[KWPN] Deklimiet bij jonge hengsten????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:15

Ik denk dat de "zwevende kiezer best wel bij het topic hoort. Aangezien dit een KWPN topic is, zou ik het niet alleen uit mijn eigen ogen willen bekijken maar ook hoe ik het zou bezien als ik de leiding van het KWPN had:

1) hengsten met teveel invloed zijn niet goed. Moeder natuur heeft niet de mogelijkheid gegeven aan hengsten om honderden merries te dekken. In de natuur houdt het echt met tientallen op. Je kan misschien sneller vooruit met hengsten die veel invloed hebben, maar de risico's op fouten en inteelt zijn nog groter.

2) Dekbeperkingen zijn leuk, maar hebben twee consequenties: de marktwaarde van de hengsten gaat omlaag (minder dekkingen) en de prijs per dekking gaat omhoog. Als stamboek beperk ik dan de mogelijkheden van de kleine fokker. Aangezien het stamboek een democratische aangelegenheid is, loop ik het risico dat ik bij de eerstvolgende verkiezing weggestemd word door de kleine fokkers, die de meerderheid van het stamboek vertegenwoordigen (een rijke grote fokker heeft niet meer stemrecht dan een kleine fokker met een paard, hoewel de rijke fokker waarschijnlijk meer geld in het laatje brengt).

3) Als consequentie van 2) kan het zijn dat ik hengsten kwijtraak aan andere stamboeken of landen. Hengsteneigenaars zullen meer problemen hebben om tophengsten te houden, omdat het financieel niet te verantwoorden is om een hengst te houden die in het buitenland x keer zo veel kan dekken.

4) beperkingen werken meestal fraude in de hand. Als de hengst echt goed zou kunnen fokken, kan het zo zijn dat hij dekt onder het briefje van een andere hengst. Dat is tot op zekere hoogte controleerbaar, maar helpt de hele reputatie van het stamboek om zeep.

5) er is een risico dat hengstenhouders creatief gaan worden. De hengstenhouder zal misschien een dekvergunning bij meerdere stamboeken aan gaan vragen, waardoor er sprake is van uitholling van het eigen stamboek kwa inhoud, maar ook een inkomstenderving. Als stamboek moet ik dan heel stevig in mijn schoenen staan en weten dat ik een duidelijke meerwaarde heb t.o.v van alternatieven op het wereldtoneel.

Ik weet niet, zijn dit alle plussen en minnen op een rijtje?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:04

joostvangestel schreef:
5) er is een risico dat hengstenhouders creatief gaan worden. De hengstenhouder zal misschien een dekvergunning bij meerdere stamboeken aan gaan vragen, waardoor er sprake is van uitholling van het eigen stamboek kwa inhoud, maar ook een inkomstenderving. Als stamboek moet ik dan heel stevig in mijn schoenen staan en weten dat ik een duidelijke meerwaarde heb t.o.v van alternatieven op het wereldtoneel.

Dat valt onder de noemer "open economie"
Wanneer je dat als stamboek bestrijdt ben ik van mening dat je polariserende houding naar deze economie toe ,vroeg of laat tegen je gebruikt wordt.
Tenzij men een exclusief produkt heeft.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:24

Ceasario: ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Zo is ook software business een open economie, maar toch is het voor de concurrentie het bijna onbegonnen werk het microsoft echt moeilijk te maken op het gebied van Desktop Operating Systems. Dat is met name omdat MS zo'n sterke waarde heeft in hun eigen gebied.

