Lenden mechanisme

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:11

ceasario schreef:
Heb je nu over lendenwervels of het mechanisme rondom de lendenen.?

Laten we zeggen dat als de lendenwervels zonder enige mobiliteit star vastzitten aan het bekken, ik denk dat het paard een probleem heeft en je dan maar de veearts of de Mora snacks moet gaan bellen. De hoeveelheid mobiliteit kan over gediscussieerd worden

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:18

ceasario schreef:
In haar topic kon en kan ik heel goed mee gaan.

Totdat zij de EV er bij betrok.
Toen dacht ik ,ik bedoel en denk iets anders dan zij deed.

nl. mijn " goddelijke" hengsten waren Der Löwe xx en Abgar xx. OK dan!


Bij toeval stuit ik op iets waar ik een verandering konstateer.?

Figurista

Figurista is van Gomin, (by MAGNAT out of GALANTEREYA. ) engels volbloed en uit Fea.
Fea noemt men een Latwisk, Lets ras wat gemaakt is van Hannoveraan. Figurista is ingeschreven in het Shagya stamboek EASP, en heeft een paspoort en is gechipt.
Op de keuring van het EASP kreeg de merrie een eerst premie met ster. Figurista is eind mei gedekt (en drachtig )door onze hengst Usboy (Opan- vlgs. Ceasario) . Wij hebben Figurista al jaren en kennen haar veulens ( zie Fiesta eigen fok). Onder zadel laat ze zien dat ze getalenteerd is maar wij hebben niet de kwaliteiten om dat eruit te halen.


[FA] afstamming van duellant

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:24

Citaat:
ceasario schreef:
Heb je nu over lendenwervels of het mechanisme rondom de lendenen.?



joostvangestel schreef:
Laten we zeggen dat als de lendenwervels zonder enige mobiliteit star vastzitten aan het bekken, ik denk dat het paard een probleem heeft en je dan maar de veearts of de Mora snacks moet gaan bellen. De hoeveelheid mobiliteit kan over gediscussieerd worden



Citaat:
De hoeveelheid mobiliteit kan over gediscussieerd


Is dat het antwoord op het laatste gedeelte van de vraag.?
Bij ja. Mobiliteit van wat?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:44

Ik denk dat je bij LM het hele plaatje moet bekijken
inkl. de weken delen en de ophanging/ondersteuning van de achterste ledenmaten.

Afbeelding

Een paard scoren is niet uitgevonden door het KWPN.
Alleen het KWPN doet het alleen maar met natte vinger werk ( bolletjes).
Vandaar dat je tussen dezelfde beoordeling zoveel verschillen hebt.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:58

joostvangestel schreef:
Laten we zeggen dat als de lendenwervels zonder enige mobiliteit star vastzitten aan het bekken, ik denk dat het paard een probleem heeft en je dan maar de veearts of de Mora snacks moet gaan bellen. De hoeveelheid mobiliteit kan over gediscussieerd worden

laten we hopen dat de wervels helemaal niet vast zitten aan het bekken anders heb je namelijk helemaal een probleem.
De wervelkolom zit vast aan het bekken met het sacro-iliacaal gewricht oftewel heiligbeen-bekken gewricht.
Daarom snap ik eigenlijk niet helemaal waarom jullie het over een lendenmechanisme hebben. De lumbale wervelkolom is een vrij star geheel namelijk. Het achterbeen onderbrengen komt dan ook meer vanuit het bekken en heupgewricht dan van uit het lumbale gedeelte

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:01

Caroline81 schreef:
Het achterbeen onderbrengen komt dan ook meer vanuit het bekken en heupgewricht dan van uit het lumbale gedeelte


Juist ja.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:27

Zou je kunnen stellen dat het z.g. lendenmechanisme samen gaat met een vrij hoekige lumbo-sacrale overgang??

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:39

Caroline81 schreef:
Zou je kunnen stellen dat het z.g. lendenmechanisme samen gaat met een vrij hoekige lumbo-sacrale overgang??



