Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:56

jantina schreef:
Zelfs ik kan bij mijn Bazuin x moeder onbekend een rijpaard-papier aanvragen. Sterker nog, ze vonden het vreemd dat ik er een gelders papier bij wilde hebben

Sterker nog:
Als ik mijn Jazzje (die 30 cm smal is en er voor 80% uitziet als volbloed met pony-ijzertjes) laat dekken door bijvoorbeeld Parcival of Elegant kan dat veulen later glansrijk bij de geldersen terchtkomen........

Het wachten is inderdaad op een Parcival x Jazz......... moet je eens kijken hoe modern de geldersen dan worden BINNEN de huidige richtlijnen. Dan lijken alle huidige moderne geldersen binnen één generatie ouderwets denk ik.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:57

Aimee schreef:
hoera schreef:
Nou als ik de mensen hier hoor roepen dan willen ze juist het moderne type en vreemd bloed toelaten ......... om ja om wat eigenlijk ??

Moderner.... is iets anders dan meteen alle typisch gelderse eigenschappen overboord gooien en rijpaarden gaan fokken. Vreemd bloed is over het algemeen ook aan banden gebonden, in ieder geval als de fokker bepaalde eigenschappen wil handhaven.

Ik neem voor het gemak het papier van mijn jaarling als voorbeeld; Elegant x Osmium x Cabochon x Goudsmid.
Met Elegant als vader is weer teruggegrepen op gelders bloed.

Wat is er trouwens niet gelders aan Cabochon? Geheel gelderse moederlijn en vaderlijn eveneens voor bijna 50 % gelders.

Heb ik het over Cabochon gehad ??
Wat doe je nu moeilijk zeg je legt me woorden in mijn mond

Ilindra probeert het in ieder geval uit te leggen en laat me een voorbeeld zien van de doelstelling van het gebruiken van vreemd bloed!!

Ik leer graag ben nog maar een eenvoudig sportpony fokkertje
Laatst bijgewerkt door elllis op 10-10-05 12:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:57

Geen slapende honden wakker maken

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:58

Xox schreef:
Trouwens als je ziet wat sommige Gelderse te verduren krijgen. dagelijks ritten op het verharde voor de kar. enz. Dat is ook niks. dan hebben die Pavo paarden het naar mijn mening minder zwaar.

Dat ga ik ook niet ontkennen. Mijn KWPNers zijn geheid stokkreupel en-of stijf na een kilometer of 3 draf over de straat. Dat is wel zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:07

CGJ12 schreef:

Het wachten is inderdaad op een Parcival x Jazz......... moet je eens kijken hoe modern de geldersen dan worden BINNEN de huidige richtlijnen.

Grijns....
De kampioen op de dag van het Gelders paard dit jaar was Vostella, een Parcival x Tango

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:09

hoera schreef:
Heb ik het over Cabochon gehad ??
Wat doe je nu moeilijk zeg je legt me woorden in mijn mond

Ilindra probeert het in ieder geval uit te leggen en laat me een voorbeeld zien van de doelstelling van het gebruiken van vreemd bloed!!

Ik leer graag ben nog maar een eenvoudig sportpony fokkertje

Dat over Cabochon was niet voor jou bedoeld, maar dat had CGJ al begrepen.

De rest was mijn antwoord op jou vraag, met eveneens een voorbeeld van gebruik van vreemd bloed.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:12

Sammie schreef:
KWPN is een type, geen ras..

KWPN is een stamboek, gelders is daarbinnen een type

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:22

Ik vind dat jammer. Waarom zou je drie verschillende types binnen het KWPN hebben, als je er met sommige paarden naar hartelust tussen kunt switchen?

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:45

Het type van een hengst kun je gebruiken om je type/ras in stand te houden en om het bloed vers te houden. Ik vind het niet vreemd en zelf bijna logisch om het bloed te verversen om dan over de grens te kijken en om hengsten te vinden die binnen de typeringen van een type/ras vallen. Dat werd vroeger gedaan en nu ook, hoewel ik vind wel dat je niet teveel moet afwijken. Ook vroeger werden er hengsten uit duitsland gehaald die aan een bepaalde het type voldeden. Dus waarom moet nu ineens de merrie's en hengsten bloedzuiver zijn? Een bloedzuivere gelderse merrie ziet er heel anders uit dan een moderne gelders paard met duitse invloeden. De tijd is niet meer dat men kiest voor het klassieke paard. Je heb altijd liefhebbers, maar de grootste gedeelte zal altijd voor het moderne paard gaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:50

posbank schreef:
De tijd is niet meer dat men kiest voor het klassieke paard. Je heb altijd liefhebbers, maar de grootste gedeelte zal altijd voor het moderne paard gaan.

Wat is de meerwaarde dan om dat Gelders te noemen, je kan toch binnen de rijpaarden met het bloed dat ik hier voorbij zie komen fokken????

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:58

Als je dan fokt met een "spillebeen" (ach, noem er eens eentje ) dan kan je dát veulen toch bij de rijpaarden aanbieden?
In plaats van het gelderse type langzamerhand omvormen tot rijpaard type.
Want dan kunnen ze net zo goed het gelderse opdoeken en het rijpaard noemen.

En dán zou ik dus met mijn paarden een ander clubje moeten gaan zoeken. Áls het zover komt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:18

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:34

Himyar schreef:
Misschien kan hier naar terug worden gegrepen voor de eigenschappen die men zoekt?

Nee.
De associatie wil géén vreemd bloed geloof ik........

