4 sept. NST keuring Uden: wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:30

snowdon schreef:
Ik had het ook niet over jouw "stuk" Heb het zelfs maar gedeeltelijk gelezen... Ik lees topics maar globaal door, ga dan echt geen lappen tekst doorlezen.

Maar kan nu al raden waar het over gaat, das niet zo moeilijk.

Jammer dat je het niet helemaal doorleest Scheve mond. Deze keer (en ook vaker) zie ik in Irish verhalen niks ten voor of na dele van een bepaald stamboek e.d. naar voren komen ...

Zo'n laatste zinnetje met: "kan nu al raden waar het over gaat, das niet zo moeilijk" is misschien wat te voorbarig en klopt dus ook niet altijd, Wat jammer is als je aan een discussie deel wilt nemen, want dan moet je toch alles lezen en niet al "er vanuit gaan dat" ...
Laatst bijgewerkt door grid op 07-09-04 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:35

idd jammer dat stukken niet helemaal gelezen worden Soms mis je dan net essentiële dingen. Zo krijg je natuurlijk ook ellelange discussies terwijl je het 10 reacties geleden bijv. het al met elkaar eens was.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:37

idd yarka

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 20:16

Ik vind dit een erg leuke en leerzame discussie Haha!
Wilde ik even kwijt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 07:28

Ik denk dat een fokbeperking voor de "te" polulaire hengsten een goede manier is om ervoor te zorgen dat de populatie veulens mooi divers blijft. Het dekgeld van deze hengst zou dan omhoog kunnen, omdat de veulens dan ook meer waard zouden moeten zijn.. Maar ik denk dat het daar nu nog te vroeg voor is.

Het is op een eerdere ledenvergadering van de ICS al wel eens ter sprake geweest trouwens. Maar iedereen was het met het bestuur eens het nu nog niet nodig was..

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:48

Op het moment zou het getal van de dekbeperking dan wel erg laag liggen denk ik Haha!

Hoe zit het trouwens met de hengsten die alleen ingeschreven staan bij het NSvT? Mogen die gewoon gebruikt worden op een ICS merrie en krijg je dan een stamboekveulen, of is dit niet zo?

Daar baal ik nl. wel van, want leuke hengsten van alleen het ICS zijn nu (als je een STAMboekveulen wilt) niet te gebruiken. Ik snap natuurlijk wel waarom het zo is, maar van sommige hengsten vind ik het echt jammer. Misschien kunnen we als Tinkerfans brieven gaan sturen naar alle hengstenhouders om hun hengsten toch maar vooral aan te bieden bij beide stamboeken

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:51

Ik weet dat een NST hengst bij het ICS wel erkend wordt. De vader komt dan ook keurig op de papieren te staan. Andersom is het volgens mij helaas niet het geval, terwijl dit mijns inziens wel degelijk zou moeten kunnen! Het stelt veel merriehouders in de gelegenheid om toch bij het eigen stamboek te blijven. En dit komt de verbreding van de basis weer ten goede!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:58

De reden van het NSvT is toch omdat er bij het ICS niet op sperma wordt gekeurd?
Als de hengstenhouders nu allemaal een kwakje inleveren en het alsnog laten controleren Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:03

hihi zo is Ryon ook op sperma afgekeurd bij NST, waarom? Nou omdat het de aller eerste keer was dat hij sprong. Dan zit er nog zo veel troep bij dat het vaak afgekeurd wordt. Annelot wist dit niet en heeft nu echt geen zin meer om alsnog naar de NST te gaan voor herkeuring. Het is namelijk een behoorlijk kostbare zaak. Overigens zijn alle merries die hij gedekt heeft ( en dat zijn er nog al wat!) allemaal in 1 sprong drachtig. En de veulens die eruit komen zijn allemaal even mooi en gezond!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:09

irish_lady schreef:
Ik weet dat een NST hengst bij het ICS wel erkend wordt. De vader komt dan ook keurig op de papieren te staan. Andersom is het volgens mij helaas niet het geval, terwijl dit mijns inziens wel degelijk zou moeten kunnen! Het stelt veel merriehouders in de gelegenheid om toch bij het eigen stamboek te blijven. En dit komt de verbreding van de basis weer ten goede!
Even bijvoegen: De hengst komt wel gewoon op het papier, maar er staat dan bij "Not an Irish Cob". Op deze manier kan er namelijk, mocht de hengst in een later stadium alsnog ICS goedgekeurd worden, alsnog vol papier bij het paard afgegeven worden. Tevens kun je op deze, erg eenvoudige manier, inteelt voorkomen. Bij twijfel wordt er trouwens wel een DNA test gedaan.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:14

