Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
parnassia schreef:dat je niet bang hoeft te zijn voor de verkoopbaarheid, er dus geen 'durven' is
Alane schreef:Alls je een combinatie maakt met als het belangrijkste een eventuele verkoop, dan is dat mi vermeerderen en niet fokken.
Aimee schreef:Véél interessanter naar mijn smaak...
ceasario schreef:Bernstein
Een bekende vererver in Rheinland.
Dus zo "bijzonder" fokken doet men niet met die moederlijn.
Zannekin schreef:Ceasario, waarom kan ik nooit een foto zien die jij plaatst?
sarabande schreef:Prachtig al die foto's maar erg off topic.
Dit topic gaat niet over: zoek een hengst die ergens de merrielijn van Doruto voert voor Sjuim, maar fokken met een onbekende hengst.
Natuurlijk kan er een eigen topic geopend worden met alle hengsten uit die lijn, maar graag hier weer on topic.
sarabande schreef:Onlangs had ik een discussie met een medefokster die overwoog haar merrie te laten dekken door en totaal onbekende, maar erg interessante hengst die qua bloedvoering erg mooi aansloot op haar merriestam.
Ik vond het een super idee, juist datgene doen waardoor fokken zo interessant is.
Een doorgewinterde en succesvolle fokker raadde het haar af, tenzij ze er zeker van was dat ze het veulen alleen voor zichzelf wilde. Anders kon ze toch beter een van de commerciele hengsten nemen waarmee ze al succesvol gefokt had bij haar merrie.
Ook hij heeft gelijk, zet maar eens een paard te koop van een onbekende afstamming, die moet minstends goed gepresteerd hebben wil iemand er de moeite voor nemen om te komen kijken. Dat betekent ook dat de kinderen van bekende hengsten een verwachtingswaarde hebben, door goede ruiters gekocht worden en zo hun vader weer bevestigen.
Het lijkt mij moordend voor de vooruitgang in de fokkerij als iedereen zo denkt.
En heel slecht als die trend ook door het stamboek beloond wordt in de vorm van merriekeuring en hengsten selektie.
Het zijn vaak eigenwijze fokkers geweest die in welk stamboek dan ook voor successen gezorgd hebben. Niet die fokkers die voortdurend roepen kijk eens hoe goed ik het doe, maar fokkers die rustig hun eigen weg gaan.
Maar als jullie een fokmerrie of aankomend sportpaard zouden kopen, zou je dan genoegen nemen met een vader waar niemand ooit van gehoord heeft??
Voor de goede orde Sarabande is niet te koop
De ex-eigenaar heeft dit laten uitzoeken, en de man die dit uitzocht, vond dat Pokemon er goed bijpaste qua bloedlijn. Veel spectaculaire, opvallende nakomelingen heeft hij nog niet en heel bekend is hij zelf ook niet, maar dat zou zeker komen. Dit advies neem ik zeker serieus en als ze 3 is, wordt ze waarschijnlijk door hem gedekt.