Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
,lijkt me veel moeilijker hoor .Die fantasie prijzen die zijn er voor de echte goede doorgereden paarden en liefst vanaf een 6-jarige waar ze zo mee weg kunnen op concours en dat is voor de meeste fokkers niet meer het geval ,dan is er al een tweede eigenaar aan de beurt geweest die er in heeft geinvesteerd . libke schreef:idd er staan bij de fokkers nog altijd een heel pak producten maar te "staan" dikwijls wil de fokker niet investeren maar zonder eerst te investeren zal je ook nooit winst maken ,anders was iedereen gaan paarden fokken .Verder moet je op een mindere ook eens toegeven en niet zeggen voor minder gaat ie niet weg want dan staat ie er binen x-aantal jaren nog en vreet ie zijn eigen op .Wil je niet investeren dan moet je het veulen aan de voet verkopen .
. sarabande schreef:Off topic het gaat om jonge paarden die uit de opfok komen
Je kan heel marktplaats wel gaan citeren.
joostvangestel schreef:Libke: ik weet niet of dat ding in vechta nou direct is wat hier bedoeld wordt. Zo zie ik bijvoorbeeld zelfs een Welsh Mountain pony op die brochure. Wordt die ook totaal ingeleerd voor de ZZ dressuur of springen door het Centrum?
.ALs je het duitse stukje leest zijn de paarden in volle tevredenheid van de fokkers verkocht , er worden paarden door de fokkers aangeleverd op het centrum al dan niet door de ruiter van het centrum aangereden en op zo'n verkoopdagen regelt het stamboek alles in hun Centrum nl Vechta Zonder commisie ,maar het was dus wel een succes .Oldenburg fokt ook sportponies dus die horen daar ook bij ;sarabande schreef:Kaja schreef:Beetje off topic sorry, maar ik hoop dat je mijn punt ziet???
Wat schiet het stamboek ermee op om een enorme kostenpost op de nek te halen om kleine fokker een hart onder de riem te steken??
Omdat ik mijn hele fokkersleven lang al vind dat dat hun taak is.
Ik vond dat toen er nog helemaal geen rekening met fokkers gehouden werd, dat is nu wel iets verbetert, maar ik denk dat met zon centrum veel meer fokkers geholpen zijn dan met die opgeklopte KSS van de handelaren veiling.
Het stamboek zou ook wat minder van de handelaren moeten zijn, laat die hun VSN wedstrijden maar hebben.
Alane schreef:een stamboek betekent voor haar leden netzoveel als de leden willen.
Als een fokker fokt om de stam te verbeteren en niet een (min of meer) eindprodukt neer te zetten (= sportpaard die eigenlijk niet bedoeld is voor de fok) waarom dan meer mensen dan alleen de "vevuiler" laten betalen?
Niemand legt iemand op te moeten fokken. als het al als commercieel iets beschouwd zal moeten worden dan zal de prof. fokker ook zelf het risico moeten dragen en dit niet uitsmeren over de leden van het stamboek dmv een centrum.
Alane schreef:Zo'n centrum kan wel slagen maar het risico is de selectie en vaststelling van de prijs die de foker krijgt voor het fokprodukt. En daar steekt al een behoorlijk risico in, zowel de selectie als de prijsafspraak, want wat bepaald de (minimum) prijs van het fokprodukt en wat de max als het fokpodukt verkocht wordt?
en hoe wordt het centrum betaald?
een bedrag van 400 euro per maand bij een slecht verkoopbaar paard (reden onbelangrijk) is dat in te calculeren?
dan zou een optie mischien het Olympisch paard kunnen zijn, of de mogelijkheid dat een paard niet verkocht wordt en ter promotie van het centrum ingezet zal worden op wedstrijden (waar de fokker weer de dupe van is ondanks die bodemprijs)
wselke rechten heeft de fokker dan nog?
wie beslist over de paarden die dan minder geschikt blijken en goed men hier mee om?
greetjebee schreef:[Ofwel de minder goede paarden moeten worden geweerd, ofwel de fokker moet genoegen nemen met een reële prijs, ongeacht de kostprijs.
[/quote]
sarabande schreef:Nee omdat de fokkers weinig mogelijkheden hebben hun paarden te presenteren en het voor kopers niet doenlijk is om tig fokkers af te gaan.
Het geld dat nu vaak door de handel verdient wordt zou op deze manier iets beter verdeeld kunnen worden tussen fokker en uiteindelijke koper, zonder dat de paarden daar duurder van worden voor de koper.
En over dat lang en breed verkocht hebben, ik zou zeggen maak eens een reisje langs paardenfokkend Nederland
sarabande schreef:In plaats van een kansloze actie als het promoten van Z2 of hogere paarden want die hebben het stamboek daarvoor niet nodig en daar worden de fokkers ook niets wijzer van.
sarabande schreef:
Het zou er ook voor kunnen zorgen dat meer paarden bij de juiste ruiters terechtkomen en er dus al niet zoveel goede paarden in het niets verdwijnen voor ze ooit ontdekt zijn.
sarabande schreef:Kaja het topic gaat over groene 3 jarigen die uit de opfok komen.
sarabande schreef:Overigens een fokker wordt er niet beter van als een paard dat hier goed loopt naar Amerika in het niets verdwijnt, niet voor zijn stam, niet financieel helemaal niet.
! sarabande schreef:Kaja je hebt helemaal gelijk, zoals altijd