Citaat:En zo ken ik nog veel meer jonge KWPN-ers in mijn omgeving, dus ik denk dat het voor het karaktergedeelte toch grotendeels aan de mensen zelf ligt.
Paarden waar niks aanmankeert, komen ook niet bij Laarakker.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:En zo ken ik nog veel meer jonge KWPN-ers in mijn omgeving, dus ik denk dat het voor het karaktergedeelte toch grotendeels aan de mensen zelf ligt.
arie53 schreef:Citaat:En zo ken ik nog veel meer jonge KWPN-ers in mijn omgeving, dus ik denk dat het voor het karaktergedeelte toch grotendeels aan de mensen zelf ligt.
Paarden waar niks aanmankeert, komen ook niet bij Laarakker.
arie53 schreef:Bucephalus schreef:Hoeveel paarden als Meteor hebben dezelfde prestatie geleverd in die tijd?
Al zou het er maar 1 geweest zijn. Dan nog is het voor een fokker als producent van een produkt uitermate zinvol om nauwkeurig te analyseren, hoe dit mechaniek uiterlijk en innerlijk in elkaar zit en functioneert. Als je in staat bent om hetzelfde produkt (type) te fokken, is m.i. de kans groter op dezelfde resulaten, dan met een compleet anderven op veronderstellingen gefokt type.
arie53 schreef:Een goed evenwichtig gebouwd paard draagt op stand 60% van zijn gewicht op de voorhand en 40% op de achterhand. Om een zuivere balans en gelijke belasting in de beweging te verkrijgen, moet het paard deze ongelijke gewichtsverhouding verdelen in een exact gelijke belasting van 50/50% over de dragende voor -en achterbenen.
Als je aan deze zorgvuldig door de natuur gevormde formule tornt, krijg je dus vroeg of laat maar meestal vroeg met ernstige afwijkingen te maken.
christel1857 schreef:Nou je hoeft bij mijn hafje en friezen niet aan te komen met voorbeenblessures, rugproblemen e.d. ze hebben het gewoon niet.
sarabande schreef:christel1857 schreef:Nou je hoeft bij mijn hafje en friezen niet aan te komen met voorbeenblessures, rugproblemen e.d. ze hebben het gewoon niet.
Ik heb hier toch al heel wat mensen op dit forum zien worstelen met blesures van hun Hafjes, Tinkers, Friezen etc etc. tot aan afscheid nemen aan toe, dus dit is onzin
Bucephalus schreef:arie53 schreef:Een goed evenwichtig gebouwd paard draagt op stand 60% van zijn gewicht op de voorhand en 40% op de achterhand. Om een zuivere balans en gelijke belasting in de beweging te verkrijgen, moet het paard deze ongelijke gewichtsverhouding verdelen in een exact gelijke belasting van 50/50% over de dragende voor -en achterbenen.
Als je aan deze zorgvuldig door de natuur gevormde formule tornt, krijg je dus vroeg of laat maar meestal vroeg met ernstige afwijkingen te maken.
Het zwaartepunt komt in de beweging de ene keer meer op één of twee voor-, of achterbenen te liggen, afhankelijk van wat voor een beweging het paard uitvoert. De beweging varieert immers en is nooit constant verdeeld in een 50%-50% verhouding. Bij een correct bewegend paard in de draf landt het eerst op een achterbeen en is er een volledig zweefmoment. Daarbij is een vloeiende bewegingsafloop kenmerkend voor het al dan niet optreden van blessures. Een paard dat gemakkelijk zit, zowel in de draf als in de galop, beweegt beter dan een paard dat hoog opgooit en de ruiter telkens in onbalans brengt. Zulke paarden zijn gevoeliger voor blessures. De flexibiliteit van de rug is daarbij heel erg belangrijk en het gebruik van de buikspieren. Heeft het paard dan nog een goede hals waardoor het de rug goed kan gebruiken, dan heb je in principe een paard dat heel veel jaartjes meegaat. Er moet dan in het onderstel wel genoeg breedte zijn voor de aanhechting van spieren en de verhouding van de lengte en breedte van de beenderen in de benen tot elkaar moet goed zijn.
arie53 schreef:Bij een evenwichtig gebouwd ligt het zwaartepunt altijd in het midden ongacht in welke beweging het paard zich bevindt. Derhalve kunnen deze paarden zich ook op een ongelijke, zware of harde bodem in balans blijven voortbewegen.