Vasthi schreef:
De reden van het NSvT is toch omdat er bij het ICS niet op sperma wordt gekeurd?
Als de hengstenhouders nu allemaal een kwakje inleveren en het alsnog laten controleren Haha!
Ik denk dat een groot deel van de hengstenhouders helemaal niet bij het NTS willen. Naast die reden is het ook nog erg kostbaar om je hengst te laten keuren, en voor die paar dekkingen die ze er misschien mee winnen kan het nooit uit...

En als je een hengst echt mooi vind maakt het je niet uit bij welk stamboek hij zit. Er zijn al meerdere NTS`ers die overgestapt zijn naar het ICS omdat ze met bijv. Thunder wilden dekken..

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 09:39

Mariska_28 schreef:
maar er staat dan bij "Not an Irish Cob".

Weet je wat ik dus nog steeds niet met redelijk verstand kan begrijpen waarom er verschil wordt gemaakt tussen de Irish Cob en de Tinker?!

Eigenlijk is dat toch de grootste onzin die er is?! We hebben het over hetzelfde ras!!!

Bedenk even dat ik niemand aanval met mijn gegeven mening hoor, ik ben namelijk een objectief ingesteld persoon. Beter mèt elkaar banketstaaf dan over elkaar banketstaaf. Toch?! *LOL*

Misschien kan een ook objectief iemand mij dit uitleggen. Verward

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:29

Het probleem is gewoon dat in het land van herkomst de dieren geen Tinker heten. Het woord Tinker is in die landen een schelwoord voor landlopers of kampers. En dat waren de mensen die deze paarden fokten. De Ieren hadden het dan ook minachtend over: "Tinker-horses". Waarschijnlijk zijn er nederlandse en/of duitse handelaren begonnen de paarden hier als Tinker te verkopen. Tegenwoordig is het zo dat bijna elke bonte pony hier in nederland Tinker genoemd wordt.

De fokker uit de landen van herkomst noemen hun paarden vaak gewoon "Cobs" en vandaar dat het stamboek aldaar ze Irish cobs noemt. Het ICS hier heeft er een beetje een compromie in gezocht en noemen het nu Irish Cobs of Ierse Tinker.. Dit puur omdat de paarden hier gewoon onder die naam bekend zijn geworden.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:42

Maar dan zou toch elke tinker een Irish Cob zijn, toch?!
Dan hoef je toch ook niet de term 'Not een Irish Cob' toe te passen, want dan is het wel een Irish Cob dus.

Hoe noemden de zigeuners hun Cobs/tinkers dan?

Toch wel erg jammer dat er een soort van vete is ontstaan tussen 2 stamboeken die beide hetzelfde ras promoten. Heel erg jammer zelfs.

Als iedereen elkaar nu eens gewoon zou accepteren in zijn doen en laten zou er ook geen vete zijn toch. Je kunt beter iedereen in zijn waarde laten. Is op alle fronten het beste, naar mijn mening.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:44

yarka schreef:
Maar dan zou toch elke tinker een Irish Cob zijn, toch?!
Dan hoef je toch ook niet de term 'Not een Irish Cob' toe te passen, want dan is het wel een Irish Cob dus.

Hoe noemden de zigeuners hun Cobs/tinkers dan?

Toch wel erg jammer dat er een soort van vete is ontstaan tussen 2 stamboeken die beide hetzelfde ras promoten. Heel erg jammer zelfs.

