Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
joostvangestel schreef:5) er is een risico dat hengstenhouders creatief gaan worden. De hengstenhouder zal misschien een dekvergunning bij meerdere stamboeken aan gaan vragen, waardoor er sprake is van uitholling van het eigen stamboek kwa inhoud, maar ook een inkomstenderving. Als stamboek moet ik dan heel stevig in mijn schoenen staan en weten dat ik een duidelijke meerwaarde heb t.o.v van alternatieven op het wereldtoneel.
joostvangestel schreef:Ceasario: ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Zo is ook software business een open economie, maar toch is het voor de concurrentie het bijna onbegonnen werk het microsoft echt moeilijk te maken op het gebied van Desktop Operating Systems. Dat is met name omdat MS zo'n sterke waarde heeft in hun eigen gebied.
.
joshua schreef:Hebben wel allebei een monopoliepositie!
joostvangestel schreef:Noch Microsoft, noch het KWPN hebben een monopolie. Ik denk toch dat je de definitie van monopolie eens na kunnen lezen. Iedereen mag Linux op zijn PC installeren. Er zijn er maar weinig die dat doen, omdat het gebruik van Microsoft zoveel voordelen heeft. Dat geldt ook voor MSN, Hotmail, enzovoorts.
joshua schreef:Ook iedereen mag in de Pavocup starten? Joost ik weet heel goed wat een monopoliepositie is daar hoef je me heus niet op te wijzen
joostvangestel schreef:Een stamboek met een dominante marktpositie als het KWPN denkt heus wel na over het totaalpakket. Ik denk dat het KWPN zodanig meerwaarde biedt aan de leden dat het overgrote deel bijzonder tevreden is met het KWPN.
PS: ik zie dit alleen maar als een facet van het geheel. Ik denk dat jullie dit facet niet zo zwaar moeten uitkauwen, want op dit gebied hebben jullie niet veel nieuws te melden. Is er nog commentaar op de andere punten of heb ik nog iets anders gemist?
Kitten schreef:[Als het KWPN nu eindelijk eens zou beginnen, naar de fokker toe een groter en beter stuk uitleg te geven .....
[/quote]
sarabande schreef:Het KWPN is nog nooit zo open geweest en heeft nog nooit zoveel uitleg gegeven bij genomen beslissingen.
Individueel gemor is er altijd, maar in mijn beleving van 30 jaar op KWPN tribunes zitten overheerst daar toch de blijheid en zelfs trots met hetgeen er in de ring loopt.
Alane"]
Ik lees de paardenkrant niet.
Het moraal is jouw eigen mening/zoals jij dat leest over dat geschreven stuk en zo heeft iedereen die het leest er (mischien) een andere mening/moraal over. Ook omdat een vraag of onbegrip niet gelijk onvrede betekent eerder een gebrek aan uitleg. Zonder vragen geen kennis. En domme vragen bestaan niet... (hebben ze mijn geleerd)
Een stamboek kan zeker niet alle leden tevreden stellen (dat kan geen enkele vereniging), maar ze moeten het wel (blijven) proberen.
Ik snap sommigen dingen ook niet binnen een stamboek maar ben te lui om daar navraag over te doen en anderzijds kom ik ook niet op vergaderingen en zal het allemaal wel kloppen/ zo horen.
[/quote]
Persoonlijk denk ik dat je als lid best tevreden kan zijn met een organisatie, maar toch kritiek kan hebben op punten. Ik begrijp ook niet alle beslissing die door het grootste Welsh Pony stamboek in Nederland gemaakt worden en ik ben het zelfs oneens met sommige beslissingen en ik denk dat de uitleg voor die beslissing ronduit fout was (tegenspraak). In iedere democratie zijn er tevreden leden en ontevreden. Je kan zelfs spreken dat in een democratie nooit iemand 100% zijn/haar zin krijgt. dat is het voordeel van een dictatuur. Dan krijgt tenminste 1 persoon zijn/haar zin.
