Meer aandacht voor karakter bij fokbeleid?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 10:06

Ik heb wel eens vaker horen zeggen dat paarden geen mensen zijn. Dat is natuurlijk logisch, maar in de zin van dat het totaal andere wezens zijn en dat paarden niet met mensen of andere dieren te vergelijken zijn.
Hun gedrag, instinct, denkwijze, etc zijn geheel anders. Ik vraag me dan ook af of dit bij het karakter ook zo is. Is het karakter van paarden wel te vergelijken met die van mensen, honden of andere wezens?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:15

Niet 100% te vergelijken, maar wel grotendeels.
Bij dieren heb je net als bij mensen neuroten, dominante, verlegen figuren e.d.
Maar ik denk wel dat de ontwikkeling binnen zo'n karaktereigenschap anders verloopt. Op mensen zijn natuurlijk andere externe invloeden van toepassing als op dieren.

En daarnaast moet je ook nog eens rekening houden met het jager-prooi verhaal. Die staan heel anders in het leven.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:18

ik denk dat ThePast03 , ( reactie met -5 0 +5 ev ) al een heleboel heeft uitgelegd.

dus ik zou zeggen:

hou zeker aandacht voor het karakter bij het fokbeleid!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 10:18

Djilan schreef:
En daarnaast moet je ook nog eens rekening houden met het jager-prooi verhaal. Die staan heel anders in het leven.


Ja daarom. Paarden zijn kuddedieren dus staan in vergelijking met veel andere dieren op een hele andere plek. De essentie van hun wezen, oerinstinct is heel anders.
Maar is het niet een veelgemaakte fout van ruiters dat ze de paarden teveel vergelijken met een mens en dat er daardoor botsingen ontstaan die later gerelateerd worden op het karakter van een paard?

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:23

Dat denk ik zeker. Te weinig ruiters houden rekening met het feit dat het paard idd een kuddedier en prooidier is. En dan gaat de ruiter door het lint als zijn paard met de rest mee wil....
Als je een goede vertrouwensband met het paard hebt kun je er al veel meer mee, maar we moeten wel blijven denken aan het verschil.

Maar letten op karakter in het fokbeleid blijft dan een sterk punt. Als matig ruiter moet je niet steeds paarden tegenkomen of uitzoeken met een dominant of erg onzeker karakter, want daar komen ongelukken van.
Je moet als ruiter bij de aanschaf van een paard naar jezelf eerlijk durven zijn. Ik wil zo'n paard, maar kan ik die ook aan? Zoek een paard dat dus kwa karakter bij je past.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:25

Karakter is de onstoffelijkheid in optima forma, daardoor niet in cijfertjes te vangen maar zo erfelijk als wat. Hoe erfelijk vraagt dan iedereen zich af? En het antwoord kunnen wij niet geven.
Karakter is het mysterie in de fokkerij.
Van een niet gering aantal stempelhengsten en stempelmerries is bekend dat ze veel meer innerlijke kwaliteiten, karakter en de wil tot werken, dan uiterlijke.
Sinds 1770 houdet de firma Weatherby & Sons alle gegevens van alle Britse en ierse renpaarden paarden bij, inclusief hun pedigrees. En nog altijd lukt het niet om winnaars op bestelling te "maken".
Paarden presteren op hun karakter en met al onze moderne technieken zijn we en zullen we nooit in staat zijn dat ongrijpbare karakter als "aanname" in onze indexjes te versleutelen. Goddank! Allahsucran!

Onomstotelijk staat vast dat de invloed van Ramzes vooral te danken is aan zijn werkbare karakter. Die genetisch eigenschap vond met name een expliciete aansluiting met de genen van Amurath in de vrouwelijke lijnen van Holstein, Hannover en Westfalen.

Zijn kinderen succesvolste directe internationale springkinderen Romanus, Ramona en Rettina en de internationale dressuurpaarden Remus en Mariano weren door hun ruiters vooral geroemd om het meedenkende, leergierige en werkbare karakter.