1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:22

Arie 53
Arie 53
Arie 53........

Waar doet me dat toch aan denken????

Anna42
Anna42.......

Hmmmmmmmmm....... gezien de strekking van de eerste 3 berichten heb ik mijn conclusies al getrokken...........

Haha!:D:D:D:D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 15:19

CGJ12 schreef:
Arie 53
Anna42.......

Ik was dus niet de enige!
Erg origineel is het trouwens ook niet.....Neeltje 64 was leuker geweest.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 15:24

arie53 schreef:
Kan het sneller? Jazeker. Alle paarden op de foto en net als bij de MKZ en vogelpest ruimen die hap. Op het overgebleven fokmateriaal nieuw genetisch materiaal inzetten dat qua type en constitutie niet behept is met het Engelse Volbloedtype kwalen.
Vervolgens op driejarige leeftijd op de foto en als de OCD weer oppopt, ruchzichtlos ruimen.

Geweldig, onafhankelijk van oorzaak van de oc - zeker bij driejarigen - gaan we gewoon ruimen. Nog los van het feit dat je ook een fokverbod in zou kunnen stellen voor deze dieren - is iets minder dramatisch - gaan we in ieder geval niet nadenken over alle kinderen die we met dit badwater weggaan gooien

johanna13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:39

sarabande schreef:
Ik vind het een prima initiatief, tot nu toe blijven de fokkers maar met de gebakken peren zitten van hengsten die dit doorgeven.
Worden veulens uit alle merries of geselekteerd of vallen veulens uit PROK merries buiten de selektie?

ocd is maar voor nog geen 0,5 % erfelijk, dus slacht ze dan maar af.....

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 15:59

CGJ12 schreef:
Arie 53
Arie 53
Arie 53........

Waar doet me dat toch aan denken????

Anna42
Anna42.......

Hmmmmmmmmm....... gezien de strekking van de eerste 3 berichten heb ik mijn conclusies al getrokken...........

En, ben je blij, boos, verdrietig of teleurgesteld?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 16:04

johanna13 schreef:
ocd is maar voor nog geen 0,5 % erfelijk, dus slacht ze dan maar af.....

Waar staat dat? die 0,5%

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:26

arie53 schreef:
...... Je vergeet er bij te vertellen dat de andere hand even fors in de zak van de fokkers wordt gestoken om de zelf geintroduceerde ongzonde rotzooi over de ruggen van de fokkers te financieren en op te ruimen.

Kan het sneller? Jazeker. Alle paarden op de foto en net als bij de MKZ en vogelpest ruimen die hap. Op het overgebleven fokmateriaal nieuw genetisch materiaal inzetten dat qua type en constitutie niet behept is met het Engelse Volbloedtype kwalen.
Vervolgens op driejarige leeftijd op de foto en als de OCD weer oppopt, ruchzichtlos ruimen.

Allemaal mooi en aardig. En wie zal dat betalen? Je zult maar van je zorgvuldig opgebouwde merriestam op die manier afstand moeten doen.
Bij het stamboek hoef je zeker niet aan te kloppen en de minister ziet de fokkers al aankomen !
Zolang OCD niet aantoonbaar erfelijk is blijft het gewoon gissen. Een certificaat is het paspoort lijkt wel mooi, maar biedt geen garantie voor de toekomst. Fokken gaat een heééééle dure aangelegenheid worden. Dat is het al Scheve mond .

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:29

Excuseme schreef:
En, ben je blij, boos, verdrietig of teleurgesteld?

volgens mij waren de 3 maanden nog niet om, of vergis ik mij nu?? Scheve mond

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:14

Bucephalus schreef:
Allemaal mooi en aardig. En wie zal dat betalen? Je zult maar van je zorgvuldig opgebouwde merriestam op die manier afstand moeten doen.
Bij het stamboek hoef je zeker niet aan te kloppen en de minister ziet de fokkers al aankomen !
Zolang OCD niet aantoonbaar erfelijk is blijft het gewoon gissen. Een certificaat is het paspoort lijkt wel mooi, maar biedt geen garantie voor de toekomst. Fokken gaat een heééééle dure aangelegenheid worden. Dat is het al Scheve mond .

Diverse onderzoeken wereldwijd hebben wel degelijk aangetoond dat het erfelijk is.
Het percentage ligt tussen de 15 en 20 %. Ruim voldoende dus om er selectie op toe te passen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:18

ceasario schreef:
Waar staat dat? die 0,5%

ben ik ook wel benieuwd naar....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:22

Bucephalus schreef:

Citaat:
Zolang OCD niet aantoonbaar erfelijk is blijft het gewoon gissen.

Dat hoor ik wel vaker.
Maar die lieden zijn toch niet op hun achterhoofd gevallen door het risico te nemen wanneer het volgens jouw niet erfelijk is om een halve hengstenhouderhouderij om zeep te helpen.
Dan is dat kost voor de Advocaten en is zo'n stamboek over enkele jaren financieel weg.

