De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:14

Aimee schreef:
Alleen al omdat bij fokken voor veel mensen een stukje emotie komt kijken en dan kijkt men al gauw door een roze bril, om wat voor fokker het dan ook gaat.

Inderdaad, en dan denk ik niet dat Sarabande de enige op aarde is die niet door die roze bril naar der paarden kijkt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 16:16

Pipo schreef:
Inderdaad, en dan denk ik niet dat Sarabande de enige op aarde is die niet door die roze bril naar der paarden kijkt.

Ik noem mensen die ieder jaar hun merries dekken omdat dat nu eenmaal altijd gebeurt, zonder dat ze zich aan de ontwikkelingen binnen de markt en veranderende vraag storen, vermeerderaars.

Overigens de meeste fokkers die ik ken, en dat is in Nederland, weten heel goed hoe de markt in elkaar steekt op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:24

sarabande"]
Ik noem mensen die ieder jaar hun merries dekken omdat dat nu eenmaal altijd gebeurt, zonder dat ze zich aan de ontwikkelingen binnen de markt en veranderende vraag storen, vermeerderaars..
[/quote]

Tja, en die mensen zullen jou modefokker noemen omdat je wel meegaat met de markt.............
Laat die mensen toch lekker, das jou probleem toch niet?

[quote="sarabande schreef:
Overigens de meeste fokkers die ik ken, en dat is in Nederland, weten heel goed hoe de markt in elkaar steekt op dit moment.

Er word ook niet gezegd dat ze niet weten hoe de markt in elkaar zit, ik zie dat nergens staan hoor!

Er word gezegd dat ze hun eigen paarden met een roze bril bekijken. En waarschijnlijk als je met ze praat en hardop de tekortkomingen noemt, dan zullen ze dat vast wel eens zijn. Maar alles wat van jezelf is bekijk je nou eenmaal minder realistisch........

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:26

Belangrijkst is nog altijd wat een merrie produceert. Als je dan het voorbeeld van Toklund bekijkt dan gaat het om een goeie fokmerrie, ongeacht predikaten, PROK etc... Om dat te weten te komen moet je ofwel eerst ermee fokken ofwel een 6e zintuig hebben.
In feite bedoel ik: waarom bepalen wie wat zou moeten doen, als er geen afzet is stoppen "ze" vanzelf wel met fokken.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 16:34

sarabande schreef:
Dat zijn niet de FOKKERS die dat denken, die hebben meestal voldoende realiteitszin.
Het zijn de vermeerderaars en de mensen die zo graag een veulentje bij de eigen merrie willen fokken, zonder dat die merrie daarvoor enige potentie heeft.

Nu vind ik dat je wel erg kort door de bocht komt ,heb dit topic met veel belangstelling gevolgd en natuurlijk zitten er hier mensen tussen die er heel veel kijk op hebben en mensen die net beginnen.
Vind dat je het heel zwart wit brengt wanneer is een merrie in jou ogen dan geschikt om mee te fokken als er een predikaat mee behaalt is of als het in de sport heeft gepresteerd.
Beide kunnen door omstandigheden niet aan de orde zijn geen predikaat omdat men het niet nodig vindt om ermee naar een keuring te gaan .Daarin ook maar de vraag of je merrie terecht of onterecht aan het predikaat is gekomen het zelfde heb je met de prestatie niet iedereen gaat met zijn paard de wedstrijdsport in wat niet wil zeggen dat het geen goede merrie is.
Op het moment dat je een merrie hebt met allerlei afwijkingen die ook nog eens erfelijk zijn denk ik dat de meeste mensen het fokken wel laten kost het teveel geld voor en is het fokken alleen al teveel gokken.
Ook de beste fokker is een keer begonnen en heeft de gok genomen en ook die is niet begonnen met de wijsheid die hij jaren later heeft vergaart en wel door te fokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 16:44

Gitta ik heb het niet over merries die jij als voorbeeld stelt. Als een merrie gepresteerd heeft en om wat voor reden dan ook geen predicaat heeft en je weet zelf wat haar veterinair mankeert en je houdt met die dingen rekening, om maar een paar voorbeelden te noemen, dan ben je al bewust bezig.
Ik breng niks zwart wit, maar signaleer alleen een markt waar een veulen moeilijk te verkopen is en je dus een goed veulen moet hebben om er 3 jaar opfok en bijkomende kosten in te steken. Maak zelf maar een rekensom.
Beginnen met niks is op dit moment geen verstandige keuze, zeker niet nu een merrieveulen uit een goede stam heel betaalbaar is.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:04