Als iedereen elkaar nu eens gewoon zou accepteren in zijn doen en laten zou er ook geen vete zijn toch. Je kunt beter iedereen in zijn waarde laten. Is op alle fronten het beste, naar mijn mening.
???????? Ik geef jou een opjectief verhaal waar de naam Irish Cob en de naam Tinker vandaan komt en dan krijg ik zo`n stuk naar mijn hoofd?? Of was dit algemeen bedoeld?

De fokkers zelf hebben het dus over hun "Cobs".
En niet elke Tinker is een Irish Cob, omdat, en dat stond ook al in mijn 1e stukje, tegenwoordig alles dat bont is en een beetje sok heeft al tinker genoemd wordt..

Edit: Plus het feit dat de naam Irish Cob aan het stamboek verbonden is. Alleen paarden die bij het ICS opgenomen zijn als Irish Cob mogen ook zo heten.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 10:55

Dit is niet persoonlijk bedoeld of zo en ook niet om je iets naar het hoofd te slingeren hoor. Mijn excuses als het zo over kwam.
Dus het is eigenlijk gewoon zo dat het ICS over een Cob spreekt en het NSvT over een tinker. (Het NSvT neemt natuurlijk ook niet alle bonte paarden met iets een sokje op als tinker in het stamboek)
Het beesje zal toch een naam moeten hebben.
Mij maakt het niet zoveel uit hoor, ik ben nu dan toevallig lid van het NSvT. Dit zegt dus echt niet dat ik het ICS 'minderwaardig' vindt of zo. Voor hetzelfde geld was ik lid geweest van het ICS.

Het enige verschil tussen die 2 wat mij zo opvalt is dat het ICS volgens mij houdt van vrij zwaargebouwde cobs en dat het NSvT de tinker opdeeld in vier verschillende types. Dat zijn dan gewoonweg 2 verschillende zienswijzen waar elk afzonderlijk stamboek naar streeft. En ieder zijn visie, toch?!

Snowgirl38

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:01

irish_lady schreef:
hihi zo is Ryon ook op sperma afgekeurd bij NST, waarom? Nou omdat het de aller eerste keer was dat hij sprong. Dan zit er nog zo veel troep bij dat het vaak afgekeurd wordt. Annelot wist dit niet en heeft nu echt geen zin meer om alsnog naar de NST te gaan voor herkeuring. Het is namelijk een behoorlijk kostbare zaak. Overigens zijn alle merries die hij gedekt heeft ( en dat zijn er nog al wat!) allemaal in 1 sprong drachtig. En de veulens die eruit komen zijn allemaal even mooi en gezond!

Nou dit is dus ook het geval met Gipsy King van de Woltershof hij was ziek geweest en werd afgekeurd op zijn sperma maar de merrie's die hij gedekt heeft hebben ook allemaal mooie gezonde veulens gekregen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:35

"Not Irish Cob registered" zou naar mijn idee de lading wat beter dekken voor Tinkerhengsten die alleen bij het NSvT staan ingeschreven. Irish Cobs en Vanners/Cobs zijn dezelfde paarden en de Grai zou bij het ICS als crossbred worden ingeschreven.

Ik wil niet overstappen naar een ander stamboek alleen maar om een hengst en stel ik zou het doen en het jaar daarna vind ik een nieuwe hengst van het NSvT weer helemaal te gek dan kan ik m'n merrie zeker weer laten overschrijven Rolleyes

Ik snap dat kosten reden is om je hengst niet te laten goedkeuren bij beide stamboek en er zullen ook NSvT hengstenhouders zijn die helemaal niet bij het ICS willen, maar het blijft gewoon jammer voor de fokker Scheve mond

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:20

Vasthi schreef:
"Not Irish Cob registered" zou naar mijn idee de lading wat beter dekken voor Tinkerhengsten die alleen bij het NSvT staan ingeschreven. Irish Cobs en Vanners/Cobs zijn dezelfde paarden en de Grai zou bij het ICS als crossbred worden ingeschreven.

Citaat:
Plus het feit dat de naam Irish Cob aan het stamboek verbonden is. Alleen paarden die bij het ICS opgenomen zijn als Irish Cob mogen ook zo heten.

Dus het dekt de lading wel. Het zijn geen Irish Cobs zolang ze niet in het ICS stamboek opgenomen zijn.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:28

Mariska_28 schreef:
Dus het dekt de lading wel. Het zijn geen Irish Cobs zolang ze niet in het ICS stamboek opgenomen zijn.