Hier hoor ik de zelfde geluiden als toendertijd bij de honden met HD en bij de honden nu OCD in het schoudergewricht.

Het zelfde als bij de mensen die zeggen ik mankeer van alles maar ik heb geen HIV. dus laat ik geen bloedonderzoek doen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:29

Ruimen dus. De EU heeft nog wel een potje. Zeker als de kwaliteit en het welzijn aanmerkelijk verhoogd worden.
Bovendien heeft men in Nederland op het oorspronkelijke genetische materiaal en type een ware genocide gepleegd. Met als resultaat dat OCD in Nederland als een plaag is voort gaan woekeren en Nederland zo langzamerhand marktleider is geworden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:30

arie53 schreef:
. Met als resultaat dat OCD in Nederland als een plaag is voort gaan woekeren en Nederland zo langzamerhand marktleider is geworden.

Dit is gewoon bull commentaar.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:37

Bucephalus schreef:
Zolang OCD niet aantoonbaar erfelijk is blijft het gewoon gissen.

Ik bedoelde met aantoonbaar te zeggen dat het niet duidelijk is waar het vandaan komt. Een deel is idd erfelijk, maar milieu speelt blijkbaar een even grote, zo niet grotere rol.
Blijkbaar is er niet één bepaald gen verantwoordelijk voor een OCD-aandoening, als ik de Duitse samenvatting van het onderzoek goed begrijp.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:42

Kendra schreef:
Geweldig, onafhankelijk van oorzaak van de oc - zeker bij driejarigen - gaan we gewoon ruimen. Nog los van het feit dat je ook een fokverbod in zou kunnen stellen voor deze dieren - is iets minder dramatisch - gaan we in ieder geval niet nadenken over alle kinderen die we met dit badwater weggaan gooien

Jij hebt er helemaal geen probleem mee om de OCD patienten even voor de 100% in te zetten. Moet je even bij van Basten te rade gaan en vragen of je nog wel topsport kunt verrichten met een stel botten waarbij de afgebroken stukken je bijkans om de oren vliegen. Eerst keuren met en beslagen bril en nu ook nog oordoppen in. Dan hoor je de gewrichten niet meer kraken.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 04-12-04 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:48

Zolang de vraag: "Waar komt OCD vandaan?" niet afdoende kan worden beantwoord is opruimen van alle paarden geen oplossing. Dat betekent dat je met de volgende generatie weer hetzelfde probleem hebt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:55

Zou OCD een generatie over kunnen slaan?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 18:56

Wanneer verdenk je een paard van het hebben van OCD? Ik heb geen idee! Zo in de bijdragen lees ik:

- Als het vaak kreupel is;
- Als er een verdikking aan een van de gewrichten is;
- Als de gewrichten kraken.

Klopt dit zo een beetje?

Ceas, Jij haalt HD aan. Nu is dit een aandoening die aanvankelijk voornamelijk voorkwam bij grote hondenrassen. Snelle groei en een hoog gewicht.

Is er een verband met OCD?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:02

Bucephalus schreef:
Wanneer verdenk je een paard van het hebben van OCD? Ik heb geen idee! Zo in de bijdragen lees ik:

- Als het vaak kreupel is;
- Als er een verdikking aan een van de gewrichten is;
- Als de gewrichten kraken.

Klopt dit zo een beetje?

Als je hem/haar op de foto zet.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:04

Bucephalus schreef:
Ceas, Jij haalt HD aan. Nu is dit een aandoening die aanvankelijk voornamelijk voorkwam bij grote hondenrassen. Snelle groei en een hoog gewicht.

Citaat:
die aanvankelijk

Of kreupelende Jack Russells

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:05

ceasario schreef:
Als je hem/haar op de foto zet.

Als je paard nooit kreupel is, is er geen reden om het op de foto te zetten. Behalve als je wilt prokken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:09

Bucephalus schreef:
Als je paard nooit kreupel is, is er geen reden om het op de foto te zetten. Behalve als je wilt prokken.

Prokken is geen levensverzekering voor ocd- vrije -nakomelingen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:18

ceasario schreef:
Prokken is geen levensverzekering voor ocd- vrije -nakomelingen.

Nee. Maar je kunt de zwarte Piet dan gemakkelijker naar een ander toeschuiven.

Ik vind het een chaotische toestand. * Zet alle paarden op de foto. Ruim alles op wat niet goed is, blaas de fokkerij nieuw leven in door verder te gaan met de overgebleven dieren. Ga weer terug naar *. Vicieuze cirkel zolang je niet weet waarnaar je zoekt.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:20

ceasario schreef:
Of kreupelende Jack Russells

Veel vraag in combinatie met Patella luxatie en kromme voorpoten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:23

Buc ten dele ben ik het met je eens, maar inplaats van opruimen zou ik willen zeggen niet in het stamboek opnemen.
Alhoewel ik denk dat de financiele consequenties daarvan voor een stamboek niet aanvaardbaar zijn.