Nee . want dan zouden alle Salsar dansers aanleg hebben voor een hernia.(Instabiliteit)

Maar we hebben ook nog zoiets als getrainde bespiering.

Voor paarden is dan ook een goede lendenbespiering van essentieel belang.

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:52

Dus eigenlijk is het niet een kwestie van aangeboren krijgen.
Maar altijd een kwestie van trainen en kan je dus niet zeggen of een al reeds getraind paard aanleg heeft omdat ie hartstikke vastgereden kan zijn?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:04

Caroline81 schreef:
Dus eigenlijk is het niet een kwestie van aangeboren krijgen.
Maar altijd een kwestie van trainen en kan je dus niet zeggen of een al reeds getraind paard aanleg heeft omdat ie hartstikke vastgereden kan zijn?


Ik meen allemaal dat het voor de echte goede extra aangeboren is.

En voor andere probeert men het te ontwikkelen ontwikkelen.
Vandaar die huppelde piaffe's.

Maar het brengt ook voor paarden een instabiliteit mee.
En hoe verder een paard door getraind wordt, ik heb het dan over de echte, hoe gemakkelijker dat je een paard op de achterhand kunt houden cq krijgen.

Voorbeeld Salinero.
Was in Maastricht nog instabiel, zag je duidelijk in de wendingen en zie nu het resultaat.

Zie ook dit paard eens.

Aanlag tot alles maar wel nog vaak in dit stukje instabiel.

http://www.dressageworld.de/cgi-bin/cl? ... =piaffen/2

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:04

ceasario schreef:
Een paard scoren is niet uitgevonden door het KWPN.
Alleen het KWPN doet het alleen maar met natte vinger werk ( bolletjes).
Vandaar dat je tussen dezelfde beoordeling zoveel verschillen hebt.


Hoe wil je dat anders met zoveel verschillende paarden en verschillende mensen. Kijk eens naar iedere jurysport.

Ieder stamboek laat verschillen in beoordeling door verschillende mensen zien.
Smaak, plaats van handeling, kwaliteit t.o.v. de rest hebben allemaal invloed op de menselijke beoordeling.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:26

sarabande schreef:
Hoe wil je dat anders met zoveel verschillende paarden en verschillende mensen. Kijk eens naar iedere jurysport.

Ieder stamboek laat verschillen in beoordeling door verschillende mensen zien.
Smaak, plaats van handeling, kwaliteit t.o.v. de rest hebben allemaal invloed op de menselijke beoordeling.


Was er iets? Ach gut

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:31

joostvangestel schreef:
Nog even zoals ik persoonlijk de zaken zie (dus even niet als moderator). Het mechanisme van de lendenen is vastgelegd in de genetica van het paard. Als dit mechanisme niet werkt, dan is het paard kreupel en zal worden afgekeurd door een veterinair. Dat is heel jammer, maar waar. Dat is niet rasgebonden, maar dat is een algemene regel voor ieder paard. Ik denk dat we het daar allemaal heel roerend over eens kunnen zijn.

Waar we het dus over hebben is een bepaalde vorm van dit mechanisme. Volgens de uitvinder van het woord lendenmechanisme zijn er variaties in het mechanisme. Sommige vormen van dit mechanisme werken blijkbaar beter voor bepaalde takken van sport dan anderen.

Met name is er een uitdrukkelijke mening uitgesproken waarbij een paard dat uitermate geschikt is voor de rensport is, uitermate ongeschikt is voor de springsport. De dressuursport wordt daarnaast ook bevonden als zijnde dichter bij de springsport dan de rensport.

Daar wringt de schoen dan ook een beetje, omdat een beetje warmbloed rijpaard zonder de inbreng van Engels Volbloed simpelweg ondenkbaar is, althans ik zelf ken er geen voorbeelden van. Het enige warmbloedpaard waarvan ik met zekerheid weet dat er geen invloed van Engelse volbloed is toegepast, is het Arabisch volbloed en juist daarvan heb ik weinig concurrentie gezien tegenover Gestion Salinero en Waterlake Crystal.


