook helemaal weg van Florett As maar die is alleen in Duitsland goedgekeurd (geloof ik). Kan ik dan wel KWPN papieren bij het veulen krijgen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:12

Florett As is ook NRPS goedgekeurd.
Als jij een kwpn-merrie hebt, krijg je trouwens altijd een kwpn-papier als je dat zou willen.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 14:15

Ja mijn merrie is kwpn. Goed dan blijven er nu drie hengsten over op mijn lijst en dat zijn Houston, Paddox en Florett As. Moeilijke keuze....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:45

Houston is toch igg meer dan 850, die is keur!?
Paddox is volgens mij ook duurder.....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:53

Zijn wel 3 hele verschillende keuzes Bloos
In duitsland zijn wel meerdere hengsten te verkrijgen voor rond de 800 euro volgens mij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:56

In Nederland zijn er ook genoeg voor wel minder hoor. Moet je gewoon bij de wat kleinere hengstenhouders gaan kijken.

Toch blijf ik erbij dat de hengst moet passen en je noemt nu 3 totaal verschillende hengsten op. Heb je geen standfoto van je merrie, of weet je de verbeterpunten.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:56

Houston is € 800 Koopje dus Ja

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:24

Houston is idd 800, Paddox is 750 en Florett is ook 800.

Het zijn wel verschillende hengsten ja maar Houston en Florett zijn me aangeraden en Paddox heb ik zelf uitgezocht. Ik heb nu geen camera (ouders op vakantie en die hebben hem mee) maar in het weekend kan ik wel wat standfoto's maken. Bewegingsfoto's misschien ook wel maar mijn merrie heeft zware ontstekingen in haar voorhoeven gehad (2 weken geleden behandeld) en ze loopt sinds vandaag weer helemaal goed dus ik weet niet of dat dit weekend al gaat lukken

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:54

Waarom zijn houston en Florett je aangeraden? Wat kunnen zij volgens diegene verbeteren bij je merrie?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:59

Nicole288 schreef:
Houston is € 800 Koopje dus Ja

idd Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:04

Daar krijg je dan ook vaak een paardje van Clown *LOL*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:06

Dan zou ik Houston erop zetten,dat is de enige keurhengst.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 16:09

Die man die met Florett als tip gaf heb ik maar heel even gesproken en hij zei als eerste ook Houston. Die zou volgens hem zorgen dat de toch wel redelijk goede gangen van mijn merrie behouden zouden blijven en het achterbeen wellicht nog wat sterker zou maken. Ook dachten ze beiden dat Houston wat meer massa en body aan het veulen zou geven (mijn merrie is niet heel groot, 1.63 en best wel rank en chique gebouwd maar dit vind ik geen nadeel, vind het juist een fijne maat dus groter en massaler mag maar hoeft niet). Verder schijnt Houston zijn model goed te vererven en ook dat spreekt me erg aan.

Wat ik alleen niet weet is hoe zijn karakter is. Mijn merrie is erg braaf en eigenlijk altijd wel werkwillig (uitzonderingen daar gelaten). Dat moet er natuurlijk niet op achteruitgaan.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 16:10

Sammie schreef:

Hoe bedoel je?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:36

GreyHorses schreef:
Sammie schreef:

Hoe bedoel je?

Houston geeft pittige paarden qua karakter, vaak niet de makkelijkste en maat voegt hij zeker niet toe. Veel zijn kleine pittige propjes.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:53

Fokken en een paar beurstips geven staan hier ongeveer op hetzelfde niveau. Als het eerste jaar Houston niks wordt, ga je het jaar daarop met de merrie naar Paddox en als dat niks wordt, ga je dan naar Florett. Is het na 3 jaar nog niks geworden zoek op dezelfde manier en een paar beurstips weer 3 hengsten en begin je hetzelfde spelletje opnieuw.
Inmiddels ben je na drie jaar ongeveer 2400 euro armer en naar alle waarschijnlijkheid 3 kromme veulens rijker. Na zes jaar loopt het op naar 5600 euro en al 6 kromme paarden rijker. Kun je gelijk een manage beginnen. Haha!

Waarom en wat voor zware ontstekingen heeft jouw merrie in haar voeten gehad?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 17:11

Op medisch staat een topic van mij lees dat maar eens, via de link in mijn onderschrift. En aan zo'n reactie heb ik dus helemaal niks. Als jullie denken dat ik het allemaal niet serieus meen en de hengsten die volgens ervaren fokkers, die mijn merrie bovendien goed kennen, zo de grond in boren zonder duidelijk aan te geven waarom geef dan maar helemaal geen reactie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:19

Aan zo'n reactie heb je wel wat, maar Arie plaatst het een beetje krom. Ervaren fokkers die jouw merrie kennen adviezeren je deze totaal verschillende hengsten. Of ze zijn niet ervaren genoeg (en wat is ervaren??. Ik ken ook 'ervaren' fokkers, de hengst die de pavo cup wint gaat er het jaar erna op Rolleyes), of je kennen jouw merrie niet goed genoeg (regelmatig in actie gezien, kennen ze het bloed, weten ze wat over de moederlijn, nafok, enz enz) of ze kennen de hengst niet goed genoeg. Feit blijft dat het totaal verschillende hengsten blijven Clown

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 17:26

Dat ervaren hoeft bij de eerste fokker die ik noemde (die alleen Houston zei) zeker niet tussen komma's. Hij fokt al zeker 25 jaar veulens en bijna ieder jaar heeft hij zeker 1 of meerdere veulens bij de select sale zitten dus hij weet heus wel waar hij over praat. Hij heeft mijn paard ook vaak genoeg in actie gezien en kent ook de bloedlijnen waar ze van afstamt.

Maar ik maak zaterdag wel foto's en dan wil ik wel eens horen wat voor een hengst jullie geschikt vinden. Ik vind het alleen niet echt leuk als die (overigens heel goed bedoelde) adviezen zo de grond in gestampt worden zonder echt een reden te geven waarom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:28

Nou die ervaren fokker zou moeten weten dat Houston een verkleinende factor heeft en niet aan te raden is op een kleine merrie, of je wil een E-pony fokken.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 17:41

Nou laat dan maar eens horen wat volgens jullie dan wel een passende combinatie is

Wat ik zelf dus vind wat mag verbeteren:

stap mag iets ruimer
galop mag beter te sluiten zijn
veulen mag iets meer massa krijgen als de moeder maar ik wil geen paard van ruim 1,70m

Wat behouden moet blijven:

ruime draf
goed karakter

En natuurlijk zit ik met die 850 euro grens. Ook wil ik liever geen piepjonge hengst.

Oh en als het kan graag met een link naar een foto en beschrijving want ik zoek me soms helemaal rot via google voordat ik de hengst te pakken heb.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:42

TS heeft aangegeven dat zij maat niet zo heel belangrijk vind - het kan zijn dat de fokwens ook zo bij de ervaren fokker is verteld... in dat opzicht kan hij natuurlijk wel aan de best fokkende Houston hebben gedacht.