Toch is het voor outsiders veel duidelijker als er "Not Irish Cob registered" zou staan.

John-Boy bijvoorbeeld is bij beide stamboeken goedgekeurd, bij het ICS heet hij Irish Cob, bij het NSvT Tinker van het Cob type. Stel hij zou teruggetrokken worden bij het ICS, dan komt er bij hem als vaderdier opeens te staan dat hij "not an Irish Cob"is Verward

Nog een voorbeeld, Pablo zou de pa zijn van een ICS veulen en dus geregistreerd staan als "not an Irish Cob", terwijl hij toch een van de hengsten is die het meest Irish Cob type is wat er maar kan zijn.

In beide gevallen is er voor een buitenstaander toch geen touw meer aan vast te knopen? Pfff, ben ik blij dat ik insider ben Tong uitsteken Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:13

Vasthi schreef:
Toch is het voor outsiders veel duidelijker als er "Not Irish Cob registered" zou staan.

John-Boy bijvoorbeeld is bij beide stamboeken goedgekeurd, bij het ICS heet hij Irish Cob, bij het NSvT Tinker van het Cob type. Stel hij zou teruggetrokken worden bij het ICS, dan komt er bij hem als vaderdier opeens te staan dat hij "not an Irish Cob"is Verward

Nog een voorbeeld, Pablo zou de pa zijn van een ICS veulen en dus geregistreerd staan als "not an Irish Cob", terwijl hij toch een van de hengsten is die het meest Irish Cob type is wat er maar kan zijn.

In beide gevallen is er voor een buitenstaander toch geen touw meer aan vast te knopen? Pfff, ben ik blij dat ik insider ben Tong uitsteken Haha!
Zo zou het inderdaad ook kunnen. Als er ICS leden zijn die er zo over denken kunnen ze het voorleggen op de ledenvergadering en bij meerderheid van stemmen zou het dan veranderd kunnen worden.

Pablo vind ik nou niet echt een voorbeeld van hoe een Irish Cob eruit zou moeten zien. Die moeten namelijk mooi beknopt zijn, en dat is hij alles behalve...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:11

Mariska_28 schreef:
Pablo vind ik nou niet echt een voorbeeld van hoe een Irish Cob eruit zou moeten zien. Die moeten namelijk mooi beknopt zijn, en dat is hij alles behalve...

Ik weet niet wat je met beknopt bedoeld Verward Pablo leek mij een typisch Irish Cob (maar goed, ik ben ook maar een leek), itt bijv. een Boris en een Mr. Yenkins.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:17

Vasthi schreef:
Ik weet niet wat je met beknopt bedoeld Verward Pablo leek mij een typisch Irish Cob (maar goed, ik ben ook maar een leek), itt bijv. een Boris en een Mr. Yenkins.
Beknopt is een vrij korte rug. Zoals bijv. Thunder O`Malley en Meastro hebben. Pablo heeft voor een Irish Cob een te lange rug.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:06

irish_lady schreef:

dan klopt enigsinds. dat had Offie ook. MAAR Het zaad wordt gezeefd en schoongemaakt! en een hensgt moet 2 keer op 1 dag springen voro de hengsten keuring! dus het verhaal kan dan niet gedraaid worden van hij had slijm in zn kwakje.
Daarnaast zijn er henghsten die in september voro herkeuring op gaan als hun sperma niet helemaal goed van kwaliteit is.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:10

Vasthi schreef:

Ik wil niet overstappen naar een ander stamboek alleen maar om een hengst en stel ik zou het doen en het jaar daarna vind ik een nieuwe hengst van het NSvT weer helemaal te gek dan kan ik m'n merrie zeker weer laten overschrijven Rolleyes

Ik snap dat kosten reden is om je hengst niet te laten goedkeuren bij beide stamboek en er zullen ook NSvT hengstenhouders zijn die helemaal niet bij het ICS willen, maar het blijft gewoon jammer voor de fokker Scheve mond

JUIST nooit van me leven!! Schijnheilig