Welke hengst op mijn stermerrie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:06

janie schreef:
chantal, waar heb jij die info vandaan?Ik weet dus alleen die 3 van nimmerdor en wellington ik zou graag weten waar jij dit vandaan hebt?

Vind ik wel een bedankje van jouw kant waard eigenlijk. Chantal heeft erg haar best gedaan om info te verkrijgen.

Voor 600 euro kan je beter niet fokken.
Vainqueur is geen hele slechte keus. Misschien dan nog Vaillant te overwegen? (For pleasure x Nimmerdor) ??
Of Veron (Quite easy x Caretino)? Fok je terug op Landgraf I.
En ik zag ook nog een Indoctro x Nimmerdor, Viceroy T. Ik kende hengst niet maar de bloedlijn is mooi.

Jan_VT

Re: Welke hengst op mijn stermerrie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:29

Ik zou ook je plan niet volgen... Ik kan berijpen dat je niet die hoge dekgelden wilt. Maar ik vind wel dat je een bepaalde marge moet inbouwen bv. tussen de 800 en 1000 €.

Wat dacht je van deze. Super springpaard. Mooi model, en uit een zeer bewezenlijn. Contender behoeft geen commentaar meer denk ik. Zijn moeder bracht ook de goedgekeurde Z-hengst Caretino Z die onder Jos Lansink wereldkampioen van de 7-jarigen werd. Hij is ook nog eens de volle broer van Contendro I. Deze heeft zich toch ook al bewezen.

CONTENDRO II, is te verkrijgen via de Dalhoeve. Ook het dekgeld is nog interessant voor jou denk ik. 850 €, wat een zeer goede prijs is + 600 € retour bij gust.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

meer info bij:

www.dalhoeve.nl

Van Contender is trouwens geweten dat hij ook nog leuke bewegers geeft, dus...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:33

chellano van Zangersheide :400€na eerste insiminatie en 800€ als je veulen volgend jaar 14 dagen oud is ..dus slechts een heel klein risico

Yootha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:16

Love and Jump misschien iets?

Zoon van Levantos I uit Vinona van Calypso I.
Komt uit stam 776, de stam van Ramiro. Geboren in 1996, 1,70 cm.

Gekeurd voor Oldenburg, Westfalen en Z.f.d.P.

Dekgeld in 2005 was 650 euro.

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 19:42

Suzanne, ik ben haar ook erg dankbaar,dus bij deze, ik was gewoon geinteresserd hoe zij daar bijkwam, niet gelijk het negatieve lezen!En zo te lezen komen er steeds meer hengsten van deze prijscategorie, dus vind ik het een beetje apart dat sommige mensen zeggen dat er zowat niets voor dat geld te krijgen is.Nogmaals: geen dure hengst,wel kwaliteit,en in een goede bewezen bloedlijn gefokt, er is best wat te vinden.En daar hou ik het bij.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:48

Ik vind dat je gelijk hebt Janie en dat je de risico's met zo'n oudere merrie wil beperken bovendien denk ik niet dat je een crack wil fokken maar een opvolger voor je merrie .Daarom denk ik dat je beter af bent bij de kleinere hengstenboer die er alles aan zal doen om je merrie drachtig te krijgen en die je bovendien betere condities zal geven (bvb bij levend veulen of betalen bij 1/10 als ze drachtig is .

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 19:56

juist jij begrijpt in 1 keer wat ik bedoel hahaha.Kijk vind het super dat ik zo n mooie merrie met goed papier heb,maar uiteindelijk wil ik een veulen wat van haar is.Om de hengst geef ik niet veel.Hij moet natuurlijk wel van een bewezen bloedlijn komen,maar voor mij vind ik een jonge hengst, zoon van....enzo prima!Ik wil ook echt die bloedlijn niet verprutsen,maar Ik hoef niet z\o nodig een dresuur of springcrack.Miss ben ik daar een beetje te nuchter voor....maar jah.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:55

Je hebt nu in ieder geval weer een paar goeie opties die ook nog betaalbaar lijken te zijn. Ben benieuwd wat je DA zegt en wat voor hengst je dan eventueel gaat kiezen als vaderpaard.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:13

Er is best wel keus in die prijsklasse denk ik hoor.. Cyrano bv. is 400 € (ik zeg niet dat het een toppaard is en dat het iets voor jou is, gewoon een voorbeeld)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:26

Lidewijke schreef:
Er is best wel keus in die prijsklasse denk ik hoor.. Cyrano bv. is 400 € (ik zeg niet dat het een toppaard is en dat het iets voor jou is, gewoon een voorbeeld)

Who the f*ck is Cyrano????

