[TI] tinkerhengst Falcon van Gipsy Spirit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:48

Zo, toen zag hij er wel een stuk anders uit! Volgends mij word Grey ook een heel mooi paardje

FiekeKendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:39

Bedankt Supertje voor je berekening!! Het kan dus echt vanalles worden... Wie wil kan inzetten!!

Groetjes,

Fieke

Jean

Re: tinkerhengst Falcon van Gipsy Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 06:52

Ik waag me er niet aan

odilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:56

Ikke ook niet, het kan echt alles worden

FiekeKendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:19

Flauw hoor

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:11

Nou zit ik dit dus allemaal "even" te lezen Ben lekker vlot ik weet het...

Nu vroeg ik me af, wat Lizzy dan is... Is Lizzy een gewone vosbonte-schimmel of zoals in haar paspoort staat, een roan vos schimmel (lekkere benaming allemaal...) als ik dat van Sabino lees, den ik eerder dat ze dat is. Haar hoofd blijft ongeveer dezelfde kleur, is dus niet lichter geworden, maar haar vlekken op haar lichaam wel. Tenzij nu nog donkerder moet gaan worden, maar dat denk ik niet.

Afbeelding
hier zie je duidelijk haar hoofd, met wat "vlekjes" op haar borst. de vlekjes zijn beduidend minder, dan de foto die ik toen heb gekregen. Maar haar hoofd is dus hetzelfde.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=XUHVGSRW
Even in links anders wordt het zo'n foto topic. Hier dus duidelijk haar vlek aan de rechterkant.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=37OOEAQH
dit was begin april, toen waren er haast nog geen vlekjes...

http://www.mijnalbum.nl/Foto=AQXLPGBR
En dit is toen ze net uit Ierland kwam (volgens mij)

Voor supertje de vraag dan Wat als ik hier dus een zwart bonte hengst op zet, deze hengst heeft nog geen 1-kleurige nakomelingen gehad....

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:12

Ik heb me geloof ik al vaker mijn hoofd over gebroken wat voor kleur Lizzy nou is, Roan of Schimmel. Ik dacht schimmel, maar als ik nu zie dat de kleur weer (zo sterk) terug komt klopt dat niet. Met Roan klopt het ook niet, want dan zou ze juist in de zomer veel lichter moeten zijn.
Er is toen ook wel een andere mogelijkheid door mijn hoofd gegaan, maar ik dacht dat ze daar verder geen kenmerken van had, fout gedacht dus.... Ik zit namelijk net in je profiel te kijken, en zie ineens een foto van haar oog staan, en dat is een zogenaamd 'mensenoog' met een duidelijk afgetekende iris, de rest is wit er omheen.
Ik heb dus een zéér donkerbruin vermoeden dat Lizzy geen Roan of schimmel is, maar een Varnish Roan En dat is een appaloosa patroon, wat niets met gewoon Roan te maken heeft.
Een Varnish Roan wordt wel over de jaren lichter, maar wordt nooit helemaal wit. De kleur blijft vooral op de harde delen, onderbenen (bij de meeste tinkers niet zo van toepassing vanwege de witte aftekeningen aan de benen), hoofd, heupen, borstbeen, etc.
Dit is een 'effen' gekleurde Varnish Roan:
Afbeelding
Dit paard heeft ook stippen, maar lang niet alle Varnish Roans hebben dat.

(Ga nog maar even goed zitten, dit wordt weer een lang verhaal )

Appaloosa is een heel complex gen, waar nog láng niet alles over bekend is. Wel is duidelijk dat het om 2 'soorten' genen gaat. Namelijk het basis appaloosa gen LP en andere genen die onder de groep PATN vallen (van pattern = patroon). LP is 'het' appaloosagen, PATN is het gen wat zorgt voor het patroon. Er zijn verschillende PATN genen, waarvan de ene meer kleur geeft dan de andere.
Ik ga het weer even in Jip en Janneke taal proberen uit te leggen
Je kunt je het appaloosa voorstellen stroomdraad en een lamp. LP is de elektriciteit die naar de schuur gaat, PATN is de lamp.
De stroomdraad, LP dus, heb je nodig om de lamp, PATN, te laten branden. Werkt de stroom en heb je een lamp, dan kun je zien. In dat geval als LP en PATN beiden 'aan' staan zie je het patroon.
Heb je wel een lamp, maar geen stroom, dan is de lamp er wel maar zie je niks omdat hij geen stroom heeft. Een paard met PATN maar zonder LP laat dus niks zien.
Heb je wel stroom, maar geen lamp, dan zie je ook niks, maar je kunt wel merken dat de stroom 'aan' staat. Een paard wat wel LP heeft en geen PATN zal dus appaloosa-kenmerken hebben, maar geen stippen.
Die kenmerken zijn 'mensenogen' gestreepte hoeven, gevlekte huid rond ogen en geslachtsdelen en roaning.

Lizzy heeft dus waarschijnlijk wel LP, maar geen PATN. Ze zou wel PATN kunnen hebben, maar door het vele wit kan dat verborgen blijven, en bovendien kan ze ook maar een heel klein PATN gen hebben, in ieder geval geen 'groot' PATN. Ik denk niet dat ze PATN draagt, omdat dat op vos nogal de neiging heeft om flink tot uiting te komen.
Voor wat betreft LP ga ik er van uit dat ze LPlp is (heterozygoot), omdat appy nou niet bepaald veel voorkomt bij tinkers (al zijn ze er zéker wel!)

Om nu weer even terug te komen op je vraag w.b.t. de hengst, om welke hengst gaat het eigenlijk? (mag ook via PB).
Als de hengst homozygoot is zal hij 100% bont doorgeven en heb je de volgende mogelijkheden:
25% zwartbont
25% bruinbont
50% vosbont
25% zwartbont met app. kenmerken
25% bruinbont met app. kenmerken
50% vosbont met app. kenmerken

Als er appaloosa kenmerken zijn dan is er grote kans dat die ook Varnish Roan zullen zijn.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:52

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:16

Supertje schreef:
Ik zit namelijk net in je profiel te kijken, en zie ineens een foto van haar oog staan, en dat is een zogenaamd 'mensenoog' met een duidelijk afgetekende iris, de rest is wit er omheen.

Dat is wat veel Tinkers en Shires hebben, een zgn ringoog?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:49

Nee, een ringoog of ringeloog is iets anders.
Ringelogen zijn meestal blauw, en zijn ogen die omgeven zijn door wit, maar zwarte 'eyeliner' hebben.
Dit is een ringeloog (link i.v.m. groot plaatje) :
http://www.threeleaf.com/stock-photogra ... xmw8re.jpg
En dit is een appaloosa-oog oftewel mensenoog:
Afbeelding

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:03

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:53

Heel interesant dit topic ik ga ook zeker de nieuwe volgen over de kleurvererving.