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 17:06

CGJ12 schreef:
Himyar schreef:
Misschien kan hier naar terug worden gegrepen voor de eigenschappen die men zoekt?

Nee.
De associatie wil géén vreemd bloed geloof ik........

Het bestuur van het groninger paard heeft anders wel voor de bloedspreiding een hengst uit dit stamboek aangekocht. Mijn GRONINGER merrie is van deze hengst een nakomeling. Ze heeft een 8 op type en is een modelmerrie binnen het Groninger paard. Tevens is ze een redelijk 'zware' groninger.
Ik vind bloedverversing niet erg zolang het maar niet te veel gebeurd, zodat het 'orginele' bloed verdunt/verdwijnt...
Ze is nu drachtig van de groninger hengst die binnen het stamboek nog het hoogste percentage echt orgineel groninger bloed doorgeeft. Echter wil ik ook wel eens 'een bloederige hengst' proberen, maar dat veulen laat ik dan niet inschrijven bij het GRP...

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 18:46

Het artikel in De Paardenkrant en de discussie die hier tot nu toe gevoerd is maken duidelijk dat er bij veel mensen een groot gebrek aan kennis bestaat over de Gelderlander. De Gelderlander Paard Associatie is al bezig om daar iets aan te gaan doen via de aangekondigde voorlichtingsbijeenkomst. Wie niet op de hoogte is van het uitzonderlijk betrouwbare en werkwillige karakter van de Gelderlander of zijn andere kwaliteiten is daarbij uiteraard van harte welkom. Datzelfde geldt ten aanzien van het verschil tussen Gelderlander bloed en Sportregister/Rijpaard of Hackneybloed. Wie het wel weet maar niet wil weten, mag van mij thuis blijven. Maar eerlijke kritiek: heel graag, daar wordt iedereen alleen maar wijzer van.
Over http://home.vianetworks.nl/users/lijsse ... redhgp.htm en http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... 61104.html heeft het KWPN een discussie voorkomen door censuur toe te passen resp. door er niets over niets te publiceren. Ik ben benieuwd wat de redactie van In de Strengen nu doet met het in het begin van dit topic vermelde persbericht, dat – misschien niet slim? – ook aan het Bestuur van het KWPN is toegezonden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:03

AWvL schreef:
. Wie niet op de hoogte is van het uitzonderlijk betrouwbare en werkwillige karakter van de Gelderlander

Voorgaande pagina's is duidelijk geworden dat de karaktertrekken van een Gelderlander zoals ook bij andere paardensoorten per dier verschillen.

AWvL schreef:
Ik ben benieuwd wat de redactie van In de Strengen nu doet met het in het begin van dit topic vermelde persbericht, dat – misschien niet slim? – ook aan het Bestuur van het KWPN is toegezonden.

In De Paardenkrant staat expleciet dat de nieuwe groep geen ruzie met het KWPN wil dus dit is een afwijkend standpunt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:06

Karl66 schreef:

Als het gelderse paard een ras is en je gaat met andere hengsten fokken, dan breng je nieuw genmateriaal in een ras in, waardoor er uiteindelijk geen raszuiver paard meer overblijft.

Als het gelderse paard een type is, dan kan je met hengsten uit andere stamboeken fokken als ze aan het type voldoen. Want je brengt de raszuiverheid niet in gevaar en je blijft het type in stand houden.

edit: verduidelijking

In dat geval gaan we praten over een type. WAnt dan is het geen ras meer want het is niet raszuiver. TE veel holsteiners erin.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:28

CGJ12 schreef:
Als ik mijn Jazzje (die 30 cm smal is en er voor 80% uitziet als volbloed met pony-ijzertjes) laat dekken door bijvoorbeeld Parcival of Elegant kan dat veulen later glansrijk bij de geldersen terchtkomen........

Kleine voeten...... ssssssssssssssssssssssssssssssssssss....
Slechte zaak. Die Geldersen hebben grote voeten. Grote paardenvoeten zijn veel beter dan kleine voeten.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:42

Desiree schreef:
Kleine voeten...... ssssssssssssssssssssssssssssssssssss....
Slechte zaak. Die Geldersen hebben grote voeten. Grote paardenvoeten zijn veel beter dan kleine voeten.

Hoe kom je daar bij??? Joris platvoet komt niet ver.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:07

platvoeten en grote voeten zijn niet hetzelfde. En volgens mij is het ook niet zo dat gelderse paarden platte voeten hebben. MAar ze hebben wel goede grote voeten.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:14

Ze hebben doorgaans ook flink beenwerk, daar past geen ponyvoetje onder hoor

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:39

Desiree schreef:
platvoeten en grote voeten zijn niet hetzelfde. En volgens mij is het ook niet zo dat gelderse paarden platte voeten hebben. MAar ze hebben wel goede grote voeten.

Dat kan ik beamen. Er is geen slidingijzer wat past. Die worden speciaal gemaakt voor Lanna. Maar geen dag kreupel geweest ooit op die grote voeten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:40

jantina schreef:
Ze hebben doorgaans ook flink beenwerk, daar past geen ponyvoetje onder hoor

Nee, maar ponyvoetjes passen OOK niet onder een kwpn paard! tenminste, niet eentje van onder de 1.60m!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:49

De meeste Gelderse hengsten hebben juist hoge verzenen (Koss 84 en Bazuin en Laurentz zelfs 82 volgens het "oude" scoringsformulier, ook de rest scoort naar hoge verzenen ipv laag).
Wel grote hoeven maar dus zeker geen platpoten.......

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 21:24

Onze gelderse merrie heeft gewoon kwpn rijpaard voetjes.