Bonte hengst ZONDER samber bloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Re: Bonte hengst ZONDER samber bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:39

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:04

Als dat zo is, ik heb in het verleden een zwart veulen gefokt uit een bruine merrie en deze was bij de geboorte ook gewoon zwart...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:51

Ik heb sinds 2 weken een schimmelbonte nakomeling van King Nero, een 8-jarige merrie uit een Koopman-moeder, en wil erg graag meer van deze hengst weten en als het kan een mooie duidelijke foto!
Wie o wie kan mij daaraan helpen?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:52

En trouwens....................HOUSTON is vandaag KEUR verklaard............................

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:43

Ja dat had ik al gezien, is trouwens ook niet vandaag keur verklaard. Maar wat dat hier nu van doen heeft snap ik niet.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:53

ik ook niet sammy...wilde haast de opmerking plaatsen "istie bont" maar dacht doe maar niet hihi

xafir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 00:05

wij hebben een bonte koopman merrie gehad

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 00:07

vertel eens wat meer over die koopman?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:36

Ik dacht dat dit een topic over bonte hengsten zonder Samberbloed was? Waarom is het dan zo vreemd dat ik inlichtingen vraag over King Nero? Ik had ook al een mailtje naar Stable Ruby White gestuurd maar helaas geen enkele reaktie gekregen; ik had bij de afstamming van mijn merrie gezet dat de moeder van Koopman was omdat dat waarschijnlijk verklaart waarom ze schimmel-bont is, en niet blijvend bont.
En dat van Houston had ik even geschreven omdat iemand zich in ditzelfde topic afvroeg waarom Houston nog geen Keur was.
Maar sorry dat ik me in jullie gesprek mengde, ik zal het niet weer doen...........................

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:40

wanneer heb jij mij gemailt en op welk mail adres? Want ik heb geen mailtje over king nero gehad en zit toch elke dag trouw achter mijn pc...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:50

Ongeveer 2 weken geleden, via de mail-button van je website; ik kwam daar toen ik King Nero had ingetypt om Google te laten zoeken.
Je artikel over hem zit al in haar album, maar als ik de foto een klein beetje groter maakte waren het alleen maar pixels, vandaar dat ik een mailtje verstuurd heb om te vragen of je meer van/over hem wist. Ik heb het niet teruggekregen en ben er daarom van uit gegaan dat het aangekomen was.
dus hierbij nogmaals mijn verzoek: Weet je meer over King Nero of heb je een foto van hem of weet je waar hij nu is (als hij nog leeft)?
Ik zou wel een foto van Fobke willen plaatsen maar weet helaas niet hoe het moet.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:35

Ik heb meer info over king nero, wat binnenkort op de site komt. Kan ik je het anders even door mailen? het is een word bestand.

Als je foto`s wilt plaatsen hier op bokt mail me dan even op info@stable-rubywhite.nl de foto`s door, dan wil ik ze wel voor je plaatsen.

Volgens mijn laatste info staat king nero bij Mensink in Tubbergen.

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:10

janderegelaa schreef:
Even een kleine correctie: de test of een paard homozygoot is, is wel degelijk een DNA test. De enige reden waarom hij 99,9% betrouwbaar is komt omdat nietprecies bekend is wat het tobiano gen is. Ze vergelijken nu de markers van het veulen met die van de ouders en aan de hand daarvan wordt het bepaald.

De test is NIET een Tobiano GENE DNA test maar een test op een paar EIWIT groepen die in de beurt van de Tobiano gene vertoefen ! Iedere testing labo zal je dit kunnen uitleggen EN bevestigen !

Citaat:
Zwarte paarden worden altijd muisgrijs geboren of ze nu homozygoot zijn of niet.
Overigens kan een homozygoot zwart paard ( of beter gezegd, vrij van de vos factor ) ook gewoon een bruine geven, zie bv. Ferro, Metall, Special D, Obelisk.

Pertinent niet waar ... uit meer dan 30 jaar ervaring kan ik je verzekeren dat zwarte paarden - alweldanniet homozygoot - niet altijd muisgrijs geboren worden ... ook met de bruin kleur en ook zwart geboren worden. Het is mijn observatie dat veelal die veulens die ook de vos gene dragen - dus heterozygoot zwart zijn - bruin worden geboren en met veranderen van vacht pas hun zwarte kleur laten zien.

Verder kan een homozygoot zwart paard alleen een bruine geven ALS DE MOEDER de Agouti gene draagt, dwz als zij zelf bruin is of een vos+agouti is !! Een homozygoot paard kan NIET uit zijn eigen een bruine geven omdat hij niet de genetisch materiaal draagt om dat te doen.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:13

@Peterina

hoppa

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:15

En dat wil zeggen ????

