Wie laat zijn merrie dekken door een EASP hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:55

caitton schreef:
CGJ12 jij praat over een hengst die over de plas gaat en hunter wordt. Ik heb van die zelfde hengst genoeg nakomelingen
en zelfs een zoon die vind ik nog beter is als de betreffende hengst
........

Je meent het..........
De rest is dus minder?
Gefeliciteerd.........

Excuseme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:58

sarabande schreef:
Ik zit met mijn oren te klapperen, het duurde een paar jaar maar nu zeggen alle meelopers van indertijd hetzelfde wat toen ook al gezegd werd
Ach verstand komt met de jaren zullen we maar zeggen

Noem je mij een meeloper?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:02

Excuseme schreef:
Noem je mij een meeloper?

Ik denk dat ze op iemand anders doelt ..............

Bucephalus

Re: Wie laat zijn merrie dekken door een EASP hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:10

Nou, ik kan niet ontkennen dat de discussies in het begin in ieder geval levendig en interessant waren. Wat ze bij mij hebben bereikt is dat ik meer ben gaan nadenken over het hoe en waarom en ik ben gerichter gaan kijken. Wat dat betreft heb ik er zeer zeker iets van opgestoken. Alleen gaat mijn pad een andere kant op.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:24

Zou toch ook wat zijn als je in de loop der tijd gedachtes niet bij mag schaven....

Stilstaan is immers achteruitgang....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:36

Bucephalus schreef:
. Alleen gaat mijn pad een andere kant op.

Jij ook al.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:40

ceasario schreef:
Bucephalus schreef:
. Alleen gaat mijn pad een andere kant op.

Jij ook al.

Ach ja, hahahaha. Wijsheid komt met de jaren en bij de een duurt het wat langer dan bij de ander voordat er een kwartje valt .

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:17

Ach, ik denk maar zo, niemand heeft de wijsheid in pacht wat betreft fokken. Je kunt alleen van verschillende mensen dingen oppikken, en zien wat je er zelf mee doet.

Ik geloof wel dat, net zoals Bucephalus zegt, het tijdperk van volbloed achter ons ligt. Deze genen zitten nu in de pedigrees, en daar moeten we het mee doen. Misschien is dit wel het beslissende moment.....WAT gaan we er mee doen?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:16

Citaat:
Wat ze bij mij hebben bereikt is dat ik meer ben gaan nadenken over het hoe en waarom en ik ben gerichter gaan kijken. Wat dat betreft heb ik er zeer zeker iets van opgestoken.

Zo is ook mijn ervaring en dat was volgens mij ook de bedoeling van deze discussies.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:35

Viennanova schreef:
Ik geloof wel dat, net zoals Bucephalus zegt, het tijdperk van volbloed achter ons ligt. Deze genen zitten nu in de pedigrees, en daar moeten we het mee doen. Misschien is dit wel het beslissende moment.....WAT gaan we er mee doen?

Ik denk dat dus niet (niet aanvallend bedoeld). Ik zie steeds meer volbloed in paarden aan de top waarbij je in Duitsland meer volbloed in de pedigrees ziet dan hier (en Nederland veronderstel ik).
Ik wil niet beredeneren maar gewoon vaststellen hoeveel volbloed zit in paarden die presteren.
Ik denk dat een tijdbperk aanbreekt van betere volbloeden in de fokkerij, in het rijpaardtype staand en een groter aanbod. Volbloed voor de warmbloedfokkerij moet evenzeer en meer geselecteerd worden en er zijn wsch tijden geweest waar er een klein aanbod was van enkel racetypes.

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:55

Hmm, ik denk dat het tijdperk van het gebruik van de volbloeden afgelopen is. Om bloed toe te voegen zullen hengsten/merries gebruikt worden die een aandeel volbloed in de pedigree hebben, maar de volle volbloeden zullen niet meer aan de bak komen. Ik denk dat volbloed in de springsport (nu ga ik mensen tegen het hoofd stoten) meer van belang is dan in de dressuursport. Hoe vaak zie je niet dat volbloed bij een springen net dat laatste beetje gretigheid toevoegd, maar bij een dressuurpaard juist rillerigheid en angst toevoegd?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:57

En wat voegt het Shagya/Arabisch bloed toe, want daar gaat dit topic toch over?

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:59

Als je geen zuiver volbloed meer gebruikt ga je vanzelf verzwaren, de volbloed gaat meer naar achteren zitten in de pedigree. Dus veredelen met halfbloedmerries blijft niet duren.
Een Likoto bv zou ik nog zien zitten.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:01

Opvallend is dat iedere topsporter om bloed vraagt. Emil Hendriks IDS 5 2006 pag 79: bloed betekent kunnen teruglopen en schakelen, verkorten en verlengen, vooral op de sprong. ..... een gebrek aan bloed is als tekortkoming om een toppaard te worden.