Sommige volbloeds hebben toch een tweede carrière als springpaard?
( T'gaat hier dan wel ( meestal ) over de slechte volbloeds op de baan ).

KAN het LM de oorzaak zijn?

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 18:55

Nee kattebeest, dat geloof ik niet.
Kijk bv maar eens maar naar Rex Magna, kafu, Julio mariner(liepen zelf group 1 =de top dus)
Zo zijn er nog een paar.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:13

Hoe je het ook wendt of keert de volbloed is altijd van betekenis geweest voor de warmbloedfokkerij. Dan heb ik het niet alleen over het EV, maar ook over het AV. De geschiedenis heeft genoeg voorbeelden daarvoor gegeven. Het gaat er om welk type het meest geschikt is en wanneer je een EV of een AV gebruikt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:34

in enige mate hypermobiliteit.... zou dat bijdragen in de lenigheid van het paard om te kunnen tot een bepaalde oefening? Waarbij ik dan niet gelijk denk aan overstrekken.....

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 21:27

kattebeest schreef:
Sommige volbloeds hebben toch een tweede carrière als springpaard?
( T'gaat hier dan wel ( meestal ) over de slechte volbloeds op de baan ).

KAN het LM de oorzaak zijn?


Misschien moet je een aantal van mijn posts/topics van de afgelopen tijd (nog) eens uitpluizen. Ik heb namelijk heel wat Volbloeden of paarden met een flinke dosis Volbloed belicht die toch heel wat in zich hebben, uit een veelzijdigheids oogpunt bekeken.
Ik ben wel iets bevooroordeeld, want ik ben dol op het ras Haha! Knipoog *LOL* .
Misschien is het lm verhaal deels waar (bij sommige Volbloeden), maar ik ben bij lange na overtuigd dat ALLE volbloeden dit lm geheel en al moeten ontberen (voor zover het daadwerkelijk bestaat zoals door Anna42/K. de Lange wordt verkondigd)!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:49

hoe vaak zie en hoor je wel niet dat iemand wel kan vertellen dat een paard "het" heeft en een ander paard "gewoontjes"is of juist ongeschikt...
de meeste mensen kunnen "het" niet verwoorden... wat de 1 in stand ziet ziet een ander nog niet als datzelfde dier bij wijze van spreke wereldkampioen is geworden.....
Je kan iemand daar op afrekenen/gein over maken maar dat riekt naar pesten...veel mensen vinden pesten gelijk aan zinloos geweld...maak je daar dan zelf niet aan schuldig.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 22:56

Alane schreef:
hoe vaak zie en hoor je wel niet dat iemand wel kan vertellen dat een paard "het" heeft en een ander paard "gewoontjes"is of juist ongeschikt...
de meeste mensen kunnen "het" niet verwoorden... wat de 1 in stand ziet ziet een ander nog niet als datzelfde dier bij wijze van spreke wereldkampioen is geworden.....
Je kan iemand daar op afrekenen/gein over maken maar dat riekt naar pesten...veel mensen vinden pesten gelijk aan zinloos geweld...maak je daar dan zelf niet aan schuldig.


???? Waar gaat dit over?
Wie is wie aan het pesten?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 00:06

sorry was even omdat continue Anna42 aangevallen wordt vanwege haar/zijn natuurkundige uitleg die niet kan......zag jouw bericht en dacht: "daar gaan we wederom" vandaar....

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 08:43

Alane schreef:
sorry was even omdat continue Anna42 aangevallen wordt vanwege haar/zijn natuurkundige uitleg die niet kan......zag jouw bericht en dacht: "daar gaan we wederom" vandaar....


Ik denk dat niemand het Anna42 aan zou rekenen als hij/zij zou stellen dat hij/zij het niet uit kan leggen. Het probleem is echter dat Anna42 heel stellig beweert dat er natuurwetten zijn zijn gelijk bevestigen.