Citaat:Abgesehen vom Reitergewicht, das natürlich für das Pferd neue Gleichgewichtsprobleme schafft, kann der Schwerpunkt durch Heben und Senken des Halses nach vorne oder nach hinten verlagert werden, weshalb dessen Länge und Beweglichkeit, sein Ansatz und besonders sein Aufsatz von Bedeutung für den unterschiedlichen Bewegungsablauf und das verschiedenartige natürliche Gleichgewicht der einzelnen Pferde ist. Seine große Einflußnahme auf die Verlagerung des Schwerpunktes wird dazu deutlich, daß ein Pferd ohne senken des Halses zwischen die Vorderbeine unmöglich gestreckt mit beiden Hinterbeinen ausleilen kann. Bei jeder Vor-, Seit- und Rückwärtsgang verlagert sich der Schwerpunkt eines Pferdes. Es wird nur so lange im Gleichgewicht befinden, wie das Lot vom Schwerpunkt auf den Boden innerhalb der Unterstützungsfläche bleibt, und es wird stürzen, trifft das Lot außerhalb auf.
Citaat:Abgesehen vom Reitergewicht, das natürlich für das Pferd neue Gleichgewichtsprobleme schafft, kann der Schwerpunkt durch Heben und Senken des Halses nach vorne oder nach hinten verlagert werden, weshalb dessen Länge und Beweglichkeit, sein Ansatz und besonders sein Aufsatz von Bedeutung für den unterschiedlichen Bewegungsablauf und das verschiedenartige natürliche Gleichgewicht der einzelnen Pferde ist. Seine große Einflußnahme auf die Verlagerung des Schwerpunktes wird dazu deutlich, daß ein Pferd ohne senken des Halses zwischen die Vorderbeine unmöglich gestreckt mit beiden Hinterbeinen ausleilen kann. Bei jeder Vor-, Seit- und Rückwärtsgang verlagert sich der Schwerpunkt eines Pferdes. Es wird nur so lange im Gleichgewicht befinden, wie das Lot vom Schwerpunkt auf den Boden innerhalb der Unterstützungsfläche bleibt, und es wird stürzen, trifft das Lot außerhalb auf.
arie53 schreef:Citaat:Scheunert en Trautmann hebben in hun onderzoek geen expliciet onderscheid gemaakt tussen evenwichtig en niet evenwichtig gebouwde paarden;
De conclusies van het onderzoek zouden dan wellicht anders zijn uitgevallen.
Suzanne F. schreef:Zannekin: Dan heb je niet gelezen dat mijn paarden ook elke dag buiten los komen. Maar toch krijgen ze blessures en de ene heeft zich als jong paard in een hek kapot gerend terwijl ze elke dag buiten kwam. Gewoon omdat die echt een steekje los heeft en niet gewoon heet is.
Maar daar ging de discussie niet over. Ik ben benieuwd of de bouw van de hedendaagse dressuurpaarden bijdraagt aan de blessuregevoeligheid, bijv. hoogbenigheid, lang gekoot etc.
Ik denk dat Arie53 meteen kan zeggen van wel. Blijft interessant, zal best een kern van waarheid inzitten.
arie53 schreef:Probeer dat maar eens met aan een voet een hoge hak en de andere voet zonder schoen. Je zult merken dat het veel moeilijker is de balans te bewaren en het hard lopen gaat je aanmerkelijk zwaarder af. Bovendien krijg je te maken met een ongelijke belasting die niet alleen in de benen en beenspieren te merken is, maar vooral in de lendenen en de spieren.
Citaat:de kont in de lucht en stijve achterbenen.
arie53 schreef:Net als bij de mens gaat het ook bij het paard om het zwaartepunt. Dat zwaartepunt moet bij het paard om in de beweging in balans te blijven in het midden te liggen.
arie53 schreef:Citaat:de kont in de lucht en stijve achterbenen.
Dan zal er ook nog wel Engelse Volbloed in zitten.
arie53 schreef:Net als bij de mens gaat het ook bij het paard om het zwaartepunt. Dat zwaartepunt moet bij het paard om in de beweging in balans te blijven in het midden te liggen.
caitton schreef:bij ons gaan ze met 3,5 pas aan de longe
en wil pas een paard in het Z als hij 10 jaar is maar ja dan wil de markt ze niet want dan zijn ze te oud.