Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 22:34

Don Primaire is ook zo jammie Lachen
Heb ik ook even info over gezocht, maar jammer genoeg past het niet zoals ik graag zou willen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 22:56

Pipo"]
Van een jonge hengst is de nafok niet bekend. Van een oudere hengst wel.
[/quote]

[quote="holly schreef:
Pipo, dat snap ik, maar wat doet mijn merrie daarmee? Dus blijft het alsnog een gok Haha!

Denk dat Pipo dit bedoeld:
Van de oudere hengst is bekend hoe de nafok is, in grote lijnen.
Als je een dergelijke hengst kiest, kan je aan het veulen beter zien welk stukje inbreng bij de hengst weg komt en welk stukje duidelijk door de merrie is meegegeven.

Fokken met een hengst waarover weinig bekend is, is als het vergelijken van 2 onbekenden. Daar kan je geen lering uit trekken.
Fokken met 1 onbekende kan een beetje informatie geven.
Het blijft een gok, maar je kans op succes is wel groter als 1 van beide een redelijk te verwachten resultaat kan geven.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 23:12

Dat snap ik inderdaad.

Weet je waar ik de meeste moeite mee heb?
Hoe te beoordelen of een hengst de juiste is.
Hij kan nog zoveel meegeven, nog zoveel hebben laten zien, nog zo de perfecte match zijn, maar ik word er geheel zenuwachtig van, dat ik niet weet of het ook inderdaad wel de goede keus is geweest.
Ik zal daar vast niet de enige is zijn, maar toch Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:14

holly schreef:
Dat snap ik inderdaad.

Weet je waar ik de meeste moeite mee heb?
Hoe te beoordelen of een hengst de juiste is.
Hij kan nog zoveel meegeven, nog zoveel hebben laten zien, nog zo de perfecte match zijn, maar ik word er geheel zenuwachtig van, dat ik niet weet of het ook inderdaad wel de goede keus is geweest.
Ik zal daar vast niet de enige is zijn, maar toch Haha!

Ga naar keuringen, ga afstammelingen bekijken, houd je boekje goed bij de hand om afstammelingen te bekijken uit de merrielijn van je paard. En praat met fokkers!!!!!!!!!! Vraag advies aan de fokkers die je daar tegenkomt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 23:16

Joh Piep, je wil niet weten waar ik mijn neus allemaal in steek om van alles te weten te komen.
Het is voor mij puur het idee, doe ik het dadelijk wel goed, denk ik niet zometeen een goede keus te hebben gemaakt en komt er dan ineens een gedrocht tevoorschijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:19

Het perfecte veulen fok je heus niet hoor, dus leg de lat niet te hoog voor jezelf.
Kies vooral een hengst waar je een heel goed gevoel bij hebt. Wees eerlijk over de plussen en de minnen van je merrie, dan zie je de hengst echt wel voorbij komen

Fokken moet je met je hart doen. Alleen iemand die zijn eigen paard heel goed kent, zal een goede partner keuze kunnen maken.
Okeee, beetje aandacht voor de nafok is wel een aandachtspunt, maar kom wel met je neus UIT de indexlijsten en programmaboekjes. Voel je keuze.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 23:24

Nee de perfecte uitkomst zal ik nooit behalen, dat weet ik wel, maar de twijfel of de keus die ik dadelijk ga maken de goede is, is toch wel een zenuwpezig iets hoor. Doe ik het wel goed, had ik toch niet beter..?
Je weet het niet natuurlijk, en ik denk dat dat mij in de weg zit, het niet weten, maar gokken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:27

Als je echt zeker wilt weten dat je de juiste keuze hebt gemaakt; moet je heel veel veulentjes met je merrie fokken Lachen
Pas daarna kan je zeggen of je een goede keuze hebt gemaakt of niet...

Ik zou het zelf niet te exotisch zoeken, trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:29

Dees schreef:

Ik zou het zelf niet te
exotisch
zoeken, trouwens.

Wilde zwarte afrikaan Verward Haha! Haha!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 23:29

Dees schreef:

Oh wacht dit is even nieuw voor mij Verward

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:37

Exotisch als in dekkingen vanuit Denemarken en Zuid-Duitsland enzo...

