Artikel Keuringsgekte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:48

het toeschrijven van talent, ligt dus eigenlijk in de 'ogen van de toeschouwer'

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:50

In een uitzonderingsgeval zou je misschien wel kunnen zeggen dat een paard capaciteiten heeft voor de GP. Het verschil tussen uitstekend en goed is gemakkelijker te zien dan tussen héél goed en uitstekend..

In sommige gevallen toont het paard al als veulen de aanleg en het karakter. GP hangt af van zoveel externe factoren, waar je als fokker niet zoveel, of geen invloed op hebt...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:50

Het onderkennen van talent ligt bij de ruiter, die moet ook het talent hebben om dat talent naar voren te brengen en te ontplooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:51

Sall, er staan in deze maanden duizenden mensen langs allerlei lijnen te 'oordelen' over het al dan niet aanwezig zijn van talent bij paarden. Op keuringen, ibops, aanlegtesten, verrichtingsonderzoeken, pavocuppen etc. Er zijn heel veel bevoegde en niet bevoegde mensen bezig om paarden te beoordelen op talent. Dat bracht mij tot de vraag HOE je talent herkent (of niet).

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:52

Ik kan alleen heel simpel denken, welk talent ben je naar opzoek
mijn pony kon heel erg goed springen, ik reed vrn dressuur met hem, was niet zijn 'talent'.
Padaula haar sterkte punten liggen veel duidelijk richting de 'dressuur', zij speelt met de oefeningen waar Sal heel veel moeite mee had, dat wil in mijn ogen zeggen dat zij op dat gebied meer talent heeft.
of dat er ook ooit echt 'uit' gaat komen, ligt aan heel veel facetten; hoe gaat ze het doen op vreemd terrein, wedstrijden ed, gaat zij het goed doen op de keuringen, brengt zij gezonde goed nakomelingen.. het is wat je doen is, of het het talent is wat je zoekt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:52

Lovely schreef:
Sall, er staan in deze maanden duizenden mensen langs allerlei lijnen te 'oordelen' over het al dan niet aanwezig zijn van talent bij paarden. Op keuringen, ibops, aanlegtesten, verrichtingsonderzoeken, pavocuppen etc. Er zijn heel veel bevoegde en niet bevoegde mensen bezig om paarden te beoordelen op talent. Dat bracht mij tot de vraag HOE je talent herkent (of niet).

Die mensen in en buiten de ring oordelen niet over talent, die oordelen over de mogelijkheden tot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:54

sarabande schreef:
Die mensen in en buiten de ring oordelen niet over talent, die oordelen over de mogelijkheden tot.

wat is de overeenkomst tussen deze twee begrippen en wat zijn de verschillen volgens jou?

talent in een paard moet ook te herkennen en onderkennen zijn voordat er een ruiter bovenop is gaan zitten.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:54

en idd of ik als ruiter het er ooit 'uit' kan rijden.
Ik begrijp wat je bedoelt Lovely, ik kan je daar helaas niet mee helpen, want ik ben geen 'deskundige' ik probeer mijn 'gezonde boerenverstand' te trainen, en kijk in mijn straatje, wat mij eventueel zou kunnen liggen en waar ik mee door de bocht kan.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:55

cesario"]
Dat dacht VENDEX en AHOLD ook.
[/quote]

Om nog maar te zwijgen van ENRON Bloos!

[quote="cesario"]
Zo ook met bepaalde stamboeken.
Die niet door hebben dat het Mansholt tijdperk al lang is afgesloten.
En dus stug door gaan wat in hun ogen goed is,nl
het is vandaag hier ook gezegd: We zijn het grootste stamboek"
[/quote]

Het doorvoeren van vernieuwing gaat ook doorgaans niet zonder slag of stoot. Vraag is waar zo'n vernieuwing vorm zou moeten krijgen binnen een stamboek (ik bedoel hier uitdrukkelijk stamboek algemeen)en zijn ledenstructuur. (vandaar: zijn hangoren eigenlijk wel mooi) Zou het verstandig zijn om de toekomst van een ras geheel af te laten hangen van de heersende markt? Zonee, waar zou dan de expertise vandaan moeten komen die bevoegd kan worden geacht richting te geven?

[quote="Bucephalus schreef:
Het herkennen van talent is een bepaalde gave.

Het lijkt me iig niet iets wat je kunt leren. Vaak kunnen mensen ook niet goed uitleggen waarom een paard wel of niet goed is, dat noemen ze dan een gevoel. Vaak is het (IMHO) het beeld dat het paard onbewust oproept doorslaggevend. Het verwoorden van een beeld is een van de moeilijkste dingen die er is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:57

Sall schreef:
en idd of ik als ruiter het er ooit 'uit' kan rijden.
Ik begrijp wat je bedoelt Lovely, ik kan je daar helaas niet mee helpen, want ik ben geen 'deskundige' ik probeer mijn 'gezonde boerenverstand' te trainen, en kijk in mijn straatje, wat mij eventueel zou kunnen liggen en waar ik mee door de bocht kan.