Ik kan me best voorstellen dat het KWPN dan moeilijk gaat doen als de hengstenhouder een dergelijke stunt uithaalt. Tenslotte probeert de hengstenhouder dan een goedbedoelde regel de corrumperen. Regels stellen niks voor als je ook geen sancties op overtredingen durft te zetten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:40

Als er een deklimiet zou komen praten we dan eigenlijk niet over concurentievervalsing?
Waarbij ik me afvraag of een stamboekbestuur zomaar zo'n regel zou kunnen doorvoeren zonder een ALV.
Wat ik eigenlijk griezeliger vind binnen de KWPN fokkerij dat het mogelijk is dat een hengst die 5 jaar na zijn goedkeuring nu al een ggk zoon heeft. Ik denk dat dat meer impact heeft op een fokkerij dan een jongehengst die 300 merries dekt in 1 jaar.
Laatst bijgewerkt door Alane op 25-10-04 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:43

joostvangestel schreef:
Ceasario: ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Zo is ook software business een open economie, maar toch is het voor de concurrentie het bijna onbegonnen werk het microsoft echt moeilijk te maken op het gebied van Desktop Operating Systems. Dat is met name omdat MS zo'n sterke waarde heeft in hun eigen gebied.

.

Dat is appels met peren vergelijken.Tenzij je Microsoft met het KWPN wil vergelijken.cq anders-om Huilen

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:47

ceasario schreef:
Dat is appels met peren vergelijken.Tenzij je Microsoft met het KWPN wil vergelijken.cq anders-om Huilen

Hebben wel allebei een monopoliepositie! Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:52

joshua schreef:
Hebben wel allebei een monopoliepositie! Knipoog

Dat meent het bv. KWPN.
Maar wanneer je de open economie van vraag en aanbod bekijkt,zie dat hengstenhouders als Sprehe, Schockemoehle ea.
al volop aan risicospreiding doen.
Door met veel stamboeken mee te doen.

In dit geval hebben zulke HH zich al genesteld in de volgende hengstenkeuring wat zij als opstap naar het OOsten zien.
De wereld gaat verder met of zonder stamboekliefde.

http://www.brandenburger-pferd.de/sdb/koerungpferde.htm

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:09

Noch Microsoft, noch het KWPN hebben een monopolie. Ik denk toch dat je de definitie van monopolie eens na kunnen lezen. Iedereen mag Linux op zijn PC installeren. Er zijn er maar weinig die dat doen, omdat het gebruik van Microsoft zoveel voordelen heeft. Dat geldt ook voor MSN, Hotmail, enzovoorts.

In Nederland is er vrij keus om zich aan te sluiten bij welk stamboek dan ook. Ieder stamboek biedt zijn eigen voordelen en nadelen.

Een stamboek met een dominante marktpositie als het KWPN denkt heus wel na over het totaalpakket. Ik denk dat het KWPN zodanig meerwaarde biedt aan de leden dat het overgrote deel bijzonder tevreden is met het KWPN.

PS: ik zie dit alleen maar als een facet van het geheel. Ik denk dat jullie dit facet niet zo zwaar moeten uitkauwen, want op dit gebied hebben jullie niet veel nieuws te melden. Is er nog commentaar op de andere punten of heb ik nog iets anders gemist?

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:18

joostvangestel schreef:
Noch Microsoft, noch het KWPN hebben een monopolie. Ik denk toch dat je de definitie van monopolie eens na kunnen lezen. Iedereen mag Linux op zijn PC installeren. Er zijn er maar weinig die dat doen, omdat het gebruik van Microsoft zoveel voordelen heeft. Dat geldt ook voor MSN, Hotmail, enzovoorts.

Ook iedereen mag in de Pavocup starten? Joost ik weet heel goed wat een monopoliepositie is daar hoef je me heus niet op te wijzen Ach gut

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:27

joshua schreef:
Ook iedereen mag in de Pavocup starten? Joost ik weet heel goed wat een monopoliepositie is daar hoef je me heus niet op te wijzen Ach gut

Nee,jemag met een Welsh pony ook niet mee doen aan de pavo cup. Daar zijn andere wedstrijden voor. Als de Pavocup clubkampioenschappen zijn, moet je die dan zomaar opengooien voor iedereen?

