afstammelingenkeuringen 2006

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: afstammelingenkeuringen 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:07

Heeft Lingh al veulentjes laten zien?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:18

@Fokker79

Klopt! Ik wist zelf uit mijn hoofd ook niet wat Upper Class voor een afstamming had en heb voor nood het groene hengstenboekje erbij moeten pakken Bloos
Toch jammer dat die geprikte veulens dan uit die gewone merries komen op een afstammelingen-keuring maar zo ziet men wel dat niet alle Florisjes de beste zijn.
Jammer, ik ben zelf wel gek van die hengst (ook zonder Happie Knipoog )

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 14:22

Pipo schreef:
Heeft Lingh al veulentjes laten zien?

maandag 18 september mag Lingh zijn veulens laten zien, dus je moet nog even wachten

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 14:48

arie53 schreef:
Even goed als onze mening over een goed evenwichtig gebouwd paard verschilt, zou onze mening over wat wel of niet een goed klassiek paard en wat wel of niet een goed veulen is, kunnen verschillen?
Ik zou dit met het onderstaande voorbeeld goed kunnen illustreren. Zo op het eerste oog een veulen met aansprekende bewegingen. Toch mist het de balans!
Afbeelding

Dit veulen staat ook op de video, ben benieuwd wat je daar dan van vindt, maar per foto is het al lastig zat. Geldt je mening ook op basis van deze foto?

Afbeelding
Wat op de foto's wel duidelijk is, is dat de schoft naar hals overgang stukken mooier is als bij de moeder. Dat was in z'n algemeenheid ook zo.

Roelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:14

Ik denk dat de gemiddelde fokker gewoon een Florencio wil, niet beseffend dat ze zijn moederlijn er wel bij krijgen en happie niet.

Laten we eerlijk zijn, als je op de tribune zit en je mag je buurman vertellen dat je een florencio/lingh/painted black hebt ...............of je mag gaan zeggen dat je een upper-class hebt. Upper-wie? Juist ja.
Florencio, met alle poespas eromheen is gewoon wat sexyer en derhalve commercieler.
[/quote]

hahaha precies, dat bedoel ik dus...Fokken zou dan emotie-gericht zijn omdat 'iedereen 'die hengst gebruikt. Dat zie je ook op de selectie van de veulenveilingen. Ik had de indruk dat het allemaal 'nieuw, hot en sexie ' moet zijn. Dat is commercieel.....Maar of het nou goede veulens zijn..? Als dat zo zou zijn hoeft men ook geen afstammelingen rapporten meer te maken....

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:38

Dees schreef:
Ik vond de opmerking in het rapport over de gebogen achterbenen niet echt reclame voor de hengst...

(ben er zelf niet geweest - ben dus ook benieuwd naar 'real life' verslagen )

Die opmerking stoort mij ook het meest Dees bij het verslag van Citango. Ik vraag me dan ook af. Vanwaar komt dat dan vandaan?

Verder klinkt het allemaal zeer interessant.

Citaat:
Citango is een voldoende ontwikkelde, rijtypische, sterk bespierde hengst die voldoende in het rechthoeksmodel is gebouwd, maar die weinig uitstraling heeft. Het voorbeen is kort. Het achterbeen is lang en klein gehoekt.
bron: www.kwpnstallion.com

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:55

Het stoort mij niet zo, Citango heeft dat achterbeen zelf ook en gezien het feit dat hij het goed gebruikt, is het hoogstens iets om rekening mee te houden als je al een merrie met een sabelbenig achterbeen hebt.

Overigens is het niet verwonderlijk dat hij dat doorfokt, zowel Jazz als Contango fokken een krom achterbeen.

Ik vind de rapportage zeer positief over Citango en dat had ik eigenlijk ook wel verwacht. De hengst is interessant gefokt en dat zie je toch vaak weer terug, zo'n goede moederlijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:42

Venetia schreef:
Ik vind de rapportage zeer positief over Citango en dat had ik eigenlijk ook wel verwacht. De hengst is interessant gefokt en dat zie je toch vaak weer terug, zo'n goede moederlijn.

Hihihi ja jij bent uiteraard een beetje bevooroordeeld he? Haha!
Maar idd voert hij mooi bloed.

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:59

Venetia schreef:
Het stoort mij niet zo, Citango heeft dat achterbeen zelf ook en gezien het feit dat hij het goed gebruikt, is het hoogstens iets om rekening mee te houden als je al een merrie met een sabelbenig achterbeen hebt.

Overigens is het niet verwonderlijk dat hij dat doorfokt, zowel Jazz als Contango fokken een krom achterbeen.

Was ook onze conclusie van de dag.
Merrielijnen!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:02

Venetia schreef:

Op verscheidene stamboekkeuringen die ik al bezocht heb kunnen ze er anders serieus over melken. Heb mening mooie paarden op exterieur en op beweging omwille van dit soort achterbeen niet ster zien worden.