Daarnaast stellen die natuurwetten ook dat het merendeel van de rijpaarden in Nederland (en overigens de rest van Europa) volledig ongeschikt zijn voor de doelstelling en legt die schuld bij de selektie en bij het kruisingsbeleid. Vreemd genoeg horen een aantal van de paarden uit de wereldtop ook bij deze genetisch ongeschikte paarden. Met andere woorden, de objectieve constatering van de huidige warmbloedpaarden is dat inbrenging van engels volbloed geen negatief effect heeft op de prestaties. Uit de huidige populatie kan hooguit de tegenovergestelde conclusie getrokken worden.

Aangezien het merendeel van de Warmbloedfokkers nu eenmaal paarden met een aandeel Engels Volbloed heeft, spreekt dat hun dus direct aan, aangezien de theorieën van Anna42 hun fokbeleid scherp veroordelen.

Wat de theoriën van Anna42 verder betreft, hebben we nog geen steekhoudend bewijs gezien. Is Anna42 de Galileo die aan probeert te tonen dat de wereld rond is en niet plat en daarmee zijn tijd vooruit of probeert Anna42 te beweren dat hij koude kernfusie heeft ontdekt? Ik sluit geen van beiden uit. Helaas denk ik dat het bewijs pas gevonden kan worden als eerder: Toen men de wereld rond kon zeilen, wist men pas zeker dat de aarde rond was. Tot die tijd is het voor velen slechts een kwestie van geloven.

thoroughbred

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:28

Heel mooi gezegd joost.
(sorry voor one-liner Bloos )

Caroline81

Berichten: 632
Geregistreerd: 26-11-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 09:41

Alleen wel erg offtopic.

Terug naar de hoofdvraag dus lijkt me. Wat is het zogenaamde lendenmechanisme.
Citaat:
hoe het mechanisme nou precies werkt, hoe het eruit ziet bij een paard in beweging en waaraan je het herkent

Of is iedereen het met ceasario eens dat het lossigheid/flexibiliteit van bekken en heupen is?
Want volgens mij geeft iedereen maar z'n eigen draai aan het woord. En als je dan toch een nieuw woord maakt zorg dan ook voor een definitie Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:09

kattebeest schreef:
Sommige volbloeds hebben toch een tweede carrière als springpaard?
( T'gaat hier dan wel ( meestal ) over de slechte volbloeds op de baan ).

KAN het LM de oorzaak zijn?

himyar schreef:
Misschien moet je een aantal van mijn posts/topics van de afgelopen tijd (nog) eens uitpluizen. Ik heb namelijk heel wat Volbloeden of paarden met een flinke dosis Volbloed belicht die toch heel wat in zich hebben, uit een veelzijdigheids oogpunt bekeken.
Ik ben wel iets bevooroordeeld, want ik ben dol op het ras .
Misschien is het lm verhaal deels waar (bij sommige Volbloeden), maar ik ben bij lange na overtuigd dat ALLE volbloeden dit lm geheel en al moeten ontberen (voor zover het daadwerkelijk bestaat zoals door Anna42/K. de Lange wordt verkondigd)!


Wat ik vroeger al schreef:
LM komt op google maar 4 keer voor ( heb ik hier gelezen ).

wil de uitvinder dan nu opstaan?

of is het zoals hierboven in't rood en t'groot staat uit een stukje van himyar?

dan bedoelde ik dit stukkie:


The “how” is the same whether you have a reiner, a gaited horse, a Park horse, or a dressage horse, because all horses have the same physical structure and mechanism for collection.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 10:48

Ergens zit er in veel zaken die naar voren zijn gebracht door veel mensen een kern van waarheid. Maar hoe het met de ultieme waarheid zit?? En hoe het wetenschappelijk in elkaar zit?? "Lenden mechanisme" blijft intrigeren, dat blijkt wel uit het aantal malen dat dit topic is bekeken.