Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janderegelaa schreef:Even een kleine correctie: de test of een paard homozygoot is, is wel degelijk een DNA test. De enige reden waarom hij 99,9% betrouwbaar is komt omdat nietprecies bekend is wat het tobiano gen is. Ze vergelijken nu de markers van het veulen met die van de ouders en aan de hand daarvan wordt het bepaald.
Citaat:Zwarte paarden worden altijd muisgrijs geboren of ze nu homozygoot zijn of niet.
Overigens kan een homozygoot zwart paard ( of beter gezegd, vrij van de vos factor ) ook gewoon een bruine geven, zie bv. Ferro, Metall, Special D, Obelisk.
Peterina schreef:janderegelaa schreef:Even een kleine correctie: de test of een paard homozygoot is, is wel degelijk een DNA test. De enige reden waarom hij 99,9% betrouwbaar is komt omdat nietprecies bekend is wat het tobiano gen is. Ze vergelijken nu de markers van het veulen met die van de ouders en aan de hand daarvan wordt het bepaald.
De test is NIET een Tobiano GENE DNA test maar een test op een paar EIWIT groepen die in de beurt van de Tobiano gene vertoefen ! Iedere testing labo zal je dit kunnen uitleggen EN bevestigen !Citaat:Zwarte paarden worden altijd muisgrijs geboren of ze nu homozygoot zijn of niet.
Overigens kan een homozygoot zwart paard ( of beter gezegd, vrij van de vos factor ) ook gewoon een bruine geven, zie bv. Ferro, Metall, Special D, Obelisk.
Pertinent niet waar ... uit meer dan 30 jaar ervaring kan ik je verzekeren dat zwarte paarden - alweldanniet homozygoot - niet altijd muisgrijs geboren worden ... ook met de bruin kleur en ook zwart geboren worden. Het is mijn observatie dat veelal die veulens die ook de vos gene dragen - dus heterozygoot zwart zijn - bruin worden geboren en met veranderen van vacht pas hun zwarte kleur laten zien.
Verder kan een homozygoot zwart paard alleen een bruine geven ALS DE MOEDER de Agouti gene draagt, dwz als zij zelf bruin is of een vos+agouti is !! Een homozygoot paard kan NIET uit zijn eigen een bruine geven omdat hij niet de genetisch materiaal draagt om dat te doen.
liannes schreef:maar ik ga er bijna vanuit, dat een twenter van ons, *zelfde vader en moeder van ringo)
ook homozygoot is....of zou dat een toevalstreffer zijn , die ringo??
RUBYWHITE schreef:Volgens mijn laatste info staat king nero bij Mensink in Tubbergen.