De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Re: De vosmerrie wordt weer eens afgezeikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 19:51

Heb het stukje in de krant ook gelezen, ken degene die het heeft geschreven ook wel.
Ik trek me er niet zoveel van aan.

Ik heb een vos-merrie, hartstikke lief en leuk dier

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:00

Het is iedere keer waarschijnlijk dezelfde auteur die dat soort amateuristische uitspraken doet. Als ik me verveel pluis ik deze krant altijd uit op spelfouten en die zitten er eigenlijk veelste veel in.

Er heeft ook een stukje gestaan laatst over de heer zoer waarin de waarheid weer lekker werd verdraaid en ook het stukje over de rhino uitbraak was niet voorzien van de juiste informatie. Zo stond hierin vermeld dat abortussen alleen bij merries voorkwamen...

Dus we wachten wel weer op het volgende stukje van deze meneer en kunnen we wederom erg hard lachen!

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:54

gabrycha schreef:
Het is iedere keer waarschijnlijk dezelfde auteur die dat soort amateuristische uitspraken doet. Als ik me verveel pluis ik deze krant altijd uit op spelfouten en die zitten er eigenlijk veelste veel in.

Er heeft ook een stukje gestaan laatst over de heer zoer waarin de waarheid weer lekker werd verdraaid en ook het stukje over de rhino uitbraak was niet voorzien van de juiste informatie. Zo stond hierin vermeld dat abortussen alleen bij merries voorkwamen...

Dus we wachten wel weer op het volgende stukje van deze meneer en kunnen we wederom erg hard lachen!

Deze meneer vind ik niet echt amateuristisch, weet niet of je hem ook echt kent? Zijn vrouw (of vriendin) en hij zijn heel serieus met de paarden etc. en vind zijn stukjes juist leuk om te lezen. Eindelijk in de krant wat stukjes over paarden.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:01

Wat belachelijk. Een goed paard heeft geen kleur

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:25

Deze meneer vind ik niet echt amateuristisch, weet niet of je hem ook echt kent? Zijn vrouw (of vriendin) en hij zijn heel serieus met de paarden etc. en vind zijn stukjes juist leuk om te lezen. Eindelijk in de krant wat stukjes over paarden.

Ja prima ik hoef deze auteur niet te kennen om zijn stukjes te beoordelen, zoals ik al vermelde als je gaat schrijven dat abortussen alleen bij merries voorkomen, lijkt mij dat heel duidelijk? Of ben jij zo "professioneel" om te zeggen dat hengsten dat ook kunnen?

Ik waardeer de intitiatieven van de krant om paarden stukjes te schrijven maar deze artikelen hebben een hoog " ik heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt" gehalte en dat is mijn mening.

Ik ben ook erg serieus met de paarden en als ik ergens over ga schrijven of mening ga verkondigen lees ik vooraf en schaar een hoop informatie in zodat ik niet door de mand val.....

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:20

petraaken schreef:
Goh, zou ik dan toch nog mijn hengstveulen kwijtraken. Het is een vos met maar 1 wit voetje. Dat blijkt tegenwoordig ook de struikelblok zijn. Ze moeten minimum 2 witte voeten hebben maar het liefst 4.

Gelukkig hoef ik mijn paard dan niet te verkopen. Het is een vos merrie met 1 wit voetje
Ze heeft een super lief karakter.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 08:08

Heerlijk al die vooroordelen over vossen, ik zou die schrijver wel willen ontmoeten en hem aanmoedigen om vooral zo door te gaan.

1ste pony, welsh vosmerrie! dit jaar helaas overleden, prachtig karakter!
2e pony, koffievos C ruin, onbestendig ras, vreselijk lief en speels geval.
3e pony, Amondi, vos natuurlijk, de allerliefste pony van de hele wereld.
4e, paard KWPN, Kigali( bruin), merrie helaas veel te vroeg overleden. Zilverappelvos! nog nooit zo'n braaf paard gezien.
en nu, tja de fokker wilde een zwart veulen, dus hun Michelangelo merrie drachtig gemaakt van Gribaldi!