Sarabande waar ik op doel is dat ik me niet voor kan stellen dat er veel mensen rond lopen die op basis van niks beginnen met fokken.
Dat er veel veulens worden aangeboden heeft volgens mij allerlei redenen en ik vraag me af of het grootste gedeelte wel van de mensen vandaan komt die jij schetst .
Mischien ben ik wel ontzettend naief en denk ik ten onrechte dat de meeste mensen toch wel goed nadenken voordat ze aan het fokken van een veulen beginnen.
Buiten je kosten (dekgeld KI opfok onvoorziene dierenartsrekeningen) heb je ook nog de risico's verwerpen, dood van veulen of merrie en ga zo maar door dat je wel gek zou zijn dit te gaan ondernemen als je niet al deze punten goed hebt bekeken en daarin wil je denk ik toch zeker de risico's op gebreken die je vantevoren had kunnen weten uitsluiten.
Maar zoals ik al zei mischien is dit mijn naieve gedachtengang en is de werkelijkheid anders.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 17:16

Gitta schreef:
Mischien ben ik wel ontzettend naief en denk ik ten onrechte dat de meeste mensen toch wel goed nadenken voordat ze aan het fokken van een veulen beginnen.

Was het maar waar, lees de topics hier op Bokt daar maar over na. Punt is dat je als je bewust een veulen fokt. Waarbij je ook echt alle negatieve kanten van je merrie goed kent, je je geen hengst op laat dringen, maar zelf gaat kijken naar nakomelingen, dat je dan altijd ongeacht je uitgangspunt goed bezig bent.
Teleurstellingen zijn dan jouw eigen keuze, dat is draagbaar en leer je van.

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:33

Citaat:
Die moeder van Toklund, heeft die andere veulens gegeven die actiever dan gemiddeld in de sport hebben gelopen EN oud geworden zijn zonder smetjes op de foto's???

Enige nakomeling.

Maar ik vind niet echt nuttig om precies op die merrie alles af te gaan schrijven , was eigenlijk alleen ff bedoeld als klein voorbeeld Haha!

Ik bedoel maar dat factoren uitsluiten wel goed is, maar dat het niet heilig is. Een PROK merrie kan een nakomeling geven met gebreken en een niet-PROK merrie kan gezonde nakomelingen geven. Dus dan vind ik het nut om alleen met PROK merries te fokken beetje ver te zoeken....

Citaat:
Wie zegt dat als ze verder fokken met die nakomelingen dat dit gebrek weer niet naar boven komt?
Of je moet alleen eindprodukten willen fokken, dan ligt het anders natuurlijk.

Wat zegt dat dan bij een PROK merrie als haar moeder wel OCD of andere afwijking had ? Kan het toch ook terugkomen...... ? Zelfde principe lijkt me.

Citaat:
Ik denk idd ook dat een goed veulen toch wel verkocht wordt. Het probleem met de meeste fokkers is dat ze allemaal denken dat ze de toppers op stal hebben staan. Als ze dergelijke zaken niet relativeren is het ook moeilijk zo'n beest kwijt te raken.

Groot punt, mensen kunnen hun eigen paarden niet beoordelen, oftewel ze kennen er niets van, of ze zijn blind voor hun eigen spul.....

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:34

Dat is waar heb zelf dan ook in deze een bewuste keuze gemaakt waar ik achter stond en daarbij ook zeker de negatieve punten van mijn merrie bekeken (kun je bij die van mij niet echt omheen Lachen ) en dan blijft de uitkomst nog steeds een gok of het wordt wat je ervan verwacht maar dat weet je voordat je eraan begint tenminste dat denk ik dan.
Heb hierbij dan weliswaar een keer een topic over geopend om eens te kijken wat derden ervan dachten maar dan ligt nog steeds de keus bij jezelf en daar moet je achterstaan. heb daar trouwens zoveel hengsten als mischien wel goede match uit verkregen dat ik juist het spoor bijster raakte zeer zeker gezien het grote verschil tussen deze hengsten wat betreft goede en slechte punten tegenover die van mijn merrie zowel wat betreft exterieur als bloedlijn.
Maar ok hier heb ik ook weer veel van geleerd wat ik hoop is dat iedereen die erover denkt een veulen te fokken hier van alle kanten goed over nadenkt zeker de financiele kant van het verhaal want een veulen kopen is idd een goedkoper en minder risicovol alternatief vandaar ook mijn eerdere uitgangspunt dat je hier met gezond verstand vanzelf al goed over nadenkt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 18:32