Mijn logisch denken zegt me ook dat een iets gekromder achterbeen beter onder kan komen... Maar ja, wie ben ik? Knipoog

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:15

Iets rechter geeft meer buiging in de gewrichten,en meer kracht.maar wie ben ik ????

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:41

Bucephalus schreef:
janderegelaa schreef:
Net als Painted Black is Florencio een buitengewoon sportpaard maar geen vaderdier. ..

Ben je bij de afstammelingenkeuring geweest dan van Painted Black? Ik wel en de rapportage deed de collectie echt geen eer aan. Painted Black fokt heus wel goed.

Oww, sorry zie nu dubbelpost met Lilliputter Knipoog

gelukkig denken er meer mensen zo over Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:57

Fokker79 schreef:
Laten we eerlijk zijn, als je op de tribune zit en je mag je buurman vertellen dat je een florencio/lingh/painted black hebt ...............of je mag gaan zeggen dat je een upper-class hebt. Upper-wie? Juist ja.
Florencio, met alle poespas eromheen is gewoon wat sexyer en derhalve commercieler.

Ik heb liever een goede upper-wie dan een bagger florencio Clown

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:06

zit iets in Knipoog maar op papier heb ik liever een florencio Haha!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:20

Als ik ga kijken naar een sportpaard, zeggen de papieren mijn niets! Het paard moet goed zijn.
In principe is dat bij een fokmerrie ook zo. Er moet een goede fok in zitten.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:55

Suzanne F. schreef:
Poe nou ik moet zeggen dat de veulens zo van de foto mij ook erg tegenvallen. Bloos
Die halzen zijn echt vreselijk, idd erg verticaal en heel iel, lijken ook wat lengte te missen.

Verder waren ze niet echt overtuigend hoewel de moeders ook maar gewone dieren leken.
Een vosje leek zo vanaf de foto nog het leukste, met een blond staartje dacht ik.

Er was ook geen één veulen die netjes stond op stand behalve dat vosje wat jij noemt. De moeders waren inderdaad gewoon.

In draf zag je echt niks van die zogenaamde onderhalzen zoals het kwpn het noemt.
Het KWPN kan natuurlijk ook niet positief zijn....
Eerst moeten ze hem niet, dan lage punten geven in het verkort verrichtingsonderzoek, tja, dan kun je natuurlijk ook niet positief gaan doen over de veulens......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:18

samsam al foto's? Ik heb ze wel, maar kwaliteit is niet super..

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:21

De merries van een paar jaar terug waren volgens de modegril de meer eenvoudige, niet in het moderne type staande en dus de niet commerciele merries. Florencio was immers niet genoeg voor het KWPN bevonden.
Nu krijgt Florencio de merries met modern klinkende namen aangeboden en fokt hij voor geen meter. Frusty[/quote]

Moderne merries heb ik gemist en moderne namen? furore, G.Ramiro Z, Krack C ( die valt daar wel onder denk ik), Hurricane, Argentinus, Welt Hit II, Silvano N, Cabochon, Montecristo, Lord Sinclair, Kalusha, Juventus, Don Primero, Equador, Jetset-D, Daimler, Cocktail, Flemmingh (modehengst), Goodtimes.

Nou zoveel modern klinkende namen zie ik hier niet tussen staan hoor!!!

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:27

Flemmingh mode hengst??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:27

Jan_VT schreef:
Er moet een goede fok in zitten.

Dat vind ik nou eens leuk uitgedrukt OK dan!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:07

Suzanne F. schreef:
Venetia schreef:

Hihihi ja jij bent uiteraard een beetje bevooroordeeld he? Haha!
Maar idd voert hij mooi bloed.

Haha sssst.
Maar het ging me voornamelijk om de predicaten en prestaties in de moederlijn, maar nu je het zegt, leuke hengsten zitten erachter! Clown
Nee grapje, maar gezien zijn pedigree zullen bepaalde dingen in hem verankerd zijn. Dus ook dat sabelbenige achterbeen, maar ook positieve dingen. Franse stand zal bij hem ook wel een risico'tje zijn.

Op stand vind ik het trouwens niet de meest aansprekende hengst, maar het gaat toch vooral om de beweging, IMO.

Overigens, nog een aansprekende Floris op de veuenveiling maren-kessel, zal foto zsm plaatsen! Mooie lange hals en langgelijnd type!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 23:12

Saartje1 schreef:
Iets rechter geeft meer buiging in de gewrichten,en meer kracht.maar wie ben ik ????
Geldt dit voor een recht achterbeen of een recht kruis? Het laatste zie je wel in combinatie met tuigers en geldersen, maar of een recht achterbeen nou altijd meer buiging geeft tijdens het lopen is volgens mij niet zo. Het rechtere kruis zou een voordeel zijn bij het springen (openen?) maar bij dressuur zijn er toch best veel voorbeelden dat een wat krommer achterbeen niet per definitie slecht is.

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 00:54

Zeg ook niet dat dat slecht is toch ,alles waar te voor staat is niet goed.
maar ik had het over het spronggewricht.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 00:59