Het lijkt mij prima om je gezonde verstand te trainen hoor Haha!.

Ik denk zelf dat herkennen van talent ook kan zonder ruiter, dat je dus aan een groen paard best kan zien aan zijn manieren of het een paard is dat 'iets' heeft of niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:02

O ja je kan aan een heleboel jonge paarden zonder dat ze ooit een ruiter gezien hebben talent aflezen.
Ik durf te zeggen dat ik enkele potentiële hoger dressuurpaarden in de wei heb lopen.
Maar uiteindelijk komt dat talent pas tot uiting door degene die dat exploiteert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:05

Maar Sarabande, HOE bepaal je dan of jouw paarden dat talent hebben???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:07

Omdat ze voorouders hebben die dan konden, karakters die mee willen werken, gezond zijn en de bouw en beweging hebben om het gevraagde met gemak aan te kunnen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:09

Op de grote stoeterijen zoals bijv. Marbach worden de veulens keer op keer beoordeeld, doorgesluisd naar bepaalde groepen en vervolgens weer geselecteerd. Daar werken mensen die hun hele leven niets anders hebben gedaan dan beoordelen van en werken met paarden.
In de vele jaren dat de stoeterij bestaat zijn er mensen geweest die heel succesvol waren met het selecteren van toppers en anderen die dat veel minder waren. Door te werken met leiders die tientallen jaren waren verbonden aan de stoeterij kreeg je wel een bepaalde constante kwaliteit.

Ik denk dat een stamboek als het KWPN misschien wel te veel verschillende mensen heeft gehad die de 'lijn' uitzetten, waardoor je die constante factor en herkenbaarheid mist.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:09

sarabande schreef:
Omdat ze voorouders hebben die dan konden, karakters die mee willen werken, gezond zijn en de bouw en beweging hebben om het gevraagde met gemak aan te kunnen.

Maar hebben ze dan al talent? Of aanleg? Hoe zou je dat verschil definieren, en zou je het uberhaupt definieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:13

jessy schreef:
Maar hebben ze dan al talent? Of aanleg? Hoe zou je dat verschil definieren, en zou je het uberhaupt definieren?

je hebt paarden die het gevraagde wel kunnen uitvoeren en die dat met veel training, bloed, zweet en tranen ook uiteindelijk wel zullen doen dankzij hun karakter.
Er zijn ook paarden die met minder 'stampwerk' het gevraagde kunnen uitvoeren en het nog mooi kunnen ook, alsof het geen moeite is.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:21

Een topper moet in ieder geval werkwillig zijn en het geleerde snel kunnen omzetten. Als je dan zorgvuldig met dat talent omgaat en het niet verstikt, kun je heel ver komen.
Het probleem is alleen dat het toppaard, als het op jonge leeftijd als zodanig is onderkend, vervolgens wordt gedegradeerd tot kasplantje. Het mag geen paardenleven meer leiden, komt vaak niet meer op de wei, onvoldoende in aanraking met soortgenoten, moet tot in den treure dezelfde oefeningen herhalen etc.
Vaak zijn deze paarden intelligenter dan de meeste andere en kwijnen weg, of vertikken het op een dag dat eentonige werk nog langer te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:29

Buc, ik denk dat je gelijk hebt hoor en dat dat allemaal beren op de weg van de echte talenten zijn. Maar da's allemaal nadat ze als talenten herkend zijn, door iemand die dus wel de gave heeft van talent-scout Knipoog.

schokland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:31

talent herken je aan hoe hard de heren handelaren achter je aanlopen op de landelyke concoursjes of ben ik nu iets te cynisch? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:37

Dan hebben die petjes het talent herkend en kun jij er weer x000 bij op doen?

schokland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:43

nee was het maar waar, al die nullen Haha! heb meer vertrouwen in het oordeel van de petjes t.ov. het oordeel van de bolhoeden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:44

Maar waarom dan? HOE doen die petjes dat dan, hoe zien zij talent?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:50

Lovely schreef:
Maar waarom dan? HOE doen die petjes dat dan, hoe zien zij talent?

Niet alleen petjes (whatever)

Gewoon, kennis, ervaring, feeling.

schokland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:50

lov. omdat het hen geld kost als ze het verkeerd zien, selecteerd zich vanzelf uit

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:51

Veel kijken, je nek uitsteken, geregeld op je bek gaan, en openstaan voor anderen/nieuwe ervarinen?