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:18

dat hier eindelijk iemand is , die er echt verstand van heeft,
ik weet namelijk ook dat de zwarte veulens niet altijd muisgrijs worden geboren,
,
het was dus een complimentje voor jou

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:44

dank u
Vroeger paarden genetica gestudeert, en tijdje uit geweest (verhuis buitenland, huwelijk, kind, werk enz) en nu de laatste 10 jaar weer driftig terug de nieuwe ontwikkelingen in aan het halen.
(PS: de kleuren DNA genetische testen voor paarden bestaan nog geen 5 ! jaar en er lopen heel veel projecten wereldwijd)

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:30

maar ik ga er bijna vanuit, dat een twenter van ons, *zelfde vader en moeder van ringo)
ook homozygoot is....of zou dat een toevalstreffer zijn , die ringo??

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:32

Peterina schreef:
janderegelaa schreef:
Even een kleine correctie: de test of een paard homozygoot is, is wel degelijk een DNA test. De enige reden waarom hij 99,9% betrouwbaar is komt omdat nietprecies bekend is wat het tobiano gen is. Ze vergelijken nu de markers van het veulen met die van de ouders en aan de hand daarvan wordt het bepaald.

De test is NIET een Tobiano GENE DNA test maar een test op een paar EIWIT groepen die in de beurt van de Tobiano gene vertoefen ! Iedere testing labo zal je dit kunnen uitleggen EN bevestigen !

Citaat:
Zwarte paarden worden altijd muisgrijs geboren of ze nu homozygoot zijn of niet.
Overigens kan een homozygoot zwart paard ( of beter gezegd, vrij van de vos factor ) ook gewoon een bruine geven, zie bv. Ferro, Metall, Special D, Obelisk.

Pertinent niet waar ... uit meer dan 30 jaar ervaring kan ik je verzekeren dat zwarte paarden - alweldanniet homozygoot - niet altijd muisgrijs geboren worden ... ook met de bruin kleur en ook zwart geboren worden. Het is mijn observatie dat veelal die veulens die ook de vos gene dragen - dus heterozygoot zwart zijn - bruin worden geboren en met veranderen van vacht pas hun zwarte kleur laten zien.

Verder kan een homozygoot zwart paard alleen een bruine geven ALS DE MOEDER de Agouti gene draagt, dwz als zij zelf bruin is of een vos+agouti is !! Een homozygoot paard kan NIET uit zijn eigen een bruine geven omdat hij niet de genetisch materiaal draagt om dat te doen.

En dat is nu precies wat ik bedoel! Homozygoot zwart is dus alleen interessant als je ook een homozygoot zwarte merrie hebt of een vos!
Anders kun je alsnog een bruine krijgen.

Dit in tegenstelling tot een homozygoot tobiano paard. Zoals jij wel weet is tobiano dominant over alle kleuren en zul je bij een homozygoot tobiano altijd een tobiano krijgen.

Overigens is mijn platenbont zwarte veulen van dit jaar ook niet grijs geboren maar dat is bekend bij bonte paarden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:34

liannes schreef:
maar ik ga er bijna vanuit, dat een twenter van ons, *zelfde vader en moeder van ringo)
ook homozygoot is....of zou dat een toevalstreffer zijn , die ringo??

Homozygoot is altijd toeval maar je kunt het wel testen

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:37

en hoe zit het dan met een enter broer van hem??
zwartbruin, met alleen 4 witte voetjes, hoeveel kans zou hij dan hebben op bonte nakomelingen?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:28

Vriendin van mij heeft een donkerbruine merrie zonder aftekeningen uit een BONTE samber moeder...en nu ben ik erg nieuwschierig, want deze merrie is nu voor de 5de keer dragende van een eenkleurige hengst en brengt ieder jaar een bont veulen...

Terwijl de vader van deze merrie ook gewoon een eenkleurige hengst is.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:37

RUBYWHITE schreef:
Volgens mijn laatste info staat king nero bij Mensink in Tubbergen.

klopt zeker weten en als het goed is rijden en zo af en toe twee jonge meiden op de (legendarische) pools gefokte hengst..ik hebt dat legendarische maar even tussen haakjes gezet, het licht er ook maar net aan wat je legendarische vindt..
Van king nero weet ik dat zijn vader (nil)platenbont was en als jonge hengst van de poolsestaatsfokkerij is aangekocht door een groepje duitsers. Indian-boy is op dit moment een bekende zoon van nil (dus een halfbroer van king nero), nil is in iedergeval een bonte trakhener, dat weet ik wel

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:41

[quote="RUBYWHITE"]Vriendin van mij heeft een donkerbruine merrie zonder aftekeningen uit een BONTE samber moeder...en nu ben ik erg nieuwschierig, want deze merrie is nu voor de 5de keer dragende van een eenkleurige hengst en brengt ieder jaar een bont veulen...
quote]

zo dat is opmerkelijk, ook vooral omdat ze zelf niet bont is.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:43

Hartstikke bedankt voor de informatie, ik zal zeker kontakt met ze opnemen of ik een keer mag komen kijken......................

En Rubywhite, ik heb je een mailtje gestuurd met 2 foto's van m'n merrie en zou erg graag willen dat je het Word-document naar me mailt en alvast bedankt!
Komt de mail weer niet aan, reageer dan a.u.b. even!