Jullie raden het al, een vos! Hij heeft idd heel lang te koop gestaan, werd ook op de keuring niet doorverwezen. Zodoende konden wij hem voor een prikkie kopen. En ik moet zeggen, laat "iedereen" die vooroordelen over vossen maar mooi houden, dan kunnen wij amateurs ook nog eens een heel goed paard voor weinig kopen!
En ook nog eens harstikke lief!

Afbeelding
Zijn verkoop foto, zoals hij op marktplaats stond.

En een foto die Highwaykind op een van zijn eerste wedstrijden maakte:
Afbeelding

Franske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 08:12

Het gaat met name over een VOSMERRIE.
Dus heeft niets met een vosruin, or een bruine merrie van doen.

Qua karakter vaak wat heter, sensibeler en geregeld wat moeilijker.
Veel buitenlanders laten een VOSMERRIE links liggen vanwege het karakter.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:23

Inderdaad, we hebben het hier over vos merries en niet over vossen! Dus alle andere kleuren merries en alle vossen met een ander geslacht hoeven niet vernoemd te worden.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:52

Ojee ik heb ook een vosmerrie met witte aftekeningen
Ze is wel heet, maar een rotkarakter heeft ze absoluut niet...
Mijn vorige paard was ook een vosmerrie met bles en sokken, ook geen rotkarakter.
Doe mij maar een vos hoor, vind het een prachtige kleur (vooral in de zon als ze mooi glimmen)en tenminste niet zo standaard bruin of zwart

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:17

Franske schreef:
Het gaat met name over een VOSMERRIE.
Dus heeft niets met een vosruin, or een bruine merrie van doen.

Qua karakter vaak wat heter, sensibeler en geregeld wat moeilijker.
Veel buitenlanders laten een VOSMERRIE links liggen vanwege het karakter.

Dat begrijp ik écht niet. Begrijp me niet verkeerd, ik geloof je wel, maar alsof een vosmerrie een ander karakter zou hebben dan ieder ander gemiddeld paard. Dat heeft toch niet met kleur van doen
Met heel veel factoren wél, maar toch zeker niet met kleur
Het zal misschien puur gevoelsmatig zijn, mensen die ooit slechte ervaringen met een vosmerrie gehad hebben en dat dat een eigen leven is gaan leiden

Of misschien merriestammen met een lastiger karakter die toevallig vos waren?

Misschien ben ik bevooroordeeld, ik heb vier vosmerries en die zijn machtig braaf en eerlijk. Het zijn wel gelderse merries, misschien geldt het niet voor gelderse vosmerries

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:37

Waar het van af komt, geen idee, maar het is echt geen fabel dat vosmerries moeilijker in de handel liggen, zeker bij de mensen die beroepsmatig in de paarden zitten. En het gekke is ook dat de vosmerries die ik zie bij de handels-en africhtingsstal waar ik veel kom net paarden zijn met een erg apart karakter. Ook daar hoor ik veel "haat" over vosmerries. Ook internationaal! Zoals ik al eerder zijn, uiteraard zijn niet alle vosmerries zo, maar het valt wel op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:42

Het valt mss op omdat het je wil opvallen, als ze het zouden zeggen over bruine merries zouden lastige bruinen opvallen. Genoeg brave vosmerries en vervelende anders gekleurden om het tegendeel te bewijzen.

Laatst op tv een amerikaanse trut gezien die net een vosmerrie had gekocht in Nederland, ze noemde haar Kroket (ze zei krokkut) omdat ze die zo lekker vond. Verstand van paarden, nou nee, die kwam bij mij het erf niet op en ze kreeg zeker geen paard mee.

Mijn punt: een paard laten staan om kleur vind ik nogal kortzichtig en in oude 'boerenwijsheden' zoals -iedere vos heeft een steekje los- geloven doe ik al helemaal niet, er zijn meer uitzonderingen dan regel.