Eerder noemde Anky en vele andere topruiters en amazones het uithoudingvermogen, moed en de vechtlust die een paard met bloed heeft en die maakt dat het een winnaar wordt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:03

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:04

Maar er hoeft toch niet perse veredeld te worden met vol- of halfbloeden?
En ook in een grote groep paarden zoals binnen de EU moeten wel verschil in type te vinden zijn, dus misschien is het wel binnen de warmbloeden te houden?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:05

Vraag.........

ALS een KWPN hengst erkend wordt door het EASP (kan dat eigenlijk wel, of DOEN ze bij het EASP niet aan erkennen?).............
........ en ik dek met die KWPNner......... dan doe ik dus mijn merrie eigenlijk onder een EASP-hengst........

Klopt zo'n uitspraak, of geldt dat alleen voor échte EASP-ers. (Die EASP-ers die geen enkel ander stamboek wil) ?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:09

Himyar schreef:
En wat voegt het Shagya/Arabisch bloed toe, want daar gaat dit topic toch over?

Waar een volbloed z'n probleem vooraan zit zit dat bij een arabier achteraan: met de kont in de lucht lopen nl, moeilijk de achterbenen onder kunnen brengen. Daar moet dus zeker evenzeer in geselecteerd worden. Probleem is ook dat men grote paarden wil.
Naar mijn mening en in het bezit zijnde van 2 geweldige arabieren meen ik ook dat het karakter complexer kan zijn dan dat van een engelse volbloed. Niet van stout zijn, maar makkelijker kapot te maken door een onwetend ruiter.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:09

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:13

Zannekin schreef:
Als je geen zuiver volbloed meer gebruikt ga je vanzelf verzwaren, de volbloed gaat meer naar achteren zitten in de pedigree. Dus veredelen met halfbloedmerries blijft niet duren.
Een Likoto bv zou ik nog zien zitten.

Naar aanleiding van bovenstaande.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:16

@ceasario
Ik geloof niet in eindprodukten als je dat bedoelt. Eindprodukten noemt men paarden waarbij het moeilijker is een geschikte parner te vinden. Dit omdat er meestal op een zware merrie een volbloedhengst werd gezet die erg verschilde van de merrie. Als je dan met zo'n produkt wil fokken zet ofwel de volbloed ofwel de massa door, afhankelijk van de partner. Er zijn toch genoeg presterende paarden met volbloed in de 3e-4e generatie, die komen ook uit zo'n ouders.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:22

Een volbloed of Arabier gebruiken kan natuurlijk.
Maar je komt er de eerste 2-3 generaties niet meer vanaf, tenzij je de voorkeur geeft om je stam om te bouwen.

Zannekin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:23

Viennanova schreef:
Maar er hoeft toch niet perse veredeld te worden met vol- of halfbloeden?
En ook in een grote groep paarden zoals binnen de EU moeten wel verschil in type te vinden zijn, dus misschien is het wel binnen de warmbloeden te houden?

Men veronderstelt dan dat het type weer zal teruggaan naar een minder veredeld paard. In de meer edele warmbloeden zit toch een percentage volbloed. Door nooit meer met een volbloed te fokken over tientallen generaties zal het percentage volbloed klein worden en zou men weer teruggaan naar het type dat bestond voor de volbloed als veredelaar werd ingezet.
Terecht stelt men vast dat de volbloeden van toen meer in ons rijpaardtype stonden en nuttig waren als veredelaar. Vandaar denk ik dat het wel eens heel belangrijk kan worden om met de juiste volbloeden te fokken in de toekomst.
Weinig mensen durven een volbloed (ook arabisch dan) in te zetten omdat het product in de eerste generatie weinig commercieel is.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:26

ceasario schreef:
Een volbloed of Arabier gebruiken kan natuurlijk.
Maar je komt er de eerste 2-3 generaties niet meer vanaf, tenzij je de voorkeur geeft om je stam om te bouwen.

Ik denk dat ong. iedereen die volbloed gebruikt, hoopt op een merrie om in de eigen fokkerij in te zetten. Er zijn dan nog een paar gelukzakken die een halfbloedhengst gekeurd krijgen en verder kan je wel stoppen met hopen

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:28

Ook in de rundveeverbetering zit men met dit probleem....het inkruisen van Fleckvieh, Montbeliarde, Jersey....De F1 kruisingen doen het erg goed (heterosis), de F2 producten zijn bagger.

Ik zou wel eens een grondig onderzoek naar de F1/F2/F3 en F4 kruisingen van de volbloed willen zien. Wanneer presteren de dieren het beste, met hoeveel bloed etc.

@Sarabande: de 'top' vraagt bloed, maar de doorsnee ruiter niet....

Is het dekken met die halfbloeden dan niet makkelijker i.p.v. een onverkoopbaar paard te fokken? Wat nou als je toekomstige stammoeder vol met OCD zit (komt volgens veel 'geleerden' toch echt van de volbloed)? Er even van uitgaande dat de F1 kruisingen geen eindprodukten zijn.