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:39

Suzanne F. schreef:
Lidewijke schreef:

Who the f*ck is Cyrano????

Who cares... ???

De TS moet ook even in het achterhoofd houden vind ik dat wanneer ze vooral de dekprijs in het achterhoofd houd... en dus gaat selecteren op goedkoop of niet, dat dit kan leiden tot een keuzen van hengst die niet bewezen is, of niet uit een bewezen lijn komt.

BELANGRIJK hierbij is dat dit kan leiden tot een veulen waar ze niet tevreden over is. In dit geval is het vaak ook moeilijk zulk een veulen van de hand te doen. Denk er even bij na dat je op dat moment OOK VEEL kosten begint te maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:07

Lidewijke schreef:
Zoals ik al zei: In die prijsklassen zitten meestal kneusjes of een verkeerd keuze hengst voor deze merrie. Dus je voorbeeld is nogal een verkeerde keuze.

Citaat:
juist jij begrijpt in 1 keer wat ik bedoel hahaha.
' t gaat er niet om dat ik je niet begrijp, maar jij begrijpt ons niet. Je merrie heeft een droompapier(!) Dat wordt honderd keer om je oren gesmeten, je kunt met zo'n merrie het e.e.a. afdwingen bij de h.h. en vervolgens ga je voor een goedkope 'prut' hengst kiezen omdat je in eerste plaats gewoon een veulen wilt. It takes two to Tango en zonder een goede merrie is een goede hengst niks en andersom ook niet. Straks raakt ze in 1 x drachtig, of komt er een (cru gezegd) een prutveulen uit en sla je jezelf voor je kop met: Had ik toen maar....

Als jij je goed laat adviseren door de da over evt. drachtigheidskansen en je praat (onderhandeld) met de h.h. dan kun je de kans op een goed veulen vergroten. Ik neem aan dat je toch ook wel een goed veulen wilt waar je verder mee kan en niet waar je mee achteruit gaat. Dat is nl. het doel van fokken. Verbeteren en niet vermeerderen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:31

Ja, dat bedoelde ik dus ook. Sammie verwoord het beter.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:13

Om je financieel een beetje in te dekken, kan je de merrie verzekeren..( mijn verzekering dekt gewoon als de merrie bij de bevalling dood gaat of complicaties dood tot gevolg heeft).....en ook een ongeboren veulenverzekering is een optie, dit heb ik ook een keer gedaan.....veulen werd met 2 weken geeuthaniseerd ...dus heb ik em uitgekeerd gekregen...de 1000 euro dekgeld had ik dus weer terug, de premie was ong. 200 euro..en ik had voor 1200 verzekerd,,,,,.dus t is wel duur....ik had wel de uitgebreide verzekering....

Goede afspraken met hengstenhouder ...

kunnen er ook voor zorgen dat je financieel het risico beperkt...

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 12:15

jammer, maar mijn merrie kan niet verzekerd worden ivm de oudheid.En sorry hoor,maar waarom zou een hh met mij een deal sluiten omdat ik toevallig een merrie met een goed papier heb?Als hij al weet dat ik het veulen toch niet verkoopt.De handel is groot,dus waarom zouden hun mij daar in tegemoet komen?en bovendien ben ik niet bedreven genoeg denk ik om zo te onderhandelen.En zoals bv vainceur vind ik geen prutshengst hoor!Anders was hij verder ook niet goedgekeurd e.d.!!!

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:19

gisteren geplaatst:
Citaat:
de da komt morgenochtend langs om een echo te maken,om te kijken of het uberhaupt nog mogelijk is

en ??