Ik ben blij dat mijn vospaard niet in de mode is, want ik ben toch al niet zo'n meeloper.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 13:56

Het is waarschijnlijk zo dat mensen qua kleur toch vaak liever een bruine of zwarte hebben en dan gaat de voorkeur ook nog meestal naar een ruin ( omdat die meestal toch wat evenwichter van aard zijn dan merries) Heb je dan een merrie en het is ook nog een vos, dan is het dus al dubbelop wat ze niet willen.
Is bv een zwarte merrie lastig dan vraagt men "wat is haar afstamming?"en dan "Oh ja, dat ligt aan die afstamming, dat zijn vaak lastige." Is het toevallig een vosmerrie die het zelfde doet, dan ligt het opeens aan de kleur!.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:00

Waar wel even rekening mee gehouden moet worden in deze discussie, het is niet de kleur die niet gewild is maar het karakter! En dit is al decennia lang zo.
Hoe Margreth het voorspiegeld, zo gaat het echt niet.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:03

Ik zal er eens naar kijken of een lastig paard (merrie) ook de kleur vos heeft. Overigs kan de ruin/hengst ook wel meegenomen worden he. De stelling gaat immers om de kleur vos die zorgt voor lastige karakters.

Het karakter van het paard (het nederlandse paard) was vroeger juist heel goed! De kwpn'ers stonden er bekend om. Tegenwoordig wilt men juist wél een sensibel, heet en oeh grassprintje springt omhoog ik ga er van door paard.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:45

Neonlight schreef:
Waar wel even rekening mee gehouden moet worden in deze discussie, het is niet de kleur die niet gewild is maar het karakter! En dit is al decennia lang zo.
Hoe Margreth het voorspiegeld, zo gaat het echt niet.

Nou dat is wel onze ervaring.
En mijn vriend zit al meer dan 30 jaar in de paarden ( dus hij heeft er toch wel de nodige ervaring mee zou ik zeggen)
Maar ja, ieder zijn eigen ervaringen en mening.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:44

Het valt me een beetje tegen Neonlight dat jij zo'n vooroordeel als dit voor waar aanneemt. Had anders verwacht.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 17:25

Ik hou persoonlijk ook niet echt van de kleur vos. Maar ook mijn eerste pony was een vos. Echt een schat van een beest en had haar nooit kwijt gewilt. Helaas werd ze van mij weggenomen om naar de eeuwige jachtvelden te gaan.
Toen hebben we een bruine merrie gekocht en daar hebben we 3 veulens mee gefokt. 2 veulens van Gribaldi allebei bruin.
maar toen gingen we fokken met Whisper (v Weltmeyer) en daar kwam een vos merrie uit.
Helemaal geen aftekeningen dus helemaal vos. Maar echt waar een super lief karakter. Maar ik schrok wel toen het er uit kwam. Maar nu zie ik het eigenlijk helemaal niet meer, dat ze vos is.
En eerlijk gezegd, ga ik haar ook wel steeds mooier vinden!

En ik ben het eens met:
Een goed paard heeft geen kleur!

Alja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:03

wat een stof doet meneer X weer opwaaien met zijn stukje in de krant. heb menig jaar terug gereden op een handelstal en daar waren ze ook erg negatief over een vosmerrie en die werd ook zeker niet aangekocht.
heb zelf vorig jaar een vosmerrie gereden op wedstrijden en daar werd me ook menig keer gevraagd als ze ondeugend of stout zou zijn. heb persoonlijk meer problemen met vosRUINEN die ondeugend en stout kennen zijn

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:05

Ik ben dolblij met mijn vos
En wat andere er van vinden intreseert me niet

Groetjes

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:07

ik heb een vos. Een merrie ja. Ik weet niet wat hier anders aan is dan aan andere paarden. En van een rotkarakter kan je bij haar niet spreken. Het is een schat in de omgang. Met rijden nog wel eens heet maar ze kan heerlijk ontspannen. Wat er nu weer allemaal voor onzin wordt gel*lt. En door de ervaring dat hij een paar vosmerries kent die geen goed karakter hebben?

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:15

Dat vossen moeilijker verkoopbaar zijn, dat snap ik wel.
"Iedereen" wil graag een Black Beauty, of een bruine Bonfire.
Alleen dat met die karakters van die merries, dat gaat er toch bij mij niet in

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:16

Kan niemand het stukje even scannen trouwens? Of is dat al gebeurd?

Alja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:26

nee stukje is nog niet ingescand, misschien ook nog wel te lezen of de site van nieuwsblad van het noorden?