Blijkbaar is de Pavocup dus een zeer goed KWPN product. Klinkt net zoiets als: maar meneer, ik vind die Nissan Micra zo mooi, waarom verkoopt Fiat geen Fiat Micra?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:32

joostvangestel schreef:
PS: ik zie dit alleen maar als een facet van het geheel. Ik denk dat jullie dit facet niet zo zwaar moeten uitkauwen, want op dit gebied hebben jullie niet veel nieuws te melden. Is er nog commentaar op de andere punten of heb ik nog iets anders gemist?

Ja, de topic.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:13

ceasario schreef:
Ja, de topic.

Het topic zal je bedoelen. Maar goed, geen zin om over taal te gaan zeveren. Blijkbaar heb je iets tegen op het topic. Ishet een taboe of zo? iets wat niet besproken mag worden? Of heb je een wezenlijk minpunt wat niet eerder belicht is?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:38

joostvangestel schreef:
Een stamboek met een dominante marktpositie als het KWPN denkt heus wel na over het totaalpakket. Ik denk dat het KWPN zodanig meerwaarde biedt aan de leden dat het overgrote deel bijzonder tevreden is met het KWPN.

Ja, toch wel, commentaar op een facet wat ook in deze discussie niet of slechts heel summier wordt meegenomen.

Als het KWPN nu eindelijk eens zou beginnen, naar de fokker toe een groter en beter stuk uitleg te geven over:
A: Waarom de ene hengst wel, vanuit de 3e bezichtiging wordt mee genomen naar het verrichtings onderzoek, terwijl een voor het oog (ook op papier), betere blijft staan.
B: Waarom hengsten met matige cijfers en soms zelfs onvoldoendes, na het exeamen wel toegelaten worden, terwijl er paarden met betere cijfers geweigerd worden.
C: Wat willen ze nu eigenlijk terugzien, uit een bepaalde hengst en wat voor merrie materiaal, lijkt bij uitstek geschikt te zijn voor hem.

Nu zie je nog steeds gebeuren dat een bepaalde hengst de hemel in geprezen wordt, terwijl als zijn nakomelingen aan de keuring komen, het stamboek hem laat vallen als een baksteen.

Ieder jaar zie en hoor je het onbegrip en gemor van de fokkers, omdat men absoluut niets begrijpt van sommige keuzes van HKcommissie en examencommissie.

Een flink stuk extra info, naar de fokker toe, betreffende de keuzes van de diverse commissie's en uitleg over welk soort merrie voor welke hengst, zou denk opzich al een verschuiving kunnen geven, in de keuze van de fokkers.

Of ben ik nu weer te naief?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 12:46

Kitten schreef:
[Als het KWPN nu eindelijk eens zou beginnen, naar de fokker toe een groter en beter stuk uitleg te geven .....
[/quote]

Het KWPN is nog nooit zo open geweest en heeft nog nooit zoveel uitleg gegeven bij genomen beslissingen.
Individueel gemor is er altijd, maar in mijn beleving van 30 jaar op KWPN tribunes zitten overheerst daar toch de blijheid en zelfs trots met hetgeen er in de ring loopt.

Over voorlichting geven, iedereen kan een dekadvies krijgen.
Ik ben daar niet voor, voor geen een dekadvies trouwens ook niet van hengstenhouders.
Als je groot genoeg bent om een veulen te willen fokken moet je ook maar de moeite nemen om zelf te leren kijken en kiezen. Als je vervolgens advies vraagt over die keuzes leer je van het waarom wel en waarom niet veel meer.
Jij bent degene die het veulen straks krijgt dus jij moet daar tevreden mee zijn, die adviseur heeft er dan niets meer mee.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:45

sarabande schreef:
Het KWPN is nog nooit zo open geweest en heeft nog nooit zoveel uitleg gegeven bij genomen beslissingen.
Individueel gemor is er altijd, maar in mijn beleving van 30 jaar op KWPN tribunes zitten overheerst daar toch de blijheid en zelfs trots met hetgeen er in de ring loopt.

Dat er de laatste 30 jaar het nodige is verbetert, ben ik wel met je eens, maar dat, dat kennelijk met name richting uitleg, veel beter kan, blijkt oa wel uit de voorgaande bijna 7 pag. van dit Topic en alle andere voorgaande Topics betreffende stamboekzaken.