[quote="Alane"]
Als alleen de fokker verantwoordelijk is waarom dan een hengstenkeuring?
[/quote]
Er is vergelijkking nodig. Alleen in je eigen wei kijken maakt mensen stalblind. Om vooruit te komen moet je weten waar de rest staat.
[quote="Alane"]
waarom dan een deklimiet?
[/quote]
Goeie vraag. Je zal de voordelen tegen de nadelen af moeten wegen om tot een goed oordeel te komen. Deklimieten hebben voordelen en ook nadelen.
[quote="Alane schreef:om de invloed van bepaalde lijnen niet te groot te laten worden tbv wie of wat? diezelfde fokkers die zelf de verantwoording dragen over hun hengstenkeuze? Die paarden die geboren zijn door die keuze van die fokkers?
Alane"]
Joost ik bedoel het anders:
Als je veulen alleen in het hoofdboek wordt opgenomen als je gebruik maakt van de ggk hengsten dan heeft iemand anders als een keuze voor jouw gemaakt (want er zijn meer KWPN-hengsten die niet ggk zijn maar wel puur KWPN gefokt). Als er een deklimiet wordt zou worden ingesteld dan wordt er wederom een keuze beperking ingevoerd. Dan heeft het stamboek dus min of meer een advies uitgebracht waar sanctie op staan: andere hengst is veulen in een register. Dat die richtlijnen en reglementen er zijn om er geen hutjemut van te maken is mij duidelijk.
[/quote]
Dat is heel duidelijk de bedoeling en ook logisch. Het stamboek wil een fokkerij sturen en moet dus sancties instellen. Anders moet het stamboek eens na gaan denken over hun eigen rol. Overigens snijdt het mes aan twee kanten: als je een hengst wil gebruiken die tot een register veulen leidt, dan wil je absoluut geen matig kwaliteit veulen, want dat wordt een stuk moeilijker te verkopen met dat register papier. Een topkwaliteit veulen heeft dat probleem nooit.
[quote="Alane"]
Dat dan vragen stellen gezien wordt als kritiek/het niet eens zijn met/ontevreden zijn kan ik absoluut niet volgen. (wederom ik ken het betreffende stuk in de paardenkrant niet)
[/quote]
Wat dat betreft is Nederlands ook wel een moeilijke taal. "Ik snap niets van" heeft twee betekenissen in het Nederlands:
1) Leer mij waar het over gaat, want ik begrijp het niet
2) Wat u daar opschrijft, kan niet begrepen worden, want het is niet logisch
De tweede bedoeling is duidelijk een critiserende, de eerste is gewoon een "help me, ik wil leren". Helaas moet ik toegeven dat in de Nederlandse mentaliteit de tweede bedoeling vaker wordt toegepast dan de eerste.
[quote="Alane schreef:Heeft een deklimiet dan meer voordelen dan nadelen op basis van het aantal dekkingen van 1 hengst, die waarschijnlijk voortgevloeit zijn uit de raporten/prestaties van die hengst + mischien de bloedaansluiting bij bepaalde merries.
joostvangestel"]Zoals gezegd ken ik het stuk uit die paardenkrant niet. Daarbij ging ik uit van het niet begrijpen... waarbij ik me niet kan voorstellen dat een kritische vraagstelling uitgelegd zou moeten worden als het niet tevreden zijn met het stamboek. Ergens de logica niet van inzien is ook niet per definitie ontevredenheid.
als je een hengst wil gebruiken die tot een register veulen leidt, dan wil je absoluut geen matig kwaliteit veulen, want dat wordt een stuk moeilijker te verkopen met dat register papier. Een topkwaliteit veulen heeft dat probleem nooit.
[/quote]
Veranderd de kwaliteit van dat veulen als de vader van ggk naar wachthengst naar afgekeurd gaat?
Mag je eigenlijk wel nadenken over een deklimiet voor jonge hengsten als een hengst die in 2003 ggk is, een vader heeft die in 1995 geboren is?