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:26

Sammie overdrijven is ook een kunst ..Droompapier "is wel fel overdreven ..er zijn nog honderden Landgraf merries te koop in Duitslan den ze zijn allemaal reeds "oudjes " dus heel goedkoop in aankoop .Helaas voor "ons" is de ts geen topfokker en wil ze alleen een veulen voor eigen gebruik en daar zullen we het moeten mee doen ..en om nou te zeggen dat alles onder de 1000€ Pruthengsten zijn Op enkele uitzonderingen na zijn alle hengsten van het Holsteiner verband beschikbaar onder de 1000€ moet je maar eens op hun site bekijken ,ook Oldenburgse hengsten en Hanoveraanse hengsten zijn in die prijsklasse beschikbaar en dat zijn helemaal geen pruthengsten maar stuk voor stuk hengsten die zich al bewezen hebben in de fokkerij .En nogmaals de merrie moet eerst nog drachtig worden en ook het vruchtje vasthouden en juist dat wil bij oudere merries die al een poosje geen veulen meer gehad hebben mislukken .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 12:37

libke schreef:
Sammie overdrijven is ook een kunst .

Dank u, ik doe mijn best. Ik denk dat je best wel weet wat ik bedoel (!)
Citaat:
en om nou te zeggen dat alles onder de 1000€ Pruthengsten zijn

Lezen is blijkbaar ook een vak apart maar goed; speciaal voor jou; hengsten die slecht presteren zijn vaak ook (veel) lager in het dekgeld OF ze zijn jong waarmee je ook een risico (kunt) nemen met als gevolg dat je (kans hebt op) een pruthengst neemt. Hoe dan ook... IK vind het zonde. Wat de TS doet moet ze zelf weten.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:13

Heeft de merrie van TS trouwens zelf in de sport gepresteerd want jullie willen er allemaal een crack van een vererver op zetten en mss breekt de merrie wel haar benen op een steiltje van één meter ... dan zijn de rollen omgekeerd hoor !!
Sammie
Calato 900€
Carolus 600€
Cassini II 600€
Coriano 800€
Colandro 500€
Lancer II 650€
Quantum 550€
Cristo 550€
Corofino II 550€
Chambertin 600€
Dutch capitol 750€

Chello I en II 500€
Air Jordan ,Chellano en Zandor z Bij Zangersheide :400+800€ als het veulen 2 weken oud is
Chalan 900€

al deze hengsten hebben stuk voor stuk bewezen OF goed te vererven EN /OF goed gepresteerd te hebben

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:18

libke schreef:
Sammie

geen dekgeld??

Ik ben niet zo bekend met dat Duitse grut, als dat in Nederland vers (verzend of onderverdund) te verkrijgen is, evt. de moeite waard. Maar dan zal ts wel reg. a of weer richting de duitse papieren (moeten) gaan.

Yootha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:28

Love and Jump kost slecht 100 euro aanbetaling. Bij drachtigheid betaal je pas de rest.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:50

Ik heb het hele topic door gelezen. En de eerste hengst de me te binnen schoot is die waarmee ik mijn merrie ook wilde dekken. Ik snap heel goed dat de TS geen dure hengst neemt. Ik zit ongeveer in het zelfde schuitje. Heb een 3 jarige die een hartprobleem heeft. Ik kan er niks mee. Of de de dracht aan kan weten we ook niet. Ald we haar dekken dan wordt het in de 1e instantie ook een goedkope hengst zodat we wat geld betreft weinig te verliezen hebben. Klinkt misschien raar. Ook willen we graag een veulen uit de moederlijn daar we met haar moeder ook niet meer kunnen fokken.
Naarmate ik verder lees zie ik opeens de hengst die ik in gedachten heb staan. Iamand anders noemt hem ook. Ook komen er gelijk een paar rare opmerkingen. Wat ik absoluut niet snap, maar goed Cyrano. heeft s- gesprongen met gerd Sosath. Zeer braaf paard met super werkwillig karakter. Holsteiner en ook aangekeurd voor Hannover als ik het goed heb. Afstamming: Cantus x Ahorn Z x Laertes. Dekgeld 400 euro.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:53

janie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:44

yootha, wie is love and jump?En waar staat hij ter dekking? Mijn merrie heeft zelf Z2 dressuur gelopen,of ze ook met haar hebben gesprongen weet ik niet.Ze kan het iig wel!Ik vind dat er knap wat leuke hengsten bij zitten voor niet al teveel geld.Het mag wat kosten,maar gewoon geen duizend euro of hoger,heb ik er niet voor over.Ik ga eens surfen op de genoemde hengsten

Yootha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 16:01

Love and Jump staat ter dekking bij H.D. Blumhoff in Walchum (DLD). Dat ligt net over de grens bij Emmen. Je kunt je paard daar ook neerzetten om gedekt te worden. De hengst heeft een super karakter en kan goed springen.