Wat de rest van jouw commentaar betreft, ga je me te kort door de bocht en draai je de vraagstelling om.

Het is stomweg geen haalbare kaart, omzelfs maar voor 1/4 van het aantal te dekken merries, een dekadvies uit te brengen, het stamboek zou ook met een dergelijk groot aantal aanvragen, absoluut geen raad weten.

Het aantal doorgewinterde en over ruime ervaring beschikkende grote(re) fokkers, is tov het aantal (vaak nog jonge) hobbyfokkers, relatief klein.
Toch zullen ook deze fokkers op de een of andere manier aan kennis moeten zien te komen.

Wat zou dan het probleem zijn, (tenzij ze het zelf ook niet weten) om bij een hengst een bepaalde richtlijn aan te geven, welke type merrie hier bij te doen, of welk type juist niet.

Juist die onwetendheid, brengt mensen er toe, om in hordes achter die hengsten aan te rennen, die toevallig op het moment van keuring en/of examens gepiekt hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 14:18

Wat versta je onder een hobbyfokker, b.v. uitgedrukt in hoeveelheid fokmerries. 1 tot 3, 1 tot 5, 1 tot 10.

Waarom denk je dat veel van die fokkers jonge fokkers zijn, dit in tegenspraak met de werkelijkheid (kijk om je heen op de tribunes)

Voor de aankomende fokkers is jong KWPN een mogelijkheid om zelf te leren kijken en vragen te stellen, vind je dat geen goede optie voor de jongeren???

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:53

Als mensen nou gewoon een advies willen hebben dan mag dat toch wel gevraagd worden en misschien een suggestie naar het stamboek toe zijn?

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:45

Ik denk dat openheid en duidelijkheid van het KWPN heel belangrijk is. De goede wil is er zeker wel maar om alle radertjes in het geheel het zelfde te laten denken, oordelen, etc. is natuurlijk ontzettend moeilijk. Het is natuurlijk niet zo dat 1 persoon op alle stoeltjes kan gaan zitten.. dat is niet haalbaar en ook niet wenselijk. Nadeel is wel dat je dus altijd verschil van interpretatie krijgt m.b.t. doelstellingen, welke hengst keuren we goed en al dat soort zaken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 22:31

Citaat uit de Paardenkrant van vrijdag j.l.
Kop:
IK SNAP NIETS VAN DE AFKEURING VAN SOMMIGE HENGSTEN.

Aan het woord Ger Koelewijn fokker van.... Shetlanders

Moraal: er is geen stamboek die alle leden tevreden kan stellen, daar zijn ze ook niet voor.

On topic, zouden mensen die bij een jonge hengst dekken dat op advies van het stamboek doen, en waarop zou zo'n advies dan gebaseerd zijn en in hoeverre is de adviesgever verantwoordelijk.

Alleen de fokker is verantwoordelijk, dat begint al bij de keuze van de eigen merrie.

Bij ieder advies om een hengst te gebruiken zit min of meer eigenbelang van de adviseur. In het minste geval diens smaak en voorkeur in het slechtste geval financieel gewin.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:28

Ik lees de paardenkrant niet.
Het moraal is jouw eigen mening/zoals jij dat leest over dat geschreven stuk en zo heeft iedereen die het leest er (mischien) een andere mening/moraal over. Ook omdat een vraag of onbegrip niet gelijk onvrede betekent eerder een gebrek aan uitleg. Zonder vragen geen kennis. En domme vragen bestaan niet... (hebben ze mijn geleerd)
Een stamboek kan zeker niet alle leden tevreden stellen (dat kan geen enkele vereniging), maar ze moeten het wel (blijven) proberen.
Ik snap sommigen dingen ook niet binnen een stamboek maar ben te lui om daar navraag over te doen en anderzijds kom ik ook niet op vergaderingen en zal het allemaal wel kloppen/ zo horen.