Zo kan ik de logica niet zien van het instellen van een deklimiet bij jonge hengsten. Het financiele helemaal weglatend en fraudegevoeligheid vergeten we dan ook maar even.
1) je schuift het aantal dekkingen gewoon een jaar op.En kan zelfs groter zijn door die beperking waardoor de invloed van die hengst juist vele malen groter wordt.
2) de dekkingen die een hengst niet mag doen worden dan gedaan door een hengst die mischien minder passend is waardoor de kwaliteit van zijn veulens omlaag gaat.
3)krijgt een hengst een grote aanvraag (ga even uit van 300 aanvragen) en hij mag er maar 100 dekken, dan worden er de kwalitatief betere merries uitgezocht die dan een vertekend beeld kunnen geven waardoor die hengst gehandhaafd blijft met als resultaat een explosieve groei van het veulens van hem wat dan kan blijken onterecht te zijn.
4) hoe groot is de invloed op lange termijn van 400 veulens van 1 hengst er worden bij dat stamboek 10 000 veulens geboren op jaarbasis.
[quote="joostvangestel schreef:De tweede bedoeling is duidelijk een critiserende, de eerste is gewoon een "help me, ik wil leren". Helaas moet ik toegeven dat in de Nederlandse mentaliteit de tweede bedoeling vaker wordt toegepast dan de eerste.
Alane"]
Veranderd de kwaliteit van dat veulen als de vader van ggk naar wachthengst naar afgekeurd gaat?
[/quote]
nee, natuurlijk niet. Maar: je moet ervan uitgaan dat 90% van de fokkers wél waarde hechten aan het keuringsbeleid van het stamboek. De afzetmarkt wordt een stuk kleiner als de vader uit de gratie valt.
[quote="Alane"]
Mag je eigenlijk wel nadenken over een deklimiet voor jonge hengsten als een hengst die in 2003 ggk is, een vader heeft die in 1995 geboren is?
[/quote]
Natuurlijk, ik heb nog steeds geen verbod tot nadenken gezien
Overigens, er zijn veel hengsten die meerdere zonen goedkeurd krijgen. De zware invloed komt ook door een groot aantal zonen. Als het niet bij vader mag, dan gaat men naar zoon toe, of omgekeerd.
[quote="Alane"]
1) je schuift het aantal dekkingen gewoon een jaar op.En kan zelfs groter zijn door die beperking waardoor de invloed van die hengst juist vele malen groter wordt.
[/quote]
Éen jaar idd, dus 2 x 50 = 100. Dan zien de fokkers de veulens en begint na te denken of die hengst het nou eigenlijk wel was...
[quote="Alane"]
2) de dekkingen die een hengst niet mag doen worden dan gedaan door een hengst die mischien minder passend is waardoor de kwaliteit van zijn veulens omlaag gaat.
[/quote]
Dat klopt, het uitgangspunt is dat ze naar een andere hengst gaan die ook goed past
[quote="Alane"]
3)krijgt een hengst een grote aanvraag (ga even uit van 300 aanvragen) en hij mag er maar 100 dekken, dan worden er de kwalitatief betere merries uitgezocht die dan een vertekend beeld kunnen geven waardoor die hengst gehandhaafd blijft met als resultaat een explosieve groei van het veulens van hem wat dan kan blijken onterecht te zijn.
[/quote]
Hangt ervan af hoe het selektiesysteem wordt toegepast. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt of mag de hengstenhouder kiezen of zet hij de prijs zo hoog dat de minder gefortuneerden afvallen? Het eerste lijkt mij een probleem, want dan moet je de dekaanvragen bij de notaris neerleggen, maar is wel de eerlijkste benadering
[quote="Alane schreef:4) hoe groot is de invloed op lange termijn van 400 veulens van 1 hengst er worden bij dat stamboek 10 000 veulens geboren op jaarbasis.