Er is verder niets mis met een stevige zwarte jongen Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 23:40

Maakt me wel nieuwsgierig in waarom niet dan?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:42

Citaat:

Dus geen San Remo, Niagara, Berlin, Equador etc. Maar Haarlem, Holland, Mooiman etc. Of begrijp ik het nu verkeerd Schijnheilig Haha! Haha! Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:44

Dees schreef:

Er is verder niets mis met een stevige zwarte jongen Knipoog

Dees.........exotisch is toch meer the Caribean? Haha!:D Ben jij wel eens een exotische braadworst tegengekomen Verward

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:50

annegti schreef:
[image]

[image]

beide foto's zijn een half uur na elkaar gemaakt.....

dat geloof ik niet op de laatste foto is de staart veel langer.. Bloos en neem niet aan dat dat in een half uurtje kan
sorry voor of-topic Bloos
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 14-08-04 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 23:51

hahaha Nagelbijten / Gniffelen Unzer braadworst, jalalalala
Laatst bijgewerkt door holly op 14-08-04 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 23:53

magic_lover, geloof het maar denk ik.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:53

jah hahaha Haha! nee viel me ineens zo op Bloos

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:56

Ik durf er wel geld op te zetten... (heb getuigen) Het was maar een windvlaagje waar je in trapte. Een poetsbeurt en een beetje met de schaar erlangs doet toch heel anders aan hè.... En een beetje fatsoenlijk opstellen ook. (het ging juist om de verandering vast te leggen, da's aardig gelukt dacht ik zo)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 23:57

o ja dan kan het best (dan heb ik niks gezegt) alleen het lijkt zo dus dat de staart vele langer en mooier is maar goed Tong uitsteken

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 00:15

Dees schreef:

Ik zei dus:
Dat maakt mij nieuwsgierig in waarom niet?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 00:21

Zoveel moeite, zo weinig concrete informatie.
Lastig te realiseren.... lastig te controleren.

Met jouw merrie hoef je heus niet zo ver voor een acceptabel eindresultaat. Bovendien; als je ooit mocht willen verkopen, dan is een bekend klinkende naam toch handiger.

Volgens mij staan de meest zinnige suggesties voor je merrie al op pagina 1 en 2.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 00:24

Oh zo (wilde graag weten wat erachter zat Haha! )

Nee hoor, pagina 1 en 2, tuurlijk, maar ik ben van het type, gooit u maar op, ik wil erover leren, dus ook dit.

Jadeooseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 07:52

holly"]
Nee hoor, pagina 1 en 2, tuurlijk, maar ik ben van het type, gooit u maar op, ik wil erover leren, dus ook dit.
[/quote]

Dan moet je dit nog maar eens goed nalezen *LOL*

[quote="Dees schreef:

Fokken moet je met je hart doen. Alleen iemand die zijn eigen paard heel goed kent, zal een goede partner keuze kunnen maken.
Okeee, beetje aandacht voor de nafok is wel een aandachtspunt, maar kom wel met je neus UIT de indexlijsten en programmaboekjes. Voel je keuze.

Bovendien krijg ik het idee dat je te "perfectionistisch" ( schrijf ik dat wel goed?) bent..je hebt het over stel dat er een gedrocht uit komt! Leg je voor jezelf de lat niet te hoog?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 11:38

Jadeooseven schreef:
Bovendien krijg ik het idee dat je te "perfectionistisch" ( schrijf ik dat wel goed?) bent..je hebt het over stel dat er een gedrocht uit komt! Leg je voor jezelf de lat niet te hoog?

Ja dat ben ik ook wel hoor Haha!
Dat ik dat zeg is voor mij een gevoel van, is de keus die ik maak wel de juist, wat nou als het niet zo is?
Bv ik heb een kleine merrie (ongeveer 1,60m) en die wil ik mixen met een grotere hengst. Deze die ik nu uitgezocht heb is als ik me niet vergis 1,70m. Kan dat zomaar? Krijg ik dan niet een klein lijfje met enorme stelten Tong uitsteken
Of mijn merrie heeft een hoog van de grond komend achterbeen, en deze hengst zie ik dat ook doorgeven aan zijn veulens. Heb ik dadelijk niet een veel te goed achterbeen in vergelijking met de rest Cool of verlies ik de kwaliteit er alsnog mee.
Zijn maar een paar voorbeelden hoor, maar je snapt vast wel dat ik bedoel als ik deze keus maak, gaat dat dan wel goed, het is zo moeilijk als je dit voor de eerste keer doet. Bloos!
Nergens staat beschreven wat ik moet doen, zal het helemaal zelf moeten beslissen, en dat maakt me wat zenuwachtig.