Vermogen, wat is het en waar komt het vandaan?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 12:53

GertJan schreef:
In de vraagstelling heeft het vermogen niet te maken met het "zich waarmaken in het parcours".



Klopt, Gert Jan, dus terug naar de oorspronkelijke vraag. Wat maakt dat bijv. een Cumano met Jos lansink nog stukken over heeft in de zwaarste parcoursen. Ik ben dus benieuwd naar het fysieke deel van dat antwoord, niet de instelling van een paard.

Ceasario zegt dat het de afzet/afdruk is, waarbij de achterhand er goed onder moet komen voor een goede sprong.
Verder is de opmerking van een steil achterbeen ook interessant. Martin Liefhebber, die de KWPN-fokindexen aanvoert, zie eens dat hij graag een steil achterbeen ziet bij een springer.
Aanwezige spiermassa is ook zoiets. Ik las eens dat voetballers die hard kunnen schieten (harder dan hun collegas) een aangeboren mogelijkheid hebben om hun spieren snel te sluiten. Dus aan het werk te zetten. Zou dat ook iets met vermogen van springpaarden te doen hebben?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:56

Excuseme schreef:
Aanwezige spiermassa is ook zoiets. Ik las eens dat voetballers die hard kunnen schieten (harder dan hun collegas) een aangeboren mogelijkheid hebben om hun spieren snel te sluiten. Dus aan het werk te zetten. Zou dat ook iets met vermogen van springpaarden te doen hebben?


Is dat dan niet de explosiviteit waar ze het hier eerder over hadden?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:59

Explosiviteit van een sprinter op de honderd meter hardlopen. Als je die explosiviteit niet hebt kun je ook niet die snelheid ontwikkelen, hoe sterk je ook bent.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:04

GertJan schreef:
Explosiviteit van een sprinter op de honderd meter hardlopen. Als je die explosiviteit niet hebt kun je ook niet die snelheid ontwikkelen, hoe sterk je ook bent.


Dus toch de explosiviteit.

En dient die bij een paard dan voor of achter te zijn?

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:06

Achter, daarmee wordt afgezet.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-04 13:08


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:13


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:18


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:22

Ruchet schreef:
gaan er eigenlijk nog meer mensen kijken in geesteren of doet er nog iemand mee ?


Franske doet mee, jij doet mee, en verder zullen er weinig afgevaardigden zijn die op bokt zitten. Allemaal figuurzaaglui Haha!

Ow Ceasario..........wat voegt die foto toe? ( behalve dat mijn pc er heel traag van word)

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:27

Ik doe inderdaad mee, niet bij de eerste vrees ik, maar goed, you never know Knipoog

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:29

ceasario schreef:
Nee.
In Eindhoven had hij ook weer een soort Milton bij zich.
Ben de naam van deze ook schimmel vergeten.

Hij was ook de enige die ik in Eindhoven zijn paard een uur van te voren was aan het in rijden.

De rest startte daar koud als een stel kamikazen piloten.
Haha!

Komt waarschijnlijk omdat de anderen s'morgens hun paarden al eens hadden gereden -zoals meestal wordt gedaan op de grote concoursen - terwijl Withaker nog z'n roes lag uit te slapen van de dag voordien .

Voor mij is een paard met vermogen ,een paard die er makkelijk overheen kan (vb Sandro boy ),eentje die niet tussen 2 concoursen eens 1.30 moet lopen om z'n vertrouwen weer op te pompen omdat ie het puur doet uit z'n kwaliteiten en op z'n karakter(ga geen namen noemen).Maar of de ene nou beter is dan de andere ga ik niet beweren ;Meestal is degene met al het vermogen nou net niet de voorzichtigste en is de voorzichtigste nou net diegene die het allerlaatste aan vermogen mist .
Heb je de 2 dan heb je natuurlijk een wereldcrack !!!Allen moet die het dan nog willen doen -want dat vindt ik nou nog net iets belangrijker dan de 2 vorige: de instelling

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:30

Pipo schreef:
Franske doet mee, jij doet mee, en verder zullen er weinig afgevaardigden zijn die op bokt zitten. Allemaal figuurzaaglui Haha!

Ow Ceasario..........wat voegt die foto toe? ( behalve dat mijn pc er heel traag van word)


Zit er iets niet goed. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:32

libke schreef:
terwijl Withaker nog z'n roes lag uit te slapen van de dag voordien .



Al heeft hij 4 kratjes bier op, dan nog rijd ie goed.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:32

libke schreef:
Voor mij is een paard met vermogen ,een paard die er makkelijk overheen kan (vb Sandro boy ),


Jammer dat hij nog wat blijft hangen boven de sprong.

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:44

geef em nog een paar maanden en dan brengt die de €€€ zo weer binnen .En dat is nou net dat vermogen ,die blijven allemaal een beetje langer in de lucht hangen (Cumano,Berlin ..)

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:48

hoe zit het dan met de fransen, franse paarden staan bekend om; slepend galopje, weinig afdruk, super mentaliteit, slechte mond.
ik ken veel franse paarden met een lap erin, maar hebben niet de eigenschappen die wij hier noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:48

libke schreef:
geef em nog een paar maanden en dan brengt die de €€€ zo weer binnen .En dat is nou net dat vermogen ,die blijven allemaal een beetje langer in de lucht hangen (Cumano,Berlin ..)

Als ze dan met snelheid in de barrage de boel er maar niet af gaan tikken.
Carthago heeft ook veel vermogen, maar die liet Jos nog weleens flink in de steek in de barrage............

besita
Berichten: 6818
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:55

Dat bedoel ik nou net dat je de twee moet hebben voor een crack .de ene geraakt bijna altijd in de barrage ,maar dan komt het op snelheid aan en laat ie een steekje vallen .De andere moet eerst in die barrage geraken maar als ie der is dan wint die ook de proef .Een goed voorbeeld van een complete is dan in mijn ogen :Shutterfly.Maar ja of iedereen daar dan mee overweg kan is dan stof voor een nieuw topic

NarcosII

Berichten: 72
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: heusden-zolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:01

Franse paarden hebben een goede instelling, fantastische mentaliteit en dikwijls voorzichtig...die mond kan je aan werken of ermee leren leven..
kortom, een paard dat aan " de andere kant wil zijn", die komt er wel

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:02


Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:08

NarcosII schreef:
Franse paarden hebben een goede instelling, fantastische mentaliteit en dikwijls voorzichtig...die mond kan je aan werken of ermee leren leven..
kortom, een paard dat aan " de andere kant wil zijn", die komt er wel


wij hebben een ruige narcos, een echte franse met alles, koste wat tijd en geduld, maar doet het echt heel goed, we hebben haar als 3 jarige onhandelbaar gekocht, ze is nu 6 jaar (ster,prok, sport) en heeft 25 wp in het Z. ( gaat dinsdag voor de keuring,voor keurmerrie)

NarcosII

Berichten: 72
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: heusden-zolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:10

cool..als je foto's hebt wil ik ze graag zien..zou je mij een plezier mee doen..uit wat voor merrie?

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:14

Ik zal proberen een foto erop te krijgen, en als dat niet lukt geef ik je mijn website, daar komt ze volgende week op te staan.
ze komt uit een narrew moeder, ken de stam eigenlijk niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:18

Ruchet schreef:
Ik zal proberen een foto erop te krijgen, en als dat niet lukt geef ik je mijn website, daar komt ze volgende week op te staan.
ze komt uit een narrew moeder, ken de stam eigenlijk niet zo goed.


Ik heb nog een gave foto van haar, plaats ik vanavond wel even in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:07

Afbeelding

De Narcosnakomeling!