Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sfieke schreef:@Friezenluver: ik bedoel dat ik het wel erg opvallend vind dat enkel de echt goede ruiters met de echt goede Friese paarden de Z1 halen. In dit geval waren dat de dekhengsten, heb geloof ik ook wel eens een merrie zien lopen in de Z1 (not sure). Volgens mij kunnen alleen de ruiters/amazones met een verdomd goed ruitergevoel die paarden naar het hogere niveau rijden. Dat heeft dan voor een doorsnee ruiter toch helemaal geen zin? Die zouden dan eerder kiezen voor een warmbloed bijvoorbeeld of misschien een Arabo Fries. Die paarden zijn wellicht geschikter voor een doorsnee hobby ruiter (in de goede zin van het woord) dan de zuivere Fries.... De uitzonderingen daargelaten!
En daarbij komt: de Friesen staan niet echt bekend als sportpaarden zoals de warmbloeden dat wel zijn. Als je in Brabant met een Fries
wedstrijden gaat rijden, moet je net dat ene extra tonen om een wp te kunnen halen. In Friesland is dat gelukkig niet zo. Barcelano, ik denk dat dat bij de Haflingers ook zo is. Bij de ponies zou je em goed kunnen starten, maar bij de paarden wordt het gewoon een stuk moeilijker. Het blijft een jurysport en de bewegingen van een Haf zijn lang niet zo ruim als van een KWPN-er van 1,70 m. Daar moet je wel rekening mee houdenMaar als jij het graag op een Haf wil proberen, ik zou zeggen: Doen!! Wellicht schop jij het als een van de weinigen tot de Z of nog hoger
Succes in ieder geval!
BleikjA schreef:
Sfieke schreef:Nou ja, daarom juist! De "gewone" ruiters kunnen dus blijkbaar niet meekomen met hun Fries
) De conclusie die je hieruit kan trekken is dat een goed paard met ook nog een goede ruiter erop meer kans maakt in een onderlinge competitie te winnen dan een goed paard met een gewone ruiter en een gewoon paard met een gewone ruiter. Dat zegt toch helemaal niets over de kwaliteiten van een arabo-fries en ook niets over de kwaliteiten van de Fries in het algemeen?
Libertylove schreef:Ik heb het hele topic niet gelezen, maar vind deze kruising echt fantastisch!
Vooral omdat het dan een kruising is die ongeveer uit 75 % uit Fries bestaat en de rest uit Arabier. Zo krijgt de 'Fries' een beter uithoudingsvermogen. Ik hoorde van iemand met een Fries dat er speciale hengsten zijn, met arabisch bloed in zich, die ook goedgekeurd zijn bij het Friezenstamboek ....
Barcelano schreef:Zoals ik al zei het is de mentaliteit van de sport wereld in nederland.
In alle anderen landen zijn er bijvoorbeeld zat Arabische Volbloeden die Hoog niveau Lopen...
Ik weet zeker dat als er een beroemde ruiter in nederland met een fries,haflinger,of elk ander ras dan een warmbloed in hoge wedstrijd rijd in NL.
Dat het opeens wel Kan............
Als er iemand met een Arabo Fries door traint en het ver schopt..............Eens moet iemand de eerste zijn..........
horseyfries schreef:
ECHT NIET!!![]()
Dit klopt pertinent niet dus van wie je het ook gehoord hebt, vertel het niet verder alsof het waar is!
Libertylove schreef:horseyfries schreef:
ECHT NIET!!![]()
Dit klopt pertinent niet dus van wie je het ook gehoord hebt, vertel het niet verder alsof het waar is!
Raar dan! Want diegene zocht een leuke hengst voor haar Fries .... en ze zat nog over zo'n hengst te twijfelen, aangezien die ook goedgekeurd waren ...
klopt dus ook zie ik 
..... ( al zijn daar al veel mensen van afgestapt
)
meestal maak k der dan een drama van
meestal houden ze dan ook op