Als alleen de fokker verantwoordelijk is waarom dan een hengstenkeuring?
waarom dan een deklimiet?
om de invloed van bepaalde lijnen niet te groot te laten worden tbv wie of wat? diezelfde fokkers die zelf de verantwoording dragen over hun hengstenkeuze? Die paarden die geboren zijn door die keuze van die fokkers?

[even wat toegevoegd ter verduidelijking]

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:09

Alane"]
Ik lees de paardenkrant niet.
Het moraal is jouw eigen mening/zoals jij dat leest over dat geschreven stuk en zo heeft iedereen die het leest er (mischien) een andere mening/moraal over. Ook omdat een vraag of onbegrip niet gelijk onvrede betekent eerder een gebrek aan uitleg. Zonder vragen geen kennis. En domme vragen bestaan niet... (hebben ze mijn geleerd)
Een stamboek kan zeker niet alle leden tevreden stellen (dat kan geen enkele vereniging), maar ze moeten het wel (blijven) proberen.
Ik snap sommigen dingen ook niet binnen een stamboek maar ben te lui om daar navraag over te doen en anderzijds kom ik ook niet op vergaderingen en zal het allemaal wel kloppen/ zo horen.
[/quote]
Persoonlijk denk ik dat je als lid best tevreden kan zijn met een organisatie, maar toch kritiek kan hebben op punten. Ik begrijp ook niet alle beslissing die door het grootste Welsh Pony stamboek in Nederland gemaakt worden en ik ben het zelfs oneens met sommige beslissingen en ik denk dat de uitleg voor die beslissing ronduit fout was (tegenspraak). In iedere democratie zijn er tevreden leden en ontevreden. Je kan zelfs spreken dat in een democratie nooit iemand 100% zijn/haar zin krijgt. dat is het voordeel van een dictatuur. Dan krijgt tenminste 1 persoon zijn/haar zin.

[quote="Alane"]
Als alleen de fokker verantwoordelijk is waarom dan een hengstenkeuring?
[/quote]
Er is vergelijkking nodig. Alleen in je eigen wei kijken maakt mensen stalblind. Om vooruit te komen moet je weten waar de rest staat.
[quote="Alane"]
waarom dan een deklimiet?
[/quote]
Goeie vraag. Je zal de voordelen tegen de nadelen af moeten wegen om tot een goed oordeel te komen. Deklimieten hebben voordelen en ook nadelen.
[quote="Alane schreef:
om de invloed van bepaalde lijnen niet te groot te laten worden tbv wie of wat? diezelfde fokkers die zelf de verantwoording dragen over hun hengstenkeuze? Die paarden die geboren zijn door die keuze van die fokkers?

Ik denk dat er altijd verschillen bestaan tussen populatiemanagement en individueel dekbeleid. Als individuele fokkers een beheer hadden over 5000 fokmerries, dan zouden ze ook niet 10% allemaal bij dezelfde hengst dekken. daar ligt ook de uitdaging: een stamboek wil de gehele populatie vooruit laten gaan, een individueel wil vooral zijn eigen veulen beter laten zijn dan dat van de buurman, of in ieder geval het boven een bepaald niveau laten komen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:26

Joost ik bedoel het anders:
Als je veulen alleen in het hoofdboek wordt opgenomen als je gebruik maakt van de ggk hengsten dan heeft iemand anders als een keuze voor jouw gemaakt (want er zijn meer KWPN-hengsten die niet ggk zijn maar wel puur KWPN gefokt). Als er een deklimiet wordt zou worden ingesteld dan wordt er wederom een keuze beperking ingevoerd. Dan heeft het stamboek dus min of meer een advies uitgebracht waar sanctie op staan: andere hengst is veulen in een register. Dat die richtlijnen en reglementen er zijn om er geen hutjemut van te maken is mij duidelijk.

Dat dan vragen stellen gezien wordt als kritiek/het niet eens zijn met/ontevreden zijn kan ik absoluut niet volgen. (wederom ik ken het betreffende stuk in de paardenkrant niet)

Stalblindheid in een sportpaardenfokkerij wordt snel genoeg mee afgerekend immers zullen de prestatie dan of minder zijn of er geheel niet zijn.

Heeft een deklimiet dan meer voordelen dan nadelen op basis van het aantal dekkingen van 1 hengst, die waarschijnlijk voortgevloeit zijn uit de raporten/prestaties van die hengst + mischien de bloedaansluiting bij bepaalde merries.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:50

Alane"]
Joost ik bedoel het anders:
Als je veulen alleen in het hoofdboek wordt opgenomen als je gebruik maakt van de ggk hengsten dan heeft iemand anders als een keuze voor jouw gemaakt (want er zijn meer KWPN-hengsten die niet ggk zijn maar wel puur KWPN gefokt). Als er een deklimiet wordt zou worden ingesteld dan wordt er wederom een keuze beperking ingevoerd. Dan heeft het stamboek dus min of meer een advies uitgebracht waar sanctie op staan: andere hengst is veulen in een register. Dat die richtlijnen en reglementen er zijn om er geen hutjemut van te maken is mij duidelijk.
[/quote]
Dat is heel duidelijk de bedoeling en ook logisch. Het stamboek wil een fokkerij sturen en moet dus sancties instellen. Anders moet het stamboek eens na gaan denken over hun eigen rol. Overigens snijdt het mes aan twee kanten: als je een hengst wil gebruiken die tot een register veulen leidt, dan wil je absoluut geen matig kwaliteit veulen, want dat wordt een stuk moeilijker te verkopen met dat register papier. Een topkwaliteit veulen heeft dat probleem nooit.

[quote="Alane"]
Dat dan vragen stellen gezien wordt als kritiek/het niet eens zijn met/ontevreden zijn kan ik absoluut niet volgen. (wederom ik ken het betreffende stuk in de paardenkrant niet)
[/quote]
Wat dat betreft is Nederlands ook wel een moeilijke taal. "Ik snap niets van" heeft twee betekenissen in het Nederlands:
1) Leer mij waar het over gaat, want ik begrijp het niet
2) Wat u daar opschrijft, kan niet begrepen worden, want het is niet logisch

De tweede bedoeling is duidelijk een critiserende, de eerste is gewoon een "help me, ik wil leren". Helaas moet ik toegeven dat in de Nederlandse mentaliteit de tweede bedoeling vaker wordt toegepast dan de eerste.

[quote="Alane schreef:
Heeft een deklimiet dan meer voordelen dan nadelen op basis van het aantal dekkingen van 1 hengst, die waarschijnlijk voortgevloeit zijn uit de raporten/prestaties van die hengst + mischien de bloedaansluiting bij bepaalde merries.

Helemaal niet gezegd. Het idee is goed, maar mijns inziens niet echt uitvoerbaar met redelijke kosten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:29

joostvangestel"]
als je een hengst wil gebruiken die tot een register veulen leidt, dan wil je absoluut geen matig kwaliteit veulen, want dat wordt een stuk moeilijker te verkopen met dat register papier. Een topkwaliteit veulen heeft dat probleem nooit.
[/quote]
Veranderd de kwaliteit van dat veulen als de vader van ggk naar wachthengst naar afgekeurd gaat?
Mag je eigenlijk wel nadenken over een deklimiet voor jonge hengsten als een hengst die in 2003 ggk is, een vader heeft die in 1995 geboren is?
Zo kan ik de logica niet zien van het instellen van een deklimiet bij jonge hengsten. Het financiele helemaal weglatend en fraudegevoeligheid vergeten we dan ook maar even.
1) je schuift het aantal dekkingen gewoon een jaar op.En kan zelfs groter zijn door die beperking waardoor de invloed van die hengst juist vele malen groter wordt.
2) de dekkingen die een hengst niet mag doen worden dan gedaan door een hengst die mischien minder passend is waardoor de kwaliteit van zijn veulens omlaag gaat.
3)krijgt een hengst een grote aanvraag (ga even uit van 300 aanvragen) en hij mag er maar 100 dekken, dan worden er de kwalitatief betere merries uitgezocht die dan een vertekend beeld kunnen geven waardoor die hengst gehandhaafd blijft met als resultaat een explosieve groei van het veulens van hem wat dan kan blijken onterecht te zijn.
4) hoe groot is de invloed op lange termijn van 400 veulens van 1 hengst er worden bij dat stamboek 10 000 veulens geboren op jaarbasis.

[quote="joostvangestel schreef:
De tweede bedoeling is duidelijk een critiserende, de eerste is gewoon een "help me, ik wil leren". Helaas moet ik toegeven dat in de Nederlandse mentaliteit de tweede bedoeling vaker wordt toegepast dan de eerste.
Zoals gezegd ken ik het stuk uit die paardenkrant niet. Daarbij ging ik uit van het niet begrijpen... waarbij ik me niet kan voorstellen dat een kritische vraagstelling uitgelegd zou moeten worden als het niet tevreden zijn met het stamboek. Ergens de logica niet van inzien is ook niet per definitie ontevredenheid.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:18

Alane"]
Veranderd de kwaliteit van dat veulen als de vader van ggk naar wachthengst naar afgekeurd gaat?
[/quote]
nee, natuurlijk niet. Maar: je moet ervan uitgaan dat 90% van de fokkers wél waarde hechten aan het keuringsbeleid van het stamboek. De afzetmarkt wordt een stuk kleiner als de vader uit de gratie valt.

[quote="Alane"]
Mag je eigenlijk wel nadenken over een deklimiet voor jonge hengsten als een hengst die in 2003 ggk is, een vader heeft die in 1995 geboren is?
[/quote]
Natuurlijk, ik heb nog steeds geen verbod tot nadenken gezien Haha!
Overigens, er zijn veel hengsten die meerdere zonen goedkeurd krijgen. De zware invloed komt ook door een groot aantal zonen. Als het niet bij vader mag, dan gaat men naar zoon toe, of omgekeerd.

[quote="Alane"]
1) je schuift het aantal dekkingen gewoon een jaar op.En kan zelfs groter zijn door die beperking waardoor de invloed van die hengst juist vele malen groter wordt.
[/quote]
Éen jaar idd, dus 2 x 50 = 100. Dan zien de fokkers de veulens en begint na te denken of die hengst het nou eigenlijk wel was...

[quote="Alane"]
2) de dekkingen die een hengst niet mag doen worden dan gedaan door een hengst die mischien minder passend is waardoor de kwaliteit van zijn veulens omlaag gaat.
[/quote]
Dat klopt, het uitgangspunt is dat ze naar een andere hengst gaan die ook goed past Haha!

[quote="Alane"]
3)krijgt een hengst een grote aanvraag (ga even uit van 300 aanvragen) en hij mag er maar 100 dekken, dan worden er de kwalitatief betere merries uitgezocht die dan een vertekend beeld kunnen geven waardoor die hengst gehandhaafd blijft met als resultaat een explosieve groei van het veulens van hem wat dan kan blijken onterecht te zijn.
[/quote]
Hangt ervan af hoe het selektiesysteem wordt toegepast. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt of mag de hengstenhouder kiezen of zet hij de prijs zo hoog dat de minder gefortuneerden afvallen? Het eerste lijkt mij een probleem, want dan moet je de dekaanvragen bij de notaris neerleggen, maar is wel de eerlijkste benadering Knipoog
[quote="Alane schreef:
4) hoe groot is de invloed op lange termijn van 400 veulens van 1 hengst er worden bij dat stamboek 10 000 veulens geboren op jaarbasis.

Klopt, als het 400 stuks brandhout zijn, dan is er niks aan de hand. Er is pas écht een probleem als de hengst´goed fokt en 4 jaar later 6 goedgekeurde zonen neerzet die gemiddeld 100 merries dekken. Dan is het 600. Meetkundige reeksen worden al snel minder leuk.