ThePast03 schreef:
Natuurlijk zit er een keerzijde aan deze regels, maar zolang je nog geen risico loopt op een te hoog inteeltpercentage denk ik niet dat je een risico moet gaan nemen en alleen met gezonde dieren moet gaan fokken.

Wat is gezond? Inmiddels blijkt dat Prokmerries die op driejarige leeftijd OCD vrij zijn op latere leeftijd als ze voor de sport ingezet worden alsnog vol OCD zitten.

Een zgn. gezond paard (en dan hebben we het voornamelijk enkele en alleen over OCD) zegt niets maar dan ook niets over de kwaliteit van het paard als sportpaard.

De vraag die hier gesteld wordt, is de afzet van veulens. Die afzet stagneert omdat men vindt dat de kwaliteit er niet bepaald op vooruit gaat.

Wie kan er nu in hemelsnaam zien of de het veulen van een zgn. OCD vrije merrie aanmerkelijk beter is dan van een niet gecontroleerde merrie.

OCDnegatief of OCDpositief heeft niets met de kwaliteit van het veulen als sportpaard te doen.

Het kwaliteitsprobleem van de veulens heeft andere en veel diepere oorzaken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 18:38

Anna42"]
Wat is gezond? Inmiddels blijkt dat Prokmerries die op driejarige leeftijd OCD vrij zijn op latere leeftijd als ze voor de sport ingezet worden alsnog vol OCD zitten.
[/quote]

Waar haal je dat vandaan
[quote="Anna42 schreef:
De vraag die hier gesteld wordt, is de afzet van veulens. Die afzet stagneert omdat men vindt dat de kwaliteit er niet bepaald op vooruit gaat.

Het kwaliteitsprobleem van de veulens heeft andere en veel diepere oorzaken.

De kwaliteit gaat er niet op achteruit, maar het bestedingspotentieel van de kopers wel. Dus die kopen liever voor hetzelfde geld oudere paarden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:15

dat ging mis Haha! (was een pb)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:45

Citaat:

precies! dat heb ik dus ook meegemaakt. Ik dacht een goede merrie te hebben, maar toen ze 2 jaar later werd verkocht zat er wel een OCD!

In het Z magazine (maar eigenlijk is dat een ander verhaal) staat dat in het DNA te zien is of er een erfelijke belasting van OCD is. Dat zou eigenlijk een veel eerlijker beeld zijn.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:45

sarabande schreef:
De kwaliteit gaat er niet op achteruit, maar het bestedingspotentieel van de kopers wel. Dus die kopen liever voor hetzelfde geld oudere paarden.

[quote Sarabande]
Vervelend voor de mens zo'n financiele tegenslag, maar erger is dat er dan weer een dier rondloopt waar eigenlijk geen toekomst voor is.

Als jij dat zegt, zal dat met jouw kennis ongetwijfeld juist zijn.
Vervolgens zeg je dat er WEER dieren rondlopen waar eigenlijk geen toekomst voor is. Dergelijke kreten zijn nogal tegenstrijdig en daar is voor leken en deskundigen geen touw aan vast te knopen en zeker geen paard.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 19:46

Suzan1 schreef:
precies! dat heb ik dus ook meegemaakt. Ik dacht een goede merrie te hebben, maar toen ze 2 jaar later werd verkocht zat er wel een OCD!.

En die merrie had een PROK certificaat??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 19:48

Anna42 schreef:
[quote Sarabande]
Vervelend voor de mens zo'n financiele tegenslag, maar erger is dat er dan weer een dier rondloopt waar eigenlijk geen toekomst voor is.

Als jij dat zegt, zal dat met jouw kennis ongetwijfeld juist zijn.
Vervolgens zeg je dat er WEER dieren rondlopen waar eigenlijk geen toekomst voor is. Dergelijke kreten zijn nogal tegenstrijdig en daar is voor leken en deskundigen geen touw aan vast te knopen en zeker geen paard.

Ik zie absoluut geen tegenstrijdigheid in deze uitlatingen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:57

sarabande schreef:
De kwaliteit gaat er niet op achteruit,

[quote Sarabande]

De kwaliteit gaat niet achteruit. De Nederlandse inbreng op fokkerijgebied in Athene was maar heel magertjes. En de dieren waar geen toekomst voor is, vallen onder de kwaliteit gaat niet achteruit en worden inmiddels geprepareerd voor de volgende OS in China.
Absoluut deskundige en glasheldere formuleringen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:10

Citaat:
En die merrie had een PROK certificaat??

nee dat niet, maar dat zou wel de bedoeling zijn geweest als ze inmiddels niet dat OCD tje had. De DA vertelde, dat het mogelijk in die tijd was verandert door een trauma.

Het verhaal OC/OCD is ook niet geheel duidelijk. Zoiets als een prok certificaat zou dan minstens 1 keer herhaald moeten worden bv 3 jaar later. Ook in de sport kan er wat veranderen. Als je een fokmerrie hebt die nooit in de sport heeft gelopen kan ze betere foto's hebben dan een merrie die veel in de sport heeft gedaan...toch?

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:35

Ik snap hele opzet van topic niet, als jij met een waardeloos merrie gaat fokken prima zijn de consequenties voor jezelf!
er bestaat immers ook een grote groep mensen die recreatief rijd en niet zit te wachten op een duur subliem gefokt rijpaard. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 20:41

gabrycha schreef:
Ik snap hele opzet van topic niet, als jij met een waardeloos merrie gaat fokken prima zijn de consequenties voor jezelf!
er bestaat immers ook een grote groep mensen die recreatief rijd en niet zit te wachten op een duur subliem gefokt rijpaard. Haha!

Maar die vinden het ook niet prettig als ze vermogens kwijt zijn omdat hun lieveling voortdurend wat mankeert. Nog afgezien van het verdriet als ze met zo'n dier toch niet verder kunnen.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:49

sarabande schreef:
Maar die vinden het ook niet prettig als ze vermogens kwijt zijn omdat hun lieveling voortdurend wat mankeert. Nog afgezien van het verdriet als ze met zo'n dier toch niet verder kunnen.

Je kunt ook en gezond paard hebben dat beperkte sportkwaliteiten heeft... zelfde als dat er mensen zijn die totaal a-sportief zijn aangelegd maar verder niks mankeren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:51

*prijst zichzelf gelukkig met een drachtige stamboekmerrie die in 16 jaar nog nooit iets gemakkeerd heeft aan de benen en waar de nakomelingen op 4-jarige leeftijd stroop aan hun achterste lijken te hebben*

Ik weet ook heel goed dat mijn merrie geen stermateriaal is maar ze heeft wel goede "fok" in het lijf. Volgens jullie zou er met zo'n merrie niet gefokt mogen worden? Laat mij als amateurtje maar lekker mijn eigen sportpaard fokken. Door het karakter wat de merrie meegeeft krijg ik fijne paarden en als ik er een koop is dat maar afwachten. Ik zit iig niet te wachten op zo'n zeikbok. Nu weet ik zeker dat ik die niet krijg.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:10

Pipo schreef:
Toklund......uit een stamboekmerrie van Highline Haha!

4 jaar is nog een eind weg van de constitutie zoals ik die bedoelde. ...

Ik hoop dat het een grote gaat worden. Heb veel vertrouwen in de nafok van Oklund, maar het is nog een lange weg voor ze dikke toer lopen.

Vindt wel dat een fokker 'lange termijn' moet denken dus in meerdere generaties.
Selectie hoort daar dus bij. Gevolg is dat de (selectie)criteria hoger worden met als gevolg dat er meer afvallers zijn en dus meer telleurgestelde fokkers, maar de vooruitgang in de populatie is sneller.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 21:30

toscana schreef:
Je kunt ook en gezond paard hebben dat beperkte sportkwaliteiten heeft... zelfde als dat er mensen zijn die totaal a-sportief zijn aangelegd maar verder niks mankeren.

Ja dat is prima
Dat moet ook het uitgangspunt van iedere fokker zijn een fijn gezond paard op de wereld zetten. Bij wie het komt en wat ermee gebeurt